Psikanalitik Kuramda Baba İşlevi ve Ben İdeali Çerçevesinde Bir Film Analizi: Scarface

2025-1-30
Faraji, Hayden
Bilğiş, Cemile
Filmler, insanın zihinsel süreçlerine ayna tutabilen sanat yapıtlarıdır. Sinemanın doğası ve filmlerin sembolik yapısı, karakterlerin iç dünyalarını gözlemleme ve psikanalitik çerçevede yorumlayabilme olanağı sunmaktadır. Psikanalitik kuramda; zihinsel işleyişin oluşumunda ve ben’in gelişiminde baba işlevi kritik bir rol oynamaktadır. Çocuğun gerçeklik ve toplumsal olan ile tanışabilmesi ve ben idealini bu eksende oluşturabilmesi; babanın, anne ile çocuk arasındaki ilişkiye dahil olabilme kapasitesi ile ilişkilidir. Bu çalışmanın amacı; Scarface filmindeki Tony Montana karakteri üzerinden psikanalitik kuramdaki baba işlevi ve ben idealini değerlendirmektir. Tony Montana, Küba’dan Amerika’ya mülteci olarak gelmiş bir suçludur. Film boyunca Tony’nin nasıl büyük bir uyuşturucu baronu haline geldiği işlenirken bir yandan da zihinsel işleyişindeki kayıp baba figürü ile kurulmaya çalışılan ilkel bir özdeşimin ve baba işlevinin yetersizliğinin, ben ve ben ideali arasındaki uçuruma nasıl etki ettiği gözlemlenebilmektedir. İç dünyadaki kayıp babanın, Tony’nin gerçeklik ve toplumsal olanla uyum geliştirme imkanını engellediği ve her şeyi başaracak ve babadan alamadığını telafi edebilecek kişinin, sadece kendisi olduğuna dair bir yanılsamaya yol açtığı varsayılmaktadır.
Citation Formats
H. Faraji and C. Bilğiş, “Psikanalitik Kuramda Baba İşlevi ve Ben İdeali Çerçevesinde Bir Film Analizi: Scarface,” Ayna Klinik Psikoloji Dergisi, vol. 12, no. 1, pp. 141–164, 2025, Accessed: 00, 2025. [Online]. Available: https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/4071165.