Çatlak İçeren Kirişlerin Titreşimlerinin Deneysel İncelenmesi

Download
2017
Bu projenin amacı kenar çatlağı içeren ankastre ve çift taraflı ankastre kirişlerin titreşimlerinindeneysel olarak incelenmesidir. Kirişin titreşim özellikleri üzerinde çatlak bulunmasıdurumunda değişmektedir. Bu değişimin çatlağın konumundan ve derinliğinden ne şekildeetkilendiği araştırılmıştır. Proje kapsamında örnek kirişler üzerinde konumu ve derinliği bilinenkeskin yorulma çatlakları üç nokta eğilme yüklemesi altına açılmıştır. Üzerinde çatlakoluşturulan kirişler iki tür harmonik yükleme altında zorlanmış titreşim testine tabi tutulmuştur.Zorlanmış titreşim testleri öncesinde doğal frekansları belirlemek için rastgele (random) tahriktestleri de yapılmıştır. Birinci tür zorlanmış titreşim testinde sabit deney düzeneğinemesnetlenen kirişe, belli bir noktadan sarsıcı ve kontrol sistemi kullanılmak suretiyle sabitgenlikte harmonik kuvvet uygulanmıştır. İkinci tür testte ise kiriş sarsıcı tablasına bağlanarakmesnetten harmonik ivme ile tahrik edilmiştir. Birinci tür testte de kirişin titreşim cevabı ivmeverileri toplanarak deneysel olarak incelenmiştir. İkinci tür testte ise deneylerde karşılaşılanbazı sorunlar aşılamadığından sonuç elde edilememiştir. Belirli tahrik frekansları için titreşimcevabının Fast Fourier Transform (FFT) sonuçları ve belirli frekans aralıklarında da frekanstepki fonksiyonları (FTF) elde edilmiştir. Literatürde bulunan bazı analitik modeller kullanılarakve ayrıca sayısal yöntemlerle (sonlu elemanlar yöntemi) bazı deneylerin simülasyonları dagerçekleştirilmiştir. Bu simulasyon sonuçları yapılacak deneylerin ve elde edilebileceksonuçların belirlenmesinde yol gösterici olmuştur. Bu çalışmalar sonucunda titreşimcevabında görülen doğrusal olmayan davranışların çatlak, kiriş ve yükleme parametreleriyleilişkisi konusunda bilgiler elde edilmiş, deneysel, analitik ve sayısal sonuçların uyumlu olupolmadığı değerlendirilmiştir

Suggestions

Fatigue life estimation of tuned vibration absorbers with response estimation method
Yılmaz, Yunus; Özgen, Gökhan Osman; Department of Mechanical Engineering (2022-5-24)
Tuned Vibration Absorbers are designed and used in applications where any unwanted vibration is needed to be elimination from a vibrating system. In order to accomplish that goal TVAs are needed to be designed to absorb vibrational energy on its own at a specified frequency. Since the energy is absorbed from main system to the TVA, this energy will cause high vibration levels on the TVA. Due to the excessive vibration that occurs on the TVA, vibrational fatigue life is a concern for TVA design. Vibrational ...
Vibration isolation system for space launch vehicles
Karaman, Burak; Özgen, Gökhan Osman; Department of Mechanical Engineering (2018)
In the frame of this thesis, novel vibration isolation systems for spaces launch vehicles are designed and verified by vibration tests in laboratory environment. Payloads, satellites or spacecraft, are exposed high level of vibration loads during launch. These vibration loads are transmitted from launch vehicle to the payload and may have a detrimental effect on the payload. Vibration isolation systems can be used at the payload-launch vehicle interface in order to reduce vibration environment of a payload....
Estimation of effective parameters and operational response of tuned vibration absorbers
Özden, Hasan Can; Özgen, Gökhan Osman; Department of Mechanical Engineering (2019)
In this study, swing up and stabilization of on/off type of cold gas thruster driven inverted pendulum is accomplished. First, pulse width modulator (PWM) design method is generated to obtain quasi-linear thrust output from on/off type of thruster. Than, single axis angle controller is designed. Designed angle controller and PWM scheme are tested and verified on single axis angle control test setup. Finally, an other freedom is attached to single axis test setup and rotary inverted pendulum (Furuta Pendulum...
Vibration reduction of structures by using nonlinear tuned vibration absorbers
Doğan, Muhammed Emin; Ciğeroğlu, Ender; Department of Mechanical Engineering (2019)
Tuned Vibration Absorbers (TVA) are commonly used in reducing undesirable vibrations of mechanical structures. However, TVAs work in a very limited frequency range and if the excitation frequency is outside of this range, they become ineffective. In order to solve this problem, researchers started to consider nonlinear TVAs for vibration attenuation. In this study, dynamic behavior of a Linear systems coupled with a nonlinear TVA is investigated. The system is subjected to sinusoidal base excitation. Parame...
Design of a test setup for the characterization of vibration isolators
Uz, Canan; Özgen, Gökhan Osman; Ciğeroğlu, Ender; Department of Mechanical Engineering (2013)
Design of a test setup to investigate dynamic characteristics of a vibration isolator has been extensively studied over the years and international standards are regulated to explain the basis of the measurements. In this thesis, design efforts to develop a custom test setup for measuring dynamic stiffness of vibration isolators are presented. The setup is designed to conduct dynamic stiffness measurements for various static preload values and over a certain (target) frequency range. Direct Method has been ...
Citation Formats
F. S. Kadıoğlu, G. O. Özgen, and E. Ciğeroğlu, “Çatlak İçeren Kirişlerin Titreşimlerinin Deneysel İncelenmesi,” 2017. Accessed: 00, 2020. [Online]. Available: https://app.trdizin.gov.tr/publication/project/detail/TVRnek1qSXk.