Show/Hide Menu
Hide/Show Apps
Logout
Türkçe
Türkçe
Search
Search
Login
Login
OpenMETU
OpenMETU
About
About
Open Science Policy
Open Science Policy
Open Access Guideline
Open Access Guideline
Postgraduate Thesis Guideline
Postgraduate Thesis Guideline
Communities & Collections
Communities & Collections
Help
Help
Frequently Asked Questions
Frequently Asked Questions
Guides
Guides
Thesis submission
Thesis submission
MS without thesis term project submission
MS without thesis term project submission
Publication submission with DOI
Publication submission with DOI
Publication submission
Publication submission
Supporting Information
Supporting Information
General Information
General Information
Copyright, Embargo and License
Copyright, Embargo and License
Contact us
Contact us
6 ve 7. sınıf Türk matematik ders kitaplarının Amerikan ve Singapur ders kitapları ile karşılaştırmalı bir analizi
Download
6 ve 7. sınıf Türk matematik ders kitaplarının Amerikan ve Singapur ders kitapları ile karşılaştırmalı bir analizi.pdf
Date
2009-1-31
Author
Erbaş, Ayhan Kürşat
ALACACI, Cengiz
Metadata
Show full item record
This work is licensed under a
Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License
.
Item Usage Stats
26
views
54
downloads
Cite This
Öğrenci başarısını etkileyen faktörlerden en önemlisi öğrencilerin sahip olduğu öğrenme fırsatlarıdır. Ders kitapları, öğrenme fırsatlarının önemli bir göstergesidir. Son yıllarda tümüyle yenilenen Türk matematik müfredatının ders kitaplarında temsil edildiği şeklinin diğer ülkelerinkiyle kapsamlı bir karşılaştırılması ülkemizde henüz yapılmamıştır. Bu araştırmanın amacı Türk, Amerikan ve Singapur 6 ve 7’inci sınıf matematik ders kitaplarını içerik ve organizasyonları bakımından karşılaştırmaktır. Singapur, uluslararası çalışmalardaki yüksek başarısı, Amerika ise matematik programlarında günümüzdeki yeniliklere öncülük yapması bakımından bu çalışma için seçilmiştir. Karşılaştırma; görsel tasarım ve okunabilirlilik, ünitelendirme düzeni, öğrenme alanlarının ağırlığı, işlenen konu başlıkları, konu sunuş şekilleri, belirli bazı konulardaki (ör., oran-orantı) kavramsal anlayış ve işlemsel beceri vurguları, ve matematiksel problem ve alıştırmaların gerektirdiği bilişsel istemler olmak üzere yedi çerçevede yapılmıştır. Bulgular değişik ülkelerin matematik eğitimi konusunda değişik varsayımları ve tercihleri olduğunu işaret etmektedir. Örneğin genel olarak Singapur ve Amerikan kitaplarına göre Türk kitaplarının, görsel öğeler yoğunluğu ve yazı yoğunluğu açılarından orta bir yol takip ettiği, konuların ünitelendirilmesi ve iç organizasyonu bakımından yaratıcı, esnek ve bileşik bir yöntem kullanıldığı görülmektedir. 6. ve 7. sınıf düzeyindeki Türk kitaplarında sayılar ve geometri konuları öne çıkıp ağırlık kazanmışken, cebir kavramları diğer ülkelere göre daha az yer bulmuştur. Üç ülke arasında, işlenen konu yoğunluğu bakımından Türk kitaplarının yine orta yolu tuttuğu, Amerikan kitaplarının çok konu başlığını içerdiği, buna karşılık Singapur kitaplarının Amerikan kitaplarında işlenen konuların sadece yarısını veya üçte birini kapsadığı gözlemlenmiştir. Az konuyu derinlemesine işlemek veya çok konuyu yüzeysel işlemek müfredat geliştirenlerin yapması gereken önemli bir program tercihi olarak görünmektedir. Türk kitaplarının 6 ve 7. sınıf düzeylerinde tutarlı olarak etkinlik merkezli olduğu ve günlük hayat bağlantıları bakımından zengin olduğu bulunmuştur. Bu özellikleri ile Türk kitaplarının öğrenci merkezli ve yapılandırmacı özellikleri taşımaktadır. Ancak Amerikan kitaplarına göre Türk kitapları teknoloji kullanımı bakımından sınırlıdır. Bu inceleme ders kitaplarının ve müfredatın öğrenci merkezli olmasının, etkinlik merkezli konu anlatımının ötesinde ikinci bir boyutunu da ortaya çıkarmıştır: Konu sunuşunda öğrencinin akıl yürütmesine yönelik açıklamaların derinliği. Bu açıklamalar kaçınılmaz olarak konuya özel olmak zorundadır ve konu bağlamında pedagojik matematik bilgisi ile ilintilidir. Türk kitaplarının gelişimi için bu bilginin özgün olarak keşfedildiği ve kullanıldığı öğretmen deneyimlerinden, yapılan araştırmalardan, diğer ülkelerin ders kitapları ve farklı yazılı kaynaklardan yararlanarak zenginleştirilmesi gerekmektedir. Özetle, Türk kitaplarının gerek tasarım, gerekse iç düzen ve genel yaklaşım bakımından olumlu özellikler taşıdığı, ancak, konular özelinde içeriklerin daha da geliştirilebileceği sonucuna varılmıştır.
Subject Keywords
Matematik ders kitapları
,
Uluslararası karşılaştırmalı çalışma
,
İçerik analizi
,
İlköğretim matematik eğitimi
,
İlköğretim matematik dersi müfredatı
,
Mathematics textbooks
,
International comparative studies
,
Content analysis
,
Middle school mathematics education
,
Middle school mathematics curriculum
URI
https://search.trdizin.gov.tr/tr/yayin/detay/609210/6-ve-7-sinif-turk-matematik-ders-kitaplarinin-amerikan-ve-singapur-ders-kitaplari-ile-karsilastirmali-bir-analizi
https://hdl.handle.net/11511/114025
Collections
Department of Mathematics and Science Education, Project and Design
Citation Formats
IEEE
ACM
APA
CHICAGO
MLA
BibTeX
A. K. Erbaş and C. ALACACI, “6 ve 7. sınıf Türk matematik ders kitaplarının Amerikan ve Singapur ders kitapları ile karşılaştırmalı bir analizi,” 2009. Accessed: 00, 2025. [Online]. Available: https://search.trdizin.gov.tr/tr/yayin/detay/609210/6-ve-7-sinif-turk-matematik-ders-kitaplarinin-amerikan-ve-singapur-ders-kitaplari-ile-karsilastirmali-bir-analizi.