Annenin Ebeveyn Tutumlarının ve Çocuğun Annesinin Tutumlarıyla İlgili Algısının Çocuğun Duygu Tanıma Becerilerindeki Rolü

Download
2018-06-01
Çalışkan Sarı, Arzu
Şahin Acar, Başak
Anne-baba tutumlarının ve çocukların ilgili algısının çocuğun sosyal becerileri başta olmak üzere birçok farklı gelişimsel becerisine etki etmektedir. Bu çalışmanın amacı annelerin ebeveyn tutumları ile çocuklarının duygu tanıma becerileri arasındaki ilişkiyi, çocukların algıladığı ebeveyn tutumlarının aracı rolünü değerlendirerek araştırmaktır. Çalışmaya Ankara’da yaşayan 130 ilkokul ikinci sınıf öğrencisi ve anneleri katılmıştır. Çocuklar Kusche Duygu Envanteri ve Kısaltılmış Algılanan Ebeveyn Tutumları Çocuk Formu Ölçeğini (KAETÇ), anneler ise Ebeveyn Tutumları Ölçeğini (EÖT) ve demografik bilgi formu doldurmuşlardır.Yapılan aracı rol analizi sonucunda, duygusal sıcaklık düzeyi daha yüksek olan annelerin çocuklarının duygu tanıma becerilerinin daha yüksek olduğu ve reddedicilik düzeyi daha yüksek olan annelerin çocuklarının ise duygu tanıma becerilerinin daha düşük olduğu bulunmuştur. Bununla beraber, çocukların algıladığı duygusal sıcaklığın, annenin duygusal sıcaklık öz bildirimi ve çocuğun duygu tanıma becerisi arasındaki ilişkiyi pozitif yönde yordadığı saptanmıştır. Son olarak, çocukların algıladığı duygusal reddedici tutumunun,annenin reddedici tutum öz bildirimi ve çocuğun duygu tanıma becerisi arasındaki ilişkiyi negatif yönde yordadığı bulunmuştur. Aşırı koruyuculuk alt boyutunun ise herhangi yordayıcı bir rolü bulunamamıştır. Çalışmanın kısıtlılıkları ve gelecek çalışmalar için öneriler tartışılmıştır.
Nesne Psikoloji Dergisi

Suggestions

Emotion regulation and emotion socialization of early childhood educators
Üzüm, Sabiha; Demircan, Hasibe Özlen; Department of Early Childhood Education (2022-5)
The purpose of the study was to underline the early childhood educators’ emotion regulation and socialization of young children’s negative emotions. With this aim, the strategies of early childhood educators’ emotion regulation and socialization of young children’s negative emotions in emotionally difficult times and the relationship between the early childhood educators’ emotion regulation and socialization of young children’s negative emotions was investigated. For the current thesis a correlational study...
The mediator role of parenting behaviors on the relationship between parenting beliefs and internalization of rules: Moderator role of gender and temperament
Koç Arık , Gizem; Kazak Berument, Sibel; Department of Psychology (2021-10)
The aim of the present study was to examine the mediator role of parenting behaviors (positive and negative) in the relationships between parenting beliefs and the internalization of rules among children or adolescents. Also, the study aimed to test the moderator role of temperament (frustration and sensory processing sensitivity) in the association between parenting behaviors and the internalization of rules. Lastly, the study aimed to test whether the proposed relationships differ among girls and boys. In...
The roles of maternal reminiscing style and self-construal on children’s independent memory skills in researcher-child recounting task
İlgün, Serhan Yağmur; Şahin Acar, Başak; Department of Psychology (2020-9)
The current study investigates the roles of maternal elaborativeness and self-construal style on children’s development of independent memory skills. It was aimed to examine the moderator roles of maternal individuation and balanced self-construal styles on the association between maternal reminiscing elaborativeness and children’s recounting elaborativeness. Five hundred and fifty-six participants consisting of 278 mothers (Mage = 35.96, SD = 4.75) and their preschoolers (Mmonth = 65.16, SD = 4.64) p...
The moderator role of maternal attachment between mothers’ and children’s elaborativeness in mother-child reminiscing
Akış, Aysu; Şahin Acar, Başak; Department of Psychology (2020-10-15)
The current study aimed to investigate mother-child dyads’ elaborativeness in shared memory conversations in relation to the moderator role of mothers’ romantic attachment style. Within the scope of the current study, home visits were implemented with the participation of 288 mothers and their 4 to 6-year-old-children. Each motherchild dyad conversed about a shared past event for 5 minutes during the home visits, and mothers reported their attachment styles. Conversations were coded separately for moth...
The family dynamics in nanny-employed families and their impact on the cared child
Akay, Nazlı; Şahin Acar, Başak; Fearon, Pasco; Department of Psychology (2022-5)
The present dissertation is aimed towards examining whether the nanny-child relationship has an impact on the psychological well-being of cared child. In the first study, we have examined relationships among the coparenting dynamics between mothers and nannies, their sensitivities towards the child, and child well-being, through home-visit observation of the mother-nanny-child play interaction. In the second study, through administering an online survey in Turkey and UK, we have sought to explore mothers’ a...
Citation Formats
A. Çalışkan Sarı and B. Şahin Acar, “Annenin Ebeveyn Tutumlarının ve Çocuğun Annesinin Tutumlarıyla İlgili Algısının Çocuğun Duygu Tanıma Becerilerindeki Rolü,” Nesne Psikoloji Dergisi, pp. 27–50, 2018, Accessed: 00, 2020. [Online]. Available: https://hdl.handle.net/11511/41024.