Show/Hide Menu
Hide/Show Apps
Logout
Türkçe
Türkçe
Search
Search
Login
Login
OpenMETU
OpenMETU
About
About
Open Science Policy
Open Science Policy
Communities & Collections
Communities & Collections
Help
Help
Frequently Asked Questions
Frequently Asked Questions
Guides
Guides
Thesis submission
Thesis submission
MS without thesis term project submission
MS without thesis term project submission
Publication submission with DOI
Publication submission with DOI
Publication submission
Publication submission
Supporting Information
Supporting Information
General Information
General Information
Copyright, Embargo and License
Copyright, Embargo and License
Contact us
Contact us
“Taşı Taş Gibi, Ahşabı Ahşap Gibi Göstermek”: Frank Lloyd Wright’ın Malzeme Teorisi
Download
321-338.pdf
Date
2012-6-1
Author
Şahin Burat, Esra
Metadata
Show full item record
This work is licensed under a
Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License
.
Item Usage Stats
273
views
370
downloads
Cite This
Modern mimarlığın ve yirminci yüzyılın önde gelen mimarlarından Frank Lloyd Wright, “Mimarlık, malzemenin doğasındadır” demiştir (Peter, 1994, 125). Wright, her malzemenin kendine has bir doğası olduğunu, tasarımcının malzemeye biçim dayatmaması gerektiğini, eğer gerçek bir ustaysa o malzemeyi kendi doğasına uygun biçimlere kavuşturacağını savunmuştur (Wright, 1975, 193). Wright’a göre bu doğaların dürüstçe ifade edildiği doğru bir kullanımda malzeme, kendine özgü biçim, orantı ve süslemesini ortaya çıkaracaktır. Her malzeme kendine has bir görünüm ve plan şeması ima ettiği için, malzemelerin doğalarına uygun bir şekilde ele alınmalarıyla tasarlanan yapının görünümü de belirlenmiş olacaktır. Bu sayede yapılar birbirlerini taklit etmeyecek, eklektik ve usulcü anlayışın önüne geçilebilecektir. Wright’in meslek yaşamı boyunca savunduğu ve kısaca “yapının görünümünü malzemenin doğası belirler” şeklinde özetlenebilecek bu yaklaşım, yirminci yüzyılın diğer önde gelen mimarları tarafından da benimsenmiş ve modern mimarlığın en belirgin söylemi haline gelmiştir. Geçerliliğini kaybetmeden günümüze dek ulaşmış, güncel mimarlık teori ve pratiğinde yerleşik bir kanı olmuştur. Ancak geniş çapta kabul görmüş olmasına rağmen sorgulanmamış, temelleri, içeriği ve ima ettiği “doğa” ve tasarım anlayışı irdelenmemiştir. Oysa her malzemenin kendisine ait, değişmeyen ve koşullardan bağımsız bir ‘doğası’ olduğu ve tasarımın bunun ‘dürüst’ bir dışavurumu olması gerektiği düşüncesi, on yedinci yüzyıl Avrupa mimarlık yazını öncesinde hiç yazılmamış, duyulmamış bir kavramdır. Mimarlık konusunu her yönüyle ele aldıkları onar kitabın birer tanesini “malzeme” konusuna ayırmış olsalar da, ne antik dönemde Romalı mimar Vitruvius, ne de on beşinci yüzyılda Floransalı mimar Alberti, malzemenin doğasından ve onun dürüst ifadesinden hiç bahsetmemişlerdir. Bu açıdan ‘malzemenin doğası’, dünya mimarlık tarihi için oldukça yeni bir kavramdır. Her ne kadar Wright tarafından özgün bir buluşmuş gibi gösterilse de, Wright’in atıfta bulunmadığı selefleri olan bir dizi Avrupalı kuramcı ve mimar tarafından on yedinci yüzyıldan itibaren ortaya konmuş ve çeşitlibiçimlerde geliştirilmiştir. Bu çalışmada ‘malzemenin doğası’ kavramı, Frank Lloyd Wright’ın malzeme teorisi ve pratiği çerçevesinde incelenecek ve Wright’ın yaklaşımının temellerini oluşturan mimarlık yazınının tarihçesi ve başlıca örnekleri ortaya konacaktır. Bu kapsamda ilk bölümde, Frank Lloyd Wright’in malzeme teorisi ele alınacak, mimarın yazılarında kurguladığı “malzemenin doğası” ilkesinin kapsamı, gelişimi ve değişimi incelenecektir. İkinci bölümde ise on sekiz ve on dokuzuncu yüzyıllarda bu ilkenin ortaya çıkışı ele alınacak, Wright’ın malzeme anlayışının kaynakları araştırılacaktır. Bu konuda öncülük yapan mimarlardan Carlo Lodoli, Jean-Nicolas-Louis Durand ve Eugène-Emmanuel Viollet-le-Duc’ün benzer ifadelerle ortaya koydukları malzeme teorileri karşılaştırmalı olarak değerlendirilecek, her birinde ‘doğa’ kavramına atfedilen kapsam ve anlam Wright’ın malzeme yaklaşımı çerçevesinde ele alınacaktır. Üçüncü bölümde Wright’ın malzemenin doğasını en uygun biçimde ifade ettiğini belirttiği yapılar mercek altına alınacak, ilk iki bölümde irdelenen kuramsal yaklaşım, özellikle Taliesin ve Şelale Evlerindeki malzeme uygulamaları ile karşılaştırılarak yeniden değerlendirilecektir. Dördüncü ve son bölümde ise yapılan incelemeler ışığında bir sonuç değerlendirmesi yapılacaktır.
