Üniversite Öğrencilerininserbest Zaman Fiziksel Aktivite Davranışlarının Geliştirilmesinde Bağlamlar Arası Modele Dayalı Uygulamanın Kullanılması

2012-12-31
Alan yazında, gençlerin ergenlik döneminde fiziksel aktiviteye katılımın azaldığını gösteren çalışmalar yer almaktadır. Bunun bir nedeni fiziksel aktiviteye yönelik motivasyonun azalmasıdır. Böylelikle, gençlerin fiziksel aktivite davranışının altında yatan motivasyonel mekanizmaların araştırılması gerekmektedir. Geçmişte yapılan çalışmalara dayanarak, teoriye dayalı uygulamaların tasarlanması ve yürütülmesine ve bu uygulamaların fiziksel aktivite katılımına etkilerinin incelenmesine gereksinim duyulmaktadır. Bu çalışmanın amacı üniversite öğrencilerinin serbest zaman fiziksel aktivite davranışlarının geliştirilmesinde bağlamlar arası modele dayalı uygulamanın etkisini incelemektir. Yapılacak olan çalışmada, amaca uygun olarak, deneysel araştırma deseni kullanılacaktır. Bir üniversitede okuyan gençler arasından seçilen öğrenciler iki farklı gruba rastlantısal olarak atanacaktır. Rastlantısal yöntemde, önce üniversite öğrencileri gönüllü olarak bir seçmeli ders seçecektir, sonra araştırmacı bu homojen öğrenci grubunu deneysel ve kontrol gruplara rastlantısal olarak atayacaktır. Deneysel gruptaki öğrenciler 12 hafta boyunca serbest zaman fiziksel aktivite davranışı için tasarlanan bağlamlar arası modele dayalı uygulamaya katılacaktır. Kontrol grubunu ise bu uygulamayı almayan bir grup öğrenci oluşturacaktır. Data toplama süreci ön-test ve son-test olmak üzere iki aşamalı olarak yürütülecektir. Hem ön-test hem de son-testte her iki gruptaki öğrencilere bir dizi anket ve fiziksel aktivite öz bildirimleri uygulanacaktır. Öğrencilere uygulanacak olan anketler arasında algılanan özerklik desteği, otonom motivasyon, planlı davranış kuramı, temek psikolojik ihtiyaç doyumu ve fiziksel aktivite davranışını ölçen anketler yer almaktadır. Araştırmanın uygulama süresi 12 hafta olacaktır. Uygulamada (derste) öğrencilere özerklik- destekleyici öğrenme iklimi sağlanacaktır. Eğitim ortamında özerklik-destekleyici öğrenme ikliminin sağlanabilmesi için bir eğitmenin beş farklı özerklik-destekleyici stratejisinden bir veya daha fazlasını kullanması gerekmektedir. Bu stratejiler; (1) açıklayıcı gerekçeler sunmak, (2) içsel motivasyon kaynaklarını beslemek, (3) bilgilendirici ve denetlemeyen bir anlatım dili kullanmak, (4) seçenekler sunmak ve (5) öğrencilerin negatif düşüncelerini bilmek olarak sıralanır. Böylece, bu çalışmada yer alacak üniversite öğrencilerini serbest zaman fiziksel aktiviteye katılmalarına dair motive etmek için bu stratejilerden bir veya daha fazlası kullanılacaktır. Bu çalışmanın sonucunda, bağlamlar arası modele dayalı özerklik-destekleyici uygulamayı alan öğrencilerin hem ders ortamındaki hem de serbest zaman fiziksel aktivite ortamındaki motivasyonlarının artması ve böylelikle bu uygulamayı alan öğrencilerin serbest zamanlarında fiziksel aktiviteye katılımın artması beklenmektedir.

