Show/Hide Menu
Hide/Show Apps
Logout
Türkçe
Türkçe
Search
Search
Login
Login
OpenMETU
OpenMETU
About
About
Open Science Policy
Open Science Policy
Open Access Guideline
Open Access Guideline
Postgraduate Thesis Guideline
Postgraduate Thesis Guideline
Communities & Collections
Communities & Collections
Help
Help
Frequently Asked Questions
Frequently Asked Questions
Guides
Guides
Thesis submission
Thesis submission
MS without thesis term project submission
MS without thesis term project submission
Publication submission with DOI
Publication submission with DOI
Publication submission
Publication submission
Supporting Information
Supporting Information
General Information
General Information
Copyright, Embargo and License
Copyright, Embargo and License
Contact us
Contact us
İkonik Temsillerin İşaret Dili Edinimindeki Rolü
Date
2024-09-26
Author
Karadöller Astarlıoğlu, Dilay Zeynep
Metadata
Show full item record
This work is licensed under a
Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License
.
Item Usage Stats
35
views
0
downloads
Cite This
İşaret dilleri sağır popülasyonların doğal dilleridir (Baker ve Woll, 2008). Karşılaştırılabilir dil edinim koşulları altında, sağır bebeklerin doğumu takiben işaret diline maruz kaldığı durumlarda, işaret dili edinimi ile konuşma dili edinim süreçleri arasında fark yoktur (Newport ve Meier, 1985). Yani, sağır ve işiten bebekler dil edinim aşamaları (babıldama, ilk kelimeler, ilk kelime ikilileri) aynı sıra ile başarırlar (Marentette ve Mayberry, 2000; Newport ve Meier, 1985; Pizzuto, 2000). Nitekim, işitme engelli çocuklar ilk işaretlerini, konuşan çocukların ilk kelimelerini söylemesine kıyasla 1,5 – 4,5 ay erken yaparlar (e.g., de Villiers ve de Villiers, 1978). Bu erken edinimin altında yatan faktörün işaret dillerinde dilbilgisel form ve bu formun neyi temsil ettiğini görsel-uzamsal bir şekilde gösteren ikonik temsiller olduğu düşünülür (Ortega, 2017). Birçok çalışma ikonik temsillerin işaret dilini doğuştan öğrenen işitme engelli çocukların kelime dağarcığı gelişimindeki önemini göstermiştir (örn., Caselli ve Pyes, 2017; Sümer vd., 2017). Ancak, işitme engelli doğan çocukların çok büyük bir kısmı işaret dilini çok geç (Mitchell ve Karchmer, 2004), 5 yaşından sonra bir işitme engelliler okuluna başlayınca öğrenir, ve dolayısıyla birçok dil becerisi konusunda işaret dilini erken edinen çocuklara göre geri kalır (örn., Lillo-Martin vd., 2020). Bu bidiride, işaret dillerindeki ikonik temsillerin kelime dağarcığı ve objeler arası uzamsal ilişkilerin belirtilmesinde kullanılan dil yapılarının gelişimdeki rolünü araştırdığım çalışmaların ampirik bulgularını sunacağım (Karadöller vd., 2017, 2021b, 2023, 2024). Bu çalışmaların sonuçları ikonik temsillerin kolaylaştırıcı rolünü geç ve tutarsız dil edinim süreçlerine rağmen işaret dilini geç edinen çocuklar için de göstermektedir. Dolaysıyla, sonuçlar işaret dilini geç edinen çocuklar için geliştirilecek müdahale ve eğitim programlarında ikonik temsillerin işaret dilinin temel özelliklerinden biri olarak ele alınmasının altını çizmektedir.
URI
https://hdl.handle.net/11511/112837
Conference Name
X. Uluslararası Türk Dili Kurultayı
Collections
Department of Psychology, Conference / Seminar
Citation Formats
IEEE
ACM
APA
CHICAGO
MLA
BibTeX
D. Z. Karadöller Astarlıoğlu, “İkonik Temsillerin İşaret Dili Edinimindeki Rolü,” presented at the X. Uluslararası Türk Dili Kurultayı, Ankara, Türkiye, 2024, Accessed: 00, 2024. [Online]. Available: https://hdl.handle.net/11511/112837.