Show/Hide Menu
Hide/Show Apps
Logout
Türkçe
Türkçe
Search
Search
Login
Login
OpenMETU
OpenMETU
About
About
Open Science Policy
Open Science Policy
Open Access Guideline
Open Access Guideline
Postgraduate Thesis Guideline
Postgraduate Thesis Guideline
Communities & Collections
Communities & Collections
Help
Help
Frequently Asked Questions
Frequently Asked Questions
Guides
Guides
Thesis submission
Thesis submission
MS without thesis term project submission
MS without thesis term project submission
Publication submission with DOI
Publication submission with DOI
Publication submission
Publication submission
Supporting Information
Supporting Information
General Information
General Information
Copyright, Embargo and License
Copyright, Embargo and License
Contact us
Contact us
Yüksek Konik Laminatlarda Katman Ayrılmasının İncelenmesi
Date
2023-09-14
Author
Ergin, Fırat
Kayran, Altan
Metadata
Show full item record
This work is licensed under a
Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License
.
Item Usage Stats
78
views
0
downloads
Cite This
Lamine bir kompozit parçadaki çok sayıda ardışık kat sonlandırması, oldukça konik yapılara neden olur ve kat düşüşleri olarak da adlandırılan kat sonlandırma konumları, yüksek tabakalar arası gerilimden kaynaklanan katmanlar ayrılmasının erken başlaması nedeniyle laminatın yük taşıma kapasitesini azaltır. Bu tür yüksek konik laminatlar, bir tarafta yüksek mukavemet gereksinimi, diğer tarafta ise düşük sertlik gereksinimi nedeniyle özellikle helikopter esnek kirişlerinde görülmektedir. Bu nedenle, oldukça konik laminatlardakatman ayrılması başlangıcını ertelemek önemlidir ve bu, malzemenin tabakalar arası özelliklerinin iyileştirilmesi veya gerilim tekilliklerinin azaltılmasıyla gerçekleştirilebilir. Arayüz özelliklerinin iyileştirilmesi yoluyla tabakalara ayrılmanın bastırılması, yeni malzemeler veya üretim teknikleri gerektirir; ancak gerilim tekillikleri, konik geometrinin eldeki alet ve malzemelerle değiştirilmesiyle azaltılabilir. Bu nedenle, bu çalışmada, yüksek konik laminatların yük taşıma kapasitesinin, ardışık kat düşmeleri arasındaki mesafe olan değişken kademeli mesafeler kullanılarak araştırılmaktadır. Katman azaltma mesafelerinin kademeli olarak değiştirilmesi, geçiş geometrisini düzgünleştirir ve gerilim konsantrasyonlarındaki azalma nedeniyle laminatın yük taşıma kapasitesini arttırır. Ancak modelleme zorlukları ve tasarımdaki karmaşıklık nedeniyle, değişen katan azaltma mesafelerine sahip konik laminatlar literatürde ayrıntılı olarak incelenmemiştir. Bu nedenle, değişen kademeli mesafe tasarımının olası faydalarını ve sınırlamalarını araştırmak için, ABAQUS'ta bir python kodu ile parametrik sonlu elemanlar modelleri üretildi. Delaminasyon başlangıcını tahmin etmek için sıfır kalınlıkta kohesiv elemanlar kullanılır ve yüksek konik açılara sahip konik laminatlarda katman ayrılması ana hasar modu olduğundan kat içi hatalar dikkate alınmaz. Koniklik açısının kademeli olarak arttırıldığı ön parametrik çalışma, konik yapının ince kesitindeki katman ayrılması başlangıç yükünün büyük ölçüde konik geometriye bağlı olduğunu ve koniklik açısı arttıkça azaldığını göstermiştir. Bu nedenle, oldukça konik laminatlarda reçine cep şeklinin etkisini karşılaştıran ayrıntılı sonlu eleman modelleri araştırılmıştır. Sonuçlar, koniklik açısı arttıkça, yaklaşık üçgen reçine cebi modeli ile gerçekçi reçine cebi geometrisi modeli arasındaki katman ayrılması başlangıç yüklerindeki farkın önemli hale geldiğini gösterdi. Daha ayrıntılı çalışmalar yapılacak ve yüksek konik laminatların ince kesitindeki delaminasyon başlangıcını ertelemek için değişen adım aralığı konseptlerinin olası faydaları araştırılacaktır.
URI
https://hdl.handle.net/11511/107470
Conference Name
Eccomass COMPOSITES 2023
Collections
Department of Aerospace Engineering, Conference / Seminar
Citation Formats
IEEE
ACM
APA
CHICAGO
MLA
BibTeX
F. Ergin and A. Kayran, “Yüksek Konik Laminatlarda Katman Ayrılmasının İncelenmesi,” presented at the Eccomass COMPOSITES 2023, Palermo, İtalya, 2023, Accessed: 00, 2023. [Online]. Available: https://hdl.handle.net/11511/107470.