Türkiye’de Düşük ve Yüksek Performans Gösteren Okullarda Bulunan Öğrencilerin Fene Yönelik Tutum, Özgüven ve Epistemik Düşüncelerinin PISA 2015 Bağlamında İncelenmesi

2017-12-25
Ceylan, Eren
Geban, Ömer
Bilindiği gibi PISA 2015 sonuçları bundan kısa bir süre açıklanmış ve araştırmacılar tarafından incelenmeye başlanmıştır. PISA (Programme for International Assessment), OECD tarafından, üç yılda bir uygulanan dünyanın en önemli geniş ölçekli uygulamalarından biri olarak karşımıza çıkmaktadır. Her üç yıllık döngüde ağırlıklı olarak üç konu alanından (fen, matematik ve okuma) birinin ön plana çıktığı PISA’ da, 2015 yılında ağırlıklı alan “fen (bilim) okuryazarlığı” olarak karşımıza çıkmaktadır. PISA’ da fen (bilim) okuryazarlığı, sorumlu bir birey olarak, bilimsel meselelerin ve bilimsel fikirlerin içerisinde yer alabilme (OECD, 2016) şeklinde tanımlanmaktadır. PISA’ ya katılan her öğrenci için genel bir fen (bilim) okuryazarlığı puanı ile beraber değerlendirme çerçevesini oluşturan her bir boyuttun (bağlam, bilgi, yeterlikler ve tutum) alt boyutları içinde farklı puanlar oluşturulmaktadır. Uygulanan başarı testleri ile beraber uygulanan öğrenci anketleri ile öğrencilerin duyuşsal boyutları hakkında da çeşitli indeks puanlar üretilmektedir. Öğrencilerin fen kavramlarını öğrenmeyi başarabilmeden ziyade, feni öğrenmeyi istemeleri onların içsel motivasyonlarını sağlamaktadır ki bu da fenle ilgili problemler üzerinde keyif alarak çalışmakla gerçekleşir (OECD, 2016). PISA 2015’ de “fen öğrenmeden alınan keyif” isimli bir indeks puan üretilmiştir. Ayrıca, PISA 2015 öğrenci anketi ile öğrencilere fen (bilim) ile ilgili bazı işleri ne kadar kolaylıkla yaptıkları bir grup soru ile sorulmakta ve “fene (bilime) yönelik özgüven” isimli bir indeks puan üretilmektedir. Bunlarla birlikte, PISA 2015 öğrencilerin “epistemik düşünceleri” olarak ifade edilen indeks puan ile öğrencilerin bilim, bilimin doğası ve bilimsel yöntem hakkındaki düşünceleri incelenmektedir. Bu çalışmada, Türkiye’de bulunan, PISA 2015’de fen (bilim) okuryazarlığı alanında düşük performans gösteren okullardaki öğrencilerin ve Türkiye’de bulunan ve OECD ortalamasının üzerinde performans gösteren okullardaki öğrencilerin “fen (bilimi) öğrenmeden alınan keyif”, “fene (bilime) yönelik özgüven” ve “epistemik düşünce” indeks puanları incelenmiştir. Elde edilen sonuçlara göre, -1 ve 1 arasında değişen “epistemik düşünce” indeks puanında, düşük performans gösteren okullardaki öğrencilerin ortalamasının - 0,69 (SH=0,12) ve yüksek performans gösteren okullardaki öğrencilerin ortalamasının 0,24 (SH=0,07) olduğu görülmektedir. Benzer şekilde, aynı aralıklarda değişen “fene yönelik özgüven” ve “fen (bilimi) öğrenmeden alınan keyif” indeks puanları bağlamında iki grupta bulunan öğrencilerin ortalamalarındaki farklılık, yüksek performans gösteren okullardaki öğrencilerin lehine olduğu dikkatleri çekmektedir.
2. Uluslararası Çağdaş Eğitim Araştırmaları Kongresi, Muğla 2017, (28 Eylül - 01 Ekim 2017)

