Show/Hide Menu
Hide/Show Apps
Logout
Türkçe
Türkçe
Search
Search
Login
Login
OpenMETU
OpenMETU
About
About
Open Science Policy
Open Science Policy
Open Access Guideline
Open Access Guideline
Postgraduate Thesis Guideline
Postgraduate Thesis Guideline
Communities & Collections
Communities & Collections
Help
Help
Frequently Asked Questions
Frequently Asked Questions
Guides
Guides
Thesis submission
Thesis submission
MS without thesis term project submission
MS without thesis term project submission
Publication submission with DOI
Publication submission with DOI
Publication submission
Publication submission
Supporting Information
Supporting Information
General Information
General Information
Copyright, Embargo and License
Copyright, Embargo and License
Contact us
Contact us
Bilgi, Bilim ve Üniversite
Date
2023-06-01
Author
Erdil, Erkan
Metadata
Show full item record
This work is licensed under a
Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License
.
Item Usage Stats
20
views
0
downloads
Cite This
Üniversitelerin asli görevi toplumsal refahı artıran kamusal yapılar olmaları gerekliliğidir. Bireysel refahı önceleyen, sadece piyasa yönelimli ve birtakım akademik çetelerin oyun alanı haline gelen mekânlara üniversite demek mümkün değildir. Metalaşmış bilgi en değerli üretim faktörlerinden birisi olarak değerlendirilebilir. İnsanın kendisini ve çevresini sorgulaması ile başlayan bilgi yaratma süreci çevremizde giderek artan hacimdeki verinin ve malumatın işlenmesini de gerektirmektedir. Yaşamın giderek karmaşıklaşması aslında kapitalizmin kendi krizlerini aşarken yarattığı çözümlerin de bir sonucudur. Kendisini ve çevresini algılamaya çalışırken insanın faydalandığı ve geliştirdiği bilişsel beceriler hem kendisinin hem de çevresinin bilgi tabanını genişletmektedir. Yeni bilgiyi işleme ve bu işlemden daha yeni bilgi yaratma süreci olarak adlandırabileceğimiz öğrenme süreçleri insanlığın gelişmesindeki önemli bir aşama olarak düşünülebilir. İnsanlık tarihi bu sürecin sistematik hale gelmesini bilim ve bilimin yapıldığı biricik kurumları da üniversite olarak adlandırmaktadır. Bilgi, iktisadî bir meta ve üretim faktörü olarak düşünüldüğünde diğer mallardan farklı bir yapı sergilemektedir. Diğer mallarda görülen tüketim-değer ilişkisi bilginin üretim ve tüketim süreçlerinde farklı bir dinamiğe işaret etmektedir. Diğer mallarda kullanım değeri tüketildikçe azalırken, bilginin tüketilmesi sürecinde durum tam tersidir. Bilgi tüketildikçe kullanım değeri artmaktadır. Burada en önemli mesele bilgi kullanımının bir toplumun bilgi tabanını geliştirip geliştirmediği, başka bir deyişle kullanılan bilginin yeni bir bilgi yaratıp yaratmadığıdır. Bilgi tabanının genişlemesi aslında bilginin kullanım değeri ile ilintilidir. Bilginin, ekonomik bir mal olarak anlaşılabilmesi için pazarda dolaşıma ve değiş- tokuşa uygun bir şekle sahip olması gerekir. Bu durum ise bilginin değişim değerini tanımlamaktadır. Bilim ile uğraşmanın aslında en temel bilişsel mekanizması meraktır. İnsanın kendisini ve çevresini anlama güdüsü ve bu güdünün sistematik çalışmalara dönüşmesi, bilimi aydınlanma çağında önce bir meslek yapmıştır. Ancak yukarıda belirtildiği üzere kapitalist dönüşümlerle birlikte bilim yapma faaliyeti bizatihi pazara konu bir faaliyet haline gelmiştir.
URI
https://iktisatvetoplum.com/bilgi-bilim-ve-universite-erkan-erdil/
https://hdl.handle.net/11511/112192
Journal
İktisat ve Toplum
Collections
Department of Economics, Article
Citation Formats
IEEE
ACM
APA
CHICAGO
MLA
BibTeX
E. Erdil, “Bilgi, Bilim ve Üniversite,”
İktisat ve Toplum
, no. 152, pp. 53–58, 2023, Accessed: 00, 2024. [Online]. Available: https://iktisatvetoplum.com/bilgi-bilim-ve-universite-erkan-erdil/.