
ODT Gelime Dergisi,  (Aralık), 2009,  2912  

Sava ve Basın: 
Türk lusal Kurtulu Savaı ve Đngiliz 

The Times Gazetesi (19191922) 

Ebru Boyar 
rta ou Teknik niersitesi, luslararas likiler Bölümü, Ankara 

email boyar@metu.edu.tr 


19191922 döneminde, Đngiltere’nin elindeki en güçlü propaganda 

araçlarından biri The Times gazetesidir. Bunun farkında olan Đstanbul ve Ankara 
hükümetleri bu dönemde The Times gazetesinde lehlerinde yayın yaptırarak Đngiliz 
kamuoyunu etkilemek için çaba sarf etmilerdir. Ama bu çabaları sonuçsuz kalmı, 
sonunda gazetenin Türk tarafına yaklaımındaki değiiklik, Đstanbul ve Ankara 
hükümetlerinin gazeteye sızma faaliyetlerinden değil,  Türk lusal Kurtulu 
Savaı’nda Kemalist güçlerin zaferleriyle gelen siyasi koulların değiimi ile 
mümkün olabilmitir.  

Anahtar kelimeler: Türk lusal Kurtulu Savaı, propaganda, Đngiliz basını, The 
Times Gazetesi. 

1. Giri 
Birinci Dünya Savaı sırasında yaanan deneyim, propagandayı hem 

baarılı bir ekilde yapmanın hem de ondan korunmanın ne kadar önemli 
olduğunu Osmanlı/Türk elitine1 öğretmitir. Türkiye Büyük illet eclisi 
tarafından Anadolu’nun çeitli yerlerinde konumalar yaparak halkı birlik ve 
beraberliğe davet etmek ve onları ulusal orduya destek vermeye ikna etmek 
için görevlendirilenler arasında yer alan ve hatipliği ile tanınan Hamdullah 
Suphi (Tanrıöver), 1920 yılının Haziran ayında, Konya Kapı Camiinde, 
Cuma namazı sonrası yaptığı konumasında cemaate öyle seslenir: 
Dümanların aramıza yayacakları haberler, silahların en korkuncundan 
daha korkunçtur. Cihan muharebesi esnasında Alman bahriyesini, Alman 

                                                
1 Bu makalede Osmanlı/Türk ve Osmanlı Devleti/Türkiye ifadeleri, Đstanbul ve Ankara 

Hükümetlerini ve onların elitini birbirinden ayırt etmek için kullanılmıtır. er yer kullanılan 
tırnak içindeki ‘Türk’ ifadesi de bir bütün olarak bu iki yapıyı birlikte ifade etmek için veya 
Đngilizlerin bu iki yapı arasında hiçbir ayrım yapmaksızın kullandığı Türk ifadesini belirtmek 
için kullanılmıtır. 



292                                          Ebru BOYAR 

cephesini toplar, tüfekler değil, Đngilizlerin yaydıkları haberler devirdi” 
(Hamdullah Suphi, 1931: 174).2  

lusal Kurtulu Savaı sürecinde, ite bu propaganda kabiliyeti 
yüksek Đngiltere’nin kamuoyuna yönelik faaliyetlerde bulunulmutur. 
Aslında bu dönemde ‘Türk’Đngiliz ilikileri karıık bir yapı arz etmektedir. 
Đngiltere, bir taraftan kendisine ve müttefiklerine karı bir varolu 
mücadelesi veren, Đngiliz basınının “Kemalist” diye adlandırdığı ve aırı 
milliyetçi olarak tanıttığı Ankara Hükümeti diğer taraftan da Birinci Dünya 
Savaı bitiminde teslim olan ve neredeyse bir ‘müttefik’ olarak gördüğü 
Đstanbul Hükümeti ile karı karıya kalmıtır. Đte bu ortamda hem 
Đngiltere’yi düman olarak tanımlamayan ama Birinci Dünya Savaı’nda 
kazanan taraf olması sebebiyle ikna edilmesi veya yumuatılması gereken 
bir güç olarak algılayan Đstanbul Hükümeti hem de Đngiltere’yi en tehlikeli 
düman kabul eden Ankara Hükümeti, Đngiliz kamuoyuna ulaarak onların 
kanaatlerini etkilemeyi amaçlamılardır.  

Dönemin Đngiliz Babakanı Lloyd eorge’un söylediği “Türk kılıcını 
kullanabilir ama sözü ile etkili değildir; [kendini ifade etme konusunda] 
tamamıyla ümitsiz [vaka]dır”3  sözlerinin aksine sesini uluslararası alanda 
propaganda ve diplomasi yolu ile de duyurmaya çalıan Osmanlı/Türk tarafı 
bunu yapabilmek için Đngiltere’de sürekli zemin ve zaman aramıtır.
Ağustos 1922’de Mustafa Kemal aa’nın emri ile Londra’yı ziyaret eden 
ve basınla iyi ilikiler kurmak için büyük çaba sarf eden zamanın Đçileri 
Bakanı Ali Fethi Bey (Okyar), “Đngiliz varlığı üzerinde matbuatın derin 
tesirini biliyordum” cümlesi ile o dönemde, Đngiltere’de basının önemi 
hakkındaki genel kanıyı gözler önüne sermektedir (Okyar, 1980: 304).  

Fethi Bey’in sözünü ettiği “Đngiliz varlığı” aslında kendilerini 
doğrudan etkilemeyen dı politika konuları hakkında sınırlı sayıdaki kanaat 
önderi tarafından yönlendirilmitir. Đngiliz kamuoyunun Osmanlı 
Devleti/Türkiye’ye ilgisi ise bu dönemde oldukça kısıtlıdır. 25 Temmuz 
1921 tarihinde Đstanbul Hükümetinin Londra temsilciliğinden Osmanlı 
Dıileri Bakanlığına ulaan yazı bu konuyu açıkça izah etmektedir: 

Türkleri Afrika ahalisi cinsine mensub bilen ve Đstanbul’u bir Müslüman 
ehri olmak mülabesesiyle Mısır’da kain zan eyleyen kısmı azam avam 
mabihiltaayyüleri olan hiref ve sanayie doğrudan doğruya maddeten 
icraı tesir etmeyen bu gibi ahvale karı tamamen lakayd bulunmakda ve 
ancak kendilerine rehberlik eden rüesanın dahili veya harici bir hadisenin 

                                                
2 Hamdullah Suphi’nin Alman yenilgisi ile ilgili bu görüü aslında Almanlar tarafından fazlası ile 

benimsenmi ve Hitler döneminde propagandaya verilen önemin temel nedenlerinden birini 
tekil etmitir (Taylor (2003), ss. 187188). 

3 12 Mart 1921: The National Archives, Kew, Londra, Đngiltere (bundan sonra TNA), AB/23
35/8. Bu makalede Đngilizce’den yapılan çevirilerde mümkün olduğunca metnin aslına sadık 
kalınmaya çalıılarak Đngiliz elitinin sadece içerik olarak değil kullandığı dil ile de ‘Türk’e 
yaklaımı sergilenmek istenmitir. 



ODT GLĐ DGĐĐ 293 

leh veya aleyhinde bir cereyana tabi olması ve tahtı nüfuzlarında 
bulunanları o cereyana sevk etmesi ile alakadar görünmektedirler.4 
Bu tespit, Osmanlı/Türk siyasetçileri için kanaatlerinin etkilenmesi 

gereken Đngiltere’deki hedef kitleyi de iaret etmitir. Bu hedef kitleye ya 
doğrudan ya da bu kitle üzerinde etkili olan basın yoluyla ulaılmaya 
çalıılmıtır. Basın organları arasında uluslararası alanda en önemli ve en 
etkilisi üphesiz The Times gazetesidir. Bu gazeteyi sürekli takip eden 
Ankara ve Đstanbul hükümetleri, bu gazetede kendi amaçları lehine yayın 
yaptırma yoluyla yukarıda sözü geçen halka “rehberlik eden rüesanın” 
düünce ve kanaatlerini etkileyeceklerine inanmılardır.  

Bu çabaları ve bunların ne kadar sonuç verip vermediğini tartımadan 
önce “neden The Times gazetesi” sorusunun yanıtını aramak yerinde 
olacaktır. 1785’den beri yayın yapan The Timesdoğrudan bir hükümet ya da 
parti gazetesi olmamıtır. Ama Đngiltere ve dünyanın en köklü 
gazetelerinden sayılan bu gazetenin hereyden bağımsız, halkı 
bilgilendirmeden öte bir amacı olmayan bir politika ve yapıya sahip 
olduğunu düünmek yanıltıcı olacak ve bu gazetenin neden dı politikada bu 
kadar etkili olduğunu anlamamıza engel tekil edecektir. The Times gazetesi 
Đngilizce “establishment” (yerleik nizam) olarak bilinen, devleti ve bütün 
ana ekonomik yapıyı kontrol eden elitin hem sesi hem de bu elitin görüünü 
ekillendiren bir kanaat önderi olmutur. Đngiltere’de toplumun üst 
sınıflarından gelen kiilerin ton, Harrow gibi özel okullarda okuduktan 
sonra Oxford ve Cambridge’e giderek üniversite eğitimlerini almaları onları 
aynı dünya görüüne sahip bireyler olarak ortaya çıkarırken ayrıca bu 
okullarda kurulan ilikiler daha sonraki kariyerlerinde bu kiiler arasında bir 
etki ve nüfuz ilikisi yaratmıtır. Basın kurulularının baındakiler ve 
siyasetçiler aynı düünce ve kültür sisteminin parçası haline gelmilerdir. 
The Times da ite böyle bir iliki ağının içinden yönetilmitir. 1919 yılında 
baeditörlükten ayrılmak zorunda bırakılan ve The Times’ın sahibi Lord 
Northcliffe’in ölümü ve gazetenin el değitirmesinden sonra gazetenin 
baeditörlüğüne tekrar getirilen George Geoffrey Dawson’ın yakınları 
arasında yer alan zamanın önde gelen devlet adamları Lord Halifax ve 
Neville Chamberlain ilebirlikte katıldığı bir av partisinde çekilen fotoğraf, 
The Times’ın nüfuzu hakkında yazan Brian Inglis tarafından öyle 
betimlenir: “Benzer ekilde giyinmeye meyilli oldukları gibi, sanki aynı 
zihinsel terziye gitmi gibi, benzer ekilde düünmeye de meyilliydiler” 
(Inglis, 1961: 33).

Inglis, The Times’ı “bir hükümet gazetesi olmasa bile, o her zaman 
bakanların veya yerleik nizamın gazetesi olmutur” diye nitelendirir (Inglis, 
1961: 44). The Times’ın editörleri görünürde bağımsız olsa da dı politika 
gibi devlet politikasında süreklilik gerektiren konularda devlet politikasına 

                                                
4 25 Temmuz 1337 (25 Temmuz 1921): Babakanlık Osmanlı Arivi, Đstanbul (bundan sonra 

BOA), H., 2383/712,5, Osmanlı Belgelerinde Millî Mücadele ve Mustafa Kemal 
Atatürk, belge fotokopisi s. 559 ve transkripsiyon s. 239. 



294                                          Ebru BOYAR 

öncelik vermiler ve hatta hükümeti yine yerleik nizamın görüleri 
doğrultusunda yönlendirmeye çalımılardır. yleyse bu gazete sadece 
sıradan büyük bir gazete değildi. The Times, gerçekte, siyaset yapıcılar 
üzerinde etkili olduğu gibi onların görülerinin devlet çıkarları açısından 
yansıtıldığı bir yayın organı olmutur. Bu durum özellikle dı politika 
konusunda daha da nettir; Britanya Đmparatorluğu’nun çıkarlarını ön plana 
çıkaran yayın politikası iç politikadan daha açık ve tutarlı bir biçimde 
gazetenin sütunlarında kendini göstermitir. iğer konular hakkında yerleik 
nizam arasında farklı görüler ortaya çıksa da ulusal çıkar tartımasında bu 
bir kenara itilmitir. Hatta Đngiltere’nin çıkarları doğrultusunda yayın yapan 
yerleik nizamın etkili uzantısı The Times, gerektiğinde kendi açısından 
yaptığı Đngiliz çıkar değerlendirmesini devlete değil hükümete rağmen 
savunmutur.   

Alman Kurt von Stutterheim, 193’ların baında Đngiliz basını üzerine 
yaptığı çalımasında, The Times gazetesinin sadece bir gazete ya da bir 
kapitalist iletme olmadığını, onun, günlük olayların kaydını tutarken, 
Đngiltere’nin kamu yararlarını gözeten bir kurum da olduğunu belirtir 
(Stutterheim, 1934: 122). Aynı yazarın Đngiliz ıileri Bakanlığı ve The 
Times arasındaki iliki konusundaki gözlemi de ilginçtir. Bu gözlem, hem bu 
gazetenin neden uluslararası alanda Đngiltere’nin sözcülüğünü yapıyormu 
gibi algılandığına açıklık getirirken hem de temelde gazete ve hükümet 
arasındaki ilikinin nasıl kurulmu olduğuna dikkat çekmektedir: “Đngilizler 
homojen bir halktır, bu [yapı] içinde The Times’da çalıan adamlar ile 
ıilerinde çalıanlar aynı grup ve cinse aittir (Stutterheim, 1934: 123). 
Zaten bundan dolayı da gazete sıklıkla bir siyasi müdahaleye gerek 
kalmadan hükümet politikalarını yansıtmıtır. 

The Times gazetesinde bir görüün yer alması, sadece yüksek baskı 
sayısına sahip bir gazetede yer almanın ötesinde  nitekim bu gazeteden daha 
çok satan gazeteler o dönem Đngiltere’sinde mevcuttu  hangi görülerin 
Đngiliz siyaset yapıcıları tarafından kabul edilebilir olduğunun sınanması 
açısından önemlidir. Buna ek olarak, Đngiliz kamuoyunun, bu gazetede 
olumlu olarak ortaya çıkan yazıları, kendi devletlerinin görüü olarak 
benimseme olasılığından dolayı, söz konusu yazıların içeriklerinde yer alan 
olay ve tutumlara kamuoyunun daha ılımlı yaklaacağına dair bir kanaat 
hem Đngiltere’de hem de dı dünyada geni bir kabul görmütür. Đte bu 
koulların yarattığı güç ve kendisine yüklediği sorumluluk içinde The Times, 
dı politika konusunda bir adım daha ileriye giderek Britanya 
Đmparatorluğu’nun çıkarları uğruna muhataplarına mesaj vermeden de geri 
durmaz.  

O yüzden bata da belirtildiği gibi 19191922 döneminde bu gazete de 
Osmanlı çıkarları, Kemalistlerin faaliyetleri ve Anadolu’daki Müslüman 
halkın lehine çıkacak yazıların önemi daha çok artmaktadır. Sava sırasında 
yabancı basını dikkatle izleyen Ankara Hükümeti, The Times’da çıkan 
yazılara ayrıca büyük bir önem vermi ve cephede bile bu gazetenin 
haberleri takip edilmitir. Yine aynı dönemde gazetenin haberleri igal 



ODTÜ GLĐM DRGĐSĐ 295 

altındaki Đstanbul’da fazlası ile ciddiye alınmıtır. O dönem Đstanbul’da 
yaayan hukukçu Đ. Hakkı Sunata, yakın tarihte yayınlanan günlüğüne 
endie ile 2 Ağustos 1920’de u notu dümütür: “Times gazetesinin 
yazdığına ve Yunan membalarından sızan haberlere göre, hükümet, pek 
yakında Kuvvai Milliye’yi ortadan kaldırmazsa Yunanlılar Ankara’ya kadar 
gideceklermi” (Sunata, 2006: 109). 

Osmanlı Devleti/Türkiye’nin seçkinleri tarafından The Times 
gazetesine atfedilen önem, 19191922 dönemi ile sınırlı değildir. Geç dönem 
Osmanlı tarihinde bu gazete Osmanlı seçkinlerinin Đngiliz politikasını takip 
etmekte kullandıkları bir yayın organı olmutur. Ayrıca Osmanlı aydınının 
Đngiltere’ye karı gelien tepkilerinde de bu gazetede çıkan yazı ve 
yorumların azımsanamayacak bir katkısı vardır. 1911 yılında “Darülfünun 
mezunlarından Ömer” imzasıyla a Msaim gibi dönemin etkili bir 
dergisinde yayınlanan yazıda “Đngiltere’nin büyük (!) gazetesi Taymis”’ın 
Müslüman Arnavutların baına gelenleri yazmaması iddetle eletirilmitir.5 
1908 Đhtilali döneminde Đstanbul’da bulunan Đngiliz arkeolog William R. 
Ramsay de izlenimlerini anlattığı kitabında, The Times gazetesinin 
Đstanbul’da olağanüstü derin bir etkiye sahip olduğunu kendi kiisel 
gözlemlerine dayandırarak anlatır(Ramsay, 1909: 34 ).  

