ZORBALIĞI ÖNLEMEYE YARDIMCI OLABİLECEK KİTAPLARIN SEÇİMİNDE KULLANILACAK ÖLÇÜTLERİN BELİRLENMESİ

2019-10-23
Özbek, Özlem Yeşim
Taneri, Pervin Oya
Akduman, Nalan
Türkiye’de de okullarda meydana gelen zorbalık olaylarının sayısının artması, eğitimcilerin zorbalık tehdidinin farkına varmalarını ve bu konuda çalışmalar yapmalarını sağlamıştır. Bibliyoterapi; (1) olumlu, destekleyici ve kapsayıcı sınıf ortamlarını güçlendirmek, (2) özellikle zorbalığa şahit olanları-izleyicileri- mağdurları desteklemek için daha aktif biçimde davranmaları yönünde bilinçlendirmek ve (3) zorbalığı önleme çalışmalarına bütün öğrencileri dahil etmek için potansiyel bir araç olarak görülmektedir. Öğretmenlerin ve velilerin akran zorbalığını önlemede bibliyoterapiden yararlanılması konusunda kullanımı kolay, asgari düzeyde profesyonel destek ve denetim gerektiren temel bilgilere ihtiyaçları vardır. Pek çok ülkede zorbalığı önleme, duygu eğitimi ve çatışma çözme gibi konularda kullanılabilecek kitapların listeleri hazırlanmasına rağmen, Türkiye’de bu konuda oldukça az sayıda kapsamlı çalışmaya rastlanmıştır. Bu bakımdan, bu çalışmada zorbalık-karşıtı okul ortamlarının yaratılmasını destekleme potansiyeline sahip kitapların listesi oluşturulmaya çalışılmıştır. Yöntem: Bu çalışmada bibliyoterapinin akran zorbalığını önleme ve duygu kontrolünü öğretmedeki etkinliği konusunda farkındalık yaratmak için nitel bir araştırma yaklaşımı kullanılmıştır. Bulgular: İncelenen resimli çocuk kitaplarının bazılarında istenmeyen örtük mesajlara rastlanmıştır bu da kitapların bibliyoterapi amacıyla kullanımında sakıncalar doğurmaktadır. Hikaye kitaplarının çoğunluğunun çeviri olduğu ve bu kitaplardaki örneklerin Türk kültürüne bazen uyuşmadığı görülmüştür. Türkçe kitaplar da ise didaktik dil dikkati çekmiştir. Öğretici bir modda yazılan ve hikayenin önüne geçen öğretme ve bilgilendirme isteği, kitapların bibliyoterapi amacıyla kullanımına izin vermemektedir. İleriye Dönük Araştırma ve Uygulama için Öneriler: Zorbalıkla mücadelede didaktik dil kullanmayan, sürükleyici ve öğrencilere duygularını ifade etmek ve farklılıkları kabullenmek ve zorbalıkla mücadele etmek için doğru stratejileri öğreten kitaplara ihtiyaç vardır.

Suggestions

Policy landscape in Turkey on school bullying an exploration of main issues and shortcomings from a socio-ecological perspective
Adıkutlu, Osman; Gündüz Hoşgör, Ayşe.; Department of Sociology (2019)
This thesis argues – and will seek to demonstrate that – policy implementations regarding violence and bullying against children in Turkey are still far from being adequate. Despite the improvements, Turkey still fares poor in relation to the aspirations of the international standards. There exist significant gaps to be addressed and fulfilled in overall understanding of violence, in legislation and implementation at school settings. Within the framework of this observation, the thesis, by adopting a socio-...
Use of Bibliotherapy Method to Prevent Peer Bullying
Taneri, Pervin Oya; Akduman, Nalan (Uluslararası Eğitim Araştırmacıları Derneği; 2019-10-20)
Bir kişinin, diğer bir kişi veya kişiler tarafından kasıtlı, olarak bir süre olumsuz davranışlarla maruz kalması olarak tanımlanan akran zorbalığı, dünyada ve Türkiye’de ilkokul öğrencileri arasında giderek artan bir sorun halini almıştır. Araştırmalar zorbalığının erken yaşlarda önleyici programlar yardımıyla azaltılabileceğine işaret etmektedir. Hikâyelerin eğitim ve farkındalık amaçlı kullanımı anlamına gelen bibliyoterapi, akran zorbalığını önlemede son yıllarda sıkça başvurulan yöntemlerden biridir. Al...
Erken Çocukluk Döneminde STEM Eğitimi Anlayışı
ÇETİN, MUSTAFA; Demircan, Hasibe Özlen (2020-04-01)
Çocukların yaşamlarında karşılaşabilecekleri problemler ile bilimsel kavramlar arasında bağ kuran STEM eğitimi, erken çocukluk döneminden başlayarak öğrenme süreçlerine dahil olmaktadır. STEM eğitimi kavramsal öğrenmenin yanı sıra öğrencilerin aktif katılımlarının sağlandığı yaparak yaşayarak öğrenmenin ilke olarak yer verildiği bir eğitim anlayışıdır. Öyle ki STEM, öğrencilerin yaşantıları ile öğrendiklerini bütünleştirme konusunda olanaklar sunar. Erken çocukluk dönemi öğrenme ortamlarında STEM eğitiminin...
Akran zorbaliği ve akran zorbaliğini önleme eğitim programi hakkinda öğretmen görüşleri
Taneri, Pervin Oya; Nalan, Akduman (2020-09-20)
Bir kişi, diğer bir kişi veya kişiler tarafından kasıtlı, tekrarlı ve en azından bir süre devameden olumsuz davranışlarla karşı karşıya bırakılıyorsa bu durum zorbalık olarakadlandırılmaktadır. Zorbalık fiziksel (vurmak itmek, tekme atmak, saç çekmek, bireyineşyalarına zarar vermek), psikolojik (oyunlara sokmamak, yok saymak), sözel (alay etmek,ad takmak, incitici sözler söylemek), cinsel (uygunsuz olarak dokunmak, sarkıntılık yapmak)ve siber (sanal ortamda birey hakkında dedikodu yaymak, resimlerini payla...
Endüstriyel Tasarım Eğitiminde Endüstri 4.0 Ve Toplum 5.0’a Yönelik Derslerin Yoğunluğunun Tespiti
Kaya, Nazife Aslı; Erdem, Hilal; Ercömert, Çisem (Orta Doğu Teknik Üniversitesi Mimarlık Fakültesi; 2020)
Hızla gelişen teknolojiler ve dijitalleşen dünya, tasarımı, olanaklarını ve kapsamını hızla geniş letirken, tasarımcıların da tasarım problemlerine bu çerçevede yaklaşarak çözümlerini güncel eğilimler doğrultusunda şekillendirmelerine neden olmaktadır. Bu güncel eğilimlerden biri olan Endüstri 4.0’la hayatımıza ve meslek pratiğimize dâhil olan yapay zekâ, nesnelerin interneti, akıllı fabrikalar ve akıllı tasarım alanlarıyla birlikte tasarım becerileri gelişmiş ve dönüşüme uğramıştır. Toplum 5.0 ile de t...
Citation Formats
Ö. Y. Özbek, P. O. Taneri, and N. Akduman, “ZORBALIĞI ÖNLEMEYE YARDIMCI OLABİLECEK KİTAPLARIN SEÇİMİNDE KULLANILACAK ÖLÇÜTLERİN BELİRLENMESİ,” 2019, Accessed: 00, 2021. [Online]. Available: https://hdl.handle.net/11511/72683.