Kişisel normları açıklayan faktörler cinsiyete göre değişir mi?

2021-05-21
Bu çalışmanın amacı, kişisel normları yordayan faktörleri (öz kimlik, temel değerler ve ekolojik dünya görüşü) cinsiyet perspektifinden iki ayrı kavramsal model ile incelemektir. Araştırmaya farklı şehirlerdeki üniversitelerde eğitim alan toplam 720 fen bilimleri öğretmen adayı (% 87.50 kadın, %12.50 erkek) katılmıştır. Araştırma kapsamındaki verilerin toplanması için; öz-kimlik, temel değerler, ekolojik dünya görüşü ve kişisel norm ölçekleri kullanılmıştır Ölçeklerin faktör yapılarının doğrulanmasına yönelik yapılan doğrulayıcı faktör analizi sonuçlarına göre, öz-kimlik ölçeği (χ2=183.47.20, df=42; χ2/df=4.37, CFI=0.92, GFI=0.92, TLI=0.93, IFI=0.94, RMSEA=0.06) ve kişisel normlar ölçeği (χ2=162.36, df=36; χ2/df=4.51, CFI=0.92, GFI=0.91, TLI=0.94, IFI=0.95, RMSEA=0.07) tek boyutta, ekolojik dünya görüşü ölçeği (χ2=163.20, df=60; χ2/df=2.72, CFI=0.91, GFI=0.96, TLI=0.93, IFI=0.94, RMSEA=0.06) insan merkezli ve doğa merkezli olmak üzere iki boyutta ve temel değerler ölçeği (χ2=192.72, df=50; χ2/df=3.85, CFI=0.94, GFI=0.96, TLI=0.95, IFI=0.94, RMSEA=0.06) biyosferik değer, özgecil değer ve egoistik değer olarak üç boyutta doğrulanmıştır. Araştırmanın verileri bağımsız örneklem t-testi ve yapısal eşitlik modellemesi kullanılarak analiz edilmiştir. Araştırma sonuçlarına göre kadın ve erkek öğretmen adaylarının kişisel normları (t(718) = 2,159, p <0,05) ve ekolojik dünya görüşleri (t(718) = 2.250, p <0.05) arasında kadın öğretmen adayları lehine anlamlı bir fark bulunmuştur. Öne sürülen modeli test etmeden önce model uyum indeksleri incelenmiş ve hem kadın (χ 2 /df=3.38; GFI=0.94 IFI=0.94, TLI=0.94 CFI=0.97; RMSEA=0.03; SRMR= 0.03) hem de erkek katılımcılar (χ 2 /df=3.61; GFI=0.92 IFI=0.93, TLI=0.92 CFI=0.94; RMSEA=0.04; SRMR= 0.04) açısından modelin kişisel normun açıklanması için uygun olduğu anlaşılmıştır. Yapı geçerliği (yakınsama ve ayırt edici geçerlik) ve güvenirlik (Cronbach alpha ve bileşik güvenirlik) analiz sonuçları da önerilen modelin yapısal eşitlik modellemesi için uygun olduğunu göstermektedir. Önerilen model kişisel normlardaki varyansı kadın ve erkekler için sırasıyla % 72 ve % 60 oranında açıklamaktadır. Ayrıca, kişisel normu en iyi açıklayan değişkenler kadın ve erkek öğretmen adayları için sırasıyla öz-kimlik (%36; %30) ve özgecil değer (%22; %18) olarak bulunmuştur. Diğer bir değişle, kişisel normları açıklayan değişkenler cinsiyete göre farklılık göstermemekle birlikte, açıklanan varyans, kadın öğretmen adaylarında biraz daha yüksektir. Modelden elde edilen diğer bir sonuç ise hem kadın hem de erkek öğretmen adaylarının öz-kimlikleri (βkadın=0.47, βerkek=0.41), özgecil değerleri (βkadın=0.34, βerkek=0.29) ve doğa merkezli inançları (βkadın=0.26, βerkek=0.21) kişisel normla istatistiksel olarak ilişkili olduğudur. Bir başka ifadeyle, öğretmen adaylarının kendilerini ne ölçüde çevre yanlısı davranış sergileyen biri olarak gördükleri, diğer insanların refahına ne derece önem verdikleri ve doğaya yönelik inançlarının ne derece yüksek olduğu, onların kişisel normlarının oluşmasında rol oynamaktadır.
XIV. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi

