Ada Kısıtlamaları Kaynaklı Anlam Belirsizliklerinin İkinci Dil Edinimi Sürecinde İşmlenmesi.

2012-12-31
Amaç ve Kapsam Bu projenin amacı, İngilizcedeki ada kısıtlamalarına bu dili ikinci dil olarak öğrenen Türkçe konuşucularının geliştirdikleri dilsel davranışların incelenmesiyle Evrensel Dilbilgisi kurallarının ikinci dilde ulaşılabilirliğinin sorgulanmasıdır. Gerekçe İkinci dil ediniminde dilbilgisinin oluşum süreci, uzun süredir tartışılmakta ve konuya ilişkin ortaya atılan çeşitli kuramlar ikinci dil ve ruh dilbilim araştırmacıları tarafından sınanmaktadır. Bu kuramlardan biri; ikinci dil edinim sürecinde anadil aktarımının ve Evrensel Dilbilgisine erişimin eksiksiz olduğunu varsayan Doğrudan Aktarım-Doğrudan Erişim Kuramı’dır. Bu yaklaşıma göre, ikinci dil edinimi ikinci dil girdisi ve Evrensel Dilbilgisinin etkileşimi sonucu ortaya çıkmakla birlikte (Aydın,2001) ilk aşamalar anadil değiştirgenlerince belirlenmektedir (Schwartz, Sprouse, 1996). Bu kuramın savunucularından olan Lydia White (1989), ikinci dil edinim süreçlerinde ortaya çıkan aradillerin Evrensel Dilbilgisi’nce kısıtlandığını kanıtlamanın iki koşulu olduğunu iddia etmektedir; ikinci dil girdisinin yetersizliği ve değiştirgenler arasındaki farklılıklar. Bu projede, Doğrudan Aktarım-Doğrudan Erişim Kuramı’nı sınama yoluyla Evrensel Dilbilgisi’nin ikinci dilde erişilebilirliğini sorgulamak için; ikinci dil girdisinin yetersiz olduğu farz edilen ve İngilizcede Türkçedekinden farklı bir değiştirgene sahip ada kısıtlamalarının sebebiyet verdiği anlam belirsizliklerini, ikinci dil olarak İngilizceyi öğrenen Türkçe konuşucularının işlemlemelerindeki benzerlikler ve farklılıklar incelenecektir. İkinci dil edinenlerin kendi dillerinde varolmayan anlam belirsizliği konusundaki farkındalıkları ve tepki sürelerinin anadil konuşucularının tepki süreleriyle olan benzeşimi Doğrudan Aktarım-Doğrudan Erişim Kuramı’nı destekler nitelikte sonuçlar ortaya koyacaktır. Bu öngörünün temel izahı; dil yetisinin sadece dilbilgisel yapıların değil; aynı zamanda, dilbilgisel olmayan ve anlam belirsizliği içeren yapıların da farkındalığını içermesidir.

Suggestions

Tasarım Yöntemleri ile Toplumsal Cinsiyet Farkındalığı Üzerine Düşünmeye Teşvik Etmek
Şare, Öykü Elif; Bora, Elif Dilara (Orta Doğu Teknik Üniversitesi Mimarlık Fakültesi; 2022)
Bu yazı tasarım yöntemleri kullanarak Ankara, Türkiye çerçevesinde cinsiyet kimliği ve dışa vurumu ile cinsiyet kalıplarını odak alan bir araştırmayı ve akabinde konseptleştirilmiş tasarım fikirlerini içermektedir. Araştırma, üretici araştırma yöntemlerini kullanarak, insanların var olan cinsiyet algılarını yönlendirme yapmadan öğrenmeye odaklanmıştır. Araştırma sonuçları; toplumda görülen stereotipleri, ebeveyn figürlerinden edinilen ekonomik ve kültürel değerleri ve aile içerisindeki cinsiyet algısı ile i...
Biyoloji öğretmen adaylarının genel biyoloji konularındaki kavram yanılgıları
Öztekin, Ceren; Çapa Aydın, Yeşim (2000-01-01)
Matematik Öğretmenlerinin İnanışlarının Karşılaştırmalı Olarak İncelenmesi: NorBaTM Projesi Türkiye Çalışması
Haser, Çiğdem; Arslan, Okan; Çelikdemir, Kübra(2014-12-31)
Bu çalışmada ortaokul matematik öğretmenlerinin mesleki tatmin, öğretime yaklaşım, etkili öğretim, etkili matematik öğretimi ve öğrenimi, ders kitabı kullanımı ve öğretmenlerin tipik öğretimleri hakkındaki inanışları NorBaTM projesi kapsamındaki ölçekler ile araştırılacaktır. Elde edilen sonuçlar Avrupa, Balkan, İskandinav ve Uzakdoğu’dan projeye katılan ülkelerden elde edilen sonuçlar ile karşılaştırılarak, öğretmenlerin hizmet öncesi ve hizmet içi eğitimlerini geliştirecek şekilde kullanılacaktır.
The effect of cooperative learning approach based on conceptual change conditions on students understanding of chemical equilibrium
Bilgin, İbrahim; Geban, Ömer; Department of Secondary Science and Mathematics Education (2002)
The purpose of this study was to investigate the effects of the cooperative learning approach based on conceptual change conditions over traditional instruction on 10th grade students' conceptual understanding and achievement of computational problems related to chemical equilibrium concepts. In addition, the effects of students' performance in small group work on the students' conceptual understanding and achievement of computational problems related to chemical equilibrium was investigated. mThe subjects ...
LPG Kompozisyonunun Yanma, Vuruntu ve Emisyonu Üzerindeki Etkilerinin Deneysel olarak İncelenmesi ve Matematiksel Modellerin Geliştirilmesi
Yozgatlıgil, Ahmet(2018-12-31)
Projenin amacı özellikle otomobillerde sıklıkça kullanılan Sıvılaşmış Petrol Gazı (LPG)’ının farklı bileşimlere göre oldukça önemli olan yanma ve vuruntu karakterinin deneysel olarak incelenmesi ve bu deneysel veriler sonucu gerçekçi sayısal modellerin oluşturulmasıdır. Deneyler sonucu oluşturalacak sayısal modeller LPG’nin yanma karakteri hakkında önemli bilgiler sağlayacaktır. Oktan ölçümleri ile ilgili daha önce ODTÜ Makina Mühendisliği Bölümü İçten Yanmalı Motorlar laboratuvarında bulunan sıkıştırma ora...
Citation Formats
D. Zeyrek Bozşahin, “Ada Kısıtlamaları Kaynaklı Anlam Belirsizliklerinin İkinci Dil Edinimi Sürecinde İşmlenmesi.,” 2012. Accessed: 00, 2020. [Online]. Available: https://hdl.handle.net/11511/59678.