Show/Hide Menu
Hide/Show Apps
Logout
Türkçe
Türkçe
Search
Search
Login
Login
OpenMETU
OpenMETU
About
About
Open Science Policy
Open Science Policy
Communities & Collections
Communities & Collections
Help
Help
Frequently Asked Questions
Frequently Asked Questions
Guides
Guides
Thesis submission
Thesis submission
MS without thesis term project submission
MS without thesis term project submission
Publication submission with DOI
Publication submission with DOI
Publication submission
Publication submission
Supporting Information
Supporting Information
General Information
General Information
Copyright, Embargo and License
Copyright, Embargo and License
Contact us
Contact us
Paraşüt-Yük Sistemlerinin Dinamik Modellenmesi ve Nokta Kontrolü
Date
2012-06-20
Author
Yavrucuk, İlkay
Metadata
Show full item record
Item Usage Stats
17
views
0
downloads
Cite This
Bir faydalı yükün istenen bir hedef noktaya paraşüt yardımıyla kontrollü düşürülmesi zor bir problem olarak bilinmektedir. Bu çalışmada paraşüt-yük sistemleri için geliştirdiğimiz simülasyon modeli ve nokta izler navigasyon algoritması anlatılmıştır. Geliştirilen algoritma paraşüt-yük sistemini, önceden tanımlanmış noktalar arasında sürme kabiliyetine sahiptir. Simülasyon sonuçları rüzgarlı ve rüzgarsız durumlar için sunulmuştur. Aerial delivery of a payload to a desired location is known to be a challenging problem. In this paper we develop a simulation model and a waypoint navigation algorithm for a parachute-payload system. Developed algorithm is capable of driving the parachute between predefined waypoints. Simulation results showing various waypoint navigation scenarios are presented.
URI
https://hdl.handle.net/11511/82060
https://dergipark.org.tr/tr/pub/emobd/issue/5506/74679
Collections
Department of Aerospace Engineering, Conference / Seminar
Suggestions
OpenMETU
Core
Paraşüt-Yük SistemleriDinamik Modellenmesi ve Yol-Takibi
Gürsoy, Gönenç; Yavrucuk, İlkay (TMMOB Elektrik Mühendisleri Odası, 2013-01-01)
Bir faydalı yükün istenen bir hedef noktaya paraşüt yardımıyla kontrollü düşürülmesi zor bir problem olarak bilinmektedir. Bu çalışmada paraşüt-yük sistemleri için geliştirdiğimiz simülasyon modeli ve nokta izler navigasyon algoritması anlatılmıştır. Geliştirilen algoritma paraşüt-yük sistemini, önceden tanımlanmış noktalar arasında sürme kabiliyetine sahiptir. Simülasyon sonuçları rüzgarlı ve rüzgarsız durumlar için sunulmuştur.
Further Notes On Architectural Representation In Miniatures: The Case Of Hexagonal Buildings
Üstünkök, Okan (Middle East Technical University, Faculty of Architecture, 1997)
In the latter half of this century, a wealth of classificatory, descriptive, and interpretative material has accumulated on Eastern miniature painting. There is still a certain degree of persistent overlook, however, in identifying the technical manner of representation of architectural objects found in a large number of these miniatures. The particular reference here is to depicting in miniature paintings a building, a part of a building, or a free-standing object like a tent, a canopy, a throne or sometim...
Kaya Tutma Hendek Performansının 3-Boyutlu Kaya Düşme Analizleriyle Değerlendirilmesi: Akköy (Ürgüp) Örneği
Akın, Mutluhan; Dinçer, İsmail; Orhan, Ahmet; Ok, Ali Özgün; Akın, Müge; Topal, Tamer (2019-12-01)
Nüfus yoğunluğunun fazla olmadığı kaya düşme tehlikesi altındaki yerleşim yerlerinde kaya düşmelerinden korunmak amacıyla kaya tutma hendekleri veya alanları inşa edilebilmektedir. Ancak, bu tür koruma yapılarının tasarımında çoğu zaman sahaya özgü gerekli mühendislik incelemeleri ve analizleri yeterince gerçekleştirilmemektedir. Bu nedenle, kaya tutma hendekleri zaman zaman kaya düşmelerinden korunmada yeterli olamamaktadır. Bu çalışma kapsamında, turistik işletmelerin de bulunduğu Akköy (Ürgüp) yerleşimin...
Analysis of Perceived Safety in Urban Parks: A Field Study in Büyükpark and Hasanağa Park
Türtseven Doğrusoy, İlknur; Zeynel, Rengin (Middle East Technical University, Faculty of Architecture, 2017-6-15)
Perceived safety is an important factor that may discourage many potential visitors from using and enjoying available public open spaces. Significant number of research have been conducted on different kinds of public open spaces including natural environments and parks with a particular focus on fear of crime related to perceived safety. However, no research has been met in current literature that handles, explains, and measures perceived safety in a broader sense in urban parks beyond fear of crime. The m...
Nondestructive evaluation of the effects of carburizing process parameters on microstructure and residual stress state of SAE 9310 steel via magnetic Barkhausen noise method
Yıldırım, Zafer; Gür, Cemil Hakan; Department of Metallurgical and Materials Engineering (2022-2-11)
Carburizing is a surface treatment process applied for improving the surface hardness, wear resistance, and also fatigue life of some critical aerospace and automotive components, such as gears, bearings, and bushings. It consists of carbon diffusion into low-C steels in the austenitized condition which results in a carbon gradient along with the depth, then followed by quenching, sub-zero treatment, and tempering. In a carburized component, a strong and wear-resistant surface layer (the case) with compress...
Citation Formats
IEEE
ACM
APA
CHICAGO
MLA
BibTeX
İ. Yavrucuk, “Paraşüt-Yük Sistemlerinin Dinamik Modellenmesi ve Nokta Kontrolü,” 2012, Accessed: 00, 2021. [Online]. Available: https://hdl.handle.net/11511/82060.