Wall Paintings of Necip Özalp House in Gesi

Download
2009-01-01
İmamoğlu, Vacit
İmamoğlu, Çağrı
Orta Anadolu’daki duvar resimleri Roma dönemine kadar gider. Kayseri civarındaki Gesi köyü yakınlarındaki mağaraların çeper ve tavanları da, tıpkı Ürgüp yöresinde görüldüğü gibi fresklerle süslenmiştir. Bunlar çoğunlukla dini içerikli yapıtlardır ve perspektif kuralları kullanılmadan, iki boyutlu olarak üretilmişlerdir. Orta Anadolu’da yaşanan mekanların bu şekilde süslenmesi, şu veya bu şekilde günümüze kadar sürmüştür. Onsekizinci yüzyılda, başta İstanbul olmak üzere, bazı kentlerimizin saray ve konaklarının duvarlarında resimler görülmektedir. Bunlar çoğunlukla, iki boyutlu bitkisel motifler, zaman zaman da manzara resimleridir. Sözkonusu resimler Avrupa’dan gelen ressamlar, daha sonra da onların yetiştirdiği veya onlardan esinlenen Osmanlı ressamları tarafından üretilmiştir. İki boyutlu resim geleneğinin önemli bir türü olan minyatür sanatı da o dönemde batı resminden etkilenmiş, minyatür yapan sanatçıların bazıları bilişsel bir evreden geçtikten sonra, yeni oluşmakta olan ressamlar grubuna katılmışlar ve üç boyutlu resimler yapmaya başlamışlardır. Bu makalede 19. yüzyıl sonu veya 20. yüzyıl başında Kayseri yakınlarındaki Gesi köyünde inşa edilmiş bir evin başodasının duvarlarında bulunan yedi resim incelenmektedir. Resimler, konu ve içerik olarak geniş bir yelpaze içinde yer alır. Bunlar yoğun kent içi görünüşlerinden, kır görüntülerine; evlerden, cami ve kiliselere; dumanı çıkan bir volkandan, deniz ve orman manzaralarına kadar çeşitli fiziki çevreleri betimlerler. Bütün resimler, dışta köşelerinde bitki motifleri olan dikdörtgen bir çerçeve, içte ise daha küçük boyutları olan elips veya daire biçiminde ikinci bir çerçeve içine boyanmıştır. Resimlerin çoğu temel perspektif kurallarına uyularak yapılmıştır. Bazıları zamanla solmuş, kullanılan renklerin çoğu canlılığını kaybetmiştir. Yapılan kimyasal analizler, resimlerin kireç suyuyla karıştırılan toprak boyalarla üretildiğini göstermiştir. Bu analiz, adı geçen dönemde İç Anadolu’da yapılan duvar resimlerinde kullanılan tekniklerden birine ışık tuttuğu için önemlidir. Makalede sözkonusu resimlerin incelenmesinin İç Anadolu süsleme sanatına ilişkin anlayışımıza yaptığı katkılar tartışılmaktadır.

Suggestions

The Birth Of An Aesthetic Discourse In Ottoman Architecture
Nalbantoğlu, Gülsüm (Middle East Technical University, Faculty of Architecture, 1988)
The sixteenth century was a time of impressive architectural careers both in the Ottoman Empire and in the Western world. In the West, the Renaissance culminated in the works of masters like Michelangelo and Palladio. In the Ottoman Empire, Sinan, the most widely known Ottoman architect, built the royal monuments of a prosperous age. It is obviously misleading to talk about the Renaissance as a homogenous entity since there were significant differences in the ways various cultures experienced the new artist...
Urban Fissure: The Spatial Manifestation of the İstanbul Land Walls and Mural Zone
Baş Bütüner, Funda (Middle East Technical University, Faculty of Architecture, 2019-01-01)
This article intends to question changing spatiality and position of the "urban edge" in expanding cities, and argues its spatial manifestation as an "urban fissure". The term "edge", which basically refers to the end line between two opposing milieus, became redundant in the expanded urban surface; and necessitates a critical review through a new concept. Edge, demarcating the communication/interaction line between two milieus, acts also as a "productive frontier" and generates an edgescape that subsequent...
Financial Consequences of Natural Disasters in Seventeenth Century Anatolia A Case Study of the Waqf of Bâyezîd II
Orbay, Kayhan (2009-03-01)
The waqf of Süleyman Pasha in Bolayır was among the largest waqf institutions in Thrace. The waqf held urban-based revenue sources. However, it derived the major part of its income from agricultural holdings in the Eastern Thrace. Therefore, rural revenues of the waqf were sensitive to the adverse changes in the regional agircultural conditions. This study examines the waqf account books pertaining to the first half of the seventeenth century and reveals the financial history of the waqf. It is part of a wi...
Reuse Of Industrial Built Heritage For Residential Purposes In Manchester
Mengüşoğlu, Nuran (Middle East Technical University, Faculty of Architecture, 2013-6-1)
Endüstri dönemi yapı mirasının yeniden kullanımı, İngiltere’de olduğu kadar dünyanın değişik yerlerinde birçok şehirde giderek yaygın hale gelmektedir. Bu olgu, özellikle hala devam etmekte olan kentsel dönüşüm ve kentsel sürdürülebilirlik kavramları çerçevesinde daha da önem kazanmıştır. Artık kullanılmayan, fonksiyonlarını yitirmiş ve terkedilmiş yapıların sayısal olarak çok olduğu kentler, bu konuda önlemler almaya çalışmaktadırlar. Bu yapıların özellikle kent çeper ve merkezlerinde terkedilmiş, içine gi...
Handling Sub-Soil Urban Archaeological Resources In Urban Planning, Issues In İzmir Historic City Centre
Belge, Burak (Middle East Technical University, Faculty of Architecture, 2012-12-1)
In Turkey, although most of the historic city centres have been continuously occupied since early ages, urban archaeological resources –cultural deposits underneath modern cities- could not be handled into planning process. It will be possible to strike the right balance provided that the archaeological resources are evaluated and considered in each stage of the planning and development process. At that point, urban archaeology is considered as an interdisciplinary field of study that evaluates the cultural...
Citation Formats
V. İmamoğlu and Ç. İmamoğlu, “Wall Paintings of Necip Özalp House in Gesi,” ODTÜ Mimarlık Fakültesi Dergisi, vol. 26, no. 2, pp. 91–102, 2009, Accessed: 00, 2020. [Online]. Available: https://hdl.handle.net/11511/36437.