Ana sanayi firmalarının yan sanayiye yaptıkları ilişkiye has yatırımın öncülleri: Türk Otomotiv Sanayiinde bir araştırma

2009
Wasti Pamuksuz, Syeda Nazlı
Kozan, M. Kamil
Kuman Çınar, Ayça
İlişkileri tanımlarken kullanılan önemli bir olgu firmaların birbirlerine yaptıkları ilişkiye has yatırımlardır. Ancak işlem maliyetleri kuramıyla ilişkisel sözleşme yaklaşımının beklentileri teknolojik belirsizlik, yan sanayinin özel becerileri ve alınan parçanın önemi gibi değişkenler söz konusu olduğunda birbiriyle çelişebilmektedir. Bu çalışmanın amacı, Türk otomotiv sanayiinde ana sanayinin yan sanayiye yaptığı ilişkiye özgü yatırımların öncüllerini saptamak ve böylece hangi kuramsal yaklaşımın ağır bastığını görmektir. 10 otomotiv üreticisinden 51 satın alma sorumlusu ve 72 yan sanayi firması yetkilisinden anket yoluyla toplanan veriler iki kuramsal yaklaşıma göre kurulmuş hipotezleri test etmek için kullanılmıştır. Yapılan çoklu regresyon sonuçları daha çok ilişkisel sözleşme normlarını desteklemiş, teknolojik belirsizlik ilişkiye has yatırımların en belirgin öncülü olarak gözlenmiştir.
Citation Formats
S. N. Wasti Pamuksuz, M. K. Kozan, and A. Kuman Çınar, “Ana sanayi firmalarının yan sanayiye yaptıkları ilişkiye has yatırımın öncülleri: Türk Otomotiv Sanayiinde bir araştırma,” ODTÜ Gelişme Dergisi, vol. 36, no. 2009, pp. 315–340, 2009, Accessed: 00, 2024. [Online]. Available: http://www2.feas.metu.edu.tr/metusd/ojs/index.php/metusd/article/view/299.