Çalıştay 1. Deneyim Haritalama: Görseller ile Veri Sentezi

2016
Kapkın, Engin
Tasarım araştırma yöntemleri, tasarım sürecinin birçok aşamasında sıklıkla kullanılmaktadır. Dolayısıyla araştırma yöntemlerinin uygulanması ve bu yöntemler yolu ile elde edilen verilerin analizi konusunda bir çok kaynağa rastlamak mümkündür. Fakat, bulguların görselleştirilmesi ve sentezlenmesi ile ilgili yöntem ve kaynakların sınırlı olduğu gözlemlenmiştir. Bu çalıştay tasarım araştırma bulgularının görsel ifade edilmesini ve bulguların sentezlenmesini hedefleyen deneyim haritalama (experience mapping) metodunu konu almıştır. Çalıştayda bu metot kullanılarak tasarım araştırma sonuçlarının tasarım kriterlerine dönüştürülmesi süreci katılımcılar ile birlikte deneyimlenmiştir. Çalıştay sonunda katılımcı gruplarından bir deneyim haritası ortaya çıkarmaları beklenmiştir. Katılımcılar süreç ve ortaya çıkan haritalar üzerinden tartışmalar yapmışlardır. Ayrıca bu metodun faydalı ve sakıncalı yönlerini, nerede ve hangi zamanda kullanılabileceğini tartışmışlardır. Çalıştay sonucunda katılımcıların deneyim haritalama metodu konusunda farkındalıklarının artmış olması beklenmektedir.

Suggestions

Çalıştay 4. Disiplinler Arası Tasarım Deneyimi: Türkiye’deki Mültecilerin Geçici ve Kalıcı Yaşamları için Tasarım Fikri Geliştirme Çalıştayı
Yılmaz, Aslıhan (Orta Doğu Teknik Üniversitesi Mimarlık Fakültesi; 2016)
Bu çalıştay, endüstri ürünleri tasarımı lisans öğrencilerinin, tasarım disiplininin doğal dinamiği olan tasarım metodolojisini lisans eğitiminin odaklandığı ‘nesne’ tasarlamanın dışında kullanmaya yönelik bir deneyim atölyesidir. Bu deneyim atölyesi, değişen dünya düzeninde gelişen tasarım uygulamalarının farklılıkları ve benzerlikleri dönüştürerek tanımladığı yeni tasarım alanlarından ‘sosyal tasarım, toplumsal yenilik için tasarım’, ve yenilikçi fikirlerin etkinliğini artıran ‘servis tasarımı, kullanıcı d...
Çalıştay 7. Ürün Tasarım Sürecinde Arka Plan
Curaoğlu, Füsun (Orta Doğu Teknik Üniversitesi Mimarlık Fakültesi; 2016)
Endüstriyel tasarım eğitiminde proje dersleri ve proje jürilerinde öğrencilere yöneltilen eleştirilerin yoğunlaştığı öncelikli başlıklardan bir tanesi de ürün-arka plan ilişkisinin sorgulanmaması ve kurgulanmayan bu gerçekliğin yarattığı sorunlar üzerinedir. Bu kapsamda yürütülen araştırmada, öğrencinin problem tespiti ve çözümü için geliştirdiği proje sunumlarında ürünün arka planının bileşenlerine dair, ürün-kullanıcı ilişkisinin yer almakta olduğu, ancak aynı sunumda ürünün diğer bileşenlerle ilişkilerin...
Çalıştay 6. Açık Tasarım: Mutfak Pratikleri
Bakırlıoğlu, Yekta; Oğur, Dilruba; Turhan, Senem (Orta Doğu Teknik Üniversitesi Mimarlık Fakültesi; 2016)
Bu çalıştay açık bir paylaşım ortamını taklit ederek, açık ve sürdürülebilir tasarım çözümlerinin bu geniş ve şeffaf beraber yaratım sürecinde nasıl geliştiğini veya değiştiğini keşfetmeyi amaçlamıştır. Çalıştay sürdürülebilir tasarım kapsamında ürün ve parça ömrünün uzatılması konusuna odaklanmıştır. Bu konuyla ilişkili olarak kişiselleştirme için tasarım, duygusal dayanıklılık, kullanım sonrası süreçler için tasarım (bakım, tamir, yeniden kullanım, yenileme) ve parça standartlaşması gibi konular da irdele...
Çalıştay 10. Oyunlaştırma Öğeleri ile Yeniden Kurgulanmış Brief Tasarımı
Tütüncü Demirbaş, Duysal; Timur Öğüt, Şebnem (Orta Doğu Teknik Üniversitesi Mimarlık Fakültesi; 2016)
Yeni neslin belirgin özelliklerinden biri, günlük yaşam teknolojileri vasıtası ile erken yaşlardan itibaren dijital oyunlar ile tanışmış olmasıdır. Dijital oyunlarda kazanılmış olan reflekslerin öğrencilerin ‘motive olma’ ve ‘katılımcı olma’ süreçlerinde yeni beklentilere neden olduğu gözlenmektedir. Yakın dönem çalışmalarda oyun oynama alışkanlıklarının lisans eğitimi alanında öğrenme araçlarının ve ortamının tasarımında da etkili olduğu görülmektedir. Ürün tasarımı derslerinde kullanılan tasarım briefleri...
Çalıştay 11. Gelecek Küreleri
Akın, Fazıl (Orta Doğu Teknik Üniversitesi Mimarlık Fakültesi; 2016)
Senaryo planlaması yöntemi gelecek araştırmaları alanında 1970’lerden itibaren yaygın bir şekilde kullanılmaya başlanmıştır. Bu yöntemin temel argümanı geleceğin tek bir olgu olarak öngörülememesi ve bu nedenle farklı gelecek senaryolarının geliştirilmesi gerektiğidir. Ürün tasarımını da geleceğe yönelik bir çalışma olarak görmek mümkündür. Bazen bu gelecek altı ay sonrası bazen altı yıl sonrası da olsa, senaryo planlaması yönteminin tasarım pratiğine katkıda bulunabileğini söylemek yanlış olmaz. Bu çalışta...
Citation Formats
E. Kapkın, “Çalıştay 1. Deneyim Haritalama: Görseller ile Veri Sentezi,” ODTÜ Mimarlık Fakültesi, Ankara, 2016, p. 769, Accessed: 00, 2022. [Online]. Available: https://utak.metu.edu.tr/utak-2016/.