Show/Hide Menu
Hide/Show Apps
Logout
Türkçe
Türkçe
Search
Search
Login
Login
OpenMETU
OpenMETU
About
About
Open Science Policy
Open Science Policy
Open Access Guideline
Open Access Guideline
Postgraduate Thesis Guideline
Postgraduate Thesis Guideline
Communities & Collections
Communities & Collections
Help
Help
Frequently Asked Questions
Frequently Asked Questions
Guides
Guides
Thesis submission
Thesis submission
MS without thesis term project submission
MS without thesis term project submission
Publication submission with DOI
Publication submission with DOI
Publication submission
Publication submission
Supporting Information
Supporting Information
General Information
General Information
Copyright, Embargo and License
Copyright, Embargo and License
Contact us
Contact us
Artımlı Çoklu Etmen Güzergah Planlama
Download
Artımlı Çoklu Etmen Güzergah Planlama.pdf
Date
2023-1-05
Author
Polat, Faruk
Metadata
Show full item record
This work is licensed under a
Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License
.
Item Usage Stats
26
views
39
downloads
Cite This
Çoklu etmenler için yol bulma (İng. Multi-Agent Path Finding--MAPF), birden fazla etmen için birbirleriyle çatışmayacakları yolların bulunması problemidir: verilen bir çizgede (İng. graph), her bir etmen için belirtilen bir başlangıç düğümünden (İng. vertex) bir hedef düğüme yol belirlenmesi ve etmen yollarının birbiri ile çatışmaması (aynı zamanda aynı düğümde birden fazla etmen olmaması) ve etmenlerin toplam yol uzunluklarının minimal olması gerekmektedir. MAPF olarak tanımlanan bu problem, klasik robotik rota planlama problemlerinden farklı olarak, bir yapay zeka planlama problemidir. Bu problem robotların fiziksel düzeyde nasıl hareket edeceğine değil robotun verilen ortam (harita) üzerinde nasıl hareket edeceği üzerinde çalışmalara odaklanır (Ma ve Koenig, 2017). Problemdeki bu sadeleştirme, etmenlerin bu problemin uygulamaları daha çok ızgara tabanlı (İng. grid based) ve dar koridorlar içeren problemler olduğu için problem tanımına uymakta ve klasik robot problemlerine oranla çok daha fazla sayıda etmen ve hedef nokta içeren engellerin fazla olduğu problemlerin oldukça hızlı çözülebilmesini sağlamaktadır (Stern, 2019; Stern vd. 2019). MAPF probleminin gerçek dünya uygulamaları olarak depo yönetimi (Amazon Kiva robotları, Alibaba Quicktrone robotları, Karis robotları) (Hönig vd, 2019b; Dasler ve Mount, 2019; Stenzel ve Luensch, 2016) ve otonom römorkör robotlar (NASA - Ames projesi) (Morris vd., 2016) verilebilir. MAPF çözüm uzayının etmen sayısına bağlı olarak üstel olarak büyüdüğü zor bir problemdir (Yu ve LaValle, 2013b; Hönig vd., 2016). Çatışma tabanlı arama (İng. Conflict-Based Search--CBS) günümüzde MAPF problemini çözmek için kullanılan en etkili tekniklerden birisidir ve bir çözüm varsa bulmayı garanti eder (tam) ve optimal çözüm üretir. Gerçek hayat problem gereksinimleri dikkate alındığında mevcut MAPF algoritmaları yetersiz kalmaktadır ve MAPF problem tanımlarının genişletilmesi gerekmektedir: bunlar i) ortamdaki değişimler, ii) birden fazla hedef noktasına sahip etmenlerin olması, ve iii) yeni görevlerin eklenebilmesi olarak ortaya konulabilir. CBS, alt seviyede tek etmen yol planlaması için A* kullanması sebebiyle dinamik ortamlar için yetersiz kalmaktadır. Zira her bir çevresel değişimden sonra CBS'in etmen yollarını baştan hesaplaması gerekir ve üst seviyede planlayıcının kullandığı kısıt ağacını (İng. Conflict Tree--CT) baştan oluşturmak masraflıdır. Bu projede, çevresel değişimlerden sonra hızlıca yeni planlar oluşturabilmek için, projenin ilk aşamasında artımlı (İng. incremental) bir tek etmenli yol bulma algoritmasının geliştirilerek üst seviye planlayıcıya adapte edilmesi ve CBS algoritmasının genişletilmesi amaçlanmıştır. İkinci aşamada, her bir etmenin birden fazla düğüme uğraması gerektiği problem için düşük maliyetli bir çözüm geliştirilmiştir. Son aşamada sisteme eklenen her bir yeni görev için o görevin hangi etmene atanacağına ve o görevin ne zaman yapılması gerektiğine karar verilmiştir. Bunu yapabilmek için birçok sezgisel görev atama algoritması oluşturulup onlardan en düşük maliyet artışı gerektiren belirlenmiştir. Her aşamada geliştirilen algoritmanın testi için rastgele üretilmiş senaryolar ve literatürde kullanılmakta olan referans çizgeler kullanılmıştır. Geliştireceğimiz artımlı MAPF ile çevresel değişimlerin olduğu senaryolarda CBS?den (literatürde bilinen dinamik olmayan MAPF problemi için en hızlı çözücülerdendir) çok hızlı sonuç üretmeyi ve optimal planlamadan en fazla yüzde 10 sapmaya erişmiş bulunmaktayız. Arama tabanlı, artımlı MAPF algoritması ve çoklu hedef içeren ve yeni görevlerin de eklenebilir olduğu etkili bir MAPF problemi çözümü ile MAPF konusunda önemli bir eksikliğin giderilmesi sağlanmış olup yapay zeka alanında önemli bir temel araştırma alanına katkı sağlanmıştır. Uygulama açısından, otonom depo paket dağıtım problemlerinin gereksinimlerini karşılayacak daha etkili ve verimli bir sistem geliştirilmiştir.
Subject Keywords
Çoklu etmen sistemleri
,
Çoklu etmen yol bulma
URI
https://search.trdizin.gov.tr/tr/yayin/detay/1223444/artimli-coklu-etmen-guzergah-planlama
https://hdl.handle.net/11511/113778
Collections
Department of Computer Engineering, Project and Design
Citation Formats
IEEE
ACM
APA
CHICAGO
MLA
BibTeX
F. Polat, “Artımlı Çoklu Etmen Güzergah Planlama,” 2023. Accessed: 00, 2025. [Online]. Available: https://search.trdizin.gov.tr/tr/yayin/detay/1223444/artimli-coklu-etmen-guzergah-planlama.