A CLASSIFICATIONAL FRAMEWORK OF INTERNATIONAL MARKETING ACTIVITIES AND SOME OBSERVATIONS

1977
Çavuşgil, S. Tamer
Yazımızın ilk amacı uluslararası pazarlama terminolojisine bir açıklık kazandırmak, ve ikinci olarak işletmelerin dış pazarlama eylemleri üzerinde bazı değerlendirmelerde bulunmak. Kavramlaştırmamıza göre, işletmeler dış pazarlara açılmada başlıca üç yaklaşım izliyorlar. Değişik yaklaşımların varlığını ise şu etkenlere bağlayabiliriz : Üst düzey yöneticilerinin tutumu; dış pazarlamaya girme nedenleri ve beklenen yararlar; ek eylemlere ayrılan kaynaklar; dış pazarlar için pazarlama karmasının ne dereceye kadar değiştirildiği; toplam satışlar içinde dış satışların yeri; ve dış pazarlarda üretime geçilip geçilmediği. Temelde iç pazara yönelik bazı firmalar, özel nedenlerle dış pazarlara pasif ve fırsatçı bir şekilde açılabiliyorlar. Ancak bu açılma süreklilik göstermiyor ve dış satışlar toplam içinde küçük bir oran tutuyor. Dış pazarlara sunulan ürünler çoğu kez iç pazardakiler oluyor. Böyle bir yaklaşımı örnekleyen firmalara basit ihracatçı firmalar diyebiliriz. İkinci yaklaşım daha uzun vadeli amaçlarla oluşuyor. Burada firma girdiği her dış pazarın farklılıklarını değerlendirip pazarlama karmasını özenle uyumlaştırmaya çalışıyor. Buna kıyaslamalı pazarlama adını verebiliriz. Üçüncü olarak, çok sayıda ülkelerden oluşan bölgeleri hedef pazar olarak alan ve özellikle çok uluslu şirketlerin uyguladığı dış pazarlama yaklaşımını belirliyoruz. Bu yaklaşımların incelenmesinden sonra şu konular yazımızda ele alındı : Değişik yaklaşımların firmalar arasındaki yaygınlığı; belli bir firma için uygunluğu; ve uluslararası işletmecilik literatüründe bu pazarlama biçimlerinin kapsanması.
Citation Formats
S. T. Çavuşgil, “A CLASSIFICATIONAL FRAMEWORK OF INTERNATIONAL MARKETING ACTIVITIES AND SOME OBSERVATIONS,” ODTÜ Gelişme Dergisi, vol. 4, no. 16 yaz (1977), pp. 28–42, 1977, Accessed: 00, 2024. [Online]. Available: https://hdl.handle.net/11511/110637.