Bir Çizgi Film İncelemesi: Mati ve Dada ile Sanat Çizgi Filminin Okul Öncesi Sanat Etkinlikleri Kapsamında Gösteriminin Uygunluğu

2020-12-01
Altıparmak, Nida
Öneren Şendil, Çağla
Solmaz, Gizem
Bu araştırmada, Mati ve Dada ile Sanat çizgi filminin okul öncesi eğitim kurumlarındaki sanat etkinliklerinde sanatçı ve eserinin çocuğa tanıtılmasında kullanımının uygunluğunu belirlemek amaçlanmıştır. Bu çalışmada nitel bir araştırma yöntemi olan doküman incelemesi kullanılarak Mati ve Dada ile Sanat çizgi filminin gösterimde olan ve Türkçeye çevirisi yapılan 30 bölümü incelenmiştir. Çizgi filmin bölümleri bir değerlendirme formu hazırlanarak incelenmiş, ve araştırmada elde edilen veriler, içerik analizi yapılarak çözümlenmiştir. Yapılan analizler sonucunda elde edilen bulgular, çalışma için belirlenen biçimsel özellikler, sanat ve sanatçı, kültürel ögeler, gelişimsel uygunluk özellikleri ve verilen mesajlar doğrultusunda incelenmiştir. Çizgi filmin biçimsel özelliklerinin genel olarak çocukların gelişimsel seviyelerine uygun olduğu, çizgi filmde verilen bilgilerin çocuklar tarafından anlaşılması için ön bilgiye ihtiyaç duyulabileceği, sanat terminolojisi, sanatçının sanat tarzı hakkında bilgi vermesi ve sanatçının kullandığı farklı yöntemleri tanıttığı, ancak sınıfta bir öğretim materyali olarak kullanıldığında, öğretmenin yeni ortaya çıkan kelimeleri açıklayarak çocuklara destek olması gerektiği belirlenmiştir. Sanatçıların gerçek hayattaki dil ve aksanlarının, yaşadıkları dönemin giyim kuşam özellikleri ile birlikte çizgi filme yansıtılmış olduğu da dikkat çekmektedir. Mati ve Dada ile Sanat çizgi filminin okul öncesi eğitimi kapsamındaki sanat etkinliklerinde destekleyici bir unsur olabileceği ve öğretmenin paylaşacağı ön bilgiler yardımıyla sanat etkinlikleri kapsamında kullanılabileceği söylenebilir., In this study, the aim is to investigate the appropriateness of the cartoon named as “Art with Mati and Dada” with the purpose of introducing artists and their artifacts in early childhood art activities. Thirty (30) episodes of the cartoon were analyzed by using an evaluation form prepared by the researchers through engaging in content analysis method. Findings were evaluated based on the themes determined as art and artist, cultural elements, developmental appropriateness and messages given in the cartoon. Features related with format of the cartoon are found as appropriate for developmental stage of the children in early childhood period. However, children might need some prior knowledge to gain a full understanding of information presented in the cartoon. The cartoon introduces art terminology, art form and methods used, but when it is used as a teaching material, the teacher should support children by explaining unfamiliar words and concepts. Accents and clothing features of the era the artists lived were reflected well in the cartoon. Based on study findings, Art with Mati and Data cartoon can be used and might be a supportive element in early childhood art activities with the help of the prior information., Okul öncesi dönem, Sanat eğitimi, Çizgi film, Teknoloji kullanımı, Early childhood, Art education, Cartoon, Technology usage
YYU Journal of Education Faculty
Citation Formats
N. Altıparmak, Ç. Öneren Şendil, and G. Solmaz, “Bir Çizgi Film İncelemesi: Mati ve Dada ile Sanat Çizgi Filminin Okul Öncesi Sanat Etkinlikleri Kapsamında Gösteriminin Uygunluğu,” YYU Journal of Education Faculty, vol. 18, no. 2, pp. 664–690, 2020, Accessed: 00, 2023. [Online]. Available: https://dergipark.org.tr/tr/pub/yyuefd/issue/64416/1029117.