Show/Hide Menu
Hide/Show Apps
Logout
Türkçe
Türkçe
Search
Search
Login
Login
OpenMETU
OpenMETU
About
About
Open Science Policy
Open Science Policy
Open Access Guideline
Open Access Guideline
Postgraduate Thesis Guideline
Postgraduate Thesis Guideline
Communities & Collections
Communities & Collections
Help
Help
Frequently Asked Questions
Frequently Asked Questions
Guides
Guides
Thesis submission
Thesis submission
MS without thesis term project submission
MS without thesis term project submission
Publication submission with DOI
Publication submission with DOI
Publication submission
Publication submission
Supporting Information
Supporting Information
General Information
General Information
Copyright, Embargo and License
Copyright, Embargo and License
Contact us
Contact us
Devinim Eylemlerinde Gerçek Anlamın Ötesine Geçmek: Zihin Kuramı Müdahalesinin Çocukların Metaforik İfadeleri İşlemesine Aktarım Etkileri
Date
2023-10-06
Author
Öztürk, Fatma Nur
Özge, Duygu
Metadata
Show full item record
This work is licensed under a
Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License
.
Item Usage Stats
153
views
0
downloads
Cite This
Diğerlerinin zihinsel durumlarını anlama becerisi ile metaforların işlenmesi arasında bir bağlantı olduğu kanıtlanmış olsa da zihin kuramı müdahalesinin metafor anlayışını geliştirmedeki etkisi henüz keşfedilmemiştir. Bu araştırma boşluğunu gidermek için, bu çalışma, Türkçe konuşan 4;00-4;06 ve 5;00-5;06 yaş aralığındaki okul öncesi çocukların (deneysel grup için N = 44; kontrol grubu için N = 28) devinim içeren metaforik ifadeleri (örn., sevinçten uçmak, çenesi düşmek, vb.) anlama yetilerinde 6 haftalık bir zihin kuramı müdahalesinin etkisini rastgele kontrollü bir tasarım kullanarak incelemiştir. Zihin kuramı eğitiminde, müdahale grubundaki çocuklara zihinsel durum ifade eden eylemlerin (örn., düşünmek, inanmak, korkmak) yer aldığı hikayeler okunmuş ve bu terimlerle ilgili sözel interaktif oyunlar oynanmıştır. Çocukların metaforları işleme yetilerini ölçmek için jest temelli sözel yetilere dayanmayan değerlendirme ve açıklama gerektiren sözel değerlendirme araçları kullanılmıştır. Müdahaleye ek olarak, çeşitli bilişsel ve dilsel faktörlerin (baskılama yetisi, işler bellek, birinci düzey ve ikinci düzey zihin kuramı, alıcı ve ifade edici kelime dağarcığı) metaforların işlenmesi üzerindeki potansiyel etkileri incelenmiştir. Karma etkili çoklu-nominal lojistik regresyon analizi, yaş ve birinci düzey zihin kuramının çocukların metaforik jest ve açıklamalarının tek önemli yordayıcısı olarak ortaya çıktığını göstermiştir. Bu bulgu, 4 yaşındaki çocukların metaforları kelimelerin gerçek anlamlarına bölerek çözümleme eğilimi gösterdiklerini (örn., sevinçten uçmak: kuş gibi kollarını çırpmak) ancak 5 yaşındaki çocuklarda bu çözümlemenin doğrudan mecazi bir yorumla sonuçlandığını ortaya koymuştur (örn., sevinçten uçmak: gülümsemek). Ayrıca, birinci düzey zihin kuramı becerileri gelişmiş olan çocukların bu ifadelerin arkasındaki imgesel anlama daha kolay ulaştıkları gözlemlenmiştir. Bu bulgu, zihin kuramı müdahalemizin sonuçları tarafından da desteklenmiştir; müdahale eğitimine katılan çocukların, kontrol grubuna kıyasla, sadece zihin kuramı becerilerinde değil, aynı zamanda metaforları işleme performansında da dikkate değer iyileşmeler sergilediğini göstermiştir. Bu sonuçlar, özellikle metaforik ifadeleri anlama alanında, çocukların dil ve bilişsel gelişimini zenginleştirmek için zihin kuramı müdahalelerini eğitim ortamlarına değerli bir strateji olarak dahil etmenin önemini vurgulamaktadır.
URI
https://hdl.handle.net/11511/106753
Conference Name
7. Deneysel Bilişsel Psikoloji Sempozyumu
Collections
Department of Foreign Language Education, Conference / Seminar
Citation Formats
IEEE
ACM
APA
CHICAGO
MLA
BibTeX
F. N. Öztürk and D. Özge, “Devinim Eylemlerinde Gerçek Anlamın Ötesine Geçmek: Zihin Kuramı Müdahalesinin Çocukların Metaforik İfadeleri İşlemesine Aktarım Etkileri,” presented at the 7. Deneysel Bilişsel Psikoloji Sempozyumu, Gazimagusa, Kıbrıs (Kktc), 2023, Accessed: 00, 2023. [Online]. Available: https://hdl.handle.net/11511/106753.