Show/Hide Menu
Hide/Show Apps
Logout
Türkçe
Türkçe
Search
Search
Login
Login
OpenMETU
OpenMETU
About
About
Open Science Policy
Open Science Policy
Open Access Guideline
Open Access Guideline
Postgraduate Thesis Guideline
Postgraduate Thesis Guideline
Communities & Collections
Communities & Collections
Help
Help
Frequently Asked Questions
Frequently Asked Questions
Guides
Guides
Thesis submission
Thesis submission
MS without thesis term project submission
MS without thesis term project submission
Publication submission with DOI
Publication submission with DOI
Publication submission
Publication submission
Supporting Information
Supporting Information
General Information
General Information
Copyright, Embargo and License
Copyright, Embargo and License
Contact us
Contact us
Filizlenen Okuryazarlık Okul Öncesi Dönem Ses ve Yazı Farkındalığı Becerilerini Besleyen Ev İçi Kaynakların İncelenmesi
Date
2016-04-15
Author
Altun, Dilek
Erden, Feyza
Snow, Catherine E
Metadata
Show full item record
Item Usage Stats
1303
views
0
downloads
Cite This
Okuryazarlık becerileri, bireylerin hem akademik hem de sosyal yaşamlarında bilgiye ulaşma sürecinde yaşam boyu kullandıkları temel becerilerden biridir (Akyol, 2012; Allen, 2012; Güneş, 2004; UNESCO, 2009). Yazılı dilin çözümlenmesi yoluyla, bireyin yazıdan anlam kurma süreci olarak tanımlanan okuma (Akyol, 2012; Thompkins, 2005), bireyin birbirini kuşatan birçok alt beceriyi kullanmasını gerektiren karmaşık bilişsel bir süreçtir (Duke ve Pearson, 2008; Scarborough, 2009; Stauffer, 1969). Scarborough (2001 ) okuma süreci ve bu süreçte kullanılan becerileri açıklamak için Okuma Halatı Modelini (“Reading Rope Model”) ortaya atmıştır . Okuma Halatı Modeline göre, okuma becerisi içiçe yuvalanmış birçok alt beceriden oluşmaktadır. Halat bütüncül olarak okuma becer isini, halatın lifleri ise okuma sürecinde kullanılan her bir alt beceriyi temsil etmektedir (Scarborough, 2009). Bu modele göre, okuma sürecinde kullanılan alt beceriler; kelime tanıma ve dili anlama olarak iki ana kısımdan oluşmaktadır. Kelime tanıma, yazılı dili çözümleyerek kelimeleri doğru bir şekilde seslendirme olarak ifade edilmektedir. Sesbilgisel farkındalık, yazı farkındalığı ve alfabe bilgisi gibi erken okuryazarlık becerileri, kelime tanıma becerisinin öncülü olan becerilerdir (Scarborough, 200 9). Yazılı dilin çözümlenmesi yoluyla yazıdan anlam kurma sürecinde ise dili anlama becerilerinin kullanılması gerekmektedir. Kelime dağarcığı, yazı kavramları, önbilgi ve sözel dil becerileri dili anlama becerisinin öncülü olan gerekli becerilerdir. Scarborough’a (2009) göre birey kelime tanıma sürecinde otomatiklik kazanarak ve dili anlama sürecinde strateji geliştirerek, bu iki ana sürecin birbiri ile etkilişim halinde olmasıyla yetkin ve akıcı okuyucu haline gelebilmektedir. Okul öncesi dönemde çocukların sahip oldukları erken okuryazarlık becerileri ise ileriki dönem okuma becerilerinin öncülü ve yordayıcısıdır (Scarborough, 1998; 2009). İlgili alanyazında birçok araştırma erken okuryazarlık becerilerinin ileriki dönem okuma becerileri ile ilişkili olduğunu göstermektedir (Catts, Herrera, Nielsen ve Bridges, 