Mimarlık Bölümü Birinci Sınıf Öğrencilerinin Görsel-Mekânsal Becerileri Üzerine Bir Araştırma

2019-12-31
Acar, Aktan
Ünver, Elif
Sosyal Acar, A. Şebnem
Mimarlık eğitimi öğrencilerin görsel-mekânsal becerileri ve yetkinlikleri ile doğrudan ilişkilidir. Eğitimleri boyunca öğrencilerden mekânı zihinsel ve fiziksel olarak kurabilmek, düzenleyebilmek, döndürebilmek ve dönüştürebilmek için görsel-mekânsal becerilerini kullanmaları ve geliştirmeleri beklenmektedir. Bu çalışma mimarlık birinci sınıf öğrencilerinin, yükseköğrenim öncesinde aldıkları sanat eğitimi ile görselmekânsal becerileri arasındaki ilişkiyi araştırmak amacıyla yapılmıştır.Görsel-mekânsal beceri düzeyinin belirlenmesi için nöropsikolojik araçlar kullanılmış ve psikometrik değerlendirme yapılmıştır. Çalışmada genel zekânın en iyi yordayıcıları arasında yer alan nöropsikolojik testlerden Raven Standart İlerlemeli Matrisler Testi (RSİM) kullanılmıştır. Çalışmaya 128 gönüllü öğrenci katılmıştır. Bulgular öğrencilerin nöropsikolojik değerlendirme sonuçlarının norm puanlarla ve bilişsel gelişim seviyeleri ile uyumlu olduğunu göstermektedir. Yükseköğrenim öncesi sanat eğitimi almış katılımcıların RSİM toplam ve RSİM E alttesti sonuçlarının sanat eğitimi almamış öğrencilerden daha yüksek olduğu belirlendi. Çalışmanın bulguları sanat eğitiminin uzay biliş ve görsel-mekânsal becerilere olumlu katkısını ortaya koyan diğer çalışmaları desteklemektedir.

Suggestions

Complexity management and mutability in architectural form conception: form-blindness and softform
Kızılcan, Egemen Berker; Mennan, Zeynep; Department of Architecture (2015)
Expressions in architecture, as modes of conveying information, have the power to shape perception and thinking, as well as architectural production. Architectural conception is today induced by custom information models with the advent of technologies and methodologies associated with the computational paradigm and therefore are capable of inhabiting complex orders that arise from a multiplicity of concerns. Architecture is no longer constituted by the fixity of a single instance of form, instead possibili...
An investigation into building occupant behavior of different household typologies in architecture
Erol Ağırsoy, Meliha İpek; Gürsel Dino, İpek; Department of Architecture (2022-2)
Humans who directly interact with the built environment are a significant parameter of the architectural design process. The uncertainty in occupant behavior is a variable parameter of sustainability in architecture. Human building interaction affects energy consumption and creates an unpredicted result for the building's calculated energy use. The interaction between the occupant and the building is significant for establishing new areas of architectural inquiry. The study aims to observe the influence of ...
A study on main architectural and structural design considerations of contemporary supertall buildings
Ilgin, Huseyin Emre; Ay, Bekir Özer; Günel, Mehmet Halis (Informa UK Limited, 2020-04-22)
The design of supertall buildings (300m+) involves many professionals from several disciplines. The need for coordination among numerous experts, increases complexity of the entire process, which is typically conducted under the leadership of the architect, or sometimes the contractor. Consequently, the architects designing supertall buildings must be aware of architectural and structural design considerations and their interrelations. In this paper, the main architectural design considerations and structur...
Exploring the potential of mat-building for the creation of universally designed environments
Eren, Yasemin; Aközer, Emel; Department of Architecture (2004)
The goal of this study is to reread the strategies of formal organization in architecture, which are called أmat-buildingؤ and أmat-urbanismؤ, exploring their potential to contribute to the creation of universally designed built environments in the 21st century. The idea of mat-building was first delineated by Alison Smithson in 1974, in her article أHow to Recognize and Read Mat-Building,ؤ by means of its traditional and modern examples. The concept of universal design was first used in 1970̕s and reinterp...
Questioning the spatial boundaries in suburban residential sites in Ankara: the case of Koru neighborhood
Bilir, Zeliha Irmak; Akkar Ercan, Zübeyde Müge; Urban Design in City and Regional Planning Department (2020)
As in many other professional disciplines, ‘spatial boundaries’ has been one of the current critically important research topics in the field of urban design. With the fast increase in population, urban areas which have rapidly sprawled, have brought increasingly our attention towards the importance of spatial boundaries in cities. Especially residential site borders have recently become a basic research topic since they have started to become more and more dominant urban design elements in urban areas. 'Sp...
Citation Formats
A. Acar, E. Ünver, and A. Ş. Sosyal Acar, “Mimarlık Bölümü Birinci Sınıf Öğrencilerinin Görsel-Mekânsal Becerileri Üzerine Bir Araştırma,” ODTÜ Mimarlık Fakültesi Dergisi, vol. 36, no. 2, pp. 73–92, 2019, Accessed: 00, 2020. [Online]. Available: http://jfa.arch.metu.edu.tr/archive/0258-5316/articles/metujfa2019210.pdf.