Çocuk İstismarı / İhmali ve Depresif Semptomatoloji: Erken Dönem Uyumsuz Şemaların Aracı Rolü

Download
2019-01-01
Ünal Elif
Gençöz, Tülin
Son dönemlerde, çocuk istismarı / ihmalinin erişkinlik döneminde psikopatolojinin gelişimini nasıl öngördüğünü anlamaya yönelik çalışmaların sayısında artış bulunmaktadır. Bu çalışmalar daha çok bu ilişkide etkili olan mekanizmalarının saptanması ve değerlendirmesi üzerine odaklanmaktadır. Bu bakımdan, şema terapi, erken dönem uyumsuz şemalar aracılığıyla yetişkin dönem psikopatolojisi ve çocukluk istismarı ve ihmalin arasındaki ilişkiyi açıklamaktadır. Mevcut çalışmada, üniversite öğrