Kabin Bagajında Taşınabilir Bir Mini İnsansız Hava Aracının Ve Yangın Söndürme Görevi İçin Kullanılacak Uçan Bir Robotun Tasarlanması, Üretilmesi Ve Uçurulması

2011-12-31
Teklif edilen projenin amacı aşağıda özellikleri sıralanan iki farklı insansız hava aracının (İHA) Havacılık Mühendisliği Bölümü 3. ve 4. sınıf öğrencileri tarafından tasarlanması, üretilmesi ve uçurulmasıdır. Geliştirilecek insansız hava araçlarının özellikleri özetle aşağıdaki gibidir: a. Uluslararası havayolu standartlarında “kabin bagajı” olarak tanımlanan, üç boyutunun toplamı en fazla 45 inç (yaklaşık 114 cm) olan bir valize sığabilecek, elektrik motorlu, elden atılan, uzaktan kumanda edilebilen ve belli bir faydalı yük taşıyabilme yeteneği olan bir insansız hava aracı, b. Boyutları 80x80x150 cm’yi geçmeyecek bir kutuya sığabilecek, elektrik motorlu, uzaktan kumanda edilebilen, belli bir faydalı yük taşıyabilme yeteneği olan bir insansız hava aracı. Bu projenin önerilmesinin gerekçesi dünyada ve ülkemizde gitgide daha yaygın kullanım alanı bulan insansız hava aracı teknolojilerinin bölümümüz öğrencilerince tanınması ve uygulanmasına olanak sağlamak ve bu konuda kurumsal bir süreklilik yaratmaktır. Havacılık ve Uzay Mühendisliği Bölümü 2000’li yılların başından beridir İHA teknolojileri ile yakından ilgilenmiş, çeşitli proje ve bilimsel çalışmalarla ülkemizde bu teknolojiler ile ilgili önemli bir oyuncu haline gelmiştir. Bunun en çarpıcı göstergelerinden birisi Savunma Sanayi Müsteşarlığının 2010 yılı boyunca yürütmüş olduğu ve sonuçlanma aşamasına gelen İnsansız Hava Araçları Yol Haritası Dokümanı’nın oluşturulmasında Havacılık ve Uzay Mühendisliği Bölümü öğretim üyelerinin önemli katkıda bulunmuş olmasıdır. Teklif edilen proje ile Bölüm’ün bu inisiyatifi lisans eğitimimize de yansıtılmış olacak, öğrencilerimiz teorik derslerde almış oldukları bilgilerin pratik uygulamasını da gerçekleştirme fırsatı bulacaklardır. Tasarlanacak olan uçakların aşağıda verilen tasarım isterleri incelendiğinde de görülebilecek, hava aracı tasarımında sıkça rastlanan, tasarım pratiği açısından çelişkiler doğuran durumlarda tasarımcının yapması gereken en iyileştirme yaklaşımları da proje sayesinde öğrencilere kazandırılması istenen yetenekler arasındadır. Bu projenin lisansüstü ve doktora düzeyinde araştırmalar için bir başlangıç olması, çok farklı görev isterleriyle karşılaşıldığında alışılmışın dışında, özgün tasarımların geliştirilmesine yol açması da umulmaktadır.

