Erken Dönem Ebeveynlik Destegi: Anne Duyarlıgı ve Güvenli Baglanmayı Arttırmaya Yönelik Müdahale Programı Uygulaması

2016-05-01
Sümer, Nebi
İlden Koçkar, Zekavet Aylin
Şahin Acar, Başak
Geçmis arastırmalar `bakıcı ya da anne duyarlıgı? olarak bilinen ilgi-bakım davranıslarının pozitif geri bildirime dayalı sistematik bir müdahale (yönlendirme) ile artırılabilecegini göstermistir. Bu projenin amacı pozitif ebeveyn davranıslarını ve anne duyarlıgını artırmaya yönelik olarak Juffer ve arkadasları (1993; 2008) tarafından gelistirilen ve yüksek düzeyde etkiye sahip oldugu pek çok çalısmada gösterilmis olan bireysel video-geribildirime dayalı müdahale programının (VIPP; Video-Feedback Intervention to Promote Positive Parenting) Türkiye?ye uyarlanması, uygulanması ve etkisinin görgül olarak test edilmesidir. Sertifikalı uygulayıcı egitimlerini takiben ilgili uygulama kılavuzu, ölçüm araçları ve ilgili diger dokümanlar Türkçe?ye çevrilmistir. Iki yıl süren bu arastırmaya Ankara (n = 76) ve Istanbul?un (n = 27) görece düsük gelir ve egitim düzeyine sahip bölgelerinden seçilen toplam 103 anne-çocuk çifti katılmıstır. Müdahale (n = 63) ve kontrol (n = 40) gruplarına seçkisiz olarak atanan anne-çocuk çiftlerinden öntest, sontest ve 3-6 ay sonra izleme asamalarında video kayıtlarına, gözlemlere ve anne beyanına dayalı ölçümler alınmıstır. Anne duyarlıgı ve çocugun güvenli baglanması video kayıtlarının çözümlemesine dayalı gözlem ölçümleriyle alınmıstır. Ayıca annelere uygulanan kapsamlı bir ölçek bataryası ile hem çocukların mizacı ve psikolojik uyumu, hem de kendilerinin ebeveyn stresinden, iliski doyumuna ve baglanma yönelimine kadar, uygulanan programın etkisi ile iliskili olabilecek özellikleri her üç asamada da ölçülmüstür. Bulgular öntest asamasında müdahale ve kontrol grubundaki anneler ve çocuklar arasında ölçülen temel özellikler bakımından bir farklılık olmadıgını göstermistir. Karısık desenli tekrarlı ölçüme dayalı 2 faktör (müdahale ve kontrol) X 3 zaman (öntest, sontest, izleme) grup içi faktör etkisinin incelendigi on temel degiskenin üçünde faktör X zaman ortak etkisin anlamlı oldugunu görülmüstür. Ainsworth Anne Duyarlık Ölçegi ile gözleme dayalı olarak ölçülen duyarlık düzeyinde, duyarlıga ilisin tutumlarda ve evlilik doyumunda müdahale grubundaki annelerin kontrol grubundaki annelere oranla olumlu yönde degisim gösterdigi bulunmustur. Yapılan ek analizlerde öntest-sontest ve öntest-izleme karsılastırmaları yapılmıs ve müdahale grubundaki annelerin önteste oranla sontest ve izlemede Anne Duyarlıgı Sınıflama Sistemi (ADSS) ile ölçülen duyarlıgında ve Baglanma Davranısı Sınıflama Seti (BDSS) ile ölçülen çocukların baglanma düzeyinde anlamlı artısların oldugunu gözlenmistir. Ayrıca, çocukların içsellestirme sorunlarında azalmanın oldugunu bulunmustur. Bakım verme yönünden riski düsük ve yüksek olarak olusturulan anne grupları üzerinde yapılan analizlerde ise, müdahale grubundaki riski yüksek olan annelerin programdan daha fazla yararlandıkları gözlenmistir. Bulgular, genel olarak, uyarlanan pozitif geri bildirime dayalı müdahale programının orta düzeyde etki genisligi içinde etkili oldugunu ve dezavantajlı gruplar üzende daha yüksek düzeyde etkiye sahip olabilecegini göstermistir. Arastırmanın sınırlılıkları tartısılmıs ve uygulamacılar için ayrıntılı önerilerde bulunulmustur. Özetle, bu proje kapsamında Türkiye?de erken dönemde anne duyarlıgını ve çocukların güvenli baglanmasını artırmaya yönelik etkili bir müdahale programı uyarlanmıs ve ilgili alanda çalısan uygulamacılar ve arastırmacılar için çok sayıda ölçüm aracı kazandırılmıstır.