The Times gazetesine yüklenen bu önem, Osmanlı/Türk’den 
kaynaklanan bir abartı ya da yanlı algılama sonucu meydana gelmemitir. 
Üzerinde durduğumuz dönemin öncesi ve sonrasında bu gazete, Đngiltere’ye 
yönelik faaliyette bulunan devletler tarafından Đngiliz dı politikası üzerinde 
etkili bir güç olarak görülmü ve bu politika üzerinde lehte değiiklik 
yapmak isteyen devletler bu gazeteye yönelik giriimlerde bulunurken 
gazeteyi Đngiliz karıtı propagandalarında da araç olarak kullanmılardır 
(Bkz. Grace, 1923; McDonough, 1992; Taylor, 2003: 245).

The Times’ın etkisi ve uluslararası alandaki imajı öyle boyutlara 
ulamıtır ki bu yer yer Đngiliz siyasetçileri dahi rahatsız etmitir. Birinci 
Dünya Savaı sonrası Paris barı görümeleri sırasında Almanya’ya nasıl 
yaklaılması gerektiği konusu ve Đngiltere’deki seçimler dolayısı ile The 
Times’ın patronu Lord Northcliffe ile arası açılan Babakan Lloyd George, 
16 Nisan 1919 tarihinde Avam Kamarası’nda yaptığı konumasında 
Northcliffe’e saldırdıktan sonra Northcliffe’in sahibi olduğu The Times’ın 
uluslararası alanda süren etkisine değinir. Daha önce rahatsız olmadığı bu 
etki, gazetenin babakanın çizgisini desteklememesi üzerine onu rahatsız 
etmeye balamıtır. Barı görümeleri nedeni ile çok uzun süre Paris’te 
kalan babakan, ransa’da The Times’ın hala ciddi bir yayın kuruluu 
olduğuna inanıldığına ve aslında bu gazetenin Northcliffe’in diğer popüler 
ama sansasyonel gazetesi Daily Mail’in sadece daha pahalı bir versiyonu 
olduğunun bilinmediğini aağılayıcı bir ekilde ifade ettikten sonra The 
Times’ın Avrupa’daki etkisini rahatsız bir dille öyle belirtir: “Kara 
Avrupası’nda onun [The Times’ın hükümetin yarıresmi bir organı 
                                                
5 Darülfünun Mezunlarından Ömer, “Hilal ve Salib”, a Msaim, 6/137 (1327), s. 110.  



296                                          Ebru BOYAR 

olduğuna dair ciddi bir kanaat vardır. Bu da bu tür inanıların ne kadar uzun 
sürede yok olduğunu gösterir”(Thompson, 1999: 2345).  

2. The Times’ın ‘Türk’ hakkındaki yayın çizgisi 
luslararası alanda Đngiliz dı politikasında etkili ve temelde Đngiliz 

dı politikasının aracı olduğuna inanılan ve bu inançtan ötürü de aslında 
etkili olmayı baaran bu gazetede “Türk lusal Kurtulu avaı nereye 
oturtulmutur” sorusuna yanıt ararken hereyden önce bu gazetenin ‘Türk’e 
yaklaımının hangi çerçeve içerisinde ele alındığını incelemek 
gerekmektedir. The Times’ın yayın politikasının genel olarak oturduğu 
çerçeve ve gazetenin Đngiltere’nin Orta Doğu politikasına bakıı aslında 
yukarıda kısaca açıklanmaya çalıılan yerleik nizamın görüüyle örtüür. 
Đngiliz elitinin 20. yüzyılda çok etkili olacak ‘Türk’e bakıını çok gerilere 
götürmeye gerek yoktur. Liberal Parti’nin efsanevi lideri Babakan illiam 
Ewart Gladstone, 1876 yılında yayınladığı Bulgarian Horrors and the 
Question of the East [Bulgar Deheti ve ark eselesi] adlı kitapçığında 
“beeriyetin en büyük insanlık karıtı numunesi” diye tanımladığı Türkler 
için “nereye gittilerse arkalarında bıraktıkları yol kalın bir kan izi ile 
iaretlenmitir ve hakimiyetlerinin uzandığı en uzak yerlerde bile medeniyet 
gözden kaybolmutur” yargısında bulunmutur (Gladstone, 1876: 9).
Britanya’nın Birinci Dünya avaı sırasındaki propaganda makinesinin 
önemli elemanlarından Arnold Toynbee’nin 1917 yılında yayınladığı, ABD 
kamuoyunu etkilemek için kullanılan ve Bakan ilson’un sözlerinin balık 
olarak seçildiği The Murderous Tyranny of the Turks [Türklerin Kanlı 
Đstibdatı] adlı kitabı yine Gladstone’un bu küçük ama etkili yayınından 
‘Türkler’in Avrupa’dan kovulması ile ilgili u alıntı ile balar: “Bırakın 
Türkler imdi suiistimallerini mümkün olan tek ekilde alıp götürsünler, 
yani kendilerini götürsünler” (Toynbee, 1917: 3). Gladstone’un ‘Türk’ 
hakkındaki görüünün Đngiliz seçkinleri üzerindeki etkisini, ‘Türk dostu’ 
diye anılan Aubrey Herbert, 1924 yılında yayınlandığı anılarında anlatır. 
Herbert, 1900’ların baında ilk defa Osmanlı Devleti’ne gittiğinde “Bay 
Gladstone’un her takipçisi gibi onun da açık bir Türk dümanı” olduğunu 
belirtir(Herbert, 1924: 330).  Bu Gladstone’cu görüe göre ‘Türk’, ‘barbar’, 
‘medeni olmayan’, ‘yarı medeni’ ve hatta Đslami anlayıı bile diğer 
üslüman milletlerden daha kaba ve vahi olan siyasi bir güçtür. Nitekim 
Yunanistan Đngiltere’de yüzyıllardır var olan Helenseverlik sayesinde Đngiliz 
elitinin sempatisini kazanırken Osmanlı Devleti ve hatta 1923 sonrası 
Türkiye bu Gladstone’cu bakı açıının cezasını çekmitir (Boyar, 2007: 83
85).

Bu varolan ve özümsenen algı, reel politik artların Đngiltere ile 
Osmanlı Devleti’ni karı karıya getirdiği anda Đngiliz eliti tarafından 
rahatlıkla dıa vurulmu ve Đngiltere’nin ‘Türk’e uyguladığı politikaların 
ahlaki zeminini oluturmutur. Dönemin Dıileri Bakanı Lord Curzon’ın 
yakınında bulunan Đngiliz Dıileri Bakanlığı çalıanı, Đstanbul’daki Đngiliz 



OTÜ EĐME EĐSĐ 297 

elçiliğinde görev yapmı olan ve Osmanlı evleti’nin son günlerinde 
yapılan antlamaları ekillendiren grubun üyesi arold Nicholson, 1934 
yılında yayınlanan ve Curzon diplomasisini anlatan kitabında bir 
değerlendirme de bulunur. Bu değerlendirmeye göre,  “güç” ve “rıza” 
öğelerinden oluan bir politika bileimi, Birinci ünya Savaı’nda kaybeden 
taraflara kazananlar tarafından onları dize getirmek için uygulanmıtır. 
Sonuç ise ilginçtir:  

Đttifak evletleri [Almanya ve AvusturyaMacaristan] gibi yüksek 
derecede medenilemi ve bundan dolayı duyarlı olan organizmalarla 
muhatap olurken bu bileim, kurbanların psikolojik bezginliğinden dolayı 
on ya da 20 yıl ie yarayabilirdi. Fakat Türkiye gibi saf hayvani 
organizmalarla ilgilenirken böyle bir psikolojik bezginlik yoktu: Kurban 
bir gecede iyileti, ve ‘güç’ ve ‘rıza’ öğelerinden meydana gelen bu 
yapay bileim ie yaramaz oldu. ... üç doktrini, özellikle ‘geri kalmı’ 
ırklara uygulanırken, sadece üstün fiziksel güce değil o gücün arkasındaki 
bazı ahlaki güçlere de dayanır. Bu tür otoritelerini [ve güçlerini] kullanan 
uluslar onun ahlaksal doğruluğuna inanmalı ve bu otoritenin devamı için 
topyekün bir istek sahibi olmalıdırlar. Üzerlerinde böyle bir otorite [ve 
güç] kullanılan halklar ise, kendi açılarından, bunun kaçınılmazlığına 
ikna olmalı ve bunu hiçbir zaman bireysel onurlarına karı bir hakaret 
olarak görmemelidirler (Nicholson, 1934: 6970). 
Nicholson’ın 1934 yılında, Đngiltere ve Türkiye’nin geçmi 

dümalıklarını bir kenara bıraktıklarının düünüldüğü bir ortamda bile dile 
getirmekten çekinmediği bu görüte altını çizdiği ahlaki üstünlük kurma ve 
sürdürme vurgusu, ondan önce 1920 yılında, The Times’ın uzun yıllar dı 
politika editörlüğünü yapmı olan Sir Valentine Chirol tarafından dile 
getirilmitir. Chirol, “eğer oğu bu kritik noktada Batı’nın tahakkümünün 
temelini ve haklılığını oluturan Batı’nın ahlaki üstünlüğüne inancını 
kaybederse”, Batı için esas  zorluğun o zaman balayacağını iddia etmitir 
(Chirol, 1920: 232). Bundan iki yıl sonra, 18 Eylül 1922’de The Times’a 
yazan Chirol, Türk tarafının savaı kazanmasının oğu’nun, Batı’nın hem 
maddi hem de ahlaki üstünlüğüne olan inancını derin bir ekilde sarsacağını 
savunmutur.  

Bu düünce tarzı aslında 19. yüzyılın son çeyreğinde ahlaki bir zemine 
oturtulan emperyalizmin dıa vurumudur. Nitekim The Economist’te Mart 
1922’de çıkan bir yazıda Fransa ve Đngiltere’nin aralarındaki anlamazlıkları 
gidererek, ‘Türk’ politikasında ortak haraket etmelerinin gerekliliği 
savunulmutur. Đngiliz airi upyard Kipling’in ünlü iiri “The hite Man’s 
Burden” [Beyaz Adamın Yükü]’dan alıntılanan ve Büyük Britanya 
Đmparatorluğu’nun emperyalist politikasının ahlaki vecizesi haline gelen 
“Beyaz adamın yükü”nü bilerek ve isteyerek bütünüyle tek balarına 
üstlenen Đngiltere ve Fransa’nın Batı medeniyetine karı olan 
sorumluluğunun altı çizilerek öyle denilmitir: “Bu en kritik zamanlarda, 
                                                
6  Sir Valentine Chirol, “Near East Crisis. Our policy since the armistice.  Sir V. Chirol’s 

review”, The Times, 18 Eylül 1922.



298                                          Ebru BOYAR 

bizim iki hükümetimiz, Batı medeniyetinin Batılı olmayan medeniyetlerle 
olan ilikilerinde, Batı medeniyetinin vekilliği rolünü üstlenmilerdir. Bu 
yüzden onların birbirlerine dümeye hiçbir hakları yoktur”. The Times 
editörü, daha 1921 yılının Temmuz ayında eğer bu iki ülke arasındaki birlik 
devlet adamları tarafından bozulursa “onlara emanet ettikleri barı ve 
özgürlüğü kurmak için birlikte acı çeken halklar” onlara bunu çok sert bir 
ekilde hatırlatacaktır, demektedir. Gazete, Đngiltere’nin üstünlüğü kadar 
Batı medeniyetinin üstünlüğüne de sık sık vurgu yapmıtır. 

The Times, öyleyse Đngiliz Doğu siyasetindeki varolagelen üstünlük 
vurgusunu tekrarlayarak hem Đngiliz kamuoyuna ahlaki üstünlük ve 
sorumluluğunu hatırlatırken hem de kendisini takip eden ve onu neredeyse 
Đngiliz hükümetinin sözcüsü olarak gören ülke ve onların seçkinlerine 
üstünlüğünü kabul ettirmek için telkinde bulunmutur. Gazetenin 
sayfalarında Osmanlı/Türk hakkında çıkan haber ve yorumların içeriği ite 
bu sözde ahlaksal üstünlüğün tekrar tekrar üretilmesi üzerine kurulmutur.  

ne sürülen bu ahlaki üstünlük genel çerçeveyi olutururken doğal 
olarak 19191922 özelindeki çeitli nedenlerle de gazetenin Türkiye’ye 
bakıı ekillenmitir. Bunların baında Đngiliz babakanının ve yerleik 
nizamının çoğunluğunun Yunanistan Babakanı Eleftherios Venizelos’a 
olan aırı güveni ve saygısı yer almaktadır.9 Bu güven hem kurumsal hem de 
kiisel ilikilerle sağlamlatırılmıtır (Goldstein, 1989: 3556). Venizelos, 
Đngiltere’ye Anadolu’daki Đngiliz emellerinin gerçekletirilmesi için gereken 
fedakarlığın Yunanlılar tarafından yapılacağına dair söz vermi ve 
Yunanistan’ın askeri ve ekonomik kapasitesinin igal ettiği Anadolu ve 
Trakya topraklarında baarılı ve kalıcı olmak için yeterli olduğunu iddia 
etmitir.10 Birinci Dünya avaı’nda yaratılan büyük ordusunu hızla terhis 
eden ve ekonomik ve sosyal baskı altında olan Đngiliz Hükümeti, igal 
ettikleri Đstanbul’da bile Yunan askerlerini, çektikleri kendi askerleri yerine 
ikame ettirmi ve 31 Ağustos 1920 tarihinde Đngiliz ava Bakanlığından 
Winston Churchill imzasıyla Venizelos’a giden yazıda olduğu gibi Đngiltere, 
Yunanistan’a göre çekilme planlarını ekillendirmitir. Bu yazıda 
Đstanbul’dan çekilecek Đngiliz kuvvetlerinin yerine Venizelos’un söz verdiği 
Yunan tümeninin gönderilmesinin hızlandırılması istenerek u sözler ilave 
edilmitir: “Mesele acil ve elzemdir çünkü genel düzenlemelerimizde bu 
tümene güveniyoruz”.11 Bunların yanı sıra Venizelos’un kiisel olarak Đngiliz 
yerleik nizamı ile olan yakın ilikileri de Đngiltere’nin ona karı güvenini 
arttırmıtır. zellikle Đngiltere’deki zengin Yunan lobisinin de desteğini 
                                                
7  “Great Britain and France in the Near East”, The Economist, 25 Mart 1922, s. 571.
8  Bamakale, “The Allies and the Near East”, The Times, 25 Temmuz 1921. 
9  adece Đngilizlerin değil balangıçta Fransızların da Yunan babakanına olan güvenleri 

büyüktü. “M.Venizelos on the League. Problems of democracy”, The Times, 12 Mart 1919. 
Ayrıca bkz. bamakale, “M. Venizelos”, The Times, 14 Ağustos 1920. 

10  19 Mart 1920: Churchill Archives, Churchill College, Cambridge, Đngiltere (bundan sonra 
CHAR), 16/34/13; “The new war. Growing strength of Kemal. Offer by M. Venizelos”, The 
Times, 19 Haziran 1920. 

11  31 Ağustos 1920: CHAR, 16/48B/168. 



OD GLĐM DRGĐSĐ 299 

arkasına alan Venizelos, Đngiltere’nin Yunanistan’dan çok kendisine güven 
duymasını sağlamıtır. akat urasını da unutmamak gerekir ki Venizelos ile 
olan ilikide de Đngiltere kendi çıkarları temelinde bir duru sergilemitir. 
Đngiltere, Venizelos’un her istediğine olur vermemi ve bu yüzden Venizelos 
zaman zaman Đngiliz Dıilerini ve silahlı kuvvetlerini ürk tarafına karı  
Disrael’ci bir tutum takınmakla suçlamıtır Bayur, 1995: 50).12

Kasım 1920’de Yunanistan’da yapılan genel seçimlerde Đngiltere’nin 
tam desteğini arkasında bulan Venizelos’un seçimi kaybetmesi ve yerine 
Kral Konstantin’in seçimle ibaına gelmesi Đngiliz elitinde büyük bir 
hayalkırıklığı ve öfke yaratmıtır.Venizelos, seçimi kaybetmesine rağmen 
Đngiltere’nin Yunanistan’dan desteğini çekmemesi için uluslararası 
faaliyetlerine devam etmitir.13 Mayıs 1921’de Đngiltere müttefikleri ile 
beraber ürkYunan savaı diye adlandırdıkları savata sözde bir tarafsızlık 
ilan etmi ve Yunanistan’ın istediği kredi desteğini vermeye de 
yanamamıtır. Anadolu’da Yunanistan’ın Kemalist güçlere karı istenildiği 
kadar baarılı olamaması, Đngiliz siyasetçileri arasında görü ayrılıklarına 
sebep olmutur. Sava bakanıolarak görev yapmı olan Muhafazakar Lord 
Derby  23 kim 1922’den sonra tekrar bu göreve gelecektir  ve Lloyd 
George hükümetinin Sava Bakanı Winston Churchill arasındaki bir seri 
özel yazımada, Venizelos’un görevden dümesinin Đngiliz politikasının 
değitirilmesi için bir fırsat olarak görülmesi gereğinin altı çizilmitir.14 
Lloyd George kabinesinin üyesi Churchill, mektubunda Yunanlılara 
Đngilizlerce verilen toprakların geri alınmasını savunmu ve bu toprakların 
“aslında Yunanlılara değil, Venizelos’a verildiğini” yazmıtır. Ayrıca 
Yunanistan’ın Đzmir ve çevresini igalinin temelsizliğini u sözlerle ifade 
etmitir: “Birinin bana izah ettiği gibi Yunanlıları Đzmir’e yerletirmek, 
Almanları Dublin’e koymak gibidir”.15  

O dönemde, The Times’ın ürk direniine yaklaımını belirleyen diğer 
bir siyasal gelime de ransa ve Đtalya’nın açık ya da kapalı olarak Ankara 
Hükümeti ile olan doğrudan ya da dolaylı temasları ve Sakarya zaferi 
sonrası gelen atekes antlamaları olmutur. Ankara’nın bu temasları 
Đngiltere’yi fazlası ile tedirgin etmi ve Đngiltere, Svres antlamasının 
uygulanmasının imkansızlığını kavramaya balamıtır. Öyle ki 23 Aralık 
1920’de Lord Derby bu antlamayı “yumuakça ifade etmek gerekirse, çok 
kötü bir antlama” olarak tanımlamı ve ransa ve Đtalya’nın Đngiltere’nin 
arkasından i çevirerek Ankara Hükümetine yaklatığına emin olduğunu 

                                                
12  1880’li yıllarda Benjamin Disraeli, Gladstone’in Muhafazakar rakibidir ve bu dönemde 

Osmanlı Devleti’nin bütünlüğünü korumanın Đngiliz çıkarlarına daha çok hizmet edeceğini 
savunmu ve bu yüzden Gladstone’un aksine zaman zaman ürk dostu’ olarak anılmıtır. 

