Öğretmen adaylarının iki niceliğin eş zamanlı değişimini içeren durumları modellerken grafik oluşturma ve yorumlama süreçlerinin incelenmesi

2014-11-11
Kovaryasyonel düşünme; fonksiyon, türev ve değişim oranı gibi matematiksel kavramların anlaşılması için önemli olup iki farklı niceliğin eş zamanlı değişiminin koordineli bir şekilde incelenmesini ifade eden bir kavramdır (Carlson, Larsen ve Lesh, 2003; Zeytun, Çetinkaya ve Erbaş, 2010). Kovaryasyonel düşünmede grafiksel temsillerin doğru oluşturulması ve doğru yorumlanması önemlidir. Bu çalışmada kovaryasyonel düşünme gerektiren problem durumlarının modellenmesi sürecinde öğretmen adaylarının grafikleri oluşturma, okuma ve yorumlama becerilerinin gelişimi incelenmiştir. Çalışmada, Lesh ve Doerr’un (2003) ortaya attığı matematik eğitiminde model ve modelleme yaklaşımı kavramsal çerçeve olarak kullanılmıştır. Tasarım-tabanlı bir araştırma (Hjalmarson ve Lesh, 2008) olan bu çalışmada, türev kavramının öğretimine yönelik bir “model geliştirme ünitesi” (Lesh, 2010) tasarlanmış ve bu ünite öğretmen adayları için açılan bir modelleme dersi kapsamında uygulanmıştır. Çalışma, TÜBİTAK destekli bir araştırma projesi kapsamında, Ankara'daki bir devlet üniversitesinde ilköğretim matematik öğretmenliği programına devam eden 20 öğretmen adayının katılımıyla gerçekleştirilmiştir. Bu çalışmada, sekiz hafta süren model geliştirme ünitesininuygulanması sürecinde elde edilen verilerin kovaryasyonel düşünme ile ilgili olan bölümlerine odaklanılmıştır. Bu kapsamda öğretmen adaylarının kovaryasyonel düşünme becerilerini geliştirmeye yönelik bir modelleme etkinliği (Su Deposu) ve ardından iki devam etkinliğinin uygulamaları incelenmiştir. Derste modelleme etkinliği üzerinde öğretmen adayları küçük gruplar halinde çalışmış, devam etkinliklerini ise bireysel olarak yapmışlardır.Çalışmada veriler, öğrenci çözüm kâğıtları, düşünce raporları ve etkinlik tabanlı görüşmeler kullanılarak elde edilmiş olup nitel veri analizi yöntemlerinden sürekli karşılaştırmalı analiz yöntemi kullanılarak analiz edilmiştir.
11. Ulusal Fen ve Matematik Eğitimi Kongresi (UFBMEK-XI) (2014)

Suggestions

Öğretmen Nitelikleri Çevrimiçi Anketi Sonuçlarının Analizi
Korur, Fikret; Eryılmaz, Ali (2015-04-01)
The aim of the study is to investigate how often the participants’ physics teachers exhibit the characteristics of effective teacher and to determine the variation of these characteristics with regard to geographical region and school type. A questionnaire and an open ended question were directed to the participants to tell the characteristics of their physics teachers that they possess. The results, covered data of 1398 participants whose perceptions indicate statistically significant mean differences in s...
Öğrenme Yönetim Sistemlerinde Öğrenme Yaşantılarına ve Öğrenen Özelliklerine İlişkin Bir Çalışma
Alemdağ, Ecenaz; Ersolak, Kürşat; Yurdugül, Halil (2014-05-20)
E-öğrenme için bir platform oluşturan öğrenme yönetim sistemleri; öğrenen-içerik, öğrenen-öğretici ve öğretici-öğretici arasındaki etkileşime olanak sağlamaktadır. Öğrenenin özelliklerinin e-öğrenme ortamındaki bu etkileşimler sonucu oluşan öğrenme yaşantılarını, öğrenme yaşantılarının ise öğrenme çıktılarını etkilediği söylenebilir. Bu çalışmada ise bir uzaktan eğitim programında web tabanlı öğrenme ortamında öğrenme yaşantısı geçiren öğrencilerin özellikleri, öğrenme yönetim sistemindeki öğrenme yaşantıla...
Öğretmen adaylarının toplumsal farklılıkları algılamaları üzerine bir çalışma
Birlik, Nurten; Erdem, Özge; Sert, Gökçe (null; 2019-10-21)
Toplumsal değerlerin ve normatif yapıların gelecek kuşaklara aktarılmasında, ailenin ve eğitimin rolü temeldir. Bu öğelerle ilk kez ailenin kodlayıcı ortamında tanışan çocuk, bu öğelerin daha geniş bir perspektifte ve kurumsal bir boyutta aktarım süreciyle, eğitim sisteminde tanışır. Okunan/tartışılan bir metne hangi açıdan bakılacağını belirleyen ve görünen ve örtük mesajları çözümleyip öğrencilerine aktaran öğretmen, aynı zamanda yukarıda sözü edilen kültürel değerleri ve normatif yapıları da aktar...
Zenith Pass Problem In Air-To-Air Missiles With Nod-Over- Roll Gimbal
Kandemir, Kutlu Demir; Yazıcıoğlu, Yiğit; Department of Mechanical Engineering (2023-1-24)
Nod-over-Roll is a commonly used gimbal configuration in automatic target tracking and pointing systems due to its simplicity and volumetric advantage. Yet, it suffers from an inherent kinematic singularity problem right at the center of its task space, where roll axis and pointing vectors coincide. This phenomenon is called zenith pass problem and has to be solved in real time for a proper tracking performance. This thesis focuses on the zenith pass problem from an air-to-air missile seeker perspective. An...
Öğretmen adaylarında kariyer arzusunu yordayıcı değişkenler olarak duygusal zeka, özgecilik ve demografik değişkenler  
Seymenler, Seçil; Öztürk, Barışcan; Siyez, Diğdem Müge (null; 2017-07-17)
Kariyer psikolojik danışmanlığı alanında son yıllarda öne çıkan kavramlardan birisi olan kariyer arzusu (career calling), kişisel olarak anlamlı olan ve diğerlerine yardım etme ile ilişkili bir kariyer hedefi olarak tanımlanmaktadır (Praskova, Creed ve Hood, 2015). Yardım meslekleri kategorisinde yer alan öğretmenlik mesleği de özünde adanmışlık ve altruizm gerektirmektedir. Bu araştırmanın amacı öğretmen adaylarında duygusal zekâ ve özgecilik ile cinsiyet ve bölüme isteyerek gelme değişkenlerinin kariyer a...
Citation Formats
M. Kertil, B. Çetinkaya, and A. K. Erbaş, “Öğretmen adaylarının iki niceliğin eş zamanlı değişimini içeren durumları modellerken grafik oluşturma ve yorumlama süreçlerinin incelenmesi,” Adana, Türkiye, 2014, p. 157, Accessed: 00, 2021. [Online]. Available: https://hdl.handle.net/11511/71067.