Show/Hide Menu
Hide/Show Apps
Logout
Türkçe
Türkçe
Search
Search
Login
Login
OpenMETU
OpenMETU
About
About
Open Science Policy
Open Science Policy
Open Access Guideline
Open Access Guideline
Postgraduate Thesis Guideline
Postgraduate Thesis Guideline
Communities & Collections
Communities & Collections
Help
Help
Frequently Asked Questions
Frequently Asked Questions
Guides
Guides
Thesis submission
Thesis submission
MS without thesis term project submission
MS without thesis term project submission
Publication submission with DOI
Publication submission with DOI
Publication submission
Publication submission
Supporting Information
Supporting Information
General Information
General Information
Copyright, Embargo and License
Copyright, Embargo and License
Contact us
Contact us
Kamu Hizmetleri ve Vatandaş Memnuniyetinin Çok Düzeyli Analizi: Türkiye Örneği
Download
index.pdf
Date
2019-12-01
Author
Kose, Tekin
Çınar, Süleyman Kürşat
Metadata
Show full item record
This work is licensed under a
Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License
.
Item Usage Stats
382
views
286
downloads
Cite This
Bu çalışma vatandaşların kamu hizmetlerinden duyduğu memnuniyeti etkileyen faktörleri Türkiye örneği için araştırmaktadır. Memnuniyet düzeyinin belirleyicilerini ortaya çıkarmak için memnuniyet endeksi geliştiren ve çok düzeyli analiz kullanan bu çalışma; bireysel, hanehalkı, yerel düzeylerdeki açıklayıcı değişkenleri bir araya getirmektedir. Ampirik analizler, Türkiye İstatistik Kurumu tarafından 2013 yılında yapılan ve 190,000 civarında katılımcı içeren Yaşam Memnuniyeti Anketi verilerine dayanmaktadır. Vatandaş memnuniyetini etkileyen birçok faktör olsa da, bu makale kamu hizmetleri memnuniyetinin öncül belirleyicilerinin eğitim seviyesi, siyasete ilgi ve dindarlık seviyesi olduğunu ortaya koymaktadır. Eğitim seviyesi ve siyasete ilgisi yüksek vatandaşların kamu hizmetlerinden daha az memnun oldukları görülmektedir. Öte yandan dindarlık seviyesi arttıkça kamu hizmetlerinden duyulan memnuniyet de artmaktadır.
Subject Keywords
Kamu hizmetleri
,
Vatandaş memnuniyeti
,
Çok düzeyli analiz
,
Türkiye
URI
https://hdl.handle.net/11511/45039
Journal
Ekonomik Yaklaşım
DOI
https://doi.org/10.5455/ey.17001
Collections
Department of Political Science and Public Administration, Article
Suggestions
OpenMETU
Core
The impact of public private partnership model on healthcare service provision: The case of Ankara City Hospital
Küçükkahraman, Murat; Üstüner, Mustafa Yılmaz; Yazıcıoğlu, Kamil; Department of Political Science and Public Administration (2022-6)
The way of providing public services by the state has been transformed throughout history. Historically, the mechanisms like concession, public procurement etc., were used in line with the political and economic context of the time. The rise of neoliberalism introduced new mechanisms for infrastructural projects, including Public Private Partnerships (PPPs). This study analyses the emergence and development of PPPs worldwide and in Turkey. As one of the leading countries that use the PPP model in infrastruc...
Kamu kurumlari için süreç yetenek modeli geliştirilmesi
Gökalp, Ebru (2014-01-01)
Kamu sektörünün kendine özgü özelliklerinden kaynaklı olarak kalite iyileştirme çalışmalarında problemlerle karşılaşılmaktadır. Bu problemleri çözmek için bilgi teknolojileri kullanılsa da, öncelikle iş süreçleri iyileştirilmeden yapılan bu çalışmalardan istenilen sonuçlar alınamamaktadır. Bu çalışmada kamu sektöründe iş süreçlerini iyileştirmek için gerekli olan yapının gereksinimleri belirlenmiş, literatürdeki kamuya özgü değerlendirme modelleri bu gereksinimleri sağlamaları açısından incelenmiştir. Yapıl...
Public Administration and Ethics: The Turkish Case
Bozoğlu, Bengünur; Üstüner, Mustafa Yılmaz; Department of Political Science and Public Administration (2022-12-2)
Around the world, interest in public administration ethics has considerably increased since the 1970s. That time is marked with an emergence of public management, later new public management understanding. This period also corresponds to rising of corruption in public administration globally. Hence, mostly with the pressures of international organizations, developing countries started to make ethics regulations in bureaucracies and established institutions to control the system. Turkey, too, has not been ex...
Kamu için Servis Tasarımı: İstanbul ve Milano’da İki Çalıştay Tecrübesinin Kazanımları
Fışgın, Saniye; Komatsu Cipriani, Tamami; Er, Özlem (Orta Doğu Teknik Üniversitesi Mimarlık Fakültesi; 2018)
Tasarım düşüncesinin, tasarım odaklı olmayan özel sektör kuruluşlarına tanıtılması girişimleri oldukça eski bir tarihe dayansa da kamu sektöründeki organizasyonların eylemlerinde tasarımı kullanmaya başlamaları oldukça yenidir. Bu konuya, şehir planlama, mimarlık ve ürün tasarımı gibi birçok farklı disiplinin farklı bakış açıları vardır. Bu çalışmada, kamu için tasarıma hizmet tasarımı bakış açısı ile yaklaşılmaktadır. Tasarım disiplini, kamudaki organizasyonlara farklı şekillerde dâhil edilmektedir. Bunlar...
Foster motherhood experience in Turkey: intensive and precarious motherhood
Kalkan, Gizem; Beşpınar Akgüner, Fatma Umut; Department of Sociology (2022-6-09)
This thesis aims to analyze the foster care motherhood experience in Turkey as a transformative and emotional experience, aiming to answer the question of how the implementation of the foster care policy shapes the foster motherhood experience in Turkey. Along with the familialization of the care policies, the number of foster care families sharply increased starting from the year of 2012, and, in this policy, caregivers are designed as mothers by the government. However, the foster mother’s motivation for ...
Citation Formats
IEEE
ACM
APA
CHICAGO
MLA
BibTeX
T. Kose and S. K. Çınar, “Kamu Hizmetleri ve Vatandaş Memnuniyetinin Çok Düzeyli Analizi: Türkiye Örneği,”
Ekonomik Yaklaşım
, pp. 25–53, 2019, Accessed: 00, 2020. [Online]. Available: https://hdl.handle.net/11511/45039.