13  Paris Muhabiri, “M. Venizelos works for Greece. No cooperation with King Constantine”, The 
Times, 1 ubat 1921. 

14  23 Aralık 1920: CHAR, 2/111/107108 ve 27 Aralık 1920: CHAR, 2/111/11511. 
15  27 Aralık 1920: CHAR, 2/111/115. 



300                                          Ebru BOYAR 

yazmıtır.16 Đgalci Büyük Güçler arasındaki bu anlamazlık, Ankara’nın 
savaı kazanacağı düüncesinin kuvvetlenmesi ile paniğe dönümütür. 

Đtalya ve özellikle de Fransa’nın kendi ulusal çıkarlarını ön plana 
çıkaran bu yaklaımları, Yunanlıların savaı kaybetmesinin ardından 
tartıma konusu olmakla kalmamı, örneğin The Economist, Türk tarafının 
savaı kazanmasını Đtalyanların, Fransızların ve Boleviklerin desteğine 
bağlarken Yunanlıların Lloyd George tarafından ortada bırakıldığını bile öne 
sürmütür.17 Yine aynı dergi, 25 Mart 1922 tarihinde yayınlanan sayısında 
TürkYunan Savaı’nın aslında bir Fransız ve Đngiliz mücadelesi olduğunu 
iddia etmi ve hatta öyle devam etmitir: “dövüü yapan ve acı çeken bu iki 
Doğu halkı [Fransa ve Đngiltere’nin elinde] piyondurlar”.18 Bu iddiaların 
ortaya atıldığı günlerde, Đngiltere’nin Fransa’nın Alman topraklarının bir 
kısmını igal etme politikasına ses çıkarmaması, Fransa’nın Đngiltere’nin 
Ankara Hükümetine takındığı tavra ses çıkarmamasına yol açmı ve zaten 
Fransa’nın güçlerini Anadolu’dan çektiği ve Suriye’deki hakimiyetini 
garantilediği için Đngiltere’nin Anadolu politikasına ses çıkarmaya ihtiyacı 
da kalmamıtır. Yine bu dönemde, Fransa ile varılan atekes antlaması 
Türk ulusal güçlerinin elini güçlendirmi ve öte yandan da hem Đngiltere’nin 
hem de onun kontrolü altında hareket ettiği açık olan Yunanistan’ın gücünü 
azaltmıtır. Sadece Đngiliz basını değil, Đngiliz Kabinesi de artık 23 Eylül 
1922 itibarı ile son ana kadar uygulamakta direndiği Türk politikasının iflas 
ettiğini kabul etmek zorunda kalmı, fakat bütün sorumluluğu Đngiltere 
dıındaki güçlere yüklemitir. Bu iflasın “özellikle Fransa’nın Kilikya’da 
manda almayı reddetmesi, Amerika Birleik Devletleri’nin Ermenistan’da 
manda kabul etmeyi reddetmesi, Đtalyanların Antalya’dan çekilmesi ve 
Yunanistan’ın Đzmir’deki konumunu korumadaki beceriksizliği ve 
ordusunun yenilmesinden” kaynaklandığı savunulmutur.19  

Yukarıda açıklanmaya çalıılan düünsel çerçeve ve Venizelos ile 
Büyük Güçler konusundaki gelimeler The Times’ın genel yayın politikasına 
katkı sağlarken aslında gazetedeki üç kii bu yayın politikası ve programını 
belirlemekte etkili olmulardır. Bunların baında, gazetenin sahibi ünlü 
basın baronu Lord Northcliffe’in tutumu çok önemlidir. Northcliffe 
gazetelerinin yayınlarına doğrudan müdahale etmekten çekinmemitir. 
Basının gücünü bilen Northcliffe, bu gücü kullanmaktan çekinmediğini u 
sözlerle ifade eder: “Ben onların beyinlerini gerçeklerle,  gerçeklerle, 
gerçeklerle doldurayım ve sonra onlara kimi seveceklerini, kimden nefret 
edeceklerini ve ne düüneceklerini söyleyebileyim diye Tanrı insanları okur 
yaptı” (Taylor, 1997: 59). Zaten, Northcliffe, Birinci Dünya Savaı’nda, 
baında bulunduğu gazeteleri birer psikoloik sava silahı olarak kullanmı 
ve bununla da yetinmeyip Đngiliz Hükümetinin özellikle ABD’ye yönelik 
                                                
16  23 Aralık 1920: CHAR, 2/111/107108. 
17  “Greece  the Near East crisis  financial and economic conseuences  foreign echanges”, The 

Economist, 21 Ekim 1922, s. 665. 
18  “Great Britain and France in the Near East”, The Economist, 25 Mart 1922, s. 570. 
19  23 Eylül 1922: TNA, CAB/23/31, s. 6. 



DT GLĐM DRGĐSĐ 301 

uyguladığı ve Amerikan Hükümeti ve halkının savata Đngiltere’yi 
desteklemesi ve hatta ABD’nin Đngiltere tarafında savaa girmesini 
sağlamaya yönelik propaganda kampanyasında aktif görev almıtır. 
Northcliffe’in kuvvetli inanıları vardır. Bunlardan biri Almanların savaın 
bedelini tamamıyla ödemesi gerekliliği diğeri ise Boleviklerin sava sonrası 
dünyadaki en büyük tehlike olacağıdır. Birinci sebepten dolayı savaın 
hemen sonrasında yeni kurulacak dünya düzeni içerisinde Almanya’ya nasıl 
davranılması gerektiğine dair Northcliffe ve Lloyd George Hükümeti 
arasındaki The Times sütunlarına dahi yansıyan anlamazlık, söz konusu 
smanlı Devleti’nin paylaımı olunca en aza inmitir.20  

Northcliffe, emalistlerin Boleviklerle olan bağlantısını çok büyük 
bir tehdit olarak görmü olmalıdır ki The Times gazetesi bu ilikiyi 
sütunlarında sürekli olarak ilemitir. Bu algının altında Đngiliz Dıileri 
Bakanlığı ve istihbarat kaynaklarının sağladığı bilgilerin de payının 
olduğunu düünmek yanıltıcı olmayacaktır. Haberlerin yansıtılma ekilleri, 
öyleyse genel anlamda yukarıda belirtilen Đngiliz elitinin bakı açısının bir 
parçası ve özelde de Đngiliz ulusal çıkarlarını ön plana çıkaran bir anlayıın 
ürünüdür. Bazı haberlerin yansıtılma ekilleri ve bunun istihbarat 
raporlarındaki dille sunulması bu dönemde Đngiliz istihbarat birimlerinin en 
azından The Times’in Đstanbul muhabirine ‘haber’ sağladığını 
göstermektedir. Bunun en çarpıcı örneği Sovyetler Birliği ile Ankara 
Hükümeti arasında anlamazlıkların çıktığı 1921 yazında (Cebesoy, 2002: 
2525 toplanan . Sosyalist nternasyonel’de bakan Zinovyev’ in 
yaptığı konumanın Ankara Hükümeti ile ilgili olan kısmının The Times’da 
yer alma eklidir. Gazetenin Đstanbul muhabiri tarafından aktarılan 
Zinovyev’in Ankara Hükümeti ile ilgili sözleri ile ilgili haber21 o tarihte 
Đngiliz istihbaratı tarafından aylık olarak hazırlanan rapordaki ilgili bölümle 
nerede ise kelimesi kelimesine aynıdır.22 

Đngilizlerin Beyaz Rusları desteklediği ve Avrupa’da Almanya bata 
olmak üzere bazı ülkelerde sosyalist devrimin gelebileceği korkusunun 
olduğu bir ortamda Lord Northcliffe hem uluslararası hem de ulusal düzeyde 
bu tehlikenin önüne geçilmesi gerektiğini gazetelerinde savunan kiidir.  
dönemde yüksek tirajlı popüler halk gazetesi Daily Mail’in sayfalarını Đçi 
arti’sine açarak aslında herhangi bir radikallemenin önüne geçmeyi 
planlamıtır ve 1919 sonrası dönemde bu parti, Đngiliz siyasi yaamında 
belirleyici bir rol oynamaya balamıtır. Đte böyle bir korku ortamında, 
Bolevik faktörü ve emalistlerin onlarla olan ilikisi, The Times 
gazetesinde fazlasıyla ilenmitir.  

                                                
20  Bamakale, “The Allies and the Near ast”, The Times, 25 Temmuz 1921. 
21 Đstanbul Muhabiri, “Arms and abuse for Turks. A Moscow outburst”, The Times, 18 Temmuz 

1921. 
22  Temmuz 1921: “A monthly review of revolutionary movements in British dominions overseas 

and foreign countries”, No. 33, July 1921, TNA, CAB/24/127, s. 45. 



302                                          Ebru BOYAR 

Bata küçümsenen Türk ulusal direniinin yükseliini Boleviklere 
borçlu olduğuna dair bir kanaat gelimi23 ve bu da Đngiltere’nin Sèvres 
Antlaması’nın katı artlarını dayatmasında ve Yunanistan’ı çok sıkı bir 
ekilde desteklemesinde etkili olmutur.24 Paris’te Osmanlı Devleti’nin 
kaderini belirleyecek barı görümelerinin devam ettiği bir dönemde, 3 
ubat 1920’de The Times gazetesinde dikkat çekici bir mektup yayınlanır. 
Mektubun sahibinin kimliği belli değildir; diğer yayınlanan okuyucu 
mektuplarının aksine altında açık ad ve adres bulunmayan mektup sadece 
“S.” harfi ile imzalanmıtır. Mektubun dikkat çekici bir baka özelliği ise 
yayınlanan diğer okuyucu mektuplarından çok daha uzun olması ve bu 
mektubun baına editör tarafından bir açıklama yazısı konularak bu 
mektubun neden güvenilir ve önemli olduğunun okuyuculara izah 
edilmesidir. Bu mektuba büyük puntalarla verilen balık oldukça ilginçtir: “ 
‘Kızıl’ Dünya Entrikası”. Bu balığın altında iki tane daha alt balık 
bulunmaktadır: “Müslüman Güruhları Ayaklandırılıyor” ve “Alman Ajanları 
Đ Baında”. Bu mektubun içeriğine bakıldığında Northcliffe’in tehdit olarak 
algıladığı bütün aktörler bir ilikiler yumağı içinde sunulur: Almanlar, 
Bolevikler ve Kemalistlerin de içinde olduğu Müslümanların bir kısmı 
büyük bir “kızıl komplo” ile sava sonrası düzeni tehdit etmektedirler.
Bunun parçası olarakMustafa Kemal Paa ve onun yönetimindeki silahlı 
güçler, Moskova merkezli bir organizasyonun Đran, Hazar Denizi’nin 
doğusundaki bölge, Anadolu, Afganistan ve Hindistan’daki faaliyetlerinden 
sorumlu doğu kanadının baında yer almaktadır.25 Aynı yılın sonlarında, 
Kemalist ordunun Anadolu’nun doğusunda baarılar kazanmasının ardından, 
The Times’da “bir askeri muhabirden” imzası ile çıkan “Kızıl afer. Sovyet
Kemalist Birliği. Ermenistan’ın Đzolasyonu” adlı yazıda bu zaferin bu 
birlikteliğin sonucu olduğu anlatılırken “Türkiye ve Rusya” için “Doğu’daki 
kötü yönetimin ikiz derebeyleri” ifadesi kullanılmıtır.26 Boleviklerin 
Ankara üstündeki etkisi yine 1921’deki Londra Konferansı öncesi ve 
sonrasında da sıklıkla dile getirilerek, Ankara’nın ‘uzlamacı’ olmayan 
tutumunun Moskova’nın Ankara’ya uyguladığı baskıdan kaynaklandığı 
iddia edilmitir.27 Londra Konferansı sonrası Ankara’nın Dıileri Bakanı 
Bekir Sami Bey’in görevden alınması ‘Türk dostu’ olarak tanınan Đngiliz 
eliti tarafından bile bu Bolevik baskısına bağlanmıtır Herbert, 1924: 327.  

Northcliffe The Times’ın genel bakı açısının kaba hatlarını çizerken, 
gazetenin günlük iletmesinin baında bulunan baeditör Henry Wickham 
Steed de ‘Türk’ hakkındaki yayın politkasının uygulanmasında ve detayları 
                                                
23  Đstanbul Muhabiri, “LeninEnver intrigues”, The Times, 5 Ağustos 1919. 
24  “ProBolshevist Turks. Lord Bryce’s call to the nation”, The Times, 5 Mart 1920. 
25  S., ““Red” world plot. Moslem hordes to be roused. German agents at work”, The Times, 3 

ubat 1920. 
26  Askeri Muhabir, “The red victory. SovietKemalist combination. Armenia’s isolation”, The 

Times, 17 Kasım 1920. Benzer bir yazı için bkz. “Wrangel’s fight for the Caucasus. The British 
prisoners at Baku”, The Times, 2 Eylül 1920. 

27  Đstanbul Muhabiri, “Izzet still at Angora”, The Times, 18 Ocak 1921;  “Policy of Angora. 
England the enemy”, The Times, 25 Mayıs 1921. 



ODT GĐM DRGĐSĐ 303 

belirlemekte söz sahibi ikinci adamdır. Steed, halefi ve selefi Dawson’un 
aksine, patronu Northcliffe’e yakınlığı ile tanınır. Sava sırasında 
Đngiltere’nin düman ülkelere yönelik propaganda faaliyetlerinde Northcliffe 
ile çok yakın bir iliki içinde çalımıtır. 1919’un ubat ayındaThe Times’ın 
editörlüğüne getirilen Steed, Northcliffe’in Ağustos 1922’de ölümünden 
kısa bir süre sonra Kasım 1922’de görevini selefine bırakmak zorunda 
kalmıtır.28 Gazetenin, doğu ve ortadoğu Avrupa muhabirliklerinde bulunan 
Steed, 1913 yılında hirol’un yerine gazetenin dı politika bölümünün 
baına getirilmi ve hatta irinci Dünya Savaı’ndan hemen önce 
Đstanbul’da bulunarak dönemin bazı Osmanlı siyasetçileri ile görüme 
imkanı bulmutur.  Steed’in Northcliffe ile olan düünce bağından baka 
özelde de Jön Türkler’e karı negatif ve aağılayıcı bir tavrı vardır. Örneğin 
Talat Paa’yı anılarında “cahil, yarı çingene eski posta memuru” olarak 
tanıtır (Steed, 1924: 374).  