Subject Keywords
Architecture
,
Malzemenin doğası
,
Frank Lloyd Wright
,
Şelale Evi
,
Taliesin Evi ve Atölyesi
,
Carlo Lodoli
,
Jean-Nicolas-Louis Durand
,
Viollet-le-Duc
URI
http://jfa.arch.metu.edu.tr/archive/0258-5316/2012/cilt29/sayi_1/321-338.pdf
https://hdl.handle.net/11511/50868
Journal
ODTÜ Mimarlık Fakültesi Dergisi
DOI
https://doi.org/10.4305/metu.jfa.2012.1.18
Collections
Department of Architecture, Article
Suggestions
OpenMETU
Core
Making Community and Place: Commonalities and Contrasts in the Work of Daniel Kemmis and Christopher Alexander
Seamon, David (Middle East Technical University, Faculty of Architecture, 2006)
This article examines the theories of community and urban design proposed by architect Christopher Alexander and political thinker Daniel Kemmis. I argue that Kemmis, in his vision of the good city, sees urban healing fostered largely through civil discourse among citizens and politicians. In contrast, Alexander argues that, before any such discourse can begin, there must first be a basic understanding as to what environmental wholeness is and how it can be strengthened or stymied by qualities of physical d...
Irony as a philosophical attitude in socrates
Korkut, Hacer; İnam, Ahmet; Department of Philosophy (2007)
This thesis analyzes the reasons for Socrates' being presented as a paradoxical figure in the early dialogues of Plato. Irony as a fundamental philosophical attitude in Socratic philosophy is discussed with reference to some of the major philosophers of the history of philosophy. The thesis also suggests the possibility of seeing philosophy as an ironic activity and it traces the etymology of the concept of irony in terms of its philosophical importance.
A Cartesian Rereading of Badiou's Political Subjectivity
Grıffıth, James Edmond Carr (Philosophy Documentation Center, 2019-12-01)
This article traces the consequences for Badiou's political subjectivity if his understanding of the Cartesian subject is incorrect. For Badiou, the faithful subject, political and otherwise, is formed through fidelity to the appearance of an event of truth, and the process of this fidelity creates a world. These truths are immanent to the worlds in which they appear. An obscure subject, however, is faithful to a negation, while a reactive subject denies the appearance of a truth's event. Badiou's subject r...
The effects of interdisciplinary relations on architecture : a case study Frank Gehry
Yücesan, Dilek; Erzen, Jale Adile; Department of Architecture (2004)
This thesis is an inquiry into the debates about the relationships between architecture, painting, and sculpture. The survey focused on the twentieth century, during which the disciplines of art and architecture resumed a close relationship, taking into consideration the historical context. The interaction emerged with Beaux-Arts Schools, Arts and Crafts, Art Nouveau movements until 1900s, and continued with Deutscher Werkbund, Bauhaus and De Stijl during the early twentieth century; and, focused on Minimal...
Arthur Danto’s ontology of aesthetics upon pop art
İsmet, Burçak; Parkan, Barış; Department of Philosophy (2014)
The main objective of this dissertation is to examine Arthur Danto’s method of indiscernibles in his theory of aesthetics. In order to explicate this conception, Danto’s method of indiscernibles is elucidated by means of Andy Warhol’s works of Pop Art. Through this study Danto’s critical approach against traditional realism in philosophy of art is examined and Danto’s renewed solution for the reality problem of artworks is exposed with the acquaintance of Warhol’s art. After the examination of Danto’s use o...
Citation Formats
IEEE
ACM
APA
CHICAGO
MLA
BibTeX
E. Şahin Burat, ““Taşı Taş Gibi, Ahşabı Ahşap Gibi Göstermek”: Frank Lloyd Wright’ın Malzeme Teorisi,”
ODTÜ Mimarlık Fakültesi Dergisi
, vol. 29, no. 1, pp. 321–338, 2012, Accessed: 00, 2020. [Online]. Available: http://jfa.arch.metu.edu.tr/archive/0258-5316/2012/cilt29/sayi_1/321-338.pdf.