2015; Kim ve Petscher, 2011; Lepola, Lynch, Kiuru, Laakkonen ve Niemi, 2016; McCardle, Scarborough ve Catts, 2001; Munger ve Blachman, 2013; NELP, 2008; Riedel, 2007; Storch ve Whitehurst, 2002). Bu araştırma sonuçları erken okuryazarlık becerilerinin ileriki dönem okuma becerileri açısından önemini ve okuma becerilerini kazanmanın çok yönlü bir süreç olduğunu ve birçok beceriyi kapsadığını işaret etmektedir. Günümüzde yaygın olarak kabul gören görüşlerden biri olan filizlenen okuryazarlık (“emergent literacy”) görüşüne göre de, okuryazarlık edinme süreci, ilkokulda verilen formal eğitimden önce başlamakta ve okuryazarlık becerilerinin öncülü olan becerilerin temelleri erken çocukluk döneminde atılmaktadır (Clay, 1967; Goodman, 1986; Teale ve Sulzby, 1986; Whitehurst ve Lonigan, 1998; 2001). Çocuklar okul öncesi dönemde çevreleri ile etkileşimleri sonucunda sözel ve yazılı dil ile ilgili bazı deneyimler kazanmaktadır. Kazanılan bu deneyimler, çocukların yazılı dil ile sözel dil arasındaki ilişkinin farkına varmalarını ve yazılı dilin form ve işlevi hakkında bilgi edinmelerini desteklemektedir (Goodman, 1986; Teale ve Sulzby, 1986). Goodman’a (1986) göre erken çocukluk dönemi, okuma becerilerinin öncülü olan bu becerilerin kök salması için gerekli olan toprak görevini üstlenmektedir. Bu nedenle, erken okuryazarlık becerilerinin gelişimi için çocukların okuryazarlık açısından zengin ortamlara ihtiyaçları vardır. Birçok çalışma çocukların erken okuryazarlık becerilerini destekleyen ortam ve deneyimleri araştırmıştır (Cassel, 2011; Evans, Shaw ve Bell, 2000; Roberts, Jergens ve Burchinal, 2005; Senechal ve Le Fevre, 2014; Snow ve Beals, 2006; Weigel, Martin ve Bennett, 2005; Weisleder ve Fernald, 2013; Yeung ve King, 2016; Zhang, Hur, Diamond ve Powell, 2015). Bu araştırma sonuçları çocuklara ev ortamında sunulan sözel ve yazılı dil deneyimlerinin, materyal ve etkileşimlerinin, çocukların erken okuryazarlık beceri gelişimlerini besleyen önemli bir kaynak olduğuna dikkat çekmektedir.
URI
https://hdl.handle.net/11511/82871
https://www.academia.edu/29271283/F%C4%B0L%C4%B0ZLENEN_OKURYAZARLIK_OKUL_%C3%96NCES%C4%B0_D%C3%96NEM_SES_VE_YAZI_FARKINDALI%C4%9EI_BECER%C4%B0LER%C4%B0N%C4%B0_BESLEYEN_EV_%C4%B0%C3%87%C4%B0_KAYNAKLARIN_%C4%B0NCELENMES%C4%B0
Conference Name
25. Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresi (UEBK 2016) (21 - 24 Nisan 2016)
Collections
Graduate School of Social Sciences, Conference / Seminar
Suggestions
OpenMETU
Core
Ders İmecesi (Lesson Study) Mesleki Gelişim Modelinin Öğretmen Adaylarının Fark Etme Becerileri Üzerine Yansıması
Güner, Pınar; Akyüz, Didem (null; 2015-05-18)
Mesleki gelişim ile hedeflenen, öğretmenin sınıfa aktaracağı bilgileri destekleyerek öğrencilerin öğrenmelerinde olumlu etkiler oluşturmaktır (Darling-Hammond, 2003). Etkili mesleki gelişim, öğretmenlerin sınıf uygulamaları üzerinde birlikte çalışmalarını ve sınıf ortamı içinde öğrenmelerini sağlamaktadır. Ayrıca, öğrencilerin matematiksel düşünmelerini de dikkate almayı desteklemektedir (Harle, 2008). Öğretmenlerin neyi, nasıl öğrettiklerinin farkına varmaları ve birlikte çalışarak daha iyi öğrenmeleri sağ...
