Turkish Resources for Visual Word Recognition

2014-05-31
We report two tools to conduct psycholinguistic experiments on Turkish words. KelimetriK allows experimenters to choose words based on desired orthographic scores of word frequency, bigram and trigram frequency, ON, OLD20, ATL and subset/superset similarity. Turkish version of Wuggy generates pseudowords from one or more template words using an efficient method. The syllabified version of the words are used as the input, which are decomposed into their sub-syllabic components. The bigram frequency chains are constructed by the entire words' onset, nucleus and coda patterns. Lexical statistics of stems and their syllabification are compiled by us from BOUN corpus of 490 million words. Use of these tools in some experiments is shown.
9th International Conference on Language Resources and Evaluation (LREC)

Suggestions

Turkish Discourse Bank: Porting a discourse annotation style to a morphologically rich language
Zeyrek Bozşahin, Deniz; Sevdik Çallı, Ayışığı B.; Çakıcı, Ruket (2013-05-01)
This paper briefly describes the Turkish Discourse Bank, the first publicly available annotated discourse resource for Turkish. It focuses on the challenges posed by annotating Turkish, a free word order language with rich inflectional and derivational morphology. It shows the usefulness of the PDTB style annotation but points out the need to expand this annotation style with the needs of the target language.
Turkish Version of the Dyadic Almost Perfect Scale: Reliability and Validity
Bugay, Asli; KALKAN, MELEK; Delevi, Rakel (2016-07-01)
The present study examined the reliability and validity of the Turkish version of the Dyadic Almost Perfect Scale (DAPS). The Turkish version of DAPS and Multidimensional Perfectionism Scale (MPS) was administered to 263 (157 female and 104 male) Turkish university students and 2 participants didn't specify their gender. Internal reliability was calculated and Cronbach's a coefficients ranged between .87 and .90. Criterion validity (Pearson correlation) between the DAPS and the MPS ranged from .27 to .50. A...
Eşli ruminasyon ölçeğinin Türkçe uyarlaması geçerlik ve güvenirlik çalışması
Bugay Tuna, Aslı; Erdur Baker, Özgür (2015-01-01)
Bu araştırmanın amacı, Eşli Ruminasyon Ölçeğinin geçerlik ve güvenirlik özelliklerinin incelenerek Türkçeye kazandırılmasıdır. Çalışmanın katılımcılarını birbirinden bağımsız ve ulaşılabilir örneklem yoluyla seçilmiş iki farklı üniversite öğrenci grubu oluşturmaktadır. Birinci çalışma grubu 256 (146 Kadın, 110 Erkek) üniversite öğrencisinden oluşmaktadır. Ölçeğin test-tekrar test güvenilirliğini ölçmek için ulaşılan ikinci çalışma grubuise 113 (72 Kadın, 41 Erkek) öğrenciden oluşmaktadır. Öğrencilere Eşli R...
TURKISH UNIVERSITY STUDENTS' TECHNOLOGY USE PROFILES AND THEIR THOUGHTS ABOUT DISTANCE EDUCATION
BARAN, BAHAR; Kilic, Eylem; Corez, Aysegul Bakar; Çağıltay, Kürşat (2010-01-01)
This study presents the results of a survey implemented to investigate Turkish university students' technology use profile and their thoughts about distance education. The sample of the study is 6504 students from four universities in Turkey. The results of the study are reported in five main sections: 1) demographic information of the students, 2) students' Internet and computer-use opportunities, 3) students' computer skills, 4) studying styles of the students, and 5) thoughts concerning Internet-based di...
COVID-19 Stresörlerine Maruziyet ve Stres Tepkisi Ölçeği’nin Türkçe Uyarlaması: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması
Atak, Zuhal Beyza; Yalçınkaya Alkar, Özden (ODTÜ- AYNA Klinik Psikoloji Destek Ünitesi, 2022-2)
Bu çalışma ile COVID-19 pandemi sürecine ilişkin stresörleri, bireylerin bu stresörlere maruziyetlerini ve stresörlere ait stres düzeylerini değerlendirmek amacıyla Park ve arkadaşları (2020) tarafından geliştirilen COVID-19 Stresörlerine Maruziyet ve Stres Tepkisi Ölçeğinin (CSÖ) Türkçe uyarlama ve geçerlik-güvenirlik çalışmasının yapılması amaçlanmıştır. Ölçek, COVID-19 pandemi sürecine ilişkin 23 stresör maddesinden ve enfekte olma, aktiviteler ve kaynaklarla ilişkili stres alanları olmak üzere üç alt fa...
Citation Formats
B. Erten, H. C. Bozşahin, and D. Zeyrek Bozşahin, “Turkish Resources for Visual Word Recognition,” presented at the 9th International Conference on Language Resources and Evaluation (LREC), Reykjavik, Iceland, 2014, Accessed: 00, 2020. [Online]. Available: https://hdl.handle.net/11511/52948.