Suggestions

Meksika’da tarım politikaları ve kırsal mücadele dinamikleri
Topal Yılmaz, Aylin (Orta Doğu Teknik Üniversitesi (Ankara, Turkey), 2014-8)
Bu çalışma Meksika’da köylülüğün ve küçük üreticiliğin topraktan koparılma sürecini incelemeyi amaçlıyor. Çalışma, 1910 Devrimi’nden itibaren uygulanan tarımsal ve kırsal kalkınma politikalarına ilişkin bir dönemleme yaparken aynı zamanda bu politikaların çiftçi ve köylü mücadele dinamikleri üzerine etkilerini tartışıyor. Bugün kırsal bölgelerde yaşayan hane halkları göçmen havaleleri ve devletin nakit yardımları gibi dışarıdan gelecek gelir kaynaklarına bağımlı hale getirilirken, bu iki kaynağın yerini alm...
Erken Dönem İçselleştirilen Bağlanma Deneyimlerinin Hikâyelerle Değerlendirilmesi: Bağlanma Senaryosu Değerlendirme Yönteminin Türkçe Uyarlaması
Anafarta-Şendağ, Meltem (Orta Doğu Teknik Üniversitesi (Ankara, Turkey), 2019-10-1)
Bu çalışmada, erken dönem bağlanma deneyimlerinin ‘güvenli üs senaryosu’ olarak temsil edildiği görüşü temelinde geliştirilmiş olan ve yarı-projektif bir teknik olan Bağlanma Senaryo Değerlendirme (BSD) Yöntemi’nin Türkçe uyarlaması yapılmıştır. Yaşları 18–58 arasında değişen toplam 197 katılımcı ile çalışma tamamlanmıştır. BSD’nin yanısıra çalışmada Kısa Semptom Envanteri, Çok Boyutlu Algılanan Sosyal Destek Ölçeği, Başa Çıkma Yolları Ölçeği, Yakın İlişkilerde Yaşantılar Envanteri (YİYEII) ve Weschler Yeti...
Erken Çocukluk Döneminde Baba Katılımı: 4-6 Yaş Grubu Çocukların, Annelerin ve Babaların Baba Katılımına Yönelik Algılarının Karşılaştırılması
Olgan, Refika(2015-12-31)
Baba katılım çalışmaları günümüze dek anne ve babaların baba katılımına yönelik farklı bakış açılarını anlamak amacıyla veriler toplamıştır ancak baba katılımının en yüksek olduğu belirtilen erken çocukluk dönemine dair yapılan çalışmalar çocuklar ile değil çocuklar için yapılmıştır. Diğer bir deyişle, erken çocukluk döneminde ki çocukların baba katılımına yönelik algılarını, hislerini ve düşüncelerini öğrenmeyi amaçlamış neredeyse hiç bir çalışmaya rastlanmamaktadır. Bu nedenle, bu çalışmanın amacı erken ç...
Kamusal Sanatın ‘Kamusallığı’: Erişim, Aktör, Fayda Yaklaşımı
Akkar Ercan, Zübeyde Müge (ADAMOR Toplum Araştırmaları Merkez, 2013)
Kamusal mekanda sanattan bahsedildiğinde aklımıza bir dizi soru gelir: Kamusal sanatın ‘kamusallığı’ nedir? Kamusal mekanda sergilenen herhangi bir sanat eseri ‘mutlak’ kamusal mıdır? Bir kamusal sanat eseri, diğerine göre daha ‘az’ ya da daha ‘çok’ kamusal olabilir mi? Kamusal mekanda farklı temsil biçimleriyle sunulan sanat eserinin ne kadar ‘kamusal’ olduğu tanımlanabilir mi? Ölçülebilir mi? Bu makale, kamusal sanatın ‘kamusallığı’ sorunsalına odaklanarak, bu sorulara cevap aramayı hedeflemektedir. ‘Kamu...
Sözlü Türkçe Derlemi ve Türkçe Ulusal Derleminde U(lan)’ın Edimbilimsel Bir İncelemesi
Işık Güler, Hale; Eröz Tuğa, Betil (2017-07-01)
Bu çalışmada, Türkçe’deki güncel İncelik(sizlik) teorilerine göre bağlamsal olarak yüz tehdit edici kabul edilebilecek olan (U)lAn ünlemi ve türevleri sözlü dilde ve yazında derlem-temelli ve niteliksel-betimlemeci yöntemle incelenmiştir. Makalede, sözcüğün edimbilimsel olarak sıklıkla görüldüğü bağlamlar ve yüklendiği söylem işlevleri Sözlü Turkçe Derlemi ve Türkçe Ulusal Derlemi’nden örneklenmiştir. Ayrıca bu makalede, (U)lAn’ın Türkçe’de söylemsel olarak nasıl konumlandırılması gerektiği, etkileşim belir...
Citation Formats
N. Sümer, Z. A. İlden Koçkar, and B. Şahin Acar, “Erken Dönem Ebeveynlik Destegi: Anne Duyarlıgı ve Güvenli Baglanmayı Arttırmaya Yönelik Müdahale Programı Uygulaması,” 2016. Accessed: 00, 2022. [Online]. Available: https://hdl.handle.net/11511/95925.