Genel Kadercilik Ölçeği: Geçerlik ve güvenirlik çalışması
Doğulu, Canay; Sakallı, Nuray (null; 2017-11-29)
Psikoloji yazınında kadercilik, çoğunlukla dışsal kontrol odağı, öğrenilmiş çaresizlik, önceden belirlenmişliğe inanma, gerçekliğin kabulü ya da baş etme becerisi gibi çeşitli kavramlarla açıklanmıştır (Esparza, Wiebe ve Quiñones, 2015). Kaderciliği ölçmek için, bu farklı kavramları ele alan çeşitli ölçekler ile kaderciliğin başlıca çalışıldığı sağlık ve yakın ilişkiler konularına ilişkin kaderci inanışları ele alan ölçekler kullanılmıştır (derleme için bkz. Esparza, 2005). Genel olarak bakıldığında, kaderc...
Fen Bilgisi Öğretmen Adaylarının Genetik Okuryazarlık Düzeylerinin Ve Genetik Okuryazarlılığa Yönelik Tutumlarının Saptanması.
Öztekin, Ceren(2012-12-31)
Genetik okuryazarlık kavramı dünyada ve ülkemizde yeni gelişen bir çalışma alanıdır ve dolayısıyla bu alanda yapılan çalışma sayısı azdır (Acra, 2006; Bowling, 2007; Bowling ve ark., 2008 ve Moskalik, 2007). Aynı şekilde ülkemizde de genetik okuryazarlık üzerine yapılan çok az sayıda çalışma bulunmaktadır (Cebesoy ve Tekkaya, 2011, 2012). Bu çalışmada öngörülen genetik okuryazarlık ölçme envanteri ve genetik okuryazarlığa yönelik tutum ölçeğinin geliştirildiği ve kullanıldığı bu denli kapsamlı bir çalışma i...
Middle Scool Students' Informal Reasoning Quality, Attitudes Towards Socioscientific Issues and Motivation to Learn Science
Manay, Büşra; Yılmaz Tüzün, Özgül; Department of Secondary Science and Mathematics Education (2022-12-2)
The aim of the present study was investigating the relationship between students’ informal reasoning quality regarding socio-scientific issues (SSI), attitudes toward SSI and their motivation to learn science. Data were obtained by using Informal Reasoning on SSI questionnaire, Pupils’ Attitudes Towards Socio-scientific Issues (PASSI) and Students’ Motivation toward Science Learning (SMTSL). The participants were 523 middle school students in 7th and 8th grades in Artuklu district of Mardin. Correlational ...
Secondary school students’ programming and computational thinking skills: traditional and interdisciplinary approaches to teaching programming
Altın, Rükiye; Tokel, Saniye Tuğba; Department of Computer Education And Instructional Technology (2021-2-15)
The focus on K-12 Computer Science education has increased in line with today’s need for a population skilled in computational thinking, and with the growth in careers that are within or at least related to the field of computer science. As such, young learners should be introduced to computer science from an early age, as programming is now considered by many to be an indispensable change to traditional learning methods, and is seen as playing a significant role in the future career choices of most school-...
Citation Formats
IEEE
ACM
APA
CHICAGO
MLA
BibTeX
D. Altun, F. Erden, and C. E. Snow, “Filizlenen Okuryazarlık Okul Öncesi Dönem Ses ve Yazı Farkındalığı Becerilerini Besleyen Ev İçi Kaynakların İncelenmesi,” 2016, p. 543, Accessed: 00, 2021. [Online]. Available: https://hdl.handle.net/11511/82871.