Julian Barnes’ın Öykü Derlemesi Limon Masası’nda Yokluk

Download
2020-12-01
Julian Barnes Limon Masası isimli öykü derlemesinde ağırlıklı olarak kayıp ve ölüm temasına odaklanmış ve karakterlerini genelde çok genç yaşlarından yaşlılıklarına uzanan yolculuklarında ele almaya çalışmıştır. Derlemedeki “Kuaförlüğün Kısa Hikayesi” isimli ilk öyküden başlayarak, ana karakterin yaşlı bir adama dönüşümü okuyucu tarafından doldurulmayı bekleyen boşluklarla anlatılmıştır. Anlatıcının bu tip kaçış noktaları bırakması Derrida’nın geleneksel olarak eşleştirilmiş varlık/yokluk gibi ikililerin tersine çevrilmesi ışığında değerlendirilebilir. Batı epistemolojisinde, bu ikilinin ilk ayağı birincil ve orijinal olarak görülürken, ikincisi genellikle ikincil veya türev olarak görülür. Fakat, Derrida için birincilin önceliğinin dokunulmazlığı yoktur ve bu ikili zıtlık tersine çevrilebilir. Böyle ikili zıtlıklar ekseninde, öykülerde incelenen erkek karakterler varlık ya da birincillikle, kadın karakterler ise tabi veya yoklukla ilişkilendirilmiştir. Erkek karakterlerin hareketleri ve motivasyonları açıklanıp mazur gösterilirken, kadın karakterlerin olay akışına etki etmesine izin verilmemiş aksine kadınlar basit bir aksesuar olarak konumlandırılıp hemen hemen hiç varlık göstermemişlerdir. Kadının hor görüldüğü bu hiyerarşik uzamda, erkek de hiçbir bağlamda öznelerarasılı bir ilişkiyi başaramaz. Bu teorik açıklamalar ışığında, Barnes’in öykülerinde gerçekleşen ya da gerçekleşmeyenler birincil ve ikincil terimlerin tersine çevrildiği ya da iç içe geçirildiği kaygan bir zeminde incelenecektir.
Çankaya University Journal of Humanities and Social Sciences
Citation Formats
B. Doğan, “Julian Barnes’ın Öykü Derlemesi Limon Masası’nda Yokluk,” Çankaya University Journal of Humanities and Social Sciences, vol. 14, no. 2, pp. 187–202, 2020, Accessed: 00, 2024. [Online]. Available: https://hdl.handle.net/11511/112219.