Show/Hide Menu
Hide/Show Apps
anonymousUser
Logout
Türkçe
Türkçe
Search
Search
Login
Login
OpenMETU
OpenMETU
About
About
Açık Bilim Politikası
Açık Bilim Politikası
Frequently Asked Questions
Frequently Asked Questions
Browse
Browse
By Issue Date
By Issue Date
Authors
Authors
Titles
Titles
Subjects
Subjects
Communities & Collections
Communities & Collections
Uçak yapılarının modal analizlerinde kullanılacak algılayıcı ve uyarıcıların tip, adet ve konumlarının genetik algoritma ile optimizasyonu
Download
TVRRNU1qSXk.pdf
Date
2015
Author
Acar, Erdem
Pedraması, Nima
Şahin, Melin
Metadata
Show full item record
This work is licensed under a
Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License
.
Item Usage Stats
2
views
0
downloads
Uçak yapıları gerçek çalışma koşulları altında yüksek dinamik yüklere maruz kalmakta vebu nedenle tasarımlarının yapılabilmesi için dinamik özelliklerinin belirlenmesi gerekmektedir.Yapının dinamik özellikleri sonlu elemanlar yöntemi gibi benzetim tabanlı yöntemler kullanılaraktahmin edilebileceği gibi, deneysel modal analizi (DMA) teknikleri uygulanarak da belirlenebilir. BirDMA sisteminin yapının dinamik performansı üzerinde olumsuz etkisinin olmaması için, busistemin hafif ve güvenilir olması gerekmektedir. Ayrıca, yapının dinamik karakteristiklerinin endoğru şekilde belirlenebilmesi için, sistemdeki algılayıcıların ve uyarıcının yapıya optimum şekildeyerleştirilmiş olması da gerekmektedir.Literatürde DMA sistemlerindeki algılayıcıların yapıya optimum şekilde yerleştirilmesiüzerine birçok çalışma bulunmaktadır. Bu çalışmalarda çoğunlukla algılayıcı/uyarıcı verilerindekihataların en küçültülmesi amaçlanmış olup, çoğunlukla algılayıcı tipleri önceden belirlenerekadetleri ve konumları optimize edilmiştir. Ancak, proje yöneticisinin ve araştırmacısının bilgisidahilinde, bir DMA sistemindeki algılayıcıların tiplerinin, adetlerinin ve konumlarının eşzamanlıolarak belirlenmesi üzerine bir çalışma bulunmamaktadır. Bu projede, DMA sistemlerindekialgılayıcıların tiplerinin, adetlerinin ve konumlarının eşzamanlı optimizasyonu gerçekleştirilerek,literatürdeki kritik bir boşluk dolduracaktır. Ayrıca, literatürdeki çalışmalarda, optimizasyonproblemindeki amaç fonksiyonu algılayıcı/uyarıcı verilerindeki hatayı karakterize eden bir metrikolup, bu hata metriğinin en küçüklenmesi amaçlanmıştır. Bu projede, amaç fonksiyonu olarak hemalgılayıcı/uyarıcı verilerindeki hata hem de algılayıcı/uyarıcı maliyeti kullanılmak üzere Pareto eniyitasarımlar elde edilerek literatüre katkıda bulunulacaktır.Projede karmaşıklık derecesi giderek artan uçak yapıları ele alınacak, bu yapıların dinamiközelliklerinin belirlenmesinde kullanılan DMA sistemindeki algılayıcıların/uyarıcıların adetleri,tipleri ve konumları eşzamanlı olarak optimizasyon yöntemleriyle belirlenecektir. Yapının dinamiközellikleri MSC/Nastran sonlu elemanlar programı ile belirlenecektir. Optimizasyon problemininçözümünde MATLAB Global Optimizasyon Araç kutusu içindeki çok-amaçlı genetik algoritmaMOGA çözücüsü kullanılacaktır. Elde edilen optimizasyon sonuçları deneysel modal analizyapılarak da doğrulanacaktır.
URI
https://app.trdizin.gov.tr/publication/project/detail/TVRRNU1qSXk
https://hdl.handle.net/11511/49846
Collections
Department of Aerospace Engineering, Project and Design