Şevki Vanlı, Düşünceler ve Tasarımlar

2001-01-01
Şevki Vanlı, Türk Modern Mimarlığı ile yaşıt. Bu büyük serüveni yaşamış, katılmış, pay sahibi. Bilgiyi düşünceye dönüştüren, düşündüğünü sözle ve tasarımla anlatan, deneyimlerini paylaşmak isteyen bir duayenimiz. Mimarlar Derneği 1927 mimarın öğrenciliğinden bugüne kadar, elli yıllık çalışmalarından ve düşüncelerinden seçmelerden oluşan bir yayınını bilginize sunar. Çağdaş mimarlığa, kendine özgü bir yaklaşımla katılan Vanlı’yla Türk mimarlık mozayiğinden bir parça tanınmış olacaktır. Derneğin Sunuşu: Mimarlar Derneği 1927’nin yayınladığı bu altıncı kitap, Türkiye’nin bir ‘senyör’ mimarının, değerli Şevki Vanlı’nın mimari tasarımlarını toplu halde sunuyor. Kitabın okuyucuyla buluşması, Vanlı’nın 75. yaşına, meslekte yarım asrı tamamladığı yıla denk geldi. Derneğin de önümüzdeki yıl 75. yılını kutlayacağı, Dernek bünyesinden oluşan Mimarlar Odası’nın ise 50. yılına yaklaştığı düşünülürse, tarihlemenin barındırdığı akranlıklar, kitabın anlamını daha da güçlendirecektir. Cumhuriyet’in ilk yıllarında ‘Yüksek Mimarlar Cemiyeti’ adıyla kurulan Dernek, 1954’de Mimarlar Odası kurulana kadar, Türkiye’de mimarlık dünyasının tek meslek kuruluşu idi. Derneğin kendi varlığına son vermeden, anayasal bir Oda’ya dönüşmesini izleyen ilk yıllar, Vanlı’nın mesleki kurumlaşma çalışmalarına aktif olarak katıldığı özverili yıllardır. Sonraki yıllarda, ilgileriyle umutlarını giderek genişletip, mimarlık mesleği ve kültürüne ilişkin eylem alanlarını birlikte gerçekleştirmeye yönlendi Şevki Vanlı. Daha çok yazdı, daha sık söyleşti ve kurduğu Vakıf yoluyla kalıcı yayınlar kazandırdı mimarlık ortamına. Çalışmaları sırasında savunageldiği görüş, ‘tasarımcı’ ile ‘kuramcı’ ayrımının keskinleşmeden birbirini beslemesi ve her tasarımın düşünsel boyutuyla birlikte kavranması gerektiği oldu. Bu yönden bakılırsa, Vanlı’nın mimarlık üzerine düşünceleriyle harmanlayarak bir araya getirdiği bu kitap – kendi deyişiyle 1eskimemiş ve yorulmamış” eserlerinden oluşan bu seçki- yarım asırda biriken bir portfolyodan daha fazla anlam taşıyor mimar için. Yalnız resimlerine bakılmak değil, okunmak için de bir iddiası bulunuşu nedeniyle... Uzunca zamandır beklenen bu çalışmasının Mimarlar Derneği 1927 yayınları arasında yer almasına olanak tanıyan Vanlı’ya Dernek adına teşekkür ediyor ve yarım asırlık birikim üzerine söylenecek yepyeni sözlerin ve çabucak eskimeyecek, yorulmayacak tasarımların işaretini bekleyen yeni kuşaklar adına da seslenmek istiyorum: “Nica yıllara...!” (Aydan Balamir, Mimarlar Derneği 1927, Yönetm Kurulu Sekreter Üyesi)

Suggestions

Terminology Relating To ‘Buildings That Have Combined Functions’ In Anatolian Seljuk Architecture
İpekoğlu, Başak (Middle East Technical University, Faculty of Architecture, 1993)
This research aims to assess the validity of a classification of architectural edifices, based on a new terminology developed for groups of buildings from the Anatolian Seljuk period. These groups of buildings are often combinations of mosques, 'turbe's, 'medrese's and 'darüşşifa's which have distinct design characteristics of the Seljuk period of Anatolia, and which seem to have evolved later into the Ottoman period. In some of these groups of buildings in this period, either two or three different functio...
Ankara “Yeni Şehir”in Kuruluşu: “Erken Cumhuriyet Konutu”nu Anlamak
Cengizkan, Ali (ODTÜ Mimarlık Fakültesi, 2022-6)
Bir Şehir Kurmak: Ankara 1923-1933 sergi ve kitap çalışması, erken Cumhuriyet mimarlığı üzerine, özellikle de Ankara ve dönemin mimarisi konusunda çok farklı yönlerden açılımlar getirdi. Dönemin yeni Ankara’sı olan Yeni Şehir’in fotoğraflarla temellendirilerek modellenmesi, bu sırada 1300’e yakın çok özgün sayıda fotoğraf, hava fotoğrafı ve sınırlı da olsa döneme ilişkin mimari proje çizimlerinden yararlanılması, özelde Ankara’daki 350 yapılık Yeni Şehir bölgesine, genelde bütün Türkiye’de söz konusu 1923-1...
Architecture Of Creative Becomings: Sou Fujimoto
Pjesivac, Željka (Middle East Technical University, Faculty of Architecture, 2021-6-30)
This study is an investigation of Sou Fujimoto’s architectural work as an example of architecture of creative becomings, above all the becoming nature of architecture. The main hypotheses of the study are: (i) that Sou Fujimoto’s architecture can be supported on the one hand by poststructuralist theory, primarily by Gilles Deleuze’s and Felix Guattari’s studies, and on the other by the Japanese tradition of non-dualistic thinking; and (ii) that Fujimoto’s creative architectural forms inspired by nature are ...
Banyo Pratikleri: Gündelik Hayat ve Tasarım Perspektifinden Bir İnceleme
Aytaç, Aysun; Timur Öğüt, Şebnem (Orta Doğu Teknik Üniversitesi Mimarlık Fakültesi; 2016)
Bu çalışma konutun önemli ama mahrem alanlarından biri olan, günümüz evsel banyo mekanının kullanım pratiklerini anlamaya yöneliktir. Çalışmanın banyoyu odağına almasının sebebi, banyo pratiklerinin kültürden fazlasıyla etkilenebilir olması ve bu durumun da o coğrafyaya özelleşmiş pratikleri besleyebilir olmasıdır. Çalışma, kullanıcılar ve banyo mekanı arasındaki karşılıklı ilişkiyi ve banyonun gündelik hayat rutinine nasıl dahil edildiğini ortaya çıkartır. Banyonun kullanımı ve deneyimi hakkında derinlemes...
Tedarik Zinciri İlişkileri Ve Teknolojik Yetenek Analizi.
Erdil, Erkan(2010-12-31)
Tedarik Zinciri Yönetimi (TZY)'nin yaklaşık on yıllık bir geçmişi vardır. Tarihsel perspektif içerisinde sırasıyla MRP, MRP II, ERP ve TZY'ye kadar gelen süreçte, 1960'lı yıllarda MRP; üretici işletmeler için ürün ağaçları açan, ürünlerin hangi parçalardan oluştuğu, hangi parçaya ne miktarda ve ne zamanihtiyaç olduğu bilgisini veren sistemler olarak ortaya çıkmış ve üretim sektöründe bilgisayar ve bilgi sistemlerinin kullanılmaya başlamasına önayak olmuştur. Daha sonra, 1970'li yıllarda MRP II ile bu özelli...
Citation Formats
G. A. Sargın, Şevki Vanlı, Düşünceler ve Tasarımlar. 2001.