Suggestions

The relationship between personality traits and pedestrian behaviors: mediating role of individual values
Budak , Nesrin; Özkan, Türker; Department of Psychology (2021-3-1)
The main objective of the current study is to investigate the relationship between personality traits, individual values, and pedestrian behaviors. Although personality traits and values are widely studied variables in different fields, there is limited research investigating the relationship of these variables with pedestrian behaviors in the literature. In the current study, the mediator role of individual values on the relationship between Big Five Personality Traits and pedestrian behaviors were examine...
An application for continuous behavioral health monitoring and delivering digital personalized behavior change interventions
Başkaya, Mert; Çiçekli, Fehime Nihan; Department of Computer Engineering (2021-12-10)
In this thesis, a continuous behavioral health monitoring architecture is developed for chronic disease patients with a mobile application, a health data ingestion stack and a rule-based intervention engine. The mobile application is used for medical device integration and activity tracking. End-users also have interfaces to check their care plan activities, their adherence performances for them and to receive and configure motivational interventions and reminders about their activities. The ingestion stack...
Kişisel ve Örgütsel Faktörlerin Lisansüstü Eğitimde Öğrenci Kaybı Üzerindeki Rolü: Tamam mı Devam mı?
Gökalp, Gökçe(2018-12-31)
Lisansüstü eğitimde öğrenci kaybının çok boyutlu incelenmesi ihtiyacından yola çıkan bu proje; kişisel ve örgütsel faktörlerin lisansüstü eğitimde öğrenci kaybındaki rolünü ortaya çıkaracak bir model geliştirmeyi ve test etmeyi ve öğrenci kaybını öğrencilerin ve öğretim üyelerinin gözünden incelemeyi amaçlamaktadır. Bu bağlamda, 2017 yılında belli ölçütlere göre ilan edilen araştırma üniversitelerinde yürütülecek çalışmanın araştırma soruları şu şekildedir:• Araştırma üniversitelerinde öğrenci kayıp oranı ...
The impact of individual differences on executives’ use of intuitive decision-making style: the moderating role of Covid-19 anxiety syndrome
Erdoğan, Melisa Pırıl; Acar, Feride Pınar; Department of Business Administration (2022-5)
This study has two purposes: (1) to investigate direct relationships between individual differences namely age, gender, education level, psychological capital, risk propensity, affective orientation and executives’ use of intuitive decision-making style and (2) to reveal whether there exists moderating role of Covid-19 Anxiety Syndrome on existent relationships. Based on these purposes, an online survey is conducted and data is obtained by snowball sampling from executives in Turkey (N= 327). As a result, f...
Kişisel bilgisayar tabanlı evrensel hareket denetleyici sistemlerinin geliştirilmesi
Üşenmez, Serdar; Mutlu, R. Barış; Yaman, Ulaş; Koku, Buğra A.; Dölen, Melik; Kılıç, Ergin(2010)
Bu proje kapsamında her türlü endüstriyel sistemin denetimine imkan sağlayan ve uygulamanın gerekleri doğrultusunda (elektronik olarak) biçimlendirilebilir evrensel bir denetim sisteminin kavramı ortaya konmuştur. Denetleyici sisteminin bir prototipi çeşitli FPGA geliştirme kartları (Altera DE1, Xilinx ML 505) ve projeye has tasarlanmış giriş/çıkış kartları vasıtasıyla meydana getirilmiştir. Ayrıca, herhangi bir denetim sisteminin FPGA kırmığı üzerinde devre sentezinin yapılmasına imkan tan...
Citation Formats
H. Ateş, C. Öztekin, and G. Teksöz, “Kişisel normları açıklayan faktörler cinsiyete göre değişir mi?,” presented at the XIV. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi, Burdur, Türkiye, 2021, Accessed: 00, 2021. [Online]. Available: https://hdl.handle.net/11511/90791.