Basit elektrik devreleri konusuna yönelik tutum ölçeği geliştirilmesi ve öğrencilerin tutumlarının değerlendirilmesi

2012-01-01
Taşlıdere, Erdal
Eryılmaz, Ali
Bu çalışmanın amacı, eğitim dili İngilizce olan özel bir okulda öğrenim gören 9. sınıf öğrencilerinin Basit Elektrik Devreleri konusuna yönelik tutumlarını belirleyen Likert tipi geçerli ve güvenilir bir ölçek geliştirmek, tutumu cinsiyet faktörüne göre incelemek ve öğrencilerin konuya yönelik tutumlarını değerlendirmektir. Ölçek maddeleri alan taraması ve uzman görüşleri alınarak belirlenmiş olup, çalışmaya 45 soruluk bir taslak ölçek ile başlanmıştır. Ölçek, Ankara ilinin Çankaya ilçesi Balgat semtindeki özel bir okulda öğrenim gören 159 öğrenciye pilot çalışma olarak uygulanmıştır. Faktör analizi sonucunda 24 maddeden oluşan ve beş alt boyutu kapsayan bir ölçek elde edilmiştir. Bu boyutlar, ilgi, önem, ilgi bağlantılı davranış, başarı-motivasyon ve özyeterliktir. Ölçeğin Kaiser–Meyer–Olkin değeri 0,89, Barlett Testi değeri 2264,6 ve Cronbach-alfa iç tutarlılık katsayısı 0,93 olarak bulunmuştur. Ölçek daha sonra aynı okuldaki 73 öğrenciye uygulanılarak, elde edilen veriler analiz edilmiştir. Gerçekleştirilen t-testi, cinsiyetin öğrencilerin tutumları üzerinde anlamlı bir etkisinin olmadığını, frekans, yüzde ve ortalama değerleri ise öğrencilerin ölçekteki boyutlara yönelik çoğunlukla kararsız tutum sergilediklerini göstermiştir
Journal of Turkish Science Education

Suggestions

Perceptions of students, teachers and parents regarding English-Medium instruction at secondary education
Tarhan, Şahika; Ok, Ahmet; Department of Educational Sciences (2003)
The purpose of this study was to determine perceptions of students, teachers and parents concerning English-medium instruction and their perceptions of English as a foreign language. The research design of the study comprised a nation-wide questionnaire survey and individual interviews. The sample for the survey consisted of 982 students, 383 teachers and 988 parents in 42 Anatolian high schools across 32 provinces in Turkey selected using statified and criterion sampling. The participants of the interviews...
Matematik eğitiminde endüstri meslek liselerinde yaşanan sorunlar ve çözüm önerileri
Vesife, Hatısaru; Erbaş, Ayhan Kürşat (2012-06-01)
Bu çalışmanın amacı endüstri meslek liselerinde matematik eğitiminde yaşanan sorunları öğretmen bakış açısıyla tespit etmek ve bu doğrultuda çözüm önerileri geliştirmektir. Çalışmaya farklı okullarda görev yapan bir bayan ve bir erkek matematik öğretmeni katılmıştır. Veriler öğretmenlerle yapılan yarı yapılandırılmış yüz yüze görüşmeler ve sınıf gözlemleriyle derlenmiş ve içerik analiziyle yorumlanmıştır.Çalışmanın bulguları öğretmenlerin, endüstri meslek lisesi öğrencilerinin matematik dersinden hoşlanmadı...
Problem-solving processes of mathematically gifted and non-gifted students
Sipahi, Yasemin; Erbaş, Ayhan Kürşat; Department of Mathematics Education (2021-8-17)
This study aimed to investigate the use of problem-solving phases and strategies of seven mathematically gifted, seven successful, and six average students attending fifth-grade in different public and private schools. The participants were selected through purposeful sampling among those who volunteered to participate in the study in a city in Western Turkey. The study was designed as a qualitative case study. Data were collected through clinical task-based interviews that included six problems, researcher...
Defining the critical thinking skills of students in Police Academy, Ankara Turkey
Dil, Kemal; Özcan, Yusuf Ziya; Department of Sociology (2003)
This thesis examined the critical thinking (CT) dispositions, as measured by the California Critical Thinking Disposition Inventory-Revised, of freshmen and seniors at Police Academy, in Ankara. Descriptive and comparative results were reported in this study as well. This study aims at defining the relationship between the disposition toward critical thinking and students' descriptive characteristics, class levels, parent attitudes, training situations and views about professional activities in policing mai...
Bir Yükseköğretim Kurumunda Yeni Öğretim Görevlilerine Verilen Hizmet İçi Eğitim Programının Değerlendirilmesi
Tekir, Serpil (2021-09-01)
The purpose of this study is to evaluate an in-service training program given to the new faculty working at the School of Foreign Languages at a public university in Turkey in terms of its implementation and effectiveness. The study adopted a qualitative case study design. The data were collected by semi-structured interview method from 12 lecturers who attended the inservice training program. At the end of the study, it was found that the in-service training program contributed significantly to the new fac...
Citation Formats
E. Taşlıdere and A. Eryılmaz, “Basit elektrik devreleri konusuna yönelik tutum ölçeği geliştirilmesi ve öğrencilerin tutumlarının değerlendirilmesi,” Journal of Turkish Science Education, pp. 31–46, 2012, Accessed: 00, 2021. [Online]. Available: https://hdl.handle.net/11511/82158.