Radikal demokrasi: “Liberalizm mi, demokrasi mi ? Evet, lütfen!”1

Download
2007-12-1
Bu çalışmada iki farklı radikal demokrasi yaklaşımı, Ch. Mouffe’un “çekişmeci çoğulcu demokrasi” modeli ile S. Benhabib’in “müzakereci demokrasi” modeli karşılaştırmalı olarak incelenmiştir. Makalede, bu iki modelin metodolojik ve epistemolojik olarak farklı olmalarına rağmen, siyasal proje olarak birbirlerine benzerlik gösterdiği ve Mouffe’un bunlar arasındaki farklılıkları abarttığı fikri savunulmuştur. Her iki düşünür de liberalizm ve demokrasi arasında bir gerilim olduğunu savunmakla birlikte, bu gerilimin kendisinin (Mouffe) ya da bu gerilimin yumuşatılmasının (Benhabib) demokratik açılımları mümkün kıldığını iddia etmektedirler. Artan ve farklılaşan demokratik talep ve kimliklerin tanınması için liberal değer ve kurumların gerekli olduğu ve fakat farklılıkların ortak eylem alanlarının yaratılmasında liberal değer ve kurumların yetersiz kaldığı ve dolayısıyla demokrasi geleneğinin geliştirilmesi gerektiği her ikisinin de ortak sorunsalıdır. Bu nedenle, birbirlerine karşıt olmaktan çok, siyasal liberalizm çerçevesinde birbirlerini tamamlayan iki model olarak görülmeleri ve liberalizmin demokratikleştirilme çabaları olarak değerlendirilmeleri daha doğru olacaktır.

Suggestions

Kant's dichotomic philosophy in the critique of judgement
Bal, Metin; Ceylan, Yasin; Department of Philosophy (2002)
This thesis concentrates mainly on Kant's aesthetic philosophy namely on the third Critique, The Critique of Judgement. Throughout his first two Critiques Kant focuses his attention on the most sublime end (eternal peace) and on the ideas of reason (freedom, God, soul). In the first and second Critiques ideas had not been proved to be used with legacy. Thus, this illegal attitude of reason became a wideknown 'gap' of Kant's philosophy. In The Critique of Practical Reason, sensibility is still neglected so t...
THE CONCEPTUALIZATIONS OF “THE SELF AND THE OTHER” OF EFL TEACHERS AND THEIR REFUGEE STUDENTS” IN THE TIME OF THE COVID-19 PANDEMIC
Orsdemir, Kubra; Savaş, Perihan; Department of English Language Teaching (2022-8-11)
This study aims to investigate the concepts of “the Self” and “the Other” through the act of reflexivity in an English as a Foreign Language (EFL) context during the Covid-19 pandemic through two different groups; EFL teachers, and refugee EFL students. The study also focuses on examining how these conceptualizations reflect on EFL teachers’ language teaching practices with refugee students; together with understanding what challenges these conceptualizations create for the refugee EFL students in different...
The analyses of modernity, power, and resistance in the dystopias of margaret atwood
Görmez, Ayça Berna; Özçoban Üstüner, Fahriye; Department of Political Science and Public Administration (2021-3-5)
This study aims at analyzing modernity, power, and resistance in Margaret Atwood’s dystopias. The examined books are The Handmaid’s Tale and MaddAddam trilogy (Oryx and Crake, The Year of the Flood, and MaddAddam). It is argued that dystopian writings and social theories have much in common. These writings make us experience alternative worlds and they pose critique to the social organization, economic and political regimes. Through this critique, they have the power to trigger social transformation and cha...
Orta Asya’da siyasal istikrar ve demokrasi dengesi: Kırgızistan örneği
Köksal, Pınar (Orta Doğu Teknik Üniversitesi (Ankara, Turkey), 2007-6-1)
Bu çalışma, Orta Asya ülkelerinden Kırgızistan’da siyasal istikrar ile demokrasi arasındaki dengeyi incelemeyi amaçlamaktadır. 1991 yılında Sovyetler Birliği’nin dağılması sonucu bağımsızlığını kazanmış olan Kırgızistan, tüm diğer eski birlik cumhuriyetleri gibi çok yönlü bir geçiş sürecine girdi. Bu sürece damgasını vuran resmi politikanın başlıca amacı, piyasa ekonomisini benimsemiş, bağımsız, demokratik ve laik ulus-devletler yaratmaktı. Bu alanlarda karşılaşılan karmaşık sorunları çözmek amacı ile siyas...
Why is Time Perspective Important for Emotion Regulation? The Role of Time Perspectives on Emotion Dysregulation among Young Adults
Bürhan Çavuşoğlu, Pınar; Oktay, Fatma; Bayram Arlı, Nuran (Orta Doğu Teknik Üniversitesi (Ankara, Turkey), 2020-6-22)
Individual differences play a crucial role in addressing the issue of emotion regulation deficits among young adults. Although some research has been carried out on individual differences in emotion regulation, no single study has attempted to consider the role of time perspectives in emotion regulation deficits. This study aims to explain the associations between emotion regulation deficits and five-time perspectives, which are conceptualized as temporally based beliefs. Data was collected from a sample of...
Citation Formats
F. Özçoban Üstüner, “Radikal demokrasi: “Liberalizm mi, demokrasi mi ? Evet, lütfen!”1,” ODTÜ Gelişme Dergisi, vol. 34, no. 2, pp. 313–336, 2007, Accessed: 00, 2020. [Online]. Available: http://www2.feas.metu.edu.tr/metusd/ojs/index.php/metusd/article/view/167.