İç Grubu Kayırma ile İç ve Dış Gruba Eşit Davranmanın Nedensel Atıfları

2019-06-01
İnsanlar benlik saygılarını yükseltmek veya gruplar arası ilişkilerdendeki avantajlı konumlarını korumak için iç grup üyelerini dış grup üyelerinden daha olumlu değerlendirebilirler. İç grup yanlılığı olarak ifade edilebilecek bu davranış süresince hem iç - dış grup üyelerine yönelik kişisel tutumlar hem de gruplar arası ilişkilerin tarihsel geçmişi ve bu tarihsel sürecin yarattığı ya da değiştirdiği kültürel kodlar aktif olarak kullanılır. Böylelikle iç ve dış grubun değerlendirilmesinde farklı nedensel atıflar ortaya çıkar. Oysa alanyazında iç grup yanlılığı çoğunlukla bir bağımlı değişken olarak ele alınıp, genellikle iç grup yanlılığı üzerinde etkisi bulunan değişkenler ile bu değişkenlerin iç grup yanlılığı üzerindeki etkisinde rolü olan düzenleyici ve aracı değişkenler incelenmiştir. Bu araştırma ise iç grup yanlılığı sergileme ile iç ve dış gruba eşit pay verme davranışlarının nedensel atıflarını betimlemeyi amaçlamaktadır. Araştırmada kendisini Türkiye’nin en kalabalık iki etnik grubundan -Türkler ve Kürtler- birisine ait olarak kimliklendiren katılımcılardan, her iki grubun da sorumlusu olduğu belirtilen toplumsal bir kargaşa durumunda bir miktar parayı Kürtler ve Türkler arasında bölüştürmeleri istenmiştir. Ardından katılımcılardan kaynak paylaştırma kararlarının ardında yatan nedenleri açık uçlu olarak yazmaları istenmiştir. Verilen cevapların içerikleri tematik analiz bağlamında incelenerek iç ve dış gruplarına eşit pay veren katılımcıların bu davranışlarını beş -ayrımcılığa karşı eşitlik ve adalet, insan olmak, eşit ihtiyaç, çatışmadan kaçınmak ve grupları yeniden kategorilemek-, iç grup yanlılığı yapan katılımcılar için ise dört -benzerlik, iç grubu olumlama, dış grubu olumsuzlama ve ihtiyaç- nedene atfettikleri görülmüştür. Tematik kodlama için yargıcılar arası tutarlılık Cohen’s κ .65 ile .92 arasında değişmektedir. Temaların Türk ve Kürt katılımcıla için kullanım oranları ve bu oranlar arasındaki farklılıklar Sosyal Kimlik Kuramı kapsamında tartışılmıştır.
Nesne Psikoloji Dergisi

Suggestions

İç grup özdeşimi ve iç grup yanlılığı: Grup normlarının rolü
Çoksan, Sami; Cingöz Ulu, Banu; Sayilan, Gülden; Solak Şahin, Nevin (2022-03-01)
Bu araştırmanın amacı iç grup özdeşiminin iç grup yanlılığı üzerindeki etkisinde iç grup normunun düzenleyici etkisini incelemektir. Bu amaç doğrultusunda üç deneysel çalışma yürütülmüştür. İlk çalışmada, gerçek grup üyelerinin iç grup özdeşimleri ölçülmüş ve iç grup normları eşitlikçilik, kayırmacılık veya kontrol grubu olacak şekilde değişimlenmiştir. İç grup yanlılığı, iç grup ve dış grup arasında spor programı süresi paylaştırma, spor gazetesi sayfası paylaştırma ve olumlu özelliklerle değerlendirme ölç...
School culture as predictor of teachers’ attitudes towards professional development: mediating role of organizational trust
Ergin Kocatürk, Hatice; Gökalp, Gökçe; Department of Educational Sciences (2016)
Behaviors and attitudes of individuals cannot be thought separately from their groups or organizations. Each group or organization has a distinctive group culture which predicts values, norms, aims, attitudes and behaviors of group members. Within this respect, schools like any other organizations have cultures that stand for the organizational identity. The main purpose of this study is to investigate whether school culture predicts teachers’ professional development attitudes and whether teachers’ trust i...
Stereotyped gender role perceptions and presentations in elemantary schooling : a case study in Burdur(2001-2002)
Kaya, Havva Eylem; Varoğlu, Demet; Department of Gender and Women's Studies (2003)
A schooling system that claims to offer its students the opportunities to develop their talents and help towards self-determination in their adult lives might be expected to have a career structure itself that demonstrated these virtues, one in which there was equality of the genders in positions of influence and leadership, and no gender stereotyping of roles. Apart from the fairness and consistency of that expectation, it is also reasonable to expect the neutral template of teacher employment and textbook...
The role of perceived social problem solving, narcissism, self-esteem, and gender in predicting aggressive behaviors of high school students
Temel , Diğdem; Sümer, Zeynep; Department of Educational Sciences (2008)
This study intended to investigate the role of perceived social problem solving, narcissism, self-esteem, and gender in predicting aggressive behaviors of high school students. The sample consisted of 825 participants recruited from five high schools in Ankara. Buss-Perry Aggression Questionnaire (BPAQ), D'Zurilla and Maydeu-Olivares Social Problem Inventory-Revised (SPSI-R), Ames, Rose, and Anderson Narcissistic Personality Inventory (NPI), and Rosenberg Self-Esteem Scale (RSES) were used as the data colle...
İklim Değişikliğinin İstilacı Yabancı Türlerin Başarısına Etkisi
Karahan, Arzu (TÜDAV, 2021-04-01)
İstilacı yabancı türler, doğal alanlarının dışındaki yerlere giren ve oradaki biyoçeşitliliğiolumsuz yönde etkileyen türlerdir. Doğu Akdeniz istilacı tür baskısından en fazla etkilenenalanlardan biridir. Bunun en önemli kaynağı ise Süveyş Kanalı’dır. İklim değişikliği veistilacı tür baskısı birbirlerini besleyen iki unsur haline gelmiştir. Şöyle ki, iklimdeğişikliği, birçok yabancı türün yayılmasını ve yerleşmesini kolaylaştırmakta ve istilacıolmaları için fırsatlar yaratmaktadır. Kasırga, sel ve kur...
Citation Formats
S. Çoksan, “İç Grubu Kayırma ile İç ve Dış Gruba Eşit Davranmanın Nedensel Atıfları,” Nesne Psikoloji Dergisi, pp. 83–101, 2019, Accessed: 00, 2020. [Online]. Available: https://hdl.handle.net/11511/30662.