The Times gazetesi, Đngiliz Hükümeti ve Đngiliz yerleik nizamı, 
Kemalistleri Đttihad ve Terakki’nin doğrudan devamı olarak algılamılardır. 
Resmi çevreler, Mustafa Kemal’in milliyetçi güçlerini eski Đttihad ve 
Terakki’nin yeni bir isim altında ortaya çıkması olarak görmülerdir 
(Graves, 1941: 199). Yukarıda adları geçen iki kii kadar önemli olan ve 
19191922 yılları arasında The Times’ın Đstanbul muhabirliğini yapan Philip 
Perceval Graves (18761953) de bu görüü paylaan kiilerdendir. Oxford 
niversitesi’ni bitiren Graves, irinci Dünya Savaı öncesi Temmuz 1908
Temmuz 1915 tarihleri arasında Đstanbul’da gazetenin muhabirliğinde 
bulunmu ve sava çıkınca Đngiliz istihbarat servisinde görev alarak özellikle 
Kahire’de Đngiltere’nin Osmanlı topraklarındaki psikolojik operasyonlarını 
ekillendiren Arab Bureau’da görev yapmıtır. Ordudan terhis olduktan 
sonra Graves, Haziran 1919’da, Đstanbul’daki iinin baına dönmü ve 
Yunanistan, Suriye ve Filistin’de üstlendiği bazı özel görevler dıında 
1922’nin sonlarına kadar gazetenin Đstanbul muhabiri olarak görevini 
sürdürmütür.29 

Steed’in emrinde çalıan Graves,1941 yılında yayınladığı Briton and 
Turk [ritanyalı ve Türk adlı kitabında u itirafta bulunmutur: Kasım 
1922’de son Osmanlı padiahı ahdeddin, H.M.S. Malaya gemisiyle 
Đstanbul’dan kaçtığında, kendisi de dahil Đstanbul’da bulunan birçok 
Avrupalı gözlemci yeni Đttihad ve Terakki’nin kukla bir halife aracılığıyla 
PanĐslamcı planlarını gerçekletirmek için sultandan kurtulduğunu 
düünmülerdir (Graves, 1941: 205). u görüün de etkisinde kalan 
Đngiltere, nver Paa ve emal Paa’nın oleviklerle olan ilikilerini sıkı 
bir ekilde takip ederken Talat Paa ile de gayri resmi görüme içinde 
bulunarak Ankara’nın faaliyetlerini takip etmek ve hatta etkilemek 
                                                
28  A. J. A. Morris, “Steed, Henry Wickham (1871–1956)”, Oxford Dictionary of National 

Biography  [http://www.oxforddnb.com/view/article/36260, eriim 5 Ocak 2009. 
29  Graves’in Đstanbul muhabirliğinden kesin olmasa da Kasım 1922’da ayrıldığı düünülmektedir. 

u ay içinde Steed de görevinden ayrılmı ve yerini Dawson’a bırakmıtır. Graves’in 
Đstanbul’dan ayrılmasının gazete yönetimindeki değiikle ilgili olma ihtimali vardır. 



304                                          Ebru BOYAR 

istemitir. Đte bundan dolayı The Times, Mustafa Kemal Paa’nın liderliğini 
olduğundan daha etkisiz olarak algılamıtır. Bu baskın algı, Steed’in Đttihad 
ve Terakki hakkındaki önyargıları ile birleince, gazete Türk tarafına 
herhangi bir tavizin verilmesini desteklememi ve bu durum açıkça Đngiliz 
yerleik nizamının içinde yer alan intli Müslüman lider Ameer Ali [Emir 
Ali] tarafından The Times’daki yazısında belirtilmitir. Gazetede mektupları 
nispeten sıklıkla yayınlanan Ameer Ali “editör”e, yani Steed’e, Türk 
meselesi hakkında “Kral’ın Müslüman tebaasının” görülerine katılmadığı 
halde gazetenin sayfalarını karıt görüleri dile getirmesi için kendine açtığı 
için teekkür etmektedir.30  

Gazetede “Bizim kendi [Đstanbul] muhabirimiz” imzasıyla çıkan 
yazılarında, Graves sadece bir gazeteci olmakla kalmayıp, politika 
tavsiyelerinde bulunan ve yorum yapan bir kimliğe bürünmü, hatta yer yer 
bazı eletirilere de yanıt vermekten geri kalmamıtır. Graves, Đngiliz 
çıkarlarını ön planda tutarken Gladstone’cu anlayıa sempatisini de sıklıkla 
göstermitir. Yıllar sonra loyd George’u Gladstone’un Türklere karı 
tutumunun mirasçısı olmakla suçlayan Graves’in kendisi de, 19191922 
dönemindeki yazılarından anlaılacağı üzere, aslında aynı dönemde 
babakanından hiç de farklı düünmüyordu Graves, 1941: 195, 199). 
Đğneleyici ve aağılayıcı bir tonla yazdığı yazılarında en çok tekrarlanan 
temalardan biri cahil’, uyuuk’ ve kolayca kandırılabilen’ Anadolu 
köylüsüdür.31 Bunu açıkça ifade etmekte hiçbir sakınca görmeyen muhabir, 
Türk’ü kalıplar halinde görmeye devam etmi bu da onu özellikle bazı 
konulardaki çıkarsamalarında çok büyük yanılgılara düürmütür.32  

Graves, Ulusal Kurtulu mücadelesinin baında yayınlanan 
yazılarında, Kemalistleri küçümser bir tavır takınmıtır.33 Mustafa Kemal’i 
basit bir “kanun kaçağı”34 ve Kuvvai Milliye güçlerini ise erkezler, 
Yörükler, her çeit maceraperestler ve isiz güçsüz Müslümanlardan oluan 
çeteler olarak tanımlamı ve sözüm ona bu milli tekilatın zorla Türk 
köylüsü arasından adam toplamakta olduğunu yazmıtır.35 Anadolu’daki 
direnii göz ardı eden Graves’in görmezden geldiği bir baka konu da 

                                                
30  Ameer Ali, “Indian Muslims and Turkey”, The Times, 24 ubat 1920. 
31  Đstanbul Muhabiri, “Continous muddling in Turkey. Vague fears of the peasantry”, The Times, 

1 Eylül 1919; “Cilician massacres. Origin of Marash outbreak. Nationalist orgies”, The Times, 
3 Mart 1920; “The Greeks in the ardanelles. II. Panderma”, The Times, 27 Temmuz 1920; 
“Bolshevist aid for Turks. Mustapha’s promise to his men”, The Times, 30 Temmuz 1920. 

32  Örneğin bkz. “American methods with the Turks. The Oriental and the time limit”, The Times, 
6 Ağustos 1919. Graves’in Osmanlı toplumunu analiz etmekte kullandığı bu kalıpları örneğin 
Đngiliz ıileri Bakanlığı tarafından 1920’de yayınlanan Anadolu hakkındaki kitapta da 
görmek mümkündür. Bkz. Anatolia, ss. 1214.  

33  Đstanbul Muhabiri, “C.U.P. triumph in Turkish elections. The government nervous”, The Times, 
2 Ocak 1920.   

34 Đstanbul Muhabiri, “Outlawed Turks. Organizing against mandates  and partition”, The Times, 
21 Ağustos 1919; “Mr. Wilson’s warning to Turkey. Outlaws blamed for massacres”, The 
Times, 5 Eylül 1919. 

35 Đstanbul Muhabiri, “Turk bands gathering near Smyrna. A new fighting giant”, The Times, 17 
Eylül 1919. 



ODT GEĐME DEGĐSĐ 305 

Yunanlıların Anadolu’yu igali sırasında Anadolu’daki halka uygulamakta 
olduğu zulümdür. Graves, bu konuya ya hiç değinmemi ya da değinmek 
zorunda kaldıysa bile bunun münferit bazı olaylardan ibaret olduğunu 
söyleyerek geçitirmeye çalımıtır. 1920’de Anadolu direniinde düzenli 
orduya geçile beraber gelen değiiklikler, Graves’i Ankara’yı daha ciddiye 
almaya itmi fakat bu direniin bertaraf edilmesinin Đstanbul Hükümetini 
desteklemekle mümkün olacağını savunmutur. Graves Türkiye’deki bu iki 
balılığı gayet iyi tehis etmi ve yazılarında bunu iine geldiği gibi 
kullanmaktan kaçınmamıtır.36 Her ne olursa olsun “Türkiye’nin meru 
hükümeti”’ olan Đstanbul Hükümetine, Anadolu’daki ulusal direnii ortadan 
kaldırmak için gerekli olan finansal desteğin verilmesi gerekliliğinin altını 
çizen Graves, yazısında bir genel affın da gerekli olduğunu savunmutur. 
Böyle bir af çıkarılırsa direniçilerin çok büyük bir bölümünün mücadeleden 
vazgeçeceğine inanmaktadır. Graves, yazısını patronu Northcliffe’i memnun 
edecek bir ekilde bitirmitir: Kemalistlerin Moskova’dan maddi ve manevi 
destek aldığını yazdıktan sonra böylece bu “silahlı maceraperestlerin ekiya 
yönetimi”nin Transkafkasya, Kilikya, Đran ve Arap ülkelerinde sorun 
çıkarmak için her eyi yapacağını iddia etmitir.37  

The Times yönetimi, Yunan mezalimi hakkında yayınlanmasına izin 
verdiği sınırlı sayıdaki okuyucu mektubunu, çok sayıdaki karıt mektupları 
da yayınlayarak etkisizletirmeye çalıırken38 gazetenin Đstanbul muhabiri de 
bu konuda elinden geleni yapmıtır.Nitekim Philip Graves’in Đstanbul’da 
Đngiliz elçiliğine bağlı olarak çalıan amcası obert Graves, anılarında, 
yeğeninin Ağustos 1921’de yazdığı yazılarla The Times’da yayınlanan bazı 
“önyargılı kaynaklardan” gelen mektuplardaki “abartılı Yunan mezalimi 
raporlarını” “düzelttiğini” yazmaktadır (Graves, 1933: 337). Örneğin 2 
Aralık 1919’da Graves Anadolu’daki Hristiyanların korkularının abartılı 
olsa da geçmi deneyimlerine dayanarak yersiz olmadığını savunurken,39 
daha önceki bir yazısında Müslümanların benzer korkularının tamamen 
yersiz olduğunu belirtmitir.40 Paris’te Osmanlı’nın kaderini belirleyecek 
görümeler devam ederken Mara’ta çıkan olaylar da yine Graves’in kiisel 
ve tek taraflı yaklaımını ortaya koymaktadır.41Öyle ki bu olaylar sırasında 
ölen Ermenilerin Ermeni kaynaklarınca açıklanan miktarını abartılı bulan 
                                                
36 Đstanbul Muhabiri, “Kemalists’ anger with England. “Our deadly enemy””, The Times, 24 

Haziran 1920. 
37 Đstanbul Muhabiri, “Dealing with Mustapha Kemal. Turkish appeal for Allied aid”, The Times, 

27 Eylül 1920. Boleviklerin  Kemalist hareket ile yakın iliki içinde olduğuna dair haber için 
bkz. “Wrangel’s fight for Caucasus. The British prisoners at Baku”, The Times, 2 Eylül 1920.  

38 The Editor of Hestia, “The Greeks in Asia Minor”, The Times, 13 Eylül 1919. Hestia editörüne 
destek veren mektup için bkz. H.O. Whittall, “The Greeks in Asia Minor”, The Times, 20 Eylül 
1919. Aubrey Herbert’ın Hestia editörüne  yanıtı için bkz. “The Greeks in Smyrna”, The Times, 
19 Eylül 1919.  

39  Đstanbul Muhabiri, “The Christians of Turkey. Menace of famine”, The Times, 2 Aralık 1919. 
40  Bkz. Đstanbul Muhabiri, “Continous muddling in Turkey. Vague fears of the peasantry”, The 

Times, 1 Eylül 1919.
41 Đstanbul Muhabiri, “Cilician massacres. Origin of Marash outbreak. Nationalist orgies”, The 

Times, 3 Mart 1920. 



306                                          Ebru BOYAR 

Graves, yine de u ifadeyi kullanmaktan kendini alamamıtır: “üphesiz sayı 
yüksektir”.42Graves’in bu taraflı bakı açısının sadece genel önyargılarından 
kaynaklandığını iddia etmek doğru olmayacaktır. Bu dönemde Graves’in 
yukarıda adı geçen amcası Robert Graves, Đstanbul’daki Đgal kuvvetlerine 
bağlı Ermeni ve Rum Bürosu’nun [Armenian and Greek ection] baındadır 
ve özellikle Amerikalı misyoner kurulular ile çok yakın bir iliki içindedir 
(Graves, 1933: 329). Hayatındaki ana amacın “Hristiyan azınlıkları 
korumak” olduğunu yazan Robert Graves’in oğlu da bu dönemde igal 
kuvvetlerinin kontrolünde bulunan ve yerel basını sansürleyen basın sansür 
bölümünde görev yapmaktadır (Graves, 1933: 332, 329).Bu durumda, amca 
Graves’in,  yeğenine ‘gerekli bilgileri’ sağladığını düünmek yanlı 
olmayacaktır.

Mara olayları ile ilgili haberlerin Đngiliz basınında çıktığı dönemde, 
Đngiliz Dıileri Bakanı Lord Curzon’un bunları neden göstererek 
Đstanbul’un statüsünü aris görümelerinde tekrar tartımaya açması da 
tesadüf olmasa gerektir.43 Bundan bir yıl sonra, vres Antlaması’nın 
gözden geçirilmesi ile ilgili tartımalar esnasında ve Yunanlıların savata 
kaybedeceğinin anlaıldığı zamanda da The Times’da Anadolu’da 
Hristiyanlara uygulanan mezalim iddiaları hararetle ilenmi44 ama 
Müslümanlara yönelik iddet ya göz ardı edilmi ya da Türk taraftarı olarak 
bilinen kiilerin ağzından yansıtılarak marinal ve ön yargılı bir görüntü 
yaratılmak amaçlanmıtır.45  

Graves, yazılarını hem Đngiliz elitine hem de diğer muhataplarına 
yönelik kurgulamıtır. rneğin 5 Eylül 1919’da yayınlanan yazısında, 
Mustafa Kemal ve taraftarlarına gerçekten yurtseverler ise ABD Bakanı 
Woodrow Wilson’un ileri sürdüğü prensiplerin Türkiye için 
uygulanmayacağı tehdidini ciddiye almalarını tavsiye etmektedir.46 Bir baka 
yazısında 5,000 Hristiyanın öldürüldüğünü iddia ettikten sonra Mustafa 
Kemal’e karı Đstanbul Hükümetine yardım edilmesi gerektiğini yazmıtır.47 
Graves’in düünce ve önerilerinin ciddiye alındığı görülmektedir. Bu da The 
Times’ın yerleik nizam açısından en ciddiye alınan gazete olması ile 
ilikilendirebilir. Bunun en güzel kanıtı Đngiliz ariv belgelerinde karımıza 

                                                
42 Đstanbul Muhabiri, “The Marash massacres. 16,000 Armenians killed out of 22,000”, The 

Times, 2 Mart 1920. 
43 29 ubat 1920: CHAR22237; Lord Bryce’ın bu olayları Ermeni emelleri için kullanması için 

bkz. Ameer Ali, “The massacres in Cilicia”, The Times, 10 Mart 1920. 
44 rneğin bkz. A.H. Crosfield [AngloHellenic League Bakan Yardımcısı], “Turkish cruelty in 

Asia Minor. Appeal to the Conference”, The Times, 26 ubat 1921. Ayrıca haber olarak bkz. 
“Greece and her future. Manifesto of AngloHellenic League”, The Times, 1 Aralık 1920; 
Đstanbul Muhabiri, “Turks’ insane savagery. 10,000 Greeks dead”, The Times, 5 Mayıs 1922.

45 rneğin bkz. Lamington, H., Conyersurtees [milletvekili]  ve  Ameer Ali, “Distressed 
Turks”, The Times, 1 Kasım 1920; Ameer Ali, “Greeks and Turks”, The Times, 1 Mart 1921; 
Aubrey Herbert, “Greeks and Turks”, The Times, 4 Mart 1921.  

46 Đstanbul Muhabiri, “Mr. Wilson’s warning to Turkey. Outlaws blamed for massacres”, The 
Times, 5 Eylül 1919. 

47 Đstanbul Muhabiri, “Turks massacre 5,000 Christians. Cruelty of Kemal regime”, The Times, 23 
Ağustos 1920. 



ODT EĐME DERĐĐ 307 

çıkan ve ubat 1920’de Hindistan ilerinden sorumlu Montagu tarafından 
gizli ibaresi altında devlet birimlerine dağıtılan “Türk Barıı” adlı dosyadır. 
Bu dosyada Hindistan Naibi’nden gelen telgrafların yanısıra The Times 
gazetesinde 4 ubat 1920 tarihinde raves tarafından yazılan “Türkiye ile 
Barı. Kaçınılması ereken Tehlikeler. erilen özlere Karı Bir yarı” 
balıklı uzun bir yazı da bulunmaktadır. Yazı bilgiden çok tavsiyelerle dolu 
olup Đngiliz politika yapıcılarını etkilemek amacıyla yazılmı ve görünen o 
ki bu da kabul görmütür.48 Yazının ana konularından bir tanesi Đstanbul’un 
statüsü meselesidir. Yazar ehrin Osmanlı Devleti’nde kalmasını 
savunmakta ama bu onun iyi niyetinden ileri gelmemektedir. Aağıda 
alıntılanan kısım bunu açıkça ortaya koymaktadır: 

Đstanbul’a gelince, bir ey çok açıktır yani Efendi sınıfının büyük bir 
kısmı ki Türkiye’de siyasi açıdan sadece bunlar önemlidir, Đstanbul’un 
imparatorluktaki yaamaya değer tek ehir olduğuna kuvvetle 
inanmılardır ve eğer orada kalmalarına izin verilirse büyük fedakarlık ve 
tavizlere razı olacaklardır. Eğer Đstanbul’u Türkiye’den ayırırsanız, 
aırılıkçı liderlere büyük sayıda taraftar sağlarsınız. Eğer Đstanbul’u 
bakentleri olarak Türklere bırakırsanız, ama tabi ki Avrupa’nın sıkı 
kontrolü altında, Kilikya, Ermenistan veya hatta Đzmir için ölecek ya da 
ölmeleri için bakalarına silahlı direniin masraflarını karılamak için 
para ödeyecek kii sayısını büyük oranda azaltırsınız.49  
Yukarıdaki tehis ve önerinin dıında, raves, Avrupa’nın Osmanlı 

topraklarında kimlere ‘yardım etmesi’ gerektiğini belirtirken Müslüman 
azınlıkları da ihmal etmemesi gerektiğinin altını özenle çizmi ve 
“Avrupa’nın biraz yardımını hakeden” bu grupları Çerkezler, “Kizil Bash” 
olarak nitelendirdiği Aleviler ve Tunceli’deki “heterodoks” Kürtler olarak 
sıralamıtır. Montagu’nun kiisel olarak bu gazetede çıkan yazılara daha 
önce de önem atfettiğini 5 ubat 1919’da Đstanbul’un kaderinin ne olması 
gerektiğine dair Paris’deki Hint delegasyonu tarafından Đngiliz Hükümeti ve 
temsilcilerine dağıtılan “Türk Barıı” adlı gizli ibareli belgede de görmek 
mümkündür.50 

Yukarıda açıklanmaya çalıılan kiisel ve kurumsal artlar ve genel 
düünce yapısı göz önüne alındığında, The Times gazetesinin, Türk/Osmanlı 
siyasetçileri tarafından kendi lehlerine tavır alması için etkilenmesinin ne 
kadar zor ve belki de imkansız olduğu açıktır. Kapalı kapılar ardında, Đngiliz 
siyaset yapıcıları ve genel olarak Đngiliz yerleik nizamı arasında görü 
ayrılıkları olsa ve kendi aralarında bu konuları tartısalar dahi i 
kamuoyunun karısına çıkmaya geldiğinde hem hükümet kanadı hem de 
Đngiliz çıkarlarını ön planda tutan basın birlik mesaı vermilerdir. Buna 
göre, The Times’da çıkan yazılar, Đngiliz çıkarları ekseninde düünülen ve 
yayınlanmasına izin verilen yazılar olmutur. Nitekim bu sadece iktidarın 

                                                
48  Tarihsiz: TNA, CAB/24/97. 
49  Đstanbul Muhabiri, “Peace with Turkey. Dangers to be avoided. A warning against promises”, 

The Times, 4 February 1920 ve Tarihsiz: TNA, CAB/24/97, s. 6. 
50  5 ubat 1919: “The Future of Constantinople”, CHAR, 22/1/7. 



308                                          Ebru BOYAR 

değil herkesin kabul etmesi gereken Lloyd George’un “ulusal çıkar söz 
konusu olduğunda tam aleniyet arzu edilmez” görüüyle hareket edilmesinin 
bir sonucudur.51 

Ankara Hükümetinin etkisi bir yana, Đngiltere’nin isteklerini koulsuz 
yerine getirerek muzaffer devletlerin iyi niyetini kazanacağına inanan 
Đstanbul Hükümetinin bu gazeteyi etkilemede ne kadar baarısız olduğunu 
Londra temsilcisi Mustafa imzası ile Đstanbul’daki Osmanlı ıileri 
Bakanlığına gönderilen rapordan anlamak mümkündür. Đstanbul 
Hükümetinin isteği ve önde gelen Hintli Müslümanların organizasyonu ile 
Londra’da Lord Lamington, General Townshend, Muhammad Ali Jinnah 
[Muhammed Ali Cinnah] gibi isimlerin katıldığı protesto mitingleri 
düzenlenmi ve bunlarla ilgili haber ve yorumların Đngiltere’deki gazetelerde 
bata da tabi ki The Times’da yer alması ayarlanmaya çalıılmıtır. Örneğin, 
etkili kiilerce, Osmanlı ‘taraftarı’ görülen bir yazının The Times’da 
yayınlanması için gazete idaresine yapılan baskının sonuçsuz kalması söz 
konusu belgede açıkça ifade edilmektedir:  

Đngiliz noktai nazarından muhakemei ahval etmek artıyla muhibbimiz 
olan Đngilizlerden birinin hakkımızda aynı hissiyati muvalatkaranesi olan 
ve parlamentoda bir mevkii mümtazı bulunan bir zata gönderdiği 
mektubun neri için Lloyd George ve Lord Curzon’u açıktan açığa tenkid 
ve muahaze eyleyen [The] Times gazetesi nezdinde o mevkii mümtaz 
sahibi olan zatın imal eylediği nüfuzun gazete idaresince tesirsiz ve 
neticesiz kaldığını izahı hale medar olmak üzere arz eylerim.52  
Đngiliz bakı açısından dahi olsa Osmanlı tarafına olumlu bakabilecek 

yazıların yayınlanması için The Times’a yapılan baskıların etkisiz kalması 
aırtıcı değildir. Bu mitingler arasında Lord Lamington gibi etkili bir ismin 
bakanlığında 23 Haziran 1921 tarihinde Londra’da düzenlenecek ve bazı 
milletvekillerinin de katılacağı toplantının duyurusu The Times’da birkaç 
cümle ile geçitirilmi ve orada da bu mitingin konusu “Yunan mezalimi” 
eklinde tırnak içinde verilerek konunun doğruluğu ve haklılığı hakkında 
üphe yaratılma yoluna gidilmitir.  

Bütün bu saydığımız negatif koullar, Türk/Osmanlı lehine 
yorumlanabilecek yazıların gazetede hiç yer bulamadığı anlamına 
gelmemelidir. Örneğin, Graves’in Anadolu’daki direnii bastırmak için 
Đstanbul Hükümetine destek verme çağrısını içeren yazısını, Osmanlı 
tarafının desteklenmesi için yazılan bir yazı olarak okumak da mümkün 
olabilir. Fakat bu dönemde her iki ‘Türk’ tarafı için de destekleyici olarak 
yorumlanabilecek yazılar haber veya yorum kısımlarından çok karımıza 
seçilmi kiilerin ağzından editöre mektup olarak çıkmaktadır. Ama bu 
yayınlanan mektuplarda yukarıda açıklanmaya çalıılan ana çerçevenin 
dıına çıkılmadığı gibi The Times bu tür görülere sayfalarında yer vererek 
                                                
51  23 Eylül 1922: TNA, CAB/23/31, s. 62. 
52  25 Temmuz 1337 (25 Temmuz 1921): BOA, HR.SYS, 2383/712,5, Osmanlı Belgelerinde 

Millî Mücadele ve Mustafa Kemal Atatürk, belge fotokopisi s. 559 ve transkripsiyon s. 240. 
53  “Against “Greek atrocities””, The Times, 22 Haziran 1921. 



ODT GELĐME DERGĐSĐ 309 

ve özellikle de ‘ılımlı’ Hintli Müslüman temsilcilerinin görülerinin 
sayfalarında yer bulmasını sağlayarak muhalif düüncelerin belki de 
radikallemesini kontrol etme gayretine dümütür. Ayrıca bu yazıların 
içerikleri analiz edildiğinde bunların Đngiliz çıkarları ve Đngiltere’nin onuru 
ve ahlaki üstünlüğü üzerine kurgulanmı yazılar olduğu görülecektir. The 
Times, bu mektupları yayınlarken kuvvetle savunulan karı görülere de yer 
vermitir. Haber sayfalarındaki yorumlu haberler ve bu karı görüler ‘Türk’ 
taraftarı olarak görülen görüleri birer marinal görü statüsüne 
indirgemitir.54 Özellikle Valentine Chirol’un kuvvetli kaleminden çıkan 
yazılar, Hindistan’daki Hilafet hareketi ve diğer radikal hareketleri, 
Đngiltere’nin Türklere karı aldığı tavra bağlayan görüleri etkisizletirmede 
önemli bir yer tutmaktadır.55 

Bu mektupların altındaki imzalar gazete yönetiminin sayfalarında 
kimlerin görülerini dillendirmesine izin verdiğini göstermektedir. Ameer 
Ali, Aubrey Herbert, Aga Khan [Ağa Han] gibi yazılarına sıkça rastlanan 
isimlerden baka Cambridge niversitesi Profesörü E.G. Browne,56 Lord 
Lamington gibi isimler de karımıza çıkmaktadır. Bunlar arasında en öne 
çıkan isim Ameer Ali (18491928)’dir. Ameer Ali, önde gelen Hintli bir ii 
ailesine mensup olup bütün öğrenim hayatında Đngilizce eğitim almıtır. 
Hindistan lusal Kongresi’ne karı çıkmı ve bu kuruluun Müslüman 
haklarını savunmadığını düünerek Londra’dan Müslümanlar için ayrı 
haklar talep etmi ve 1906 yılında Bütün Hindistan Müslüman Birliği 
kurucuları arasında yer almıtır. Đyi bir Müslüman olarak ve bir o kadar da 
Büyük Britanya kralına bağlılığı ile tanınan Ameer Ali, Đngiliz yerleik 
nizamının, hem Hindistan’da hem de Đngiltere’de bir parçası olmutur. 
Birinci Dünya Savaı’nda, daha sonra ‘haklarını’ savunacağı halifenin cihat 
ilan ettiği Britanya Đmparatorluğu’na bağlı kalmı ve Hintli birliklerin 
morallerini yükseltmek için cephe gezilerine katılmıtır. Kendisi savatan 
sonra Đstanbul’un Osmanlı Devleti’nin merkezi olarak kalması ve sultan
halifenin gücünün ve statüsünün değitirilmemesi için verdiği çabalarla 
tanınmıtır.57  

Ameer Ali’nin 1918 yılında balayan ve Svres Antlaması’nın 
imzalanmasına kadar ki süreçte gazeteye yazdığı mektuplarında üzerinde 
durduğu ana temaların baında Osmanlı sultanının halife olarak durumu göz 
önünde bulundurularak Đstanbul’un Osmanlı Devleti’ne bırakılması 
gerekliliği meselesi gelmektedir. Aksi takdirde, ona göre, Hindistan’daki 
100 milyon Müslümanın Büyük Britanya Đmparatorluğu’na olan bağlılıkları 
                                                
54  Örneğin bu yöntemle ilgili olarak mektupların nasıl düzenlendiğini görmek için 28 Ekim11 

Kasım 1919 tarihleri arasında The Times’da yayınlanan okuyucu mektuplarına bakınız.     
55  Chirol’un ilgili yazıları için bkz. The Times, 15 Mayıs 1920, 20 Eylül 1921, 3 Ekim 1921, 16 

Kasım 1921 ve 17 Kasım 1921.  
56  Edward G. Browne, “Constantinople. The Ottoman state in Europe. Pro Turkish views”, The 

Times, 14 Ocak 1920.  
57  S. V. FitzGerald, “Ameer Ali, Saiyid (1849–1928)”, gözden geçiren  Roger T. Stearn, Oxford 

Dictionary of National Biography [httpwww.oforddnb.comviewarticle30400, eriim 5 
Ocak 2009]. 



310                                          Ebru BOYAR 

ve inançları büyük ölçüde yok olacaktır.58 Ameer Ali, Đngiliz Hükümetine ve 
onun baındaki Lloyd George’a, Britanya Đmparatorluğu’nun hakimiyeti 
altındaki Müslümanlara, 5 Ocak 1918 tarihinde Lloyd George tarafından 
verilen Türklerin bakentleri olan Đstanbul’dan çıkarılmayacakları, 
çoğunlukta oldukları Trakya ve Anadolu topraklarının ellerinden 
alınmayacağı sözünü hatırlatarak, Hint halkının sava sırasında Hindistan’da 
geni kitlelere duyurulan bu sözün tutulmasını beklediğinin altını çizmitir 
“Müslümanlar her yerde onu eref sözü olarak kabul etti ve Đngiltere’nin 
onur ve dürüstlüğüne olan güvenlerini korudular. Đngiltere’nin dünya 
çapındaki imparatorluğunda kendi onur ve dürüstlüğünün hiçbir değeri yok 
mudur?”59 Nitekim Ameer Ali, Britanya’nın ahlaksal üstünlüğünü 
korumasının temelde bu sözün tutulmasına bağlı olduğunu söylerken 
Hindistan’da zaten radikallemekte olan milliyetçilik hareketinin bu ekilde 
önüne geçileceğini düünmektedir. Aslında Đngiliz sözüne güven Babakan 
Lloyd George’un da ağzından düürmediği bir söylemdir ve bunun önemini 
öyle açıklar “Đngiliz sözüne güvenilemeyeceği hissinden daha çok 
Asya’daki Đngiliz gücüne zarar verecek baka bir ey yoktur… Bu bizim için 
ölümcül [kötü] bir öhret olacaktır.”60

Ameer Ali ile bazen ortak61 bazen de sadece kendi ismi altında The 
Times’da mektupları yayınlanan diğer bir isim de Hintli Müslüman, 
Đsmaililer’in lideri Aga Khan III [Mohammed Shah] (1877–1957)’dır. 
Đngilizlerin Güney Asya’daki etkisi sonucu zenginleerek büyük servete 
sahip olan bir aileden gelen Aga Khan, Birinci Dünya Savaı öncesi 
Osmanlı Devleti’nin savata tarafsız kalması için faaliyetlerde bulunmu ve 
sava sırasında da Đngiliz çıkarlarına büyük hizmetlerde bulunmutur. 
Özellikle Đstanbul’un cihat ilan etmesinden sonra Mısır kamuoyunu 
sakinletirerek Đngiliz çıkarlarını korumutur.62 O da Ameer Ali ile halifelik, 
Đstanbul’un statüsü ve Anadolu’nun durumu hakkında aynı fikirleri 
paylamaktaydı. Ayrıca Aga Khan’ın kamuoyu önünde fikirlerini 
açıklamanın ötesinde Đngiliz yetkililerine özellikle de Montagu’ye 
görülerini sürekli bildirdiğini biliyoruz. 2 Aralık 1920 tarihinde 

                                                
58  Bkz. Ameer Ali, “The Turkish question”, The Times, 31 Ekim 1919; “The Turkish question”, 

The Times, 9 Ocak 1920; “Constantinople. The Ottoman state in Europe. Pro Turkish Views”, 
The Times, 14 Ocak 1920;  “Peace in Asia Minor. A prime necessity”, The Times, 1 Nisan 
1920; “The terms with Turkey”, The Times, 14 Mayıs 1920. 

59  Ameer Ali, “Constantinople. The Supreme Council’s decision. Indian Moslems and Turkey”, 
The Times, 24 ubat 1920. Daha öncesi için bkz. Ameer Ali, “The Turkish problem”, The 
Times, 8 Kasım 1919.  Ayrıca bkz. “Moslem appeal for Turkey. Constantinople’s faith”, The 
Times, 24 Aralık 1919. 

60 Lloyd George’un bu konuması Charles Roberts tarafından aktarılmıtır. “Peacewith Turkey. 
Moslems and the Treaty terms”, The Times, 15 Mayıs 1920.

61  Aga Khan ve Ameer Ali, “The future of Turkey. Appeal from Moslem leaders. The Prime 
Minister’s promise”, The Times, 6 Haziran 1919; “The fate of Turkey. Moslems and the 
peace”, The Times, 2 Ağustos 1919. 

62 Gilbert Laithwaite, ‘Aga Khan III (1877–1957)’, gözden geçiren Francis Robinson, Oxford 
Dictionary of National Biography [httpwww.oforddnb.comviewarticle30345, eriim 5 
Ocak 2009]. 



OT ELĐME ERĐSĐ 311 

Montagu’ye yolladığı mektupta Aga Khan, Türk meselesine olan ilgisinin 
nedenini açıkça ifade etmektedir:  

Eğer Türkiye’yi gerçekten bağımsız bir güç yapacak ekilde antlamayı 
[Sèvres] gözden geçirirseniz,  eğer Trakya ve Đzmir gibi Türk eyaletleri 
[Türklere] geri verilirse, eğer Đngiltere liderliği üstlenip güçlü elini 
dostlukla Türkiye’ye ve dolayısı ile de Đslam’a uzatırsa, var olan binlerce 
gerçek ılımlı  [Hintli Müslüman] fakat [u anda] sizin ıileri 
Bakanlığınızın politikası sayesinde parçalanmı olan) bir güç haline 
gelecek, anayasal bağlılıklar güçlenecek ve aırılıkları kendi doğal 
mecrasına, yani siyasi yaamın aırı sol kanadına indirgeyecek, 
aırılıklara karı sadece geçici bir tepkiden ibaret olmayan sağlam ve 
sürekli bir güç ortaya çıkacaktır.63
Hintli Müslümanlar, sadece Đngiliz Hükümeti ve kamuoyu nezdinde ya 

da Hindistan’da faaliyette bulunmakla kalmayıp Londra görümeleri 
sırasında da ‘Türk’lerin, özellikle de Ankara Hükümetinin temsilciliğine 
soyunmulardır. 12 Mart 1921 tarihinde Lloyd eorge, dıarıda Ankara’nın 
ıileri Bakanı ve heyet bakanı Bekir Sami Bey beklerken, içlerinde Aga 
Khan’ın da bulunduğu bir heyetle babakanlık konutunda görümütür. Bu 
heyetle konumasında hiçbir söz vermeyen Lloyd eorge,Hintli Müslüman 
temsilcilerine u mesai vermitir:  

[Bekir Sami Bey’in] delegasyonunu muhtemelen burada bırakarak 
Ankara’ya döneceğini düünüyorum. Oraya vardığında sadece genel 
itirazları olan ama ne istedikleri hakkında hiçbir net fikre sahip olmayan 
kiilerle uğraacaktır. [Türklerin] davalarını Mr. Imam’a teslim etmeleri 
çok büyük bir talihtir ve inanıyorum ki gerçekten tatmin edici bir 
antlamaya varabiliriz.64  
Nitekim, bu grubun mihmandarlığında Bekir Sami Bey Đngiltere, 

ransa ve Đtalya ile ayrı ayrı antlamalar imzalamı ve Đngilizlerin de gayet 
iyi bildikleri gibi65 Misakı Milli’nin çok uzağında olan bu antlamalar, 
Türkiye Büyük Millet Meclisi tarafından onanmadığı gibi Bekir Sami Bey 
de ıileri Bakanlığı görevini bırakmak zorunda kalmıtır Bayur, 1995: 
690). 