Suggestions

Türkiye Hapishanelerinde Gündelik Hayat ve Direniş Pratikleri
Topal, Çağatay(2015-12-31)
Bu proje, Michel de Certeau’nun gündelik hayat ve direniş analizlerini kullanarak direniş ve iktidar ilişkisinin nasıl kurulduğuna ve bunun Türkiye hapishanelerinde nasıl yaşantılandığına odaklanacaktır. Proje öncelikle Türkiye hapishane tarihine odaklanarak, Cumhuriyet ile birlikte Türkiye hapishanelerinin evrimini literatür taraması sonucunda ortaya koymaya çalışacaktır. Bunun ardından gündelik hayat ve direniş pratikleri üzerindeki en yoğun müdahalenin gerçekleştiği F tipi hapishane örneğine odaklanarak,...
Accountability Of Humanitarian Ngos İn Turkey: An Online Transparency Analysis
Bahçecik, Şerif Onur (2021-05-01)
Son yıllarda dünyada ve Türkiye’de sivil toplum örgütleri önemli bir hesap verilebilirlik sorunu ile karşı karşıyadır. Bir yandan aktarılan fonlar karşılığında istenen ölçülebilir çıktılar, diğer yandan pek çok büyük örgütün karıştığı skandallar, sivil toplum alanında oyunun kurallarını değiştirmektedir. Türkiye’de de sivil toplum örgütleri benzer sorunlarla karşı karşıya kalmaktadır. Yurt dışına yardım yapan sivil toplum örgütlerinin hesap verilebilirliği ise bağışçılarla faydalanıcılar arasındaki mesafeni...
Türkiye’deki Silahlı Çatışmanın Eğitimsel Erişime Etkileri: Bir Nesil Analizi
Berker, Ali (Orta Doğu Teknik Üniversitesi (Ankara, Turkey), 2012-8-1)
Bu çalışma, Türkiye’nin en önemli sorunlarından biri olan Kürt sorununun bir sonucu olarak ortaya çıkan ve yaklaşık son 30 yıldır devam eden silahlı çatışmanın eğitimsel erişime etkisini incelemektedir. Türkiye’deki silahlı çatışmanın etkilerinin incelenmesinde ortaya çıkabilecek ekonometrik problemlerin üstesinden gelebilmek amacıyla farkların-farkı (F-F) yöntemi kullanılmıştır. Bu yöntem çerçevesinde, çatışma ortamına maruz kalmadaki iller ve kuşaklar arasında gerçekleşen değişkenlik kullanılarak çatışman...
Gençlerin Gelecek Beklentilerinde Sosyal Hareketlilik ve Zenginleşme Tahayyülleri
Kalaycıoğlu, Hediye Sibel(2017-12-31)
Son 20 yıldır Türkiye’de Gençlik üzerine yapılan kapsamlı pek çok araştırmanın sonuçları, gençliğin yükselme konusundaki beklentilerinde “para” ya verdiği önem tezini destekler niteliktedir. Bu araştırmalarda ortak sonuç olarak gençler gelecek için rahat ve konforlu bir hayat düşlemekte, en çok parasızlıktan ve işsizlikten korktuklarını belirtmektedirler. Önerilen araştırma ile görece daha donanımlı olan üniversite gençliğinin gelecek ufkunda yükselme ve zenginliğin nasıl tahayyül edilmekte olduğu anlaşılm...
Türkiye’nin Orta Asya Ülkelerinde Din Alanın Oluşumuna Etkileri: Kazakistan ve Kırgızistan Örnekleri
Şen, Mustafa(2018-12-31)
Türkiye kökenli formel (Diyanet, TİKA, Kültür Bakanlığı, MEB, gibi) ve enformel (inanç temelli örgütler ve dini cemaatler gibi) kuruluşların Kazakistan ve Kırgızistan'da din alanın oluşumuna etkilerini incelemeyi hedeflemektedir.
Citation Formats
E. Ceylan and Ö. Geban, “Türkiye’de Düşük ve Yüksek Performans Gösteren Okullarda Bulunan Öğrencilerin Fene Yönelik Tutum, Özgüven ve Epistemik Düşüncelerinin PISA 2015 Bağlamında İncelenmesi,” presented at the 2. Uluslararası Çağdaş Eğitim Araştırmaları Kongresi, Muğla 2017, (28 Eylül - 01 Ekim 2017), Muğla, Türkiye, 2017, Accessed: 00, 2021. [Online]. Available: cead2017.org.