Suggestions

Vehicle routing for aerial surveillance with a homogeneous fleet
Tarakçı, Koray; Karasakal, Esra; Karasakal, Orhan; Department of Industrial Engineering (2021-12-10)
In this study, we develop models and solution approaches for planning the surveillance mission of a homogeneous fleet of Unmanned Aerial Vehicles (UAVs). Predefined areas are to be observed while satisfying a minimum probability of target detection. Areas are assumed to be rectangular and discrete. UAVs with electro-optical sensors take off from a base and fly through predefined routes. The endurance of UAVs is limited by the maximum flight distance. The proposed models minimize the total travel distance of...
Helikopter pallerinin çoklu kütleli benzetim aracı ve iki boyutlu panel tabanlı akış çözücüsü ile etkileşimli analizi
Soğancı, Semih; Kayran, Altan; Tuncer, İsmail Hakkı (null; 2016-09-30)
Döner kanat hava aracı tasarımında, rotor aerodinamik performansının, titreşim yüklerinin ve pal aeroelastik özelliklerinin hızlı ve etkili olarak hesaplanabilmesi günümüzde geniş kapsamlı döner kanat hava aracı benzetim araçları ile yapılmaktadır. Bu araçlar pal üzerindeki aerodinamik hesaplamaları pal elemanı teorisi kullanarak hesaplamalı akışkanlar dinamiği analizleri ve rüzgar tüneli testleri ile daha önceden hazırlanmış iki boyutlu aerodinamik tablo verilerini ara değerleyerek yapmaktadır. Bu çalışmad...
Göreve Uyumlu Kanatlara Sahip bir İnsansız Hava Aracının Tasarımı
Yaman, Yavuz; Özgen, Serkan; Şahin, Melin; Erdoğan Tolga, İnsuyu; Ünlüsoy, Levent (2009-07-02)
Bu bildiride ODTÜ Havacılık ve Uzay Mühendisli i Bölümünde sürdürülmekte olan, göreve uyumlu kanatlara sahip, bir insansız hava aracının tasarım çalışmaları anlatılmaktadır. Kanatları kambur ve burulma açısından şekil değiştirebilen insansız hava aracı uçuş mekaniği özellikleri göz önünde tutularak boyutlandırılmış ve yapısal analizi yapılmıştır. Aracın göreve uyumlu kanatlarının aerodinamik performansı incelenmiş ve isterlere uygun davranabilmesi için gerekli kontrol yaklaşımları geliştirilip, değerlendiri...
Havayolu Taşımacılığında Çizelge Aksaklıkları Yönetimi
Gürel, Sinan(2011-12-31)
Projenin konusu havayolu taşımacılığında çizelge aksaklıkları durumunda yeniden çizelgeleme problemlerini kontrol edilebilir uçuş sürelerini gözönüne alarak modellemek ve çözmektir. Problemde baştan verilmiş bir ilk çizelge üzerinde aksama olarak belli uçuşların herhangi bir nedenle gecikmesi ya da iptali ele alınacaktır. Verilen ilk çizelge ve bir aksama için yeni bir çizelge oluşturulmaya çalışılacaktır. Havayolu yolcu taşımacılığı sektöründe çizelgeleme problemleri karar destek sistemleri kullanılarak çö...
Bir Hibrit Firar Kenarı Kontrol Yüzeyinin Tasarımı ve Analizi
Arslan, Pınar; Uğur, Kalkan; Harun, Tıraş; İlhan Ozan, Tunçöz; Yosheph, Yang; Gürses, Ercan; Şahin, Melin; Özgen, Serkan; Yaman, Yavuz (2015-05-22)
Bu çalışmada bir insansız hava aracının, büyük oranda şekil değiştirebilen, firar kenarı kontrol yüzeyi incelenmiştir. Bu bağlamda öncelikle aluminyum, kompozit ve kolaylıkla esneyebilen bir malzeme kullanılarak hibrit bir kontrol yüzeyi tasarlanmıştır. Kontrol yüzeyi içyapısında, servomotorlar kullanılarak olası kambur arttırma/azaltma ve burulma özellikleri incelenip, değerlendirilmiştir. Tasarımda CATIA V5-6R2012, aerodinamik analizlerde çözüm ağı oluşturmak için Pointwise® V17.2R2, çözüm için SU2 V3.2.3...
Citation Formats
S. Özgen, “Kabin Bagajında Taşınabilir Bir Mini İnsansız Hava Aracının Ve Yangın Söndürme Görevi İçin Kullanılacak Uçan Bir Robotun Tasarlanması, Üretilmesi Ve Uçurulması,” 2011. Accessed: 00, 2020. [Online]. Available: https://hdl.handle.net/11511/59395.