Mimari Tasarım Eğitimine Bütünleyici Bir Yaklaşım: Kentsel Mimari

2009-06-26

Suggestions

Mimari Tasarım ve Proje Yönetiminde Süreç ve Bilgi Yönetim Modelleri
Duran, Özge Selen; Tanyer, Ali Murat (2014-09-19)
Due to the changes in the requirements of the clients and the inclusion of many various stakeholders inthe design process, Architectural Design and Project Processes has had to transform with a challenge ofnew and advanced project delivery and communication-network models. The necessity of differentspecialized participants to be included in the design teams and the project schedule at earlier stages becomes essential and inevitable. Furthermore, since these ‘specialized’ participants are mostly located indi...
The Performance-Based Interlinked Model (PBIM) In Architectural Design: Exchanging Environmental, Structural And Spatial Parameters In The Early Design Stage
Yazıcı, Sevil (Middle East Technical University, Faculty of Architecture, 2021-6-30)
The paper aims to present a model that generates a framework for incorporating different types of performance issues into the conceptual design to improve the decision-making process of students by extracting only the critical parameters and demonstrate its applicability in the context of architectural education. The proposed Performance-based Interlinked Model (PBIM) seeks to address the question of whether design and performance parameters can be evaluated together in the early design stage, where concept...
Mimari Habitusun Eşiği Olarak İlk Yıl Mimari Tasarım Stüdyoları
Çil, Ela; Demirel-Özer, Sinem (Middle East Technical University, Faculty of Architecture, 2021-6-30)
Bu çalışma ilk yıl tasarım stüdyosunu, mesleğe dair somut bilgi ve becerilerin aktarıldığı bir ortam olmanın ötesinde öğrencilerinin bir kültürden diğerine geçiş yaptığı bir eşik olarak ele almaktadır. Stüdyo derslerinin temel stratejisi olarak öne çıkan yürütücü ve öğrenci arasındaki stüdyo içi etkileşim meslek tarafından kabul edilen beğeni, kültür ve değer sistemlerinin aktarılmasında kritik rol oynar. Bu yazı, Türkiye’de mimarlık eğitimi vermekte olan 14 üniversitenin mimarlık fakültelerini kapsayan ara...
Architectural Design Quality Assessment Based On Analytic Hierarchy Process: A Case Study
Harputlugil, Timuçin; Gültekin, A.Tanju; Prins, Matthijs; Topçu, Y. İlker (Middle East Technical University, Faculty of Architecture, 2014)
Karmaşıklığından dolayı, mimari tasarım kalitesinin değerlendirilmesi zordur. Ölçütlerin belirlenmesi, yöntemin ortaya konması ve kalitenin kimin için, kimler tarafından ve nasıl değerlendirileceği mimarlık alanında süregelen önemli tartışma konularından biridir. Bu amaçla, devam eden tasarım süreçlerine girdi veremeyen, çoğunluğu kullanım süreci değerlendirmesinde kullanılan pek çok değerlendirme aracı geliştirilmiştir. Bu yazı, tasarımın ilk aşamalarından son aşamalarına kadar kullanılabilecek Analitik Hi...
Research by design in architectural design education
Yüncü, Onur; Aközer, Emel; Department of Architecture (2008)
Research by design refers to the design of architectural research as an integral part of architectural design processes. In 1980s, it emerged as a third way in design research that was dominated until then by the methods of natural sciences and humanities. With this new formulation of design research, a methodological and epistemological transformation occurs, leading to the integration of practical knowledge into architectural research. The primary epistemological question transforms from knowing what desi...
Citation Formats
E. Kömez Dağlıoğlu, “Mimari Tasarım Eğitimine Bütünleyici Bir Yaklaşım: Kentsel Mimari,” 2009, Accessed: 00, 2021. [Online]. Available: https://hdl.handle.net/11511/85952.