Daneli Dolgu-Killi Zemin Kontaklarında Kayma Mukavemeti Parametrelerinin Saptanması

2010-12-31
Ergun, Mehmet Ufuk
Daneli dolgu-killi zemin kontağında meydana gelen kaymalar bugünün geoteknik mühendisliği konuları arasında önemli bir yer tutmaktadır. Bu tip kaymalarda, kayma mukavemeti parametrelerinin nasıl seçileceği konusunda kabul görmüş bir metot bulunmamaktadır. Daneli dolgu ve killi zemin kontakları geoteknik mühendisinin çok sık karşılaştığı durumlardandır. Barajlarda, yol dolgularında ve bunun gibi birçok alanda killi zemin üzerine dolgu uygulanmakta ve bu iki farklı zeminin kontağındaki hareketlere çok sık rastlanmaktadır. Oluşabilecek şev hareketleri, ciddi maddi kayıplar doğurabilmektedir. Bu tip kontakların şev stabilitesi açısından çalışılabilmesi için doğru parametreler seçilmesi gerekmektedir. Bu yüzden, seçilecek parametrelerin güvenilirliği son derece önem arz etmektedir. Bu proje, daneli dolgu-killi zemin kontağı kayma mukavemeti parametrelerinin saptanmasını amaçlamaktadır. Bu amaçla, Maden Mühendisliği bünyesinde bulunan büyük kesme kutusu kullanılacak ve daneli dolgu-killi zemin kontakları üzerinde çok sayıda deney yapılacaktır. Kayma mukavemeti parametreleri küçük kesme kutuları kullanılarak bulunmaktadır. Daneli dolgu-killi zemin kontakları için küçük kesme kutularında elde edilecek sonuçların doğruluğu konusunda bir araştırma bulunmamaktadır. Bu yüzden, büyük kesme kutusunda yapılacak deneyler küçük kesme kutusunda tekrarlanacak ve küçük kesme kutusundan elde edilen sonuçların doğruluğu kontrol edilecektir. Kutu boyutu etkisi konusunda korelasyonlar geliştirilmeye çalışılacaktır. Böylece bu tip kontaklarda küçük kesme kutusu sonuçları kullanılabilecek ve doğru parametreler kısa bir zamanda saptanıp büyük bir avantaj elde edilecektir. Konunun önemi ve sıkça karşılaşılması, kullanılacak parametrelerin güvenilirliği konusunu daha da önemli hale getirmektedir. Karşılaşılabilecek stabilite problemleri neticesinde maddi kayıpların oldukça yüksek olması konunun önemini arttırmaktadır. Bu tip kontaklarda detaylı çalışmaların olmaması, bu çalışmanın sonuçlarının dünya literatürü açısından da önemli olacağını düşündürmektedir. Özetle bu proje kil- kaya dolgu kontağının kayma dayanımını ve ayrıca ince- iri daneli malzemeler içeren zeminlerin kayma dayanımını kontrol eden iri dane yüzdesi gibi faktörleri incelemeyi planlanmaktadır.

Suggestions

Computational modeling of frontal polymerization
Kaya, Koray; Göktepe, Serdar; Department of Civil Engineering (2022-2-09)
Polymer-based composites are widely applied in high-tech areas such as aerospace, automotive, marine, and energy industries where high performance under extreme conditions is crucial. However, the traditional methods used to manufacture polymeric materials are energy-inefficient, time-consuming, complex, and costly processes. Frontal polymerization, an alternative curing method, is based on a self-propagating, self-sustained exothermic reaction front that transforms liquid monomers into cured polymers where...
Tünel kalıpla yapılan yapıların statik ve deprem analiz ve dizayn yöntemlerinin geliştirilmesi
Çıtıpıtıoğlu, Ergin; Akkaş, Nuri; Yılmaz, Çetin; Öztorun, Kemal Namık(1995)
Yarı endüstriyel yapı sistemi sayılan tünel kalıplı inşaat tekniği ikinci dünya savaşında yıkılmış olan Avrupa'nın hızlı bir şekilde konut gereksinimini karşılamak üzere geliştirilmiştir. Türkiye'ye 1970'li yıllarda getirilmiş olan bu sistem gün geçtikçe daha çok kabul görmüş olup halen çok katlı toplu konut inşaatlarında yaygın olarak kullanılmaktadır. Türk firmalarının Libya, Rusya gibi ülkelerde yapmakta oldukları konut inşaatlarında da tünel kalıp kullanılmaktadır. Tünel kalıpla inşa edilen yapılarda dö...
Replication of geomembrane interfaces using 3d printing (fused deposition modelling) technique
Uragan, Semkan; Huvaj Sarıhan, Nejan; Department of Civil Engineering (2020-12-22)
Geomembrane – soil interface is a critical consideration in geotechnical engineering applications such as liners and covers in landfills, canals or mine tailing dams. In some cases, lack of sufficient shear strength in these interfaces leads to poor performance, uneconomical design (such as requiring a longer geomembrane in an anchor trench), or may even lead to failure. To eliminate such problems, geometrical features known as asperities (or protrusions) are used on the geomembrane's interfacing faces. The...
Dizelin Reformlanma Reaksiyonlarında Çalışma Parametrelerinin Optimizasyonu
Sezgi, Naime Aslı(2018-12-31)
Günümüzde, küresel ısınma ve fosil yakıt kaynaklarının tükenmeye yüz tutması nedeniyle yenilenebilir enerji kaynaklarına ilgi artmıştır. Hidrojen, alternatif temiz enerji kaynakları arasında önemli bir yere sahiptir ve 21. yüzyılın enerji taşıyıcısı olarak anılmaktadır. Gelecekte hidrojen üretimi yenilenebilir enerji kaynaklarından sağlanacaktır, fakat bu esnada dağıtım sistemlerinin yerleşik olarak kullanılmakta olması ve halk tarafından kabul gören bir yakıt olması gibi nedenler ile dizel yakıtı hidrojen ...
KİREÇ ESASLI SIVALARIN SES YUTMA ÖZELLİKLERİ İLE GÖZENEK YAPILARI ARASINDAKİ İLİŞKİNİN İNCELENMESİ
Tavukçuoğlu, Ayşe; Aleessa Alam, Burhan; Çalışkan, Mehmet; Güney, Bilge Alp; Saltık, Emine Nevin; Erdil, Meltem(2017-12-31)
Günümüzde yaygın olarak kullanılan çimento sıvaları ile tarihi yapılarda kullanılan pozolanik katkılı kireç sıvaları arasında perfomans özellikleri ve uzun dönem dayanımları bakımından belirgin farklılıklar vardır. Günümüz çimento sıvalarının ise, tarihi sıvalara kıyasla, çok daha yoğun, az gözenekli, su buharı geçirimliliği düşük, ısıl direnci zayıf, mekanik özellikleri yüksek, ses yutma katsayıları düşük ve kagir malzemeyle aderans sorunları oldukları bilinmektedir.Bu proje önerisi kapsamında, farklı perf...
Citation Formats
M. U. Ergun, “Daneli Dolgu-Killi Zemin Kontaklarında Kayma Mukavemeti Parametrelerinin Saptanması,” 2010. Accessed: 00, 2020. [Online]. Available: https://hdl.handle.net/11511/59044.