Show/Hide Menu
Hide/Show Apps
Logout
Türkçe
Türkçe
Search
Search
Login
Login
OpenMETU
OpenMETU
About
About
Open Science Policy
Open Science Policy
Open Access Guideline
Open Access Guideline
Postgraduate Thesis Guideline
Postgraduate Thesis Guideline
Communities & Collections
Communities & Collections
Help
Help
Frequently Asked Questions
Frequently Asked Questions
Guides
Guides
Thesis submission
Thesis submission
MS without thesis term project submission
MS without thesis term project submission
Publication submission with DOI
Publication submission with DOI
Publication submission
Publication submission
Supporting Information
Supporting Information
General Information
General Information
Copyright, Embargo and License
Copyright, Embargo and License
Contact us
Contact us
Yer Etkisini Kullanan Hava (Deniz) Aracı: Modelleme Ve Kontrol
Download
Yer Etkisini Kullanan Hava (Deniz) Aracı Modelleme Ve Kontrol.pdf
Date
2021-6-01
Author
Leblebicioğlu, Mehmet Kemal
Metadata
Show full item record
This work is licensed under a
Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License
.
Item Usage Stats
12
views
23
downloads
Cite This
Yer etkisini kullanan araçlar (WIG?s), ne deniz ne de hava araçları olarak sınıflandırılabilir. Onlar aslında hava araçlarına çok benzerler: ancak yer etkisini kullanabilmek için deniz seviyesine çok yakın bir yükseklikte uçmaları gerekir. Temel olarak, yer etkisi, havanın araçla yer (deniz) arasında sıkıstırılması sonucu ortaya çıkan dogrusal olmayan bir etkidir. Yer etkisinin en önemli sonucu, bu etkiyi kullanan araçların faydalı yükleri, kullanmayanlara göre 3-4 kat daha fazla olabilir. Yer etkisini kullanan deniz araçlarının diger avantajları arasında, bir inis-kalkıs pistine ihtiyaç duymamalarını ve bir makine arızası oldugunda yolcuların maruz kaldıgı tehlikenin çok az oldugunu söyleyebiliriz. Ayrıca, WIG?ler çok farklı boyutlarda ve sekillerde insa edilebilirler ve hem askeri hem de sivil alanlarda kullanılabilirler. Bu çalısmanın ilk amacı, yer etkisini kullanan uçakların matematiksel modellerini elde etmektir. Tasarımı yapılan WIG profilinin matematiksel model katsayıları, önce aerodinamik yöntemlerle, daha sonra ise ortaya çıkarılması planlanan fiziksel model üzerinden uçus testleri yapılarak elde edilecektir. Bu sonuca ulasmak için, önce navigasyon problemi, daha sonra ise sistem parametrelerinin belirlenmesi problemleri çözülecektir. Sonraki asamalarda ise, otopilot adı verilen kontrolcüler tasarlanacaktır. Bu otopilotlar öncelikle PID ve LQR tipi kontrolcülerden tasarlanacaklardır. Daha sonra, kayan kipli kontrolcü tasarım yöntemi ile tasarlananacak olan otopilotlar, önceki tasarımlarla karsılastırılacaklardır. Aracın istenilen bir rota üzerindeki hareketini saglayacak güdüm yöntemi olarak ara-nokta güdüm metodu tercih edilmistir. Aynı zamanda optimal kontrol yöntemleri ile elde edilen rotaların enerji optimalitesi ve faydalı yük artırımı konusunda etkileri incelenecektir. Çalısmanın son kısmında, WIG?lerin performansını ortaya çıkarmak için, farklı deniz kosullarında ve farklı otopilotlar altında benzetim çalısmaları yapılacaktır.
Subject Keywords
Otopilot
,
WIG
,
PID Kontrolcusu
,
LQR Kontrolcusu
,
Güdüm
,
Navigasyon
,
Aviyonik
,
Autopilot
,
PID Controller,
,
LQR Controller
,
Guidance
,
Navigation
,
Avionic
URI
https://search.trdizin.gov.tr/tr/yayin/detay/1130589/yer-etkisini-kullanan-hava-deniz-araci-modelleme-ve-kontrol
https://hdl.handle.net/11511/113831
Collections
Department of Electrical and Electronics Engineering, Project and Design
Citation Formats
IEEE
ACM
APA
CHICAGO
MLA
BibTeX
M. K. Leblebicioğlu, “Yer Etkisini Kullanan Hava (Deniz) Aracı: Modelleme Ve Kontrol,” 2021. Accessed: 00, 2025. [Online]. Available: https://search.trdizin.gov.tr/tr/yayin/detay/1130589/yer-etkisini-kullanan-hava-deniz-araci-modelleme-ve-kontrol.