İnsanız Hava Aracı (İHA) Görüntüleri ile Ortogörüntü Üretiminde Yükseklik ve Kamera Açısının Doğruluğa Etkisinin Araştırılması

2017-12-01
Öztürk, Ozan
Bilgilioğlu, Burhan Baha
Çelik, Mehmet Furkan
Bilgilioğlu, Süleyman Sefa
Uluğ, Raşit
İnsansız Hava Araçları (İHA) otomatik veya yarı otomatik uçuş prensibine sahip başlangıçta askeri amaçlar için kullanılan motorlu veya motorsuz hava araçlarıdır. Son yıllarda meydana gelen gelişmelerle birlikte İHA’lar, afet yönetimi ve planlama, ormancılık, fotogrametrik değerlendirme, yol ve nehir gözlemleri, arazilerin üç boyutlu (3B) modellerinin üretilmesi gibi birçok ticari ve akademik çalışmalarda yaygın olarak kullanılmaya başlanmıştır. İHA’lara digital kameralarının entegre edilmesi yüksek çözünürlükte görüntülerin elde edilmesini sağlamıştır. Bu görüntülerin değerlendirilmesi zor ve zaman alıcı olmasına rağmen dijital fotogrametri ile birlikte bu sorun ortadan kalkmakta ve objenin veya arazinin 3 boyutlu(3B) yoğun nokta bulutu, sayısal yüzey modeli (SYM) ve ortogörüntüleri üretilebilmektedir. Bu çalışmada İTÜ Ayazağa Kampüsünde, 60m, 80m ve 100m yüksekliklerinde uçuşlar gerçekleştirilerek 60m ve 80m yükseklikte 90°, 100m yükseklikte 45°, 60° ve 90° kamera açıları ile yüksek çözünürlüklü sayısal görüntüler elde edilerek alanın ortogörüntüleri üretilmiştir. Daha sonra çalışma alanında jeodezik yöntemler kullanılarak önceden tesis edilmiş 5 adet yer kontrol noktası ile ortogörüntülerin doğrulukları test edilmiştir. Ayrıca, farklı yüksekliklerin ve aynı yükseklikte farklı kamera açılarından üretilen ortogörüntünün doğruluk irdelemesi gerçekleştirilmiştir.
Geomatik Dergisi

Suggestions

Modeling, stability analysis and control system design of a small-sized tiltrotor uav
Çakıcı, Ferit; Leblebicioğlu, Mehmet Kemal; Department of Electrical and Electronics Engineering (2009)
Unmanned Aerial Vehicles (UAVs) are remotely piloted or self-piloted aircrafts that can carry cameras, sensors, communications equipment or other payloads. Tiltrotor UAVs provide a unique platform that fulfills the needs for ever-changing mission requirements by combining the desired features; hovering like a helicopter and reaching high forward speeds like an airplane. In this work, the conceptual design and aerodynamical model of a realizable small-sized Tiltrotor UAV is constructed, the linearized state-...
Modeling and simulation of a small-sized Tiltrotor UAV
Çakıcı, Ferit; Leblebicioğlu, Mehmet Kemal (2012-10-01)
Unmanned aerial vehicles (UAVs) are remotely piloted or self-piloted aircrafts that can carry cameras, sensors, communication equipment and other payloads. Tiltrotor UAVs provide a unique platform that fulfills the needs for ever-changing mission requirements, by combining the desired features of hovering like a helicopter and reaching high forward speeds like an airplane, which might be a force multiplier in the battlefield. In this paper, the conceptual design and aerodynamical model of a realizable small...
Design and evaluation of a helicopter main rotor electrohydraulic control system
Düzağaç, Hasan Ali; Çalışkan, Hakan; Balkan, Raif Tuna; Department of Mechanical Engineering (2022-8-26)
Helicopters are widely used aircrafts for several purposes. Main Rotor of a Helicopter creates necessary flight forces for performing flight operation. Orientation of a Helicopter Rotor System is determined and controlled manually by pilot and automatically by automatic control system via hydraulically operated flight control actuators. In this research, a novel electrohydraulically operated helicopter main rotor control system is mathematically designed and developed to improve overall performance of contr...
Mission planning for unmanned aerial vehicle (UAV) teams
Yılgın, Serdar; Polat, Faruk; Department of Computer Engineering (2014)
In recent years, use of Unmanned Aerial Vehicle (UAV) especially for reconnaissance and combat missions has become very popular in worldwide. There is no onboard human operator exists for UAVs and they are generally controlled by remote human operators. Depending on the operational environment; sometimes it becomes nearly impossible to provide optimal or an acceptable UAV – target assignment and scheduling, satisfying the constraints required to accomplish the mission, for the operators in control center. I...
Analysis of a UAV that can Hover and Fly Level
Cakici, Ferit; Leblebicioğlu, Mehmet Kemal (EDP Sciences; 2016-03-14)
In this study, an unmanned aerial vehicle (UAV) with level flight, vertical take-off and landing (VTOL) and mode-changing capability is analysed. The platform design combines both multirotor and fixed-wing (FW) conventional airplane structures and control surfaces; therefore, named as VTOL-FW. The aircraft is modelled using aerodynamical principles and linear models are constructed utilizing small perturbation theory for trim conditions. The proposed method of control includes implementation of multirotor a...
Citation Formats
O. Öztürk, B. B. Bilgilioğlu, M. F. Çelik, S. S. Bilgilioğlu, and R. Uluğ, “İnsanız Hava Aracı (İHA) Görüntüleri ile Ortogörüntü Üretiminde Yükseklik ve Kamera Açısının Doğruluğa Etkisinin Araştırılması,” Geomatik Dergisi, vol. 2, no. 3, pp. 135–142, 2017, Accessed: 00, 2021. [Online]. Available: https://hdl.handle.net/11511/95056.