Bekir Sami Bey ile Londra’da birkaç kez görüen ve onun imzaladığı 
antlamaları destekleyen Herbert, 1924: 327) ve The Times gazetesinde 
mektupları ile karımıza çıkan bir baka kii de Đngiliz yerleik nizamının 
tipik bir temsilcisi olan Aubrey Herbert 101923)’tir. Soylu bir aileden 
gelen Herbert, Eton’dan sonra Oxford’da eğitimini tamamlamı ve Đngiliz 
ıileri Bakanlığında göreve balamıtır. Bu çerçevede 1904 yılında 
Đstanbul’da görev yapmıtır. aha sonra Muhafazakar Parti’den milletvekili 
olmutur. Sıradıı kiiliği ile tanınan Herbert, Birinci ünya Savaı’ndan 
önce Arnavutluk’un bağımsızlığı için çaba sarf etmi ve hatta Herbert’e iki 

                                                
63  2 Aralık 1920: CHAR, 2/111/77. 
64  12 Mart 1921: TNA, CAB/2335, s. 13. 
65  Misakı Milli’nin Đngilizce çevirisi hemen Đngiliz Hükümeti’nin eline geçmitir. Bkz. CHAR, 

22/2/34. 



312                                          Ebru BOYAR 

defa gayriresmi yollardan bu ülkenin krallığı dahi teklif edilmitir. Sava 
sırasında Kahire’deki Đngiliz Đstihbarat Bürosunda T. E. Lawrence’ın 
arkadaı ve meslektaı olarak görev yapan Herbert, savatan sonra 
Muhafazakar Parti’de milletvekili olarak görevine devam etse de partisinden 
bağımsız hareket etmesi ile tanınan bir isim olmutur.66  Scotland Yard’ın 
isteği ve Lloyd George’un yazılı izniyle 1921 yılının 2628 ubat tarihleri 
arasında Almanya’da Talat Paa ile görüen Herbert, bu görümeyi rapor 
halinde Scotland Yard’dan Đngiliz istihbaratının baı Sir Basil Thomson’a 
sunmu ve Herbert’in düündüğüne göre bu rapor daha sonra Thomson 
tarafından Lloyd George ve Lord urzon’a iletilmitir.67  

Herbert’ın The Times’da yazılarının çıkabilmesinin nedenleri ve bu 
yazıların içerikleri yukarıda kısaca açıklanmaya çalıılan ilikiler ağı içinde 
değerlendirilmelidir. Herbert, mektuplarında esas olarak Osmanlı Devleti’ne 
daha yumuak ve uzlamacı davranılmasının Đngiliz çıkarlarına daha uygun 
olacağını savunmu ve Đngiliz nüfuzunun Türkiye’de devam etmesi için 
Đngiltere’nin bu yumuamayı sağlaması gerektiğine inanmıtır. The Times’da 
yayınlanan mektuplarında Đngiliz üstünlüğünü temel almakta ve 
Yunanistan’ın kayıtsız artsız desteklenmesinin sadece Đngiltere’nin 
Hindistan ve Đslam dünyasındaki siyasi çıkarlarını değil, ekonomik 
çıkarlarını da etkileyeceğinin altını çizmektedir. Herbert, Đzmir’in arka 
bölgesinde üretilen ürünlerin Đngiltere’nin önemli ithal ürünleri arasında 
olduğunu hatırlatarak Đzmir limanının Yunanlılar tarafından kontrolünün bu 
ticareti sekteye uğratacağını ileri sürmütür.68 Ayrıca Hindistan kartını da 
sıkça oynayan Herbert, 1919’daki ünlü Amritsar katliamını hatırlatarak 
Đngilizlerin uzlamaz tavrının nelere mal olabileceğini iaret ederek 
Đngiltere’nin önüne “Müslüman Đmparatorluğumuzu” kaybetmemek için iki 
seçenek koymutur. Ya Müslümanlar, Đngiliz adaletine inanarak geçmite 
olduğu gibi Đngiliz yönetimini barıçıl olarak kabul edecekler ya da bu 
imparatorluk askeri güç zoruyla bir arada tutulacaktır. Đkinci durumda, 
Herbert’e göre, “tarih muhtemelen Amritsar’daki trajediyi aynı karakterdeki 
birçok büyük olay içinde küçük bir olay olarak kaydedecektir”.69 O ayrıca 
Müslümanlara karı yapılan Yunan mezaliminin Hristiyanlara yapılacak 
olan Müslüman mezalimini tetikleyeceğini savunurken Đngiliz kamuoyunu 
en can alıcı noktasından vurmutur “Bu, büyük bir sabırsızlıkla 
seferberliğin bitmesini bekleyen adamlarımızın, Küçük Asya’da polis görevi 
yapmaya devam etmeye mecbur kalacakları anlamına gelecektir”.70 

Herbert sadece gazetelere yazılar yazarak Đngiliz kamuoyuna 
görülerini açıklamamı, parlemento içinden meslektalarına da özel 

                                                
66  Auberon Waugh, “Herbert, Aubrey Nigel Henry Molyneux (1880–1923)”, Oxford Dictionary 

of National Biography httpwww.oxforddnb.comviewarticle37534, eriim 5 Ocak 2009]. 
67  12 Eylül 1922 HAR, 2124B148151. Ayrıca bkz. Herbert, ss. 307327. 
68 Aubrey Herbert, “Greece in Asia Minor”, The Times, 9 Ekim 1919; “The Greeks in Smyrna”, 

The Times, 19 Eylül 1919; “Greeks and Turks”, The Times, 4 Mart 1921.  
69 Aubrey Herbert, “The future of Turkey”, The Times, 1 Kasım 1920.  
70 Aubrey Herbert, “The Greeks in Smyrna”, The Times, 19 Eylül 1919. 



ODT GEĐME DEGĐĐ 313 

mektuplarla görülerini aktarmıtır. Herbert, örneğin, 22 Mart 1922 tarihinde 
Winston Churchill’e gönderdiği mektubunda ‘Türk’ barıı hakkında 
önerilerde bulunmutur. Buna göre, Anadolu’da ‘Türk’lere gerçek hakimiyet 
verilmeliydi ama azınlık hakları göz önünde bulundurularak Avrupalı bir 
andarma gücü Anadolu’ya yerletirilmeliydi. Herbert, Makedonya ve 
Girit’te ie yarayan bu gücün Anadolu’da da ie yarayacağını düünüyordu. 
Ayrıca Doğu Trakya’yı ‘Türk’lere bırakmayı öneren Herbert, Batı 
Trakya’da ise geçici bir antlama yapılabileceğini ve belki tarafsız bir 
prensin buranın yönetimine atanmasının mümkün olabileceğini 
düünüyordu. Ayrıca bir sava hatırası olarak Gelibolu’nun Đngilizlere 
verilmesinin talep edilmesini istemi ve bu konuda ‘Türk’lerin ikna 
edilmesinin mümkün olacağını savunmutur. Bunun için ‘Türk’lerin Đngiliz 
politikasının gerçekten değitiğine inandırılması ve Đngilizlerin ‘Türk’lere 
ülkelerinin yeniden yapılandırılması için yardım etme önerisinde bulunması 
gerekiyordu. Herbert, ‘Türk’lerle iyi geçinilmeye çalııldığı takdirde 
Türkiye üzerinde Đngiliz nüfuzunun devam edeceğine inanıyordu.71 Herbert, 
bu önerilerinin kabul edilmesi halinde Anadolu’da bir Đngiliz 
hegemonyasının etkin bir ekilde var olabileceğini sanıyordu.  

 Osmanlı/Türk tarafının sesi, Đngiliz çıkarları açısından yazılan ama 
‘Türk taraftarı’ olduğu söylenen azınlıktaki okuyucu mektuplarına sıkımı 
ya da Đstanbul Hükümetinin sesi, Ankara Hükümetine karı kullanılmak 
istendiğinde haber sayfalarında duyurulmutur.  Ankara Hükümeti ise The 
Times tarafından ne bağımsız bir güç olarak tanınmı, ne duyulmu, ne de 
görülmütür. Ama bu durum 1921’in ikinci yarısından itibaren Anadolu’da 
Ankara lehine gelien koullar ile beraber değimeye balayacaktır. 

2.1. Ankara’nın Sesi The Times’da  
Đngiliz igal kuvvetlerinin baındaki General ir Charles Harington, 

Đstanbul’dan 14 Haziran 1921’de Churchill’e yolladığı mektubunda, 
Yunanistan’ın gücü ve kapasitesi hakkındaki üphelerini iletiyor ve her 
eyin çok hızlı yön değitirdiğinin altını çiziyordu.72 Nitekim Harington’un 
bu mektubundan bir gün önce Mustafa emal ile görümek üzere iki Đngiliz 
subayının Đnebolu’ya gitmesi ve ardından Harington’un  görüme isteğinin 
Ankara’ya ulatırılması, Đngiltere’nin değien artlar içinde kendince 
tedbirler alma çabasında olduğunu göstermektedir. Her ne kadar Đngiliz 
tarafı görüme talebinin kendilerinden gelmediğini daha sonra ilan ederek bu 
konuda Đngiliz basınını kullansa da bu Đngiltere’nin Yunanistan’a 
güvenmediğini açık ve net bir ekilde gösteriyordu.73 

                                                
71  22 Mart 1922 CHA, 2/121/1911. 
72  14 Haziran 1921 CHA, 2/11/89.  
73Peace sign in Near East. Overture from Angora. A meeting with General Harington”, The 

Times, 8 Temmuz 1921; “Pretensions of Angora. Unsatisfactory reply”, The Times, 9 Temmuz 
1921.    



314                                          Ebru BOYAR 

Bütün bu olaylar olurken hazırlıklarını tamamlayan Yunan ordusu, 8 
Temmuz günü saldırıya geçmi ve 25 Temmuz’la beraber Kütahya
Eskiehir Muharebesini kazanarak ulusal güçleri Sakarya nehrinin doğusuna 
çekilmeye zorlamıtır. Bu Yunan zaferi, The Times sayfalarında detaylı bir 
ekilde gazetenin Đzmir ve Đstanbul muhabirleri aracılığı ile ve ayrıca Atina 
kaynaklı haberlerle duyurulmutur. Bu haberlerde, “kahraman” Yunan 
ordusunun zaferi detaylıca anlatılmı ve bu zaferin Ankara’da yarattığı tela 
ve siyasi karııklık okuyuculara duyurulmutur.74 Ama bu zafer kısa süreli 
olmutu. Yunanlılar baladıkları ii bitirme arzusu ile 14 Ağustos 1921’de 
Türk mevzilerine saldırıya geçmi ve 23 Ağustos’ta balayan Sakarya 
Meydan Muharebesi, 13 Eylül’de Türk zaferi ile sonuçlanmıtı. 
Harington’ın belirttiği gibi her ey hızla yön değitiriyordu. 

Sakarya Muharebesi’nin sonucu, The Times için bir dönüm noktası 
olmutur.Gazetenin 14 Eylül 1921 tarihli sayısındaYunanistan’ın hiç de iç 
açıcı olmayan durumu ortaya konulmu75 ve 2 Kasım 1921’de yayınlanan 
bayazıda da “Yunan teebbüsü Küçük Asya’da kesinlikle baarısızlığa 
uğramıtır” denilerek hükümetin Yakın Doğu’daki politikasına yeni bir yön 
vermesi gerektiği belirtilmitir. Anadolu direniini yeniden bir 
değerlendirmeden geçiren gazete, daha da ileri giderek yapılması gerekenleri 
sıralamıtır: Britanya Đmparatorluğu’nun çıkarları için Türkiye’nin “Milli 
Hükümeti” ile müzakerelere girilmeli ve bu uğurda gerekirse Yunanlıların 
Küçük Asya’yı boaltmaları sağlanmalıdır. Bu yazıdaki u cümleler oldukça 
dikkat çekicidir:  

Svres Antlaması eskimi ve kullanılmaz hale gelmitir. Đstanbul’da 
Müttefiklerin koruması altında var olan kukla Türk Hükümetinin hiçbir 
önemi yoktur. Türkiye’nin gerçek temsilcisi olan tek hükümet, 
MSTAFA KEMA’inkidir Yurtdıında Đngiliz Hükümetinin Yunan 
isteklerine bir miktar sempati duyduğu ve onların Türklere saldırmasını 
desteklediğine dair bir izlenim vardır. Bu izlenim – bugün için inanıyoruz 
ki yanlıtır – kararlı bir ekilde giderilmelidir. Yunanlılara 
verebileceğimiz en iyi hizmet, onları, imkansız taleplerini hemen terk 
etmeleri için ikna etmektir. Türkler ve Yunanlılar arasındaki ihtilafın 
uzadığı her gün, Mezopotamya, Kürdistan, Orta Doğu’dan Hindistan’a 
kadar olan yerlerde sorunlarımızı ve harcamalarımızı çoğaltmaktadır.76   

                                                
74  Đzmir Muhabiri, “The Greek success. Move to cut Turkish communications”, The Times, 21 

Temmuz 1921; Đstanbul Muhabiri, “Greek advance. Eskishehr captured”,  The Times, 22 
Temmuz 1921; “Greek victory. Advance towards Angora. Constantine again popular”, The 
Times, 23 Temmuz 1921; “Story of the Greek victory. Turks outmaneuvered”, The Times, 25 
Temmuz 1921; “Turkish losses considered. Christians in Anatolia”, The Times, 28 Temmuz 
1921; “Turks’s heavy losses. Massacre of Pontine Greeks”, The Times, 29 Temmuz 1921; 
Đzmir Muhabiri, “Turks withdraw. Fresh stand to be made”, The Times, 26 Temmuz 1921; 
Đstanbul ve Đzmir Muhabirleri, “Angora Cabinet shaken. Russian guns captured”, The Times, 30 
Temmuz 1921.    

75  Bamakale, “Greece and Turkey”, The Times, 14 Eylül 1921.    
76  Bamakale, “The crisis in the ear East”, The Times, 2 Kasım 1921. Çeviride büyük harflerle 

yazılan sözcükler metnin aslında da büyük harflerle yazılmıtır. 
 



ODT GEĐME DERGĐSĐ 315 

The Times, cepheden gelen haberler ıığında hem kendi konumunu 
hem de aslında Đngiltere’nin çıkarlarının nasıl korunacağını tanımlama 
ihtiyacı duymaktadır. Fransa’nın Sakarya zaferinden sonra Ankara ile uzun 
süredir müzakere ettiği antlamayı imzalaması The Times’ın değien 
tutumunda çok önemli bir rol oynamıtır. Fransa’nın 20 Ekim 1921 tarihinde 
Ankara ile imzaladığı antlama, Đngiltere’de büyük yankı uyandırmı ve The 
Times’ın Đstanbul muhabiri ve editörü bu konuyla ilgili yazılar yazmılardır. 
4 Kasım 1921 tarihinde gazetede Đstanbul muhabiri imzası ile yayınlanan 
yazıda sözü edilen antlamanın gizli ek maddeleri hakkında Ankara kaynaklı 
söylentilerin doğru olmaması temenni edilirken Fransa üstü kapalı bir 
ekilde eletirilmitir.77 The Times’ın editörünün 5 ve 7 Kasım’da çıkan 
yazılarında da Fransa’nın tutumu diplomatik bir dille eletirilirken editör, 
Fransızların daha ileri gitmesini önlemek amacıyla onlara birlikte hareket 
etmenin gereğini hatırlatmıtır.78 Gerçekte Đngiltere için temel sorun, 
Fransa’nın Anadolu’dan çekilmesinin de ötesinde bu ülkenin Kemalistleri 
‘Türk’lerin tek temsilcisi olarak tanıması olasılığıdır. Bu da o zamana değin 
galip devletlerin takip ettiği politikanın çöktüğü anlamına gelmektedir.  

