Show/Hide Menu
Hide/Show Apps
Logout
Türkçe
Türkçe
Search
Search
Login
Login
OpenMETU
OpenMETU
About
About
Open Science Policy
Open Science Policy
Open Access Guideline
Open Access Guideline
Postgraduate Thesis Guideline
Postgraduate Thesis Guideline
Communities & Collections
Communities & Collections
Help
Help
Frequently Asked Questions
Frequently Asked Questions
Guides
Guides
Thesis submission
Thesis submission
MS without thesis term project submission
MS without thesis term project submission
Publication submission with DOI
Publication submission with DOI
Publication submission
Publication submission
Supporting Information
Supporting Information
General Information
General Information
Copyright, Embargo and License
Copyright, Embargo and License
Contact us
Contact us
MARKA TUTUM ÖLÇEĞİ (MTÖ) GEÇERLİK VE GÜVENİRLİK ÇALIŞMASI
Date
2008-4-15
Author
Polat, ERCAN
Karlı , ÜNAL
Koçak, Mehmet Settar
Karaküçük , SUAT
Metadata
Show full item record
This work is licensed under a
Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License
.
Item Usage Stats
28
views
0
downloads
Cite This
Bu çalışmanın amacı marka kavramına yönelik genel tutumların belirlenebilmesi için yapılacak olan araştırmalarda kullanılabilecek bir ölçüm aracı geliştirmektir. Çalışmanın örneklem gurubunu Ankara'da bireysel ve takım spor dallarında mücadele eden 17-43 yaş aralığında ve 22,98 ± 5,21 yaş ortalamasına sahip aktif sporcular oluşturmuştur. Anket katılımcılara rasgele seçme yöntemiyle yüz yüze görüşülerek dağıtılmış ve araştırmaya gönüllü olarak katılmayı kabul eden sporculara uygulanmıştır. Dağıtılan toplam 300 anketten doğru olarak doldurulmuş, 244 anket değerlendirilmeye alınmıştır. Veri toplama aracı olarak iki bölümden oluşan bir anket kullanılmıştır. Birinci bölümde katılımcıların kişisel özelliklerini (yaş, cinsiyet, eğitim düzeyi, vs.) sorgulayan ifadeler bulunurken, ikinci bölümde katılımcıların marka kavramına yönelik tutumlarını değerlendiren 30 maddeden oluşan Marka Tutum Ölçeği (MTÖ) bulunmaktadır. Anketin ikinci bölümünde bulunan ifadelerin değerlendirilmesinde 5 puanlı likert tipi ölçek kullanılmıştır. (1 = kesinlikle katılmıyorum, 3 = kararsızım, 5 = kesinlikle katılıyorum). Verilerin istatistiksel analizinde keşfedici faktör analizi kullanılarak ölçeğin alt boyutları ortaya konulmuştur. Keşfedici faktör analizinde varimax eksen döndürme testi ile birlikte temel bileşenler analizi yöntemi uygulanmıştır. Ölçeğin iç tutarlılığını test etmek için keşfedici faktör analizi sonucunda belirlenmiş olan alt boyutlara ve toplam ölçeğe Cronbach's Alfa iç tutarlılık testi uygulanmıştır. Analize alınan maddelerden 20'sinin öz değeri 1'den büyük altı faktör altında toplandığı görülmektedir. Bu altı faktörün ölçeğe ilişkin açıkladıkları varyans %59.96 olarak saptanmıştır. Birinci faktör 1., 2, 3. ve 4. maddelerden, ikinci faktör 16., 17. ve 18. maddelerden, üçüncü faktör 10., 11., 19. ve 20. maddelerden, dördüncü faktör 7, 8, 9. ve 12. maddelerden, beşinci faktör 13., 14. ve 15. maddelerden ve altıncı faktör 5. ve 6. maddelerden oluşmuştur. Faktörlerin Cronbach's Alpha iç tutarlılık değerleri birinci faktör için 0,71, ikinci faktör için 0,76, üçüncü faktör için 0,72, dördüncü faktör için 0,65, beşinci faktör için 0,63 ve altıncı faktör için 0,60 olarak tespit edilmiştir. Toplam ölçeğin Cronbach's Alpha iç tutarlılık değeri ise 0,77 olarak belirlenmiştir. Sonuç olarak, yapılan analizler, MTÖ'nün tüketicilerin genel marka kavramına yönelik tutumlarını ölçme ve değerlendirmede geçerli ve güvenilir bir ölçek olduğunu ortaya koymuştur.
Subject Keywords
Spor
,
Marka
,
Tutum
,
Tüketici davranışı
,
Sports
,
Brand
,
Attitude
,
Consumer behavior
URI
https://dergipark.org.tr/en/pub/gbesbd/issue/28041/297879
https://hdl.handle.net/11511/115017
Journal
Gazi Journal of Physical Education and Sport Sciences
Collections
Department of Physical Education and Sports, Article
Citation Formats
IEEE
ACM
APA
CHICAGO
MLA
BibTeX
E. Polat, Ü. Karlı, M. S. Koçak, and S. Karaküçük, “MARKA TUTUM ÖLÇEĞİ (MTÖ) GEÇERLİK VE GÜVENİRLİK ÇALIŞMASI,”
Gazi Journal of Physical Education and Sport Sciences
, vol. 13, no. 2, pp. 29–36, 2008, Accessed: 00, 2025. [Online]. Available: https://dergipark.org.tr/en/pub/gbesbd/issue/28041/297879.