Sandviç Kompozit Plaka Üzerinde Aktif Titreşim Kontrolü Amacıyla Kullanılacak Piezoelektrik Yamaların Yerlerinin Belirlenmesi

2015-08-24
Aksoy, Yunus Tansu
Şahin, Melin
Ağırlık, Havacılık ve Uzay Mühendisliği uygulamalarında en önemli sorunlardan biridir. Bu sorunun üstesinden gelmek için sandviç kompozit yapılar tasarlanmaktadır. Sandviç yapılar bu ağırlık problemini çözerken, aynı zamanda daha pürüzsüz bir yüzey, malzeme yorgunluğuna dayanım ve artan bir mukavemet de sağlamaktadır. Ancak, ince plaka tipi yapılar titreşim problemleri ortaya çıkmaktadır. Bu titreşim problemlerine karşı en etkili çözüm olarak aktif titreşim kontrolü söylenebilir. Eyleyici ve algılayıcılar doğru yerleştirildiği sürece aktif titreşim kontrolü titreşim bastırmada çok güçlü bir yöntemdir. Yanlış konumlar, performans düşüklüğüne ve hatta kontrolün imkansızlaşmasına yol açabilirler. Bu çalışmada, sonlu elemanlar modelleme ve analiz metotları kullanılarak, piezoelektrik eyleyici ve algılayıcıların yerleri belirlenmiştir [1]. Weight is one of the most important problems in Aerospace Engineering applications. To overcome this problem, sandwich composite materials are designed. Sandwich materials solve this weight problem while having a smoother surface, fatigue resistance and increasing strength. However, thin plate-like structures have vibration problems. The most effective solution to the vibration problems can be said as active vibration control. Active vibration control is a powerful way of vibration suppression as long as the actuators and sensors are located correctly. Improper locations may lead to lose in the control performance; in fact, control can be impossible. In this paper, locations for piezoelectric actuators and sensors are determined using finite element modelling and analyses methods.
XIX. Ulusal Mekanik Kongresi, (24-28 Ağustos 2015)

Suggestions

Manufacturing and structural analysis of a lightweight sandwich composite UAV wing
Turgut, Tahir; Kayran, Altan; Department of Aerospace Engineering (2007)
This thesis work deals with manufacturing a lightweight composite unmanned aerial vehicle (UAV) wing, material characterization of the composites used in the UAV wing, and preliminary structural analysis of the UAV wing. Manufacturing is performed at the composite laboratory founded in the Department of Aerospace Engineering, and with hand lay-up and vacuum bagging method at room temperature the wing is produced. This study encloses the detailed manufacturing process of the UAV wing from the mold manufactur...
Active vibration control of complex structures in modal space
Mersin, Kemal; Yazıcıoğlu, Yiğit; Şahin, Melin; Department of Mechanical Engineering (2014)
Aerospace structures are designed to be light-weight to obtain high performance. Reduction in weight makes the structure flexible and lower frequency modes can be easily excited. Moreover those modes have low damping and vibrations do not attenuate immediately. Passive systems are effective to control the vibrations but they can be heavy and most of the time they do not respond to changing environment conditions. An active system is necessary for low-weight adaptive vibration reduction system. Modal Space C...
Analysis of 3-d grain burnback of solid propellant rocket motors and verification with rocket motor tests
Püskülcü, Gökay; Ulaş, Abdullah; Department of Mechanical Engineering (2004)
Solid propellant rocket motors are the most widely used propulsion systems for military applications that require high thrust to weight ratio for relatively short time intervals. Very wide range of magnitude and duration of the thrust can be obtained from solid propellant rocket motors by making some small changes at the design of the rocket motor. The most effective of these design criteria is the geometry of the solid propellant grain. So the most important step in designing the solid propellant rocket mo...
Mechanical characterization of additively manufactured Ti-6Al-4V aircraft structural components produced by electron beam melting
Yılmaz, Fatih; Şahin, Melin; Gürses, Ercan; Department of Aerospace Engineering (2022-8-25)
Weight reduction of structural parts is one of the most important efforts of design and analysis studies to improve fuel efficiency and flight performance of aerospace vehicles through topology optimization creating complex geometric designs that are lighter but cannot be produced via conventional manufacturing methods. Instead, the manufacturing of the resulting designs is possible with additive manufacturing methods where the final product is obtained by adding layer upon layer to obtain close to the near...
Katı yakıtlı roket motorlarında üç boyutlu yakıt gerilemesi ile akışın modellenmesi
Aksel, Haluk M.; Coşkun, Korhan; Toker, Atılgan; Tınaztepe, Tuğrul(2008)
Katı yakıtlı roket motorlarının performansını motor içinde yapılan aerodinamik hesaplamalarla elde etmek mümkündür. Bu amaçla motor içerisindeki katı yakıtın geriye doğru yanması ve motor ile lüle içerisindeki iç akışın modellenmesi gerekmektedir. Akış hesaplarının yapılacağı kontrol hacminin oluşturulabilmesi için geriye yanma hesaplarının yapılması gerekmektedir. Katı yakıtın yanması esnasında katı ve gaz fazları arasında kalan ara yüzey, yakıta doğru yüzeye normal yönde hareket ederken...
Citation Formats
Y. T. Aksoy and M. Şahin, “Sandviç Kompozit Plaka Üzerinde Aktif Titreşim Kontrolü Amacıyla Kullanılacak Piezoelektrik Yamaların Yerlerinin Belirlenmesi,” presented at the XIX. Ulusal Mekanik Kongresi, (24-28 Ağustos 2015), Karadeniz Teknik Üniversitesi, Trabzon, Türkiye, 2015, Accessed: 00, 2021. [Online]. Available: https://hdl.handle.net/11511/73694.