Öğretim Teknolojileri Alanında Temel Araştırma Alanları ve Araştırma Yöntemleri Problemleri İçin Bir Çözüm Önerisi: Bilişsel Etnografya

2018-05-04
Öğretim teknolojileri alanı 1960’lı yılların başında kendisini akademik çalışma alanı olarak tanıttığında en önemli dayanak noktalarından birisi öğretim teknolojilerinin eğitimde kullanılan görsel işitsel araçlarla sınırlı olmadığı ve hatta bu araçların kullanımının ötesinde en verimli ve etkili öğrenme ortamlarının tasarlanması ve geliştirilmesi olduğu gerçeğiydi. Bu nedenle Öğretim Teknolojisinin erken dönemlerinde öğrenmenin nasıl gerçekleştiğinin anlaşılabilmesi ve buna uygun öğretim tasarımı modellerinin geliştirilmesi araştırma ve uygulama alanında çok önemli yere sahipti. Ancak yıllar içinde öğretim teknolojisinin çalışma alanı tekrar eğitimde kullanılan teknolojilerin incelenmesine yönelmiştir. Bu dar ve kısıtlı balış açısı ne alana anlamlaı bir katkı yapabilmiş ne de güncel öğrenme sorunlarına pratik çözümler önermiştir. Öğretim Teknolojisinin temel araştırma alanları içinde yer alan “Öğrenme” ve “Öğretim” olgularının araştırılmasında kullanılan bilimsel araştırma yöntemleri de Öğretim Teknolojileri alanındaki bu kısır döngünün yerleşmesinde katkı yapmkatadır. Bu nedenle, Öğretim Teknolojisi alanının temel araştırma konuları ve alanda kullanılan araştırma yöntemleri belkide hiç olmadığı kadar tekrar tartışılmaya ve geliştirilmeye açık hale gelmiştir.Özellikle öğrencilerin nasıl öğrendiklerini, hangi noktalarda problemler yaşadıklarını ve ne tür hatalar yaptıklarını belirlemek ve yaşanan problemle ilgili öğrencinin zihinsel sürecini incelemek daha etkin çözümler üretmenin en akılcı yöntemi olarak görülmektedir. Bu noktada Bilişsel Etnografi araştırma yönteminin Öğretim Teknolojileri alanına ne katkılar yapabileceğini anlamak ve açıklamak gerekmektedir.Bilişsel etnografinin temelinde; varolan bir görev ya da problem için öğrencinin zihinsel sürecinin derinliklerine inmek ve sürece ait basamakları sorgulamak vardır. Bilişsel etnografi yöntemi kullanılarak araştırma yapılırken gözlem, görüşme, video kayıtları, döküman analizi, retrospektif incelemeler ve sesli düşünme araçları öğrencinin mental sürecine dair derinlimesine bilgi edinmede yardımcı olabilir. Özellikle video kayıtları ve retrospektif incelemeler öğrencinin kendi sürecini izleyerek kendisini sorgulayabileceği önemli veri toplama araçlarındandır. Bu çalışmanın amacı, bilişsel etnografi yönteminin öğretim teknolojileri alanında nasıl kullanılacağı ve yapılan çalışmalara nasıl katkı sunacağını ortaya koymaktır.
12th International Computer Instructional Technologies Symposium, (2 - 04 Mayıs 2018)

Suggestions

Investigating the quality of teacher reflection and the nature of changes in the quality of teacher reflection through critical incidents analysis
Yılmaz, Elanur; Akar, Hanife; Department of Educational Sciences (2021-3-31)
This embedded mixed methods research is an investigation to explore the current status of teachers’ reflections and the role of the guided reflective practices through critical incidents analysis in the development of teachers’ reflections and their teaching actions. To address this purpose, a multi-case study design is embedded in the survey study. The study involved a sample of 236 teachers from 66 public elementary schools in Ankara that are selected through cluster random sampling. From the sample, ten ...
Öğretmen Adaylarının Masallardaki İkili Zıtlıkların Kültürü Kodlayıcı Özellikleri Hakkındaki Farkındalıklarını Ölçmek
Birlik, Nurten; Erdem, Özge; Tokdemir, Gökçe(2018-12-31)
Eğitimcilerin masallardaki ikili zıtlıkların işleyiş mekanizmalarını deşifre etmesi ve bu bağlamda pedagojik bir yönlendirme yapması çocukların psikolojik ve pedagojik gelişimleri açısından önem arz etmektedir. Bu çalışmada, mezun olduktan sonra öğretmen olarak çalışmak üzere ODTÜ, Eğitim Fakültesi, Yabancı Diller Eğitimi Bölümü’nde öğrenim gören öğretmen adaylarının masallardaki ikili zıtlıkların işlevsellikleri konusundaki farkındalıklarını ölçme amaçlanmaktadır. Bu proje ayrıca azımsanamayacak bir bölümü...
Öğretmen Adaylarının Epistemolojik İnanç Ve Özyeterlilik Yapılandırmacı Öğrenme Yaklaşımını Kullanmaları Üzerine Bir Modelleme Çalışması.
Boz, Yezdan(2011-12-31)
Bu çalışmada, biyoloji, fizik ve kimya öğretmen adaylarının epistemolojik inançları ile özyeterliklerinin ileride kendi sınıflarında yapılandırmacı öğrenme yaklaşımını kullanmaları üzerinde ne kadar etkili olduğu tespit edilmeye çalışılacaktır. Bu çalışmanın örneklemini Ankara'daki üniversitelerde ortaöğretim fen ve matematik alanları eğitimi bölümünde okuyan 4. ve 5. sınıf üniversite öğrencileri oluşturacaktır. Ölçme araçları olarak, Yapılandırmacı Öğrenme Ortamı Ölçeği, Öğretmen Özyeterlik Ölçeği ve Epist...
Investigating teachers’ views and practices of feedback in English language education in middle schools from a teacher feedback literacy framework perspective
İstencioğlu, Türkan; Çapa Aydın, Yeşim; Department of Curriculum and Instruction (2022-7)
Teacher feedback literacy refers to having the knowledge, expertise, and dispositions to design and employ feedback practices to enhance students’ feedback uptake and literacy (Carless & Winstone, 2020). This current qualitative research study aimed to uncover teachers’ views about feedback, employed and suggested feedback practices, and teacher competencies under the Teacher Feedback Literacy Competency Framework (Boud & Dawson, 2021). A basic qualitative research design was adopted to answer the research ...
Öğrenme stratejileri teorik boyutları araştırma bulguları ve uygulama için ortaya koyduğu sonuçlar
Somuncuoğlu, Yeşim (1998-01-01)
Bu makalede, etkili öğrenme sürecinin işlevsel bir boyutu olarak görülen öğrenme stratejilerinin teorik temelleri ve bu konuda yapılan araştırmaların sonuçları incelenmiş, öğrenme stratejilerinin program geliştirme ve öğretim süreci yönünden ortaya koyduğu bazı önemli uygulama sonuçları tartışılmıştır.
Citation Formats
O. Aslan, S. Doğan, and İ. S. Yıldırım, “Öğretim Teknolojileri Alanında Temel Araştırma Alanları ve Araştırma Yöntemleri Problemleri İçin Bir Çözüm Önerisi: Bilişsel Etnografya,” presented at the 12th International Computer Instructional Technologies Symposium, (2 - 04 Mayıs 2018), İzmir, Türkiye, 2018, Accessed: 00, 2021. [Online]. Available: http://icits2018.egebote.org/.