Show/Hide Menu
Hide/Show Apps
anonymousUser
Logout
Türkçe
Türkçe
Search
Search
Login
Login
OpenMETU
OpenMETU
About
About
Open Science Policy
Open Science Policy
Communities & Collections
Communities & Collections
Help
Help
Frequently Asked Questions
Frequently Asked Questions
Videos
Videos
Thesis submission
Thesis submission
Publication submission with DOI
Publication submission with DOI
Publication submission
Publication submission
Contact us
Contact us
Ada Kısıtlamaları Kaynaklı Anlam Belirsizliklerinin İkinci Dil Edinimi Sürecinde İşmlenmesi.
Date
2012-12-31
Author
Zeyrek Bozşahin, Deniz
Metadata
Show full item record
This work is licensed under a
Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License
.
Item Usage Stats
10
views
0
downloads
Cite This
Amaç ve Kapsam Bu projenin amacı, İngilizcedeki ada kısıtlamalarına bu dili ikinci dil olarak öğrenen Türkçe konuşucularının geliştirdikleri dilsel davranışların incelenmesiyle Evrensel Dilbilgisi kurallarının ikinci dilde ulaşılabilirliğinin sorgulanmasıdır. Gerekçe İkinci dil ediniminde dilbilgisinin oluşum süreci, uzun süredir tartışılmakta ve konuya ilişkin ortaya atılan çeşitli kuramlar ikinci dil ve ruh dilbilim araştırmacıları tarafından sınanmaktadır. Bu kuramlardan biri; ikinci dil edinim sürecinde anadil aktarımının ve Evrensel Dilbilgisine erişimin eksiksiz olduğunu varsayan Doğrudan Aktarım-Doğrudan Erişim Kuramı’dır. Bu yaklaşıma göre, ikinci dil edinimi ikinci dil girdisi ve Evrensel Dilbilgisinin etkileşimi sonucu ortaya çıkmakla birlikte (Aydın,2001) ilk aşamalar anadil değiştirgenlerince belirlenmektedir (Schwartz, Sprouse, 1996). Bu kuramın savunucularından olan Lydia White (1989), ikinci dil edinim süreçlerinde ortaya çıkan aradillerin Evrensel Dilbilgisi’nce kısıtlandığını kanıtlamanın iki koşulu olduğunu iddia etmektedir; ikinci dil girdisinin yetersizliği ve değiştirgenler arasındaki farklılıklar. Bu projede, Doğrudan Aktarım-Doğrudan Erişim Kuramı’nı sınama yoluyla Evrensel Dilbilgisi’nin ikinci dilde erişilebilirliğini sorgulamak için; ikinci dil girdisinin yetersiz olduğu farz edilen ve İngilizcede Türkçedekinden farklı bir değiştirgene sahip ada kısıtlamalarının sebebiyet verdiği anlam belirsizliklerini, ikinci dil olarak İngilizceyi öğrenen Türkçe konuşucularının işlemlemelerindeki benzerlikler ve farklılıklar incelenecektir. İkinci dil edinenlerin kendi dillerinde varolmayan anlam belirsizliği konusundaki farkındalıkları ve tepki sürelerinin anadil konuşucularının tepki süreleriyle olan benzeşimi Doğrudan Aktarım-Doğrudan Erişim Kuramı’nı destekler nitelikte sonuçlar ortaya koyacaktır. Bu öngörünün temel izahı; dil yetisinin sadece dilbilgisel yapıların değil; aynı zamanda, dilbilgisel olmayan ve anlam belirsizliği içeren yapıların da farkındalığını içermesidir.
URI
https://hdl.handle.net/11511/59678
Collections
Department of Foreign Language Education, Project and Design
Citation Formats
IEEE
ACM
APA
CHICAGO
MLA
BibTeX
D. Zeyrek Bozşahin, “Ada Kısıtlamaları Kaynaklı Anlam Belirsizliklerinin İkinci Dil Edinimi Sürecinde İşmlenmesi.,” 2012. Accessed: 00, 2020. [Online]. Available: https://hdl.handle.net/11511/59678.