Müttefikleri ile Anadolu meselesi hakkında yolları ayrılmakta olan 
Đngiltere’nin içinde bulunduğu çetrefilli ekonomik ve politik koullar, onun 
Anadolu’da Yunanlıları asker ve para gücüyle desteklemesini engellemekte, 
Đngiliz sömürgelerindeki memnuniyetsizlik gittikçe artmaktadır. 
Anadolu’daki istikrarsızlık, Đngiltere’nin elinde tutmakta fazlasıyla azimli 
olduğu Irak için bir tehlike tekil etmekte idi. Daha 1 ubat 1921 tarihinde 
Bağdat’taki Orta Doğu özel muhabiri yazdığı makalede, Müttefiklerin Đzmir 
konusunda yapacağı açılımın, Hindistan’daki Halifelik “kıkırtmasını” 
etkisizletireceğini ve Müslümanların duygularını da yatıtıracağını 
söylerken bu durumun aynı zamanda Đngiliz ve Fransız vergi mükelleflerinin 
Suriye ve Irak’taki askeri harcamalardan doğan üzerlerindeki vergi yükünü 
azaltacağını da yazıyordu.79 1922 yılı ile birlikte Irak’taki Đngiliz yönetimi 
Türklerle bir barıa ulaılması konusunda fazlasıyla sabırsızlanmaktaydı.80 

Sakarya zaferi ve TürkFransız antlamasının yankılarının azalması ile 
birlikte The Times daha ölçülü ve çok yönlü bir yayın politikası 
gelitirmitir. Her eyden önce gazete, Đngiltere ve müttefiklerinin özellikle 
de Fransa’nın birlikte hareket etmesi gerekliliğini sürekli olarak ilemitir. 
Gazetenin ba makalelerinde, Đngiltere’nin Yunan arzularına tamamıyla tabi 
olmamasının gerekliliği vurgulanırken diğer yandan da Fransa’nın tek 
baına hareket ederek Kemalistlerle imzaladığı antlamanın barıı zora 
                                                
77  Đstanbul Muhabiri, “Concessions to the Kemalists. Causes of uneasiness”,  The Times, 4 Kasım 

1921.  
78  Bamakale, “The ear Eastern problem”, The Times, 5 Kasım 1921 “The FrancoTurkish 

Agreement”, The Times, 7 Kasım 1921. 
79  “Mesopotamian dangers. Results of British muddling. Arabs ignorant of mandate”, The Times, 

1 ubat 1921. 
80  4 ubat 1922 CHAR, 1721821. Bu tarihten çok önce Anadolu’daki olayların Irak ve diğer 

Arap topraklarını nasıl tehdit ettiğini gösterir yazıları The Times’da görmek mümkündür. Bkz. 
G. Haddad, “Arab raid on Tel Afar”, The Times, 19 Haziran 1920. 



316                                          Ebru BOYAR 

soktuğu savunuluyordu. Gazete bundan sonra Müttefiklerin beraber hareket 
etmesini istiyor ve bu konuda telkinde bulunuyordu.81 Gazete, 1922 kıı 
bitmeden Yakın Doğu’daki sorunu çözmenin önemini belirtirken bunu 
yukarıda tartıılan medeniyet zeminine oturtmayı da ihmal etmiyordu. Bu 
sorunun çözümünün sürüncemede bırakılmasının Müttefiklerin müdahale 
etme gücünü azaltacağı ve “Avrupalı Güçlerin Doğu’daki medeniyetletirici 
baarılarının harap edilmesi”ni tevik edeceği iddia ediliyordu.82 Ayrıca, The 
Times, Kemalistlerin Boleviklerle olan yakınlığını vurgulayarak 
Müttefiklerde korku yaratarak ortak dümana karı birlikte hareket 
etmelerini sağlamayı amaçlıyordu. 

 Fransa’yı hizaya getirmek için uğraan The Times, öte taraftan da 
Lloyd George’un artık Đngiliz çıkarlarını tehdit eden aırı Yunan taraftarı 
politikasını değitirmeye çalııyordu. zellikle 1922 yılının ortasına 
gelindiğinde, Đngiltere’de seçimlerin yaklamasının da etkisiyle, The Times, 
Lloyd George’a olan muhalefetini Yakın Doğu konusunda da 
keskinletirmiti. Đngiliz i dünyası uzayan sava dolayısı ile Anadolu’dan 
beklediği ekonomik kazançları elde edemezken diğer yandan da Türk 
tarafının savaı kazanacağının anlaılması ile beraber var olan imtiyazlarını 
kaybetmemek için sesini çıkarma ihtiyacı duymaktaydı. 1919’da Aydın
Đzmir Demiryolu’nun baına getirilen Lord St. Davids, ancak 1922 yılı ile 
beraber Yunanlılar aleyhinde açıkça konumaya balamı ve Yunan 
mezalimi hakkında raporlar yayınlamıtır. 26 Eylül 1922’de yapılan irket 
toplantısında açıkladığı Yunanlıların geri çekilme esnasında demiryoluna 
ağır hasar vermesi, hatta demiryolu çalıanlarının Türk tarafının yardımıyla 
kurtarılması, Đzmir limanının istendiği gibi i yapamaması ve her eyden 
önemlisi Yunanistan’ın irkete olan borçlarını ödememesi gibi gelimeler St. 
Davids’i çileden çıkarmıtı.83 Aynı toplantıda, St. Davids daha da ileri 
giderek Yunanistan’ın baına gelen her eyi hak ettiğini söylemi ve “Kral 
Konstantin’in hizmetkarları dövüte çok kötüler ama çalma, kundaklama ve 
öldürme konusunda birinci sınıflar” diyerek öfkesinin boyutlarını 
göstermitir.84 

Gazetenin Yunanistan karısındaki tutumundaki değiiklik, yayınlanan 
okuyucu mektuplarına da genel olarak yansımıtır. 5 Kasım 1921 tarihinde 
çıkan bayazıdan sonra çıkan bazı mektuplarda Yunanistan’a verilen destek 
                                                
81  Bamakale, “The Near Eastern problem”, The Times, 4 Ocak 1922. 
82  Bamakale, “The Near East”, The Times, 24 Ocak 1922. 
83  Lord St. Davids Nisan 1922’deki irket toplantısında ikayetlerde bulunmu ve bunları altı ay 

sonra tekrarlamıtır. “Company meetings. The Ottoman railway from Smyrna to Aidin. Greek 
method of warfare. Strong indictment by Lord St. Davids. Criticism of British Foreign Office”, 
The Times, 27 Eylül 1922; “Company meetings. The Ottoman railway from Smyrna to Aidin of 
His Imperial Majesty of Sultan. Lord St. Davids on Greek administration. Control of 
evacuation urged. Present regime strongly criticized”, The Times, 1 Nisan 1922; “Greek 
atrocities. Strong condemnation by Lord St. Davids”, The Times, 27 Eylül 1922; “Notes of the 
Week: Maritime trade and the Near Eastern Crisis”, The Economist, 30 Eylül 1922, s. 541. 

84  “Company meetings. The Ottoman railway from Smyrna to Aidin. Greek method of warfare. 
Strong indictment by Lord St. Davids. Criticism of British Foreign Office”, The Times, 27 
Eylül 1922. 



ODT GELĐME DERGĐSĐ 317 

farklı kiiler tarafından sorgulanmaya balanmıtır.  Sir Graham Bower 
imzasıyla çıkan bir mektupta u cümleler oldukça dikkat çekidir: “Eğer 
Britanya’nın çıkarlarını ve dürüstlüğünü Yunan ihtirasları için kurban 
etmeyi kabul edersek, Yunanistan gibi fakir bir ülke bir fetih ve uzun süreli 
askeri igal ve baskı politikasını yürütebilir mi” 85  

4 Ağustos 1922 tarihinde Lloyd George’un Yunan tezini savunan, 
Yunan kuvvetlerini yücelten ve yüreklendiren bir demeç vermesinin 
ardından,86 Sakarya Muharebesi’nden sonra sürekli Đngiltere’nin çıkarlarının 
TürkYunan ihtilafında tarafsız olmakta yattığını savunan The Times editörü, 
bu demece büyük bir tepki göstermi ve çok ağır bir ekilde Lloyd George’u 
eletirmitir:  

zellikle Britanya’nın çok geni çaplı çıkarlarını etkileyen Yakın Doğu 
sorununda, babakandan ihtilafa taraf olan taraflardan birinin savunması 
gibi görünen tartımalı bir nutuk değil sorunun bütün faktörlerinin 
dikkate alındığı bir değerlendirme beklerdik. BAY LLOYD GEORGE’un 
Yunanlılara karı olan sempatisi muhtemelen kendi kiisel tercihlerinden 
kaynaklanmı olabilir. Ama BYK BRĐTANYA’NN 
BABAKANNN, kritik bir zamanda, yaptığı önemli bir konumada, 
Đslam dünyasında Anadolu’daki anlamazlığın uyandırdığı derin 
rahatsızlığı inkar etmesi esef vericidir.87   
Bu yazıyı büyük bir heyecanla karılayan Ameer Ali, editöre yazdığı 

mektubunda bu yazının “Müslüman dünyada yatıtırıcı bir etki” yaptığını 
savunarak yazının Đngiltere’nin bir bütün olarak Lloyd George’un 
görülerini desteklemediğini gösterdiğini belirtmitir.88 Lloyd George’un bu 
konuması daha sonra Herbert ve Philip Graves gibi isimler tarafından da 
iddetle eletirilmitir Herbert, 1924: 328 Graves, 1941: 204).  

Mustafa Kemal Paa tarafından görevlendirilen Đçileri Bakanı Ali 
Fethi Bey’in Ankara’nın tam yetkili elçisi olarak Londra’yı ziyareti, The 
Times’ın Anadolu’da Ankara lehine oluan artlara uygun yeni stratejiler 
gelitirdiği ve hükümetle arasında keskin bir görü ayrılığının olduğu ite 
yukarıda sözü geçen bu döneme rastlamaktadır. Asıl görevi Đngilizleri Eylül 
ortasına kadar oyalamak olan Fethi Bey, hükümet çevreleri tarafından hiç de 
sıcak bir kabul görmemitir. Aubrey Herbert, Lloyd George hükümetinin bu 
katı tutumunu yumuatmak için 4 Ağustos 1922 tarihinde, ubat 1921’de 
Đngiliz kolonilerinden sorumlu bakan olarak göreve balayan ve özellikle 
Mezopotamya ve Hindistan’daki durumu ve Anadolu’daki savaın buralara 
olan olumsuz etkilerini bilenChurchill’e bir mektup yazmı ve Fethi Bey’in 
ziyaretinin barı için büyük bir fırsat olduğunu vurgulamıtır: “Đnanıyorum 

                                                
85  Graham Bower, “Greek imperialism”, The Times, 8 Kasım 1921. 
86  “British Near East policy. Premier on a “just peace”. Greek army praised”, The Times, 5 

Ağustos 1922. Çeviride büyük harflerle yazılan sözcükler orjinal metinde de büyük harflerle 
verilmitir. 

87  Bamakale, “Greeks and Turks”, The Times, 5 Ağustos 1922. 
88  Ameer Ali, “Peace in the Near East. Turkish claims to Constantinople”, The Times, 18 Ağustos 

1922. 



318                                          Ebru BOYAR 

ki bütün taraflar barı için çok hevesli ve eğer bu fırsat kaçırılırsa, bu bir 
ansızlık olacaktır. Eğer barı olmazsa, o zaman sava olmalıdır diye 
düünüyorum ve bu da Mezopotamya ve her yerde daha fazla sıkıntı 
anlamına gelecektir”.89 Churchill’den, “ikisi de beyefendi” diye takdim ettiği 
Fethi Bey ve Nihad Read Bey Belger’le görümesini istemi fakat 
Herbert’ın bu isteği, Churchill’in yurtdıında olacağı ve dönüünde de 
Londra dıında bulunacağı mazeret gösterilerek geri çevrilmitir.90 

Fethi Bey’den be ay önce Ankara’nın ıileri Bakanı Yusuf Kemal 
Bey Tengirenk de Londra’ya gönderilmitir. Onun ziyareti de istenen 
sonucu vermemi ve Ankara Hükümeti, önerilen atekesi kabul etmek için 
öne sürdüğü Yunan ordularının Anadolu’dan çekilmesi koulunu Londra’ya 
kabul ettirememitir. Ama Yusuf Kemal Bey, bu ziyareti sırasında, bazı ileri 
gelen hükümet yetkilileri ile görümü ve hatta ıileri Bakanı Lord 
Curzon’la yaptığı görümede Curzon’ın tepeden bakan ve samimiyetsiz 
tutumu ile karılamıtır. Curzon, Yusuf Kemal Bey’e, Yusuf Kemal Bey’in 
Đngiliz Hükümetinin tarafsız olmadığı gibi bir izlenim içinde olduğu 
görüntüsü verdiğini ama bunun yanlı olduğunu söylemi ve kendisinin, 
yani Curzon’un, “Yunanlıları [savaa] tevik etmeyi ve onlara yardım 
etmeyi her zaman reddettiğini” iddia ederek “Türkiye’nin bir dostu” olarak 
tavsiyelerde’ bulunmutur.91 

Herbert, daha sonra Fethi Bey için yapacağı gibi, Churchill’e yazarak 
ondan Türk heyeti ile görümesini istemitir. Herbert, Türk heyetinin 
yalnızca Lord Curzon ve Andrew Ryan ile görümeleri durumunda, heyetin 
Đngiltere’den kızgın bir ekilde ayrılacağını iddia etmi çünkü bu iki ismin 
Türkler tarafından düman olarak görüldüğünü savunmutur. Churchill’den 
hiç olmazsa sadece Türklerle “[iyi] geçinmek” için onlarla görümesini 
istemi ve bunun daha sonraki barı görümeleri sürecinde çok ie 
yarayacağını vurgulamıtır.92 Churchill bu talebi de karılıksız bırakmıtır. 
Yusuf Kemal Bey’in Londra’da sürdürdüğü temaslar sırasında Türklerin 
Hristiyanlara uyguladığı iddia edilen mezalimlerle ilgili haberler sıklıkla The 
Times’ta yayınlanmı ve bu ekilde, Ankara üzerinde psikolojik baskı 
uygulanmaya çalıılmıtır. Sadece 31 Mart 1922’de Londra’dan Ankara’ya 
dönmekte olan Yusuf Kemal Bey’in The Times’ın Sofya muhabiri ile kısa 
bir söyleisi bu gazetede yer bulabilmitir.93 

Fethi Bey, Yusuf Kemal Bey’in aksine Lloyd George Hükümeti 
tarafından dinlenmeye bile layık görülmemi ama basında sesini daha çok 
duyurmutur. Ne Curzon ne de Lloyd George, Fethi Bey’le görümek 
istemi, ama hükümet dıından gelen baskılardan olsa gerek 14 Ağustos 
1922’de ıileri Bakanlığı müstearı, Fethi Bey’le görümek durumunda 

                                                
89  4 Ağustos 1922: CHAR, 2/124 A/1314. 
90  2 Aralık 1921: CHAR, 2/114/11. 
91  18 Mart 1922: “Memorandum of an interview between Lord Curzon and Yussuf Kemal Bey, 1, 

Carlton House Terrace, March 18th 1922”, TNA, CAB/24/134, s. 8. 
92  17 Mart 1922: CHAR, 2/121/90. 
93  “Angora’s attitude. Better British relations desired”, The Times, 31 Mart 1922.  



T GLĐM RGĐSĐ 319 

kalmıtır. Aslında Fethi Bey’in Đngiliz Hükümetinden bir beklentisi yoktur. 
Amacı Đngiliz kamuoyuna Ankara’nın barıı arzuladığını anlatmak ve bu 
yolla hükümetin ve dolayısı ile de Yunanlıların elini zayıflatmaktır. Đngiliz 
Hükümetinin uzlamaz tavrı ortada iken 1 Ağustos 1922’de Mustafa Kemal 
aa’dan, Londra’da kalmaya devam etmesi istenen Fethi Bey’e gelen  
“zaman kazanmağa devam ediniz. Her yerde Đngilizlerle basınla özellikle 
ilgileniniz” talimatı aslında Fethi Bey’in ne amaçla Londra’da olduğunu net 
bir ekilde ortaya koymaktadır kyar, 1985: 9).  

