İstanbul Akvaryumu’ndaki Etkileşimli Arayüzler ve Eğitlence Tasarımları

2016
Yum, Mehmet Sinan
Turan, Gülname
Bildiri 2011’den beri açık olan İstanbul Akvaryumu’nda eğitim ve eğlence sağlamak üzere tasarlanmış olan ürünleri eğitlence (edutainment) kavramına odaklanarak analiz etmektedir. Eğlenirken eğitmek üzere tasarlanmış ya da yapılandırılmış her içerik eğitlence olarak tanımlanır (Rapeepisarn vd., 2006). İstanbul Akvaryumu’nda eğitlence amacıyla tasarlanmış ürünler, çeşitli temadaki etkileşimli alanlarda mevcuttur. Nuh’un Gemisi, Abis, Sanal Yaşam Alanı ve denizlere adanmış alanlar olarak adlandırılan ziyaret noktaları, bilgi aktarımını amaçlayan grafik yüzeyler, videolar ve hareketli duvar yansıtmaları bulunmaktadır. Eğitlence proje yöneticisi ve tasarımcısı tarafından yazılmış olan tezden yola çıkarak hazırlanan bildiri kavramlar, literatür ve yöntemle başlayıp, etkileşimli ürün uygulamalarının literatüre uygunluğu tartışılmasıyla devam etmektedir. Bildiriye konu olan proje, fikir sürecinden başlayarak üretim ve performans testlerine kadar, bütün aşamalarda beta testleri, kullanım frekansları ve yazılım düzenlemeleri de dahil olmak üzere birinci yazar tarafından yönetilmiş ve takip edilmiştir. Bildiride eğitlencenin ayrılmaz bir parçası olan ürün ve arayüzlerin temel özelliklerinin neler olduğu sorusunun cevabı araştırılmaktadır. Dijital teknolojilerin ürün tasarımına dönüştürüldüğü bu akvaryum projesinde yer alan ürünlerin güncel tasarım yaklaşımlarındaki bazı kavramlar ile oyun ve eğlence kuramlarındaki kavramları karşılayıp karşılamadığı araştırma sorusunun açılımıdır. Araştırma İstanbul Akvaryumu’nda eğitim ve eğlence sağlamak üzere tasarlanmış olan eğitlence kavramına odaklanarak etkileşimli ürünlerin eğitlence kavramına ve literatüre uygunluğunu analiz etmektedir. Bildirinin asıl amacı eğitlence odaklı ürünlerin incelenmesidir. Akvaryumdaki ziyaretçi yolculuğunu kuran bu ürünlere eğitlence açısından odaklanmak, beraberinde tasarıma ilişkin olarak etkileşim, kullanıcı arayüzleri, bilişsel süreçler ve çevre gibi konuları getirmektedir. Çalışma nitel bir araştırma olarak, akvaryumdaki kurgunun deneyimlenmesini sağlayan ürünleri eğitlence ile ilgili kavramlar kapsamında aşağıdaki başlıklar üzerinden değerlendirmektedir: eğitlence tipleri, hedef grup, ortama bağlı eğitlence, eğitim amaçlı program tipleri, öğrenme çeşitleri ve tipolojileri, oyun tabanlı öğrenmede eğitlence uygulamaları, eğitimsel oyun tipleri, oynak değer (ludic value) ve yardım ederek öğretme (scaffolding) özellikleri, Piaget’nin bilişsel gelişim kuramı, etkileşim çeşitleri, serbest seçim öğrenme (FCL), hikaye anlatma ve ürün tasarımında beş boyut. Proje yöneticisi ve tasarımcısı tarafından yapılan veri toplama ve gözlem sonucunda video ve fotoğraf olarak arşivlenen bilgiler gruplandırılmış ve belirtilen başlıklara göre değerlendirilmiştir.

Suggestions

Motor Imgeleme EEG Verisi Toplama
Halıcı, Uğur; Rezaei Tabar, Yousef(2015-12-31)
Bir birinden ayırt edilebilen beyin sinyalleri kullanılarak bir harf kodlamasına gidilmesinin bu işlemi hızlandıracağını ve motor imgeleme EEG kayıtlarının bu amaç için uygun olduğunudüşünmekteyiz. 1 Doktora ve 1 Y. Lisans tez ogrencimin koordineli olarak yapacakları BCI konuşma sentezi tez çalışmaları için bu projede motor imgeleme EEG verisi toplamaya yönelik çalışmaları başlatmayı amaçlamaktayız.
Türk Patent Enstitüsü Verileri Üzerinden Türkiye’de Endüstriyel Tasarım Mesleğinin Bir Uzmanlık Alanı Olarak Kabulünün Araştırılması
İdemen, Elif; Er, Özlem (Orta Doğu Teknik Üniversitesi Mimarlık Fakültesi; 2016)
Endüstriyel tasarım dünyada giderek artan bir değere sahip olmakla birlikte, kapsamı ve uygulanması bakımından Türkiye’deki birçok üretici firma tarafından tam olarak anlaşılabilmiş değildir. Türk Patent Enstitüsü (TPE) verilerine bakıldığında son on yılda ortalama 33.000 endüstriyel tasarım tescili alındığı görülmektedir. Endüstriyel tasarım tescil sayısının fazlalığı ile tasarım farkındalığının aynı oranda olmadığı yönündeki yaygın kanı konuyu araştırmaya muhtaç kılmaktadır. Bu bildiride, TPE verilerini a...
Türkiye’de Tüketicilerin Tasarım Farkındalığı
Ay, Utku; Kaygan, Pınar (Orta Doğu Teknik Üniversitesi Mimarlık Fakültesi; 2016)
Meslek üyeleri, akademisyenler, araştırmacılar, öğrenciler ve endüstri ile olan ilişkisi ile endüstriyel tasarım Türkiye’de neredeyse 50 yıllık bir geçmişe sahiptir. Bu süreci anlatan kaynaklar, özellikle 2000’li yılların başından itibaren endüstride ve eğitimde, tasarıma yönelik talebin hızla arttığından bahsetmektedir. Bu kaynaklarda Türkiye özelinde yoğunlukla tasarımcı-endüstri ilişkisi, bu ilişkideki problemler, tasarım eğitimi, tasarımcı kimliği, endüstriyel tasarımın tarihi ve kullanıcı araştırmaları...
Elmas Membranli Kapasitif Ultrason Çevirgeç Dizilerinin Mikroüretimi
Bayram, Barış(2014-12-31)
Elmas, rakipsiz sertligi ve dayanikliligi, sürtünmeyle ilgili mükemmel performansi, ayarlanabilen ve dengeli yüzey kimyasi, yüksek termal iletkenligi ve düsük termal genlesmesi, içinde yayilan akustik dalgalarin hizinin yüksekligi, ve biyouyumlulugu ile mikroelektromekanik ve nanoteknoloji alanlarinda çigir açabilecek potansiyele sahiptir. Bu potansiyel mikroelektromekanik sistemler (MEMS) alaninda mikroüretilmis kapasitif ultrason çevirgeçler (CMUT) üzerinde üniversitemizde yürüttügümüz arastirmalarla açig...
İstanbul Tasarım Haritası
Er, Özlem; Timur Öğüt, Şebnem; Er, Alpay; Baltacı, Feyza (Orta Doğu Teknik Üniversitesi Mimarlık Fakültesi; 2014)
Günümüz dünyasında sahip olunan tasarım bilgi, beceri ve yenilikçi tasarım kapasitesi sadece firmaları değil, kentleri, bölgeleri ve hatta ülkeleri dahi birbirinden ayırt edecek rekabetçi bir öneme sahiptir. Öte yandan yenilikçi tasarım kapasitesinin nitelik ve niceliği hemen her ölçekte pek çok farklı unsurun mevcudiyetine ve bunların birbirleriyle karşılıklı etkileşimine bağlıdır. Bu anlamda tasarım bilgi ve becerileri ile bunlara dayalı yenilikçi tasarım kapasitelerinin geliştirilip kullanılması basit sü...
Citation Formats
M. S. Yum and G. Turan, “İstanbul Akvaryumu’ndaki Etkileşimli Arayüzler ve Eğitlence Tasarımları,” ODTÜ Mimarlık Fakültesi, Ankara, 2016, p. 457, Accessed: 00, 2022. [Online]. Available: https://hdl.handle.net/11511/97854.