Suggestions

Üniversite Öğrencilerinin Çevrim İçi Eğitime Yönelik Deneyimleri, Geliştirdikleri Dirençler ve Başa Çıkma Stratejileri
Yılık, Mehmet Ali (null; 2020-11-25)
Problem Durumu ve Amaç: Bu araştırmanın amacı, COVID-19 küresel salgını nedeniyle yüz yüze eğitimden çevrim içi eğitime geçen üniversite öğrencilerinin bu değişime ilişkin deneyimlerinin incelenmesi ve üniversite öğrencilerinin bu değişime karşı geliştirdikleri direncin kaynakları ile değişime dirençlerinin üstesinden gelme stratejilerinin ortaya çıkarılmasıdır. Yöntem: Bu çalışma, bir nitel araştırma yöntemi olan fenomenoloji (olgubilim) olarak tasarlanmıştır. Çalışmanın araştırma grubunu, Türkiye’deki iki...
Üniversite Öğrencilerinin Romantik İlişkilerinde Problem Çözme Becerilerinin Bazı Demografik Değişkenler Açısından İncelenmesi
Kaya, Özgür Salih (2017-05-15)
Romantik ilişki özellikle ergenliğe girilen ilk yıllarda başlarken, üniversite çağındaki bireylerin genellikle yaşadığı, flört olarak adlandırılan duygusal ve fiziksel çekiciliğin bir arada hissedildiği bir durumdur. Bireyler bu durumu yaşarken partnerleri ile problem yaşayabilmekte, bu durumu ortadan kaldırabilmek için çeşitli yollara başvurmaktadırlar. Bazen şiddet, bazen istismara başvururken bazen de problem çözme becerilerini kullanmaktadırlar. Bu araştırmada üniversite öğrencilerinin romantik ilişkile...
Self-esteem and fear of negative evaluation as predictors of self-handicapping among university students
Bozkurt, Melisa; Demir, Ayhan Gürbüz; Department of Educational Sciences (2022-7)
The present study aimed to investigate the predictive roles of fear of negative evaluation and self-esteem on self-handicapping among university students. The participants of the study consists of 440 university students recruited through convenience sampling. Demographic information form, Rosenberg Self-Esteem Scale, Brief Fear of Negative Evaluation Scale and Self-Handicapping Scale were administered to the participants via an online form. In order to answer the research question, a multiple regression an...
Üniversitede Derslerde Verilen Dönüte Yönelik Öğrencilerin Görüşlerinin İncelenmesi
Çapa Aydın, Yeşim(2017-12-31)
Önerilen araştırma projesinin amacı, farklı bölümlerden üniversite öğrencilerinin derslerde değerlendirme süresinde/sonunda verilen dönüte yönelik algılarının ve bu algıları etkileyen faktörlerin incelenmesidir. Geliştirilecek anket, Üniversitemizdeki yaklaşık 400 öğrenciye uygulanacaktır. Ankette, katılımcıların profilini çıkarmak amaçlı demografik bilgilerin sorulduğu bölüme ek olarak, katılımcılara dönütün tanımı, etkili dönüt algısı, etkili dönüt format tercihleri (bireysel veya grup; yüz yüze veya yazı...
A study on developing tertiary level efl learners’ intercultural sensitivity
Taşkın, Ayşe; Gürbüz, Nurdan; Department of English Language Teaching (2021-4-04)
In this era, cultural exchanges are an unavoidable part of communication and thus, intercultural sensitivity (IS) is a prerequisite to enhance communication among people from different cultures.Considering that IS is a requirement for the acquisition ofnecessary skills and competencies for successful intercultural communication, the current case study aims toinvestigate the place of ISin an English Language Program (ELP) of a state university revealing the views of the adm...
Citation Formats
M. L. İnce, “Üniversite Öğrencilerininserbest Zaman Fiziksel Aktivite Davranışlarının Geliştirilmesinde Bağlamlar Arası Modele Dayalı Uygulamanın Kullanılması,” 2012. Accessed: 00, 2020. [Online]. Available: https://hdl.handle.net/11511/61490.