Fethi Bey, anılarında Londra’nın önde gelen otellerinden Savoy’a 
yerleikten sonra pe pee basın toplantıları yaptığını ve bu toplantıların hem 
Đngiliz hem de yabancı basın mensupları tarafından ilgiyle karılandığını 
yazar. Aralarında “Times muhabiri de olan tanınmı gazetedergilerin 
mensupları” Savoy’a gelmiler ve bu konuda yazılar yazmılardır kyar, 
1980: 304). 4 Ağustos 1922 tarihli The Times’da Fethi Bey’in verdiği demeç 
yer alır. Fethi Bey’i “görünüüyle Đngilize çok benzeyen” orta yalı bir adam 
olarak tanıtan muhabir, böylece Đngiliz bakı açısından ona büyük bir 
iltifatta da bulunarak okuyucularına Ankara’nın temsilcisinin Đngiltere 
tarafından muhatap alınabilecek biri olduğu mesajını verir. Fethi Bey, Đngiliz 
kamuoyunun Türklerin verdiği mücadeleyi yeterince bilmediğini bildirerek 
bunun bir varolu mücadelesi olduğunu belirtmi ve bu demecinde çok 
uzlamacı bir portre çizmeye çalımıtır. Fethi Bey’in demecinin 
yayınlandığı gün, Lloyd George’un Yunanistan’ı tamamen desteklediği 
konumayı yaptığı gündür. 94  

Ankara Hükümeti’nin The Times tarafından muhatap kabul edilmesi, 
Yunanlıların terk edildiği anlamına gelmemelidir. Gazete bir çeit denge 
stratejisi izlemitir. Bu dönemde de daha önce olduğu gibi Hristiyanlara 
yapılan mezalim iddiaları gazete sayfalarında sürekli ilenmi ve 
Yunanistan’ın Anadolu’yu igal etmesinde, Müttefiklerin sorumluluğunun 
altı çizilmitir. Böylece hem Yunan tarafına hem de Yunan tarafını 
destekleyen Đngiliz kamuoyuna, eğer Đngiltere Ankara ile masaya oturursa, 
bunun Yunanlıların çıkarları da göz önünde tutularak yapılacağı konusunda 
güvence verilmitir. Ayrıca sava sonrası süreçte azınlık kartının, Türk tarafı 
üzerinde baskı aracı olarak kullanılmak üzere, Đngiltere’nin elinde 
bulundurulması için gerekli zemin hazırlanmıtır. itekim Anadolu’daki 
mücadelenin Türk zaferi ile sonuçlanmasının ardından mezalim iddiaları ve 
Hristiyan azınlık hakları gazetenin ilediği belli balı konular olmutur. 

Đngiliz basını tarafından ilgiyle karılanan Fethi Bey, Londra’da iken 
bu tür mezalim iddiaları ile sıklıkla muhatap olmu ve bunlara yanıt vermek 
ihtiyacını duymutur. Hatta kendisiyle yapılan röportajda da Rumların 
tehciri ile ilgili bir soru ile karılamı ve buna yanıt olarak Tanrı’nın 
huzurunda herkes ile bu konuyu tartıabileceğini söylemitir.95 Yunan 

                                                
94 “Kemalist minister in London. Fethy Bey’s hopes for the future”, The Times, 4 Ağustos 1922.  
95  “Kemalist minister in London. Fethy Bey’s hopes for the future”, The Times, 4 Ağustos 1922. 

Rum tehciri meselesi Mayıs 1922’den itibaren The Times sayfalarında sürekli ilenmitir. 



320                                          Ebru BOYAR 

ülküsünün Đngiltere’deki en önde gelen savunucularından Sir Arthur 
Crosfield’in 9 Ağustos 1922 tarihinde The Times’da yayınlanan mektubuna96 
cevaben Fethi Bey’in yazdığı mektup 16 Ağustos 1922 tarihinde 
yayınlanmıtır.Crosfield’in bütün Müslümanların Mustafa Kemal aa’nın 
yanında yer almadığı iddiasına karı Fethi Bey, Müslümanların kendi 
tercihlerini yapmak için yalnız bırakılmaları gerektiğini belirtmi ve 
Crosfield’in onlar adına konumaya hakkı olmadığı imasında bulunmutur. 
Fethi Bey ayrıca Yunan ya da Türk olmayan kaynakları listeleyerek 
Anadolu’daki Yunan mezalimine dikkat çekmitir.97 Fethi Bey’in mektubu, 
Ankara Hükümetinin Đstanbul’daki istihbarat kaynakları tarafından 
Türkçe’ye çevrilerek Ankara’ya gönderilmitir.98 29 Ağustos 1922 tarihinde 
yayınlanan mektubu ile Crosfield, Fethi Bey’in mektubuna yanıt hakkı elde 
etmitir.99

Makalenin baında açıklanan hedef kitleye basın yoluyla ulamak hiç 
kolay olmamıtır. Đngiltere’deki basın ve özelde de The Times reelpolitika
artları değitiğinde kendine yeni bir konum seçmek zorunda kalmı ama bu 
Đngiliz tutumunun bütünüyle değitiği anlamına gelmemitir. Özelde yapılan 
tartımaların kamuoyu önünde yapılmasından kaçınılmı ve Đngiltere 
Hükümeti, Türk politikasını sonuna kadar götürmü, Lloyd George 
Hükümeti’nin sonunun geldiği görülünce Đngiliz yerleik nizamı sava 
süreci için yeni bir konum almak durumunda kalmı ve bu yolla yeni 
Türkiye üzerinde etkin bir Đngiliz nüfuzu kurmayı planlamıtır.  

Fethi Bey’in anılarında yer alan u görüe katılmak pek mümkün 
değildir:  “Ankara’nın ne derece anlama taraflısı olduğuna dair matbuata 
beyanatım üzerine hükümetin yolu iddetle tenkid edilmi ve umumi efkar 
hissedilir derecede lehimize dönmütür” Okyar, 1980: 305). Çünkü 
kendisinin basın tarafından büyük ilgiyle karılanması temelde Anadolu’da 
değien artlar ile ilgilidir. Đte bu ortamda The Times kendi kendine yeni bir 
görev üstlenmitir. Bu da barı görümelerinde Đngiliz çıkarlarını savunmak 
ve Đngiliz üstünlüğünü Türk ulusal güçlerine kabul ettirme görevidir. Đzmir 
zaferinden sonra 3 Ekim 1922 tarihinde The Times’da çıkan uzun bir yazıda 
Mustafa Kemal aa ile General Sir Charles Harington karılatırılmıtır. O 
zamana dek gazetenin sütunlarında Mustafa Kemal hakkında çıkan en 
olumlu yazılardan biri olan bu yazıyı, makalenin yazarı, Mustafa Kemal’e 
bir mesajla sonlandırır: “Mustafa Kemal anlamalıdır ki ordusu ne kadar 
sağlam olursa olsun sava hl cephane ister. Türk kuvvetlerinin tüfekleri, 
makineli tüfekleri ve ağır silahları, ki aralarında Rus ve hatta Alman yapımı 
                                                                                                                   

Örneğin bkz. “Turkish deportations. Confirmation of  “The Times” telegram”, The Times, 16 
Mayıs 1922; Yakın Doğu Muhabiri, “Anatolian minorities. Fresh American charge”, The 
Times, 29 Mayıs 1922. Ayrıca bkz. ““Kemalist war on Christians. Hostility to American relief 
work”, The Times, 8 Haziran 1922. 

96  A.H. Crosfield, “Greece and Turkey”, The Times, 9 Ağustos 1922.  
97  A. Fethy, Ankara Hükümeti’nin Đçileri Bakanı, “Greece and Turkey”, The Times, 16 Ağustos 

1922. 
98  2281338 22 Ağustos 1922): Babakanlık Cumhuriyet Arivi, Ankara, 030 10 101 653 .  
99  A.H. Crosfield, “Greeks in Asia Minor”, The Times, 29 Ağustos 1922.  



ODT GELĐME DERGĐSĐ 321 

olanlar da vardır olabilir fakat savaın tek istediği bu değildir”.100 Bu tehdit 
kokan mesaın tesinde Mustafa Kemal Paa’nın General Harington ile 
karılatırılması, yazarın Mustafa Kemal Paa’yı bir ulusal devlet lideri değil 
sadece Osmanlı ordusunun yüksek rütbeli bir komutanı statüsüne 
indirgemesidir. Bu yazı aslında Đngiliz politikasının yeni aamasının 
habercisi gibidir. Sava meydanında kaybedilen mücadele barı masasında 
kazanılmaya alıılacak ve The Times gazetesi, 1921 sonundan itibaren 
hazırlamaya alıtığı zemin üzerinde Đngiliz ıkarlarını kollamakta 
diplomasinin yanındaki yerini alacaktır.   



BAYUR, Y. H. (1995), Türkiye Devletinin Dı Siyasası, Ankara: Türk Tarih Kurumu 

Basımevi. 
BOYAR, E. (2007), Ottomans, Turks and the Balkans: Empire Lost, Relations Altered, 

LondonNew York: IB Tauris. 
CEBESOY, A. F. (2002), Moskova Hatıraları. Milli Mücadele ve Bolevik Rusya, Osman 

Selim Kocahanoğlu (der.), Đstanbul: Temel Yayınları. 
CHIROL, V. (1920), “The end of the Ottoman empire”, Edinburgh Review, 232474, 20932. 
GLADSTONE, R. H., W.E., MP (1876), Bulgarian Horrors and the Question of the East, 

London: J. Murray. 
GOLDSTEIN, E. (1989), “Great Britain and Greater Greece 19171920”, The Historical 

Journal, 322, 339356. 
GRACE, W.F.F. (1923), “Russia and The Times in 1863 and 1873”, Cambridge Historical 

Journal, 11, 95102. 
GRAVES, P, P. (1941), Briton and Turk (LondonMelbourne: Hutchinson & Co. (Publishers) 

Ltd. 
GRAVES, Sir R. (1933), Storm Centres of the Near East. Personal Memories, 2 

(London: Hutchinson & Co. (Publishers) Ltd.  
TANRIÖVER, Hamdullah Suphi (1931), Dağyolu. 2 inci Kitap (Ankara: Türk Ocakları Đlim ve 

San’at Hey’eti Neriyatı).  
HERBERT, A, (1924), Ben Kendim. A Record of Eastern Travel, Desmond MacCarthy (der.) 

(London: Hutchinson &Co.). 
INGLIS, B, (1961), “The Influence of The Times”, Historical Studies III, Papers Read Before 

the Fourth Irish Conference of Historians (London: Bowes & BowesCork, Cork 
University Press,), 3244. 

MCDONOUGH, F. (1992), “The Times, Norman Ebbut and the Nazis, 192737”, Journal of 
Contemporary History, 273, 407424. 

NICOLSON, H. (1934), Curon: The Last Phase 2 (London: Constable & Co. Ltd). 
OKYAR, F. (1980), Üç Devir’de Bir Adam, Cemal Kutay (der.) (Đstanbul: Tercüman 

Yayınları). 
OKYAR, O. (1985), “Fethi Okyar’ın 1922 ve 19341939 Yıllarında Londra’da Đki Kez 

Grevlendirilmesinin Iığında, TürkĐngiliz Đlikilerinin Sava Arası Dnemdeki 
Geliimi”, Türkngili likileri  . ıldnümü (Ankara: Kurtulu 
Ofset Basımevi). 

Osmanlı Belgelerinde Millî Mücadele ve Mustafa Kemal Atatürk (Ankara: T.C. Babakanlık 
Devlet Arivleri Genel Müdürlüğü Osmanlı Arivi Daire Bakanlığı, 2007). 

                                                
100 Bir muhabir, “The two chiefs. Harington and Kemal. A contrast in character”, The Times, 3 

Ekim 1922. 



322                                          Ebru BOYAR 

Oxford Dictionary of National Biography (Oxford: Oxford University Press, 2004). 
RAMSAY, Sir W. M. (1909), The Revolution in Constantinople and Turkey. A Diary 

(London: Hodder and Stoughton). 
SUNATA, Đ. H. (2006), stanbulda gal llar (Đstanbul: Türkiye Đ Bankası Kültür 

Yayınları). 
STEED, H. W. (1924), Through Thirty ears, 1919 A Personal Narrative (Londra: W. 

Heinemann, Ltd.). 
STUTTERHEIM, K. von (1934), Press in England, W.H. Johnston (çev.) (London: G. Allen & 

Unwin). 
TAYLOR, P. (1997), Global Communications, International Affairs and the Media since 1945 

(London: Routledge).  
————(2003), Munitions of Mind. A History of Propaganda from the Ancient World to 

the Present Era (Manchester ve New York: Manchester University Press). 
The Historical Section of Foreign Office (1920), Anatolia (London: H.M. Stationery Office). 
THOMPSON, J. L. (1999), Politicians, the Press, and Propaganda. Lord Northcliffe and the 

Great War, 19141919 (Kent, Ohio ve London: The Kent State University Press).  
TOYNBEE, A. J., (1917), “The Murderous Tyranny of the Turks”, Viscount Bryce önsözüyle 

(London, New York ve Toronto: Hodder & Stoughton). 
 





War and Press: Turkish National 
Liberation War and the British The Times 

Newspaper (19191922)



In the period from 1919 to 1922, the English newspaper The Times was one of the most influential 
organs of propaganda possessed by the British. Fully aware of this, both the Ankara and Istanbul 
governments attempted to influence English public opinion by seeking to have material published in 
The Times. However their efforts proved unsuccessful and what in the end caused a shift in the tone of 
the coverage in The Times was not any Turkish success in infiltrating the pages of the paper but was 
brought about by the changed political circumstances as a result of the Kemalist victory in the War of 
National Liberation.   

Key words: Turkish National Liberation War, propaganda, British press, The Times Newspaper. 

 

As an important organ of the British establishment, The Times was 
perceived, both within Britain and abroad, as an important instrument of 
British foreign policy. Further, although there was no direct link between the 
government and The Times, there was an organic one, for The Times had 



OT GELĐME EGĐSĐ 323 

always been the newspaper of the establishment whose members, sharing 
the same world view, worked in the British government, the bureaucracy 
and the press. It was for this reason, therefore, that the Kemalist government 
in Ankara and the Ottoman government in Đstanbul sought, in the period 
between 1919 and 1922, to influence this newspaper and thus gain access to 
British public opinion and to have their views taken seriously by the British 
establishment. Their attempts to influence The Times did not, however, bear 
any fruit. What changed the tone and colour of the The Times’s coverage of 
‘the Turk’ in this period was not any Ottoman/Turkish impact or success in 
infiltrating the pages of the newspaper but the changing conditions in 
Anatolia.  

The Times’s coverage of the Ottoman empire/Turkey in this period 
was very much influenced by the preexisting, and indeed wellestablished, 
negative Gladstonian British attitude towards The Turk, the British sense of 
moral and civilizational superiority over the East and the longexisting pro
Greek feelings, strengthened by the popularity in Britain of the Greek Prime 
Minister Eleftherios Venizelos. Within this intellectual and political 
framework, crafted by the British elite, the views and biases of three men 
shaped the coverage of the Turkish National Liberation War, namely, the 
owner of The Times Lord Northcliffe, who was renowned for his anti
Bolshevik and antiGerman views, the paper’s editorinchief Henry 
Wickham Steed, who had a particular dislike for the Committee of Union 
Progress leaders, and The Times correspondent in Đstanbul Philip Perceval 
Graves, who had worked for The Times since 1908, apart from an interval of 
service during the First World War when he worked for British intelligence, 
and whose many prejudices about the Ottoman political scene specifically 
and the Turk in general impeded his ability to perceive or appreciate the 
changing political and military climate in the Ottoman empire and prevented 
him from accurately understanding the significance of the rising nationalist 
movement in Anatolia.  

Unsurprisingly, given the British approach in the initial months after 
the armistice, Kemalist activities were at first ignored, and it was only in the 
autumn of 1919 that the existence of a resistance movement began to be 
recognized in the columns of The Times. Although now acknowledged, their 
representation, however, was far from positive, and the Kemalists were 
belittled and put down while massacres of Christians were highlighted, 
magnified and, with a free use of numbers, at least on occasion, exaggerated. 
The Greek cause was, in contrast, embraced with much enthusiasm, and the 
British policy which brought about the, in retrospect, unfortunate Treaty of 
Sèvres was given full support. Even if true that The Times did print a few of 
what, in the face of almost universal hostility, may be called proTurkish 
letters to the editor, these letters were written by the members of the 
establishment such as Aubrey Herbert and Ameer Ali who took British 
interests as their focal point and whose views sat comfortably within the 
normal framework of British honour and moral superiority. Such letters in 



324                                          Ebru BOYAR 

any case were, of course, far outnumbered by those supporting the Greek 
case.  

While The Times coverage was weakened and its journalists clearly 
disheartened by a series of disappointments — the initial Turkish victories 
over the Greeks, Venizelos’s defeat in the elections in Greece in late 1920, 
the ever increasing problems with which Britain was faced in her colonies, 
as well as the dire economic conditions at home — the real change in its 
attitude towards the Kemalist movement came in the autumn of 1921 after 
the Turkish victory over Greeks in the battle of Sakarya, followed by the 
Kemalist success in negotiating a separate armistice treaty with France. 
Under these changed circumstances, The Times was obliged to take a 
different stand visvis the Turkish National Liberation War, one that 
would better serve British interests. What was now imperative was to end 
the conflict in Anatolia with as little damage to British interests as possible. 
This approach to the Greek situation also brought the paper into conflict 
with the British Prime Minister David Lloyd George who continued 
stubbornly to the end to support this strategy. 

While the Times coverage of the Ottomans/Turks thus shifted in the 
period 1919 to 1922, what propelled it was no fundamental change in 
perception, or Turkish success in forcing a more balanced publication 
policy, but the pragmatic reality of Turkish victory in the National 
Liberation War.   

 

 


