Ders İmecesi (Lesson Study) Mesleki Gelişim Modelinin Öğretmen Adaylarının Fark Etme Becerileri Üzerine Yansıması

2015-05-18
Güner, Pınar
Akyüz, Didem
Mesleki gelişim ile hedeflenen, öğretmenin sınıfa aktaracağı bilgileri destekleyerek öğrencilerin öğrenmelerinde olumlu etkiler oluşturmaktır (Darling-Hammond, 2003). Etkili mesleki gelişim, öğretmenlerin sınıf uygulamaları üzerinde birlikte çalışmalarını ve sınıf ortamı içinde öğrenmelerini sağlamaktadır. Ayrıca, öğrencilerin matematiksel düşünmelerini de dikkate almayı desteklemektedir (Harle, 2008). Öğretmenlerin neyi, nasıl öğrettiklerinin farkına varmaları ve birlikte çalışarak daha iyi öğrenmeleri sağlandığı için mesleki gelişim, üzerinde durulması gereken bir kavramdır (Friedman, 2005). Bu modellerden önemli olan bir tanesi, öğretmenlerin öğrenmelerini ve öğretimsel sınıf uygulamalarını olumlu yönde etkileyen ders imecesi (lesson study) modelidir (Fernandez & Chokshi, 2004). Ders imecesi (lesson study) öğretmenler arasındaki işbirliğini ve öğrencilerin nasıl düşündükleri üzerine odaklanmayı destekleyen planlama, uygulama ve gözlem, tartışma ve değerlendirme aşamalarını kapsayan bir süreçtir (Lewis, 2002). Bu aşamalar dikkatli bir şekilde takip edilerek “bir ders en iyi nasıl öğretilebilir?” sorusunun cevabı oluşturulmaya çalışılmaktadır. Bu süreçte sunulacak eğitimi güçlendirebilmek, konuya ilişkin mevcut bilgileri öğretmen ve öğrenci açısından zenginleştirebilmek ve öğrencilerin başarılarını arttırabilmek için öğrencilerin matematiksel olarak nasıl düşündüklerinin farkında olmak gerekmektedir. Bu anlamda fark etme becerisinin gelişimi doğru öğretimsel adımlar atabilmek açısından oldukça önemlidir. Bu doğrultuda çalışmanın amacı ders imecesi (lesson study) mesleki gelişim modelinin öğretmen adaylarının, öğrencilerin matematiksel düşünmelerini fark etme becerileri üzerindeki yansımalarını araştırmak ve adayların bu modelin kullanımına yönelik görüşlerini sunmaktır. Bu kapsamda, araştırmanın çalışma grubunu, 2014-2015 eğitim öğretim yılında, ilköğretim matematik öğretmenliği programının dördüncü sınıfında öğrenim gören 4 öğretmen adayı oluşturmaktadır. 5. sınıfta kesirlerin öğretiminde yer alan “Paydaları eşit veya birinin paydası diğerinin katı olan kesirlerle toplama ve çıkarma işlemini yapar ve anlamlandırır.” kazanımına yönelik ders imecesi (lesson study) modeli kullanılarak öğretim yapılmıştır. Bu süreçte öğretmen adayları ilgili konuya yönelik detaylı araştırmalar yapmış ve dersin ilgili hocasından planlama, uygulama ve değerlendirme aşamalarına yönelik dönütler almaya dikkat etmişlerdir. Nitel araştırma yöntemlerinden durum çalışmasının kullanıldığı bu araştırmada,veri toplama araçlarını görüşme, gözlem, alan notları ve süreç içinde elde edilen yazılı dökümanlar oluşturmaktadır. Öğretmen adaylarının öğrencilerin matematiksel düşünmelerini fark etme becerilerini yorumlamak için Van Es tarafından geliştirilen dört düzeyden oluşan bir teorik çerçeveden faydalanılmıştır. Elde edilen bulgular, ders imecesi (lesson study) modelinin öğretmen adaylarının ilgili konuya yönelik farkındalıklarını arttırdığını, öğrencilerin nasıl düşünebileceklerini görmelerini kolaylaştırdığını ve adayların bu modeli mesleki gelişimleri açısından oldukça faydalı bulduklarını göstermektedir.
Türk Bilgisayar ve Matematik Eğitimi Sempozyumu 2 (TÜRKBİLMAT-2) (16 - 18 Mayıs 2015)

Suggestions

Öğretmen Adaylarının Ders İmecesi (Lesson Study) Kapsamında Matematiksel Fark Etme Nitelikleri
Güner, Pınar; Akyüz, Didem (2017-06-01)
Bu çalışmanın amacı öğretmen adaylarının ders imecesi mesleki gelişim modeli uygulaması kapsamında öğrencilerin matematiksel düşünmelerine yönelik ne fark ettiklerini ve nasıl fark ettiklerini araştırmaktır. Bu doğrultuda, ders imecesi modelinin temel üç adımı olan planlama, dersin öğretimi ve tartışma aşamalarının her birinde öğretmen adaylarının matematiksel fark etme becerileri analiz edilmiştir. Araştırma, özel durum çalışması niteliğinde olup çalışma grubunu ilköğretim matematik öğretmenliği programını...
Learning how to create lesson plans: first year preservice mathematics teachers’ experience in university within school model
Özkan, Betül; Işıksal Bostan, Mine; Tunç Pekkan, Zelha; Department of Mathematics Education (2021-2-15)
The aim of this study was to examine how first year preservice mathematics teachers (PSMTs) in different levels integrate feedback given by a course instructor and classmates into their lesson plans. Moreover, the study investigated how PSMTs evaluated their performance during lesson planning process. The case study design was used to get detail information about first year PSMTs’ experience in University within School Model. Seventeen freshmen preservice mathematics teachers who were enrolled in Undergradu...
Ortaokul Matematik Öğretmen Adaylarının Ondalık Gösterimlerle Çarpma ve Bölme İşlemlerinde Kullandıkları Hesaplamaya Dayalı Stratejiler
Yemen Karpuzcu, Secil; Kandil, Semanur; Işıksal Bostan, Mine (2017-12-01)
Bu çalışmanın amacı ortaokul matematik öğretmen adaylarının ondalık gösterimlerle çarpma ve bölme işlemlerinde kullandıkları hesaplamaya dayalı stratejileri incelemektir. Bu amaçla, öğretmen adaylarının, ondalık gösterimlerle yapılan çarpma ve bölme işlemlerinde ondalık işaretin yerini belirlemeye ilişkin performanslarına, ondalık gösterimlerle çarpma ve bölme işlemlerini yaparken kullandıkları stratejilere ve bu işlemleri yaparken ortaya çıkan hatalarına odaklanılmıştır. Çalışma Ankara’da bir devlet üniver...
Okul Öncesi Öğretmen Adaylarının Fiziksel Aktiviteye Katılımlarını Etkileyen Faktörler
Sevimli Çelik, Serap; Terzioğlu, Tuğçe Esra (2019-11-01)
Öğretmenlerin fiziksel becerilerindeki yetkinlikleri etkileyen faktörlerin ele alınması ve bu faktörlerin derinlemesine incelenmesi, erken çocukluk döneminde gerekli olan günlük hareket ihtiyacının karşılanmasında önemli bir yere sahip olan öğretmenlerin fiziksel aktiviteye karşı tutumlarının belirlen-mesinde önem taşımaktadır. Bu çalışma ile Beden Eğitim ve Oyun dersine katılan okul öncesi öğretmen adaylarının (n=28) fiziksel aktiviteye katılımlarını etkileyen faktörlerin belirlenmesi amaçlanmıştır. Ayrıca...
Türkiye'de denetleme cezalar ve trafik güvenliği göstergeleri arasındaki ilişkiler 2008 2012 yılları analizi
Sümer, Nebi; Kaygısız, Ömür (2015-01-01)
Citation Formats
P. Güner and D. Akyüz, “Ders İmecesi (Lesson Study) Mesleki Gelişim Modelinin Öğretmen Adaylarının Fark Etme Becerileri Üzerine Yansıması,” presented at the Türk Bilgisayar ve Matematik Eğitimi Sempozyumu 2 (TÜRKBİLMAT-2) (16 - 18 Mayıs 2015), Adıyaman, Türkiye, 2015, Accessed: 00, 2021. [Online]. Available: http://www.bilmat.org/turkbilmat_2015/sempozyum_kitabi.pdf.