Show/Hide Menu
Hide/Show Apps
Logout
Türkçe
Türkçe
Search
Search
Login
Login
OpenMETU
OpenMETU
About
About
Open Science Policy
Open Science Policy
Open Access Guideline
Open Access Guideline
Postgraduate Thesis Guideline
Postgraduate Thesis Guideline
Communities & Collections
Communities & Collections
Help
Help
Frequently Asked Questions
Frequently Asked Questions
Guides
Guides
Thesis submission
Thesis submission
MS without thesis term project submission
MS without thesis term project submission
Publication submission with DOI
Publication submission with DOI
Publication submission
Publication submission
Supporting Information
Supporting Information
General Information
General Information
Copyright, Embargo and License
Copyright, Embargo and License
Contact us
Contact us
Translanguaging dynamics in the digital landscape: insights from a social media corpus
Date
2023-01-01
Author
Mısır, Hülya
Işık Güler, Hale
Metadata
Show full item record
This work is licensed under a
Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License
.
Item Usage Stats
91
views
0
downloads
Cite This
Based on a new Turkish social media influencer corpus consisting of 30 YouTube vlogs, this study explores young adults’ translanguaging practices, prevalent linguistic events, and spatial repertoires in communication. The analysis focuses on vlogs, where linguistic resources become available in relation to the activities, audience, and organization of places or objects and young adults’ translanguaging practices and their situated functions. The findings demonstrate how to use translanguaging as a comprehensive methodology to analyze communication unfolding with multimodal, multilingual, and digital semiotic repertoires at speakers’ disposal and for the imagined audience integral to the communication in vlogs. Taking a corpus-linguistics perspective to translanguaging, we propose a usage-based focus and undertake a broader understanding of translanguaging as a linguistic and multimodal phenomenon. ABSTRACT (TURKISH): 30 YouTube vlogundan oluşan yeni bir Türk sosyal medya etkileyicileri derlemine dayanan bu çalışma, genç yetişkinlerin diller ötesi pratiklerini, vloglarda hakim olan dilsel olayları ve iletişimdeki mekansal repertuarlarını incelemektedir. Analizin odağında genç yetişkinlerin dilsel kaynaklarının, etkinlikler, izleyici ve mekanların veya nesnelerin düzenlenmesi, diller ötesi pratikler ve bu pratiklerin yerleşik işlevleri ile ilişkili olarak kullanılabilir hale geldiği vloglar bulunmaktadır. Bulgular, vloglardaki iletişimin ayrılmaz bir parçası olan hayali izleyici için üretilen iletişimin konuşmacıların tasarrufunda olan çoklu modlu, çokdilli ve dijital göstergesel repertuarlar ile bir bütün olduğunu ve bu iletişimi çözümlemek için kapsamlı bir metodoloji olan diller ötesilik kuramının kullanılabileceğini göstermektedir. Bu çalışma, diller ötesiliği derlembilim destekli bir yaklaşımla ele alarak, kullanıma dayalı bir odak önermekte ve diller ötesiliği dilbilimsel ve çok modlu bir olgu olarak daha kapsamlı bir anlayışla ele almaktadır.
Subject Keywords
social media corpus
,
social media influencer
,
spatial repertoire
,
translanguaging
,
vlog
URI
https://www.scopus.com/inward/record.uri?partnerID=HzOxMe3b&scp=85177654727&origin=inward
https://hdl.handle.net/11511/106618
Journal
Language Awareness
DOI
https://doi.org/10.1080/09658416.2023.2285401
Collections
Department of Foreign Language Education, Article
Citation Formats
IEEE
ACM
APA
CHICAGO
MLA
BibTeX
H. Mısır and H. Işık Güler, “Translanguaging dynamics in the digital landscape: insights from a social media corpus,”
Language Awareness
, pp. 0–0, 2023, Accessed: 00, 2023. [Online]. Available: https://www.scopus.com/inward/record.uri?partnerID=HzOxMe3b&scp=85177654727&origin=inward.