Tadao Ando’s Architecture in the Light of Japanese Aesthetics

Download
2004
Erzen , Jale Nejdet
1992’de Seville Dünya Fuarı’nda gezdiğim Japon Pavyonu ve 2001’de Kyoto’da gördüğüm toprak altına gömülü küçük daire müze, bana Tadao Ando’yu yakından tanıttı. Daha sonra Japon estetiği üzerine araştırma yapmaya gittiğimde, Ando’yu anlamamı sağlayan özellikleri Japonya’nın geleneksel mimarisinden çok, orada yaşadığım gündelik yaşam estetiğinde buldum. Bu açıdan Tadao Ando’nun mimarisinin ‘öteki’ ile özel bir ilişki kurduğunu ve katılımcı bir estetiği olduğunu anladım. Bu metinde incelediğim yapılara özellikle bu estetik açısından bakıyor ve onların insan ve içinde bulundukları doğa ile kurdukları ilişkileri bağlamında formlarını ve düzenlerini anlamaya çalışıyorum. Tadao Ando’nun önce bir arazideki gizilgüçleri hissedip yorumladıktan sonra yapısını bu gizilgüçlerin ritmlerine göre tasarladığını ve bizlerin de bu yapılara yaklaşırken bu hareketleri kendi bedenimizle yaşadığımızı vurgulamak gerekir. Bir diğer önemli unsur yapılarının saydamlıkla değil tamamen geçirmezlikle, opaklıkla ilişkili biçimler yarattığıdır. Duvar ya da sınırlara yapılan müdahaleler genellikle bunların yüzey ve kütle olarak niteliklerini vurgular; yapılara katmer katmer setlerin kat kat açılımını yaşayarak, ya da bir çevre ve peyzajdaki karmaşık, genellikle spiralimsi hareketlerin içinden geçerek yaklaşılır. Genellikle yapılarında sanki sudaki yankılar gibi, birkaç kabuk içiçe kullanılmıştır. Merkez (yuva), cidar ve katedilen yolun nitelikleri son derece önemlidir, aynı şekilde ışık ve karanlık kontrastları da. Tadao Ando, son derece modern ve arı yapıları ile aslında mimarinin en ilkörneksel kavramlarını, varoluşun en temel dinamiklerini işlemektedir.

Suggestions

Kazuo ishiguro’s postmodern hypertexts: generic reconfigurations in the remains of the day, when we were orphans, and the buried giant
Sönmez Demir, Yağmur; Öztabak Avcı, Elif; Department of English Language Teaching (2020-10-15)
This study explores to what extent, how, and why “hypertextuality” is employed in Kazuo Ishiguro’s novels The Remains of the Day (1989), When We Were Orphans (2000), and The Buried Giant (2015). These novels will be analysed as postmodern “hypertexts” reconfiguring various atavistic literary genres that were once predominant in British literature. Gérard Genette’s concept of the “hypertext” as discussed in Palimpsests: Literature in the Second Degree and Linda Hutcheon’s theory of parody will constitu...
Product Design For Sustainability: Development Of A New Graduate Course In Industrial Design
Doğan, Çağla (Middle East Technical University, Faculty of Architecture, 2012-01-01)
“Sürdürülebilirlik için Ürün Tasarımı” dersi, Endüstri Ürünleri Tasarımı Bölümü 2011 yılı bahar döneminde, lisansüstü düzeyindeki öğrenciler için geliştirilip açılmıştır. Dersin temel amacı, ürün tasarımı ve geliştirme sürecinde, öğrencilere sürdürülebilirlik kavramının ekolojik, etik ve ekonomik boyutlarını birlikte ele alan bir yaklaşım kazandırmaktır. Bu lisansüstü ders, tasarım ve sistem odaklı güncel ve çeşitli sürdürülebilirlik yaklaşımlarının incelenmesini içerir. Ders kapsamında öğrenciler sürdürüle...
Between Employment and Unemployment: Un(der)employment Experience of University Graduates Working at Chain Stores in Turkey
İnce, Halil Can; Erdoğan, Necmi; Department of Political Science and Public Administration (2022-9-30)
In Turkey, the rapid massification of higher education over the past fifteen years has made university education accessible to a significant portion of the population while relativizing the advantage of education in terms of finding a job. The university education, which is regarded by large portions of society as a means of securing a “white-collar” job and, therefore, “upward mobility,” has largely lost its function. In Turkey, the country with the youngest population in Europe, where one out of every ten...
Construction of narrative worlds in mimetic and anti-mimetic fiction: A critical reading of Possible Worlds Theory
Doğan Aslantatar, Sadenur; Öztabak Avcı, Elif; Department of English Literature (2022-4)
This study explores the construction of narrative worlds in mimetic and anti-mimetic fiction through a critical reading of Possible Worlds Theory. A canonical example of mimetic fiction, Charles Dickens’ David Copperfield (1850), is analyzed by means of the literary critical tools offered by the theory. The mimetic principle and the realist assumptions are at work in this novel and it is argued that this proves to be effective in examining the functioning of narrative worlds in the light of Possible Worlds ...
Scene of transformation of urban space, politics, negotiations, communalities, and interactions: The case of independent theaters in Ankara and İstanbul
Baykal, Zeynep; Tokluoğlu, Ayşe Ceylan; Department of Sociology (2023-2)
The subsidized theater groups have dominated the theatrical field in Turkey from the early republican period. However, from the late 1950s, private/non-subsidized theatrical groups have also begun to develop an institutional structure. Early in the 1990s and more so in the 2000s, the country's shifting socioeconomic conditions led to a divergent and pluralized theatrical landscape. Most theater practitioners nowadays produce plays for smaller audiences in unconventional theatrical venues, offering their aud...
Citation Formats
J. N. Erzen, “Tadao Ando’s Architecture in the Light of Japanese Aesthetics,” ODTÜ Mimarlık Fakültesi Dergisi, vol. 21, no. 1-2, pp. 67–80, 2004, Accessed: 00, 2020. [Online]. Available: https://hdl.handle.net/11511/51056.