Uçakların yerdeyken kar ve buz kaplanmalarını engelleyici çözeltilerin geliştirilmesi ve üretimi

Download
2008
Bıçak, Niyazi
Uludağ, Yusuf
Körpe, Durmuş Sinan
Özgen, Serkan
Erdoğan, Barış
Bayram, Göknur
Bu çalışmada, buzlanma giderici ve önleyici çözeltilerin geliştirilmesi süreci ve akışlarının kararsızlık özellikleri incelenmiştir. Başlangıçta, çözeltiler içindeki kimyasal katkıların ve bunların çözeltilerin en önemli fiziksel özelliklerine olan etkileri incelenmiştir. Đlk olarak kimyasal katkılar, farklı ağırlık oranlarında glikol ve su karışımlarına birer birer eklenmiş ve başlı başına etkileri incelenmiştir. Daha sonra, fiziksel özelliklerdeki değişimler kimyasallar çözeltiye hep birlikte eklendiğinde incelenmiştir. Bundan sonra, çalışma sıvının psödoplastik olmasını sağlayan polimer üzerine yoğunlaşmıştır. Viskozitenin polimer, glikol, yüzey aktif madde konsantrasyonu, pH, sıcaklık ve kayma hızı ile değişimi gözlenmiş, detaylı olarak rapor edilmiştir. Kullanılan kimyasallar arasında çok az çapraz bağlanmış ve hidrofobik olarak geliştirilmiş poliakrilik asit koyulaştırıcı polimer olarak ve tributilamin ile sodyum oleat yüzey aktif madde olarak istenen fiziksel özelliklere yakın sonuçlar vermişlerdir. Đki katmanlı akışlar için doğrusal kararlılık teorisi, çözeltilerin akışının kararsızlık özellikleri incelemek için temel bir araçtır. Ticari olarak temin edilebilen geliştirilmiş buzlama giderici ve önleyici sıvıların, kararsız dalga özellikleri karşılaştırılmıştır. Elde edilen sonuçlara göre, geliştirilmiş olan buzlanma giderici sıvıdaki dalga oluşumu temin edilebilir sıvıya göre daha düşük hava hızlarında görülmektedir. Üstelik kritik dalga hızının daha yüksek olması nedeniyle, kanat yüzeyinden daha hızlı ayrılmaktadır. Geliştirilmiş buzlanma önleyici sıvı ise temin edilebilir buzlanma önleyici sıvıyla, dikkat çeker bir seviyede daha az olan kritik dalga hızı hariç, benzer dalga özellikleri göstermektedir. Ancak, geliştirilmiş sıvının düşük kayma hızlarındaki viskozitesini azaltarak, bu sorunun üstesinden kolaylıkla gelinilebilir.

Suggestions

Development of de-icing and anti-icing solutions for aircraft on ground and analysis of their flow instability characteristics
Körpe, Durmuş Sinan; Özgen, Serkan; Department of Aerospace Engineering (2008)
In this thesis, development process of de-icing and anti-icing solutions and their flow instability characteristics are presented. In the beginning, the chemical additives in the solutions and their effects on the most critical physical properties of the solutions were investigated. Firstly, chemical additives were added to glycol and water mixtures at different weight ratios one by one in order to see their individual effects. Then, the changes in physical properties were observed when the chemicals were a...
DEVELOPMENT OF STRENGTH REDUCTION FACTORS FOR PERFORMANCE-BASED SEISMIC DESIGN OF BRIDGES IN FAR-FAULT SEISMIC REGIONS
Rabaia, Tareq Z. S.; Dicleli, Murat; Department of Engineering Sciences (2021-9)
In this thesis, a methodology to develop strength reduction factors for performance-based seismic design of bridges in far-fault seismic regions is presented. The presented methodology is mainly based on performing linear 5%-damped response spectrum analyses (RSA) and nonlinear time history analyses (NTHA) of bridge piers modeled as single degree of freedom (SDOF) systems. Bridge piers of both circular and rectangular sections are analyzed for wide ranges of various design parameters considering several sub...
Gas-kinetic methods for 3-d inviscid and viscous flow solutions on unstructured/hybrid grids
Ilgaz, Murat; Tuncer, İsmail Hakkı; Department of Aerospace Engineering (2007)
In this thesis, gas-kinetic methods for inviscid and viscous flow simulations are developed. Initially, the finite volume gas-kinetic methods are investigated for 1-D flows as a preliminary study and are discussed in detail from theoretical and numerical points of view. The preliminary results show that the gas-kinetic methods do not produce any unphysical flow phenomena. Especially the Gas-Kinetic BGK method, which takes into account the particle collisions, predicts compressible flows accurately. The Gas-...
GPU accelerated high-order discontinuous galerkin level set methods for incompressible multiphase flows
Karakuş, Ali; Aksel, Mehmet Haluk; Sert, Cüneyt; Department of Mechanical Engineering (2015)
This thesis study focuses on the development of GPU accelerated, high-order discontinuous Galerkin methods for the solution of unsteady incompressible and immiscible multiphase flows with level set interface representation. Nodal discontinuous Galerkin framework is used for Navier-Stokes, level set evolution and reinitialization equations on unstructured elements. Computations are localized mostly near the interface location with an adaptive method to reduce computational cost without sacrificing the accura...
Connectivity enforced bayesian superpixels
Eker, Onur; Alatan, A. Aydın.; Department of Electrical and Electronics Engineering (2019)
In this study a general flow for clustering-based superpixel (SP) extraction methods is presented, while each step is analyzed in detail, and improvements are proposed. Considering general SP extraction method steps, initial grid alternatives are examined. The necessity of initial grid refinement is studied and unlike current approaches, a novel Edge Based Refinement step which does not break regular grid structure is proposed. Label update constraints are also analyzed in terms of preserving regular initia...
Citation Formats
N. Bıçak, Y. Uludağ, D. S. Körpe, S. Özgen, B. Erdoğan, and G. Bayram, “Uçakların yerdeyken kar ve buz kaplanmalarını engelleyici çözeltilerin geliştirilmesi ve üretimi,” 2008. Accessed: 00, 2020. [Online]. Available: https://app.trdizin.gov.tr/publication/project/detail/T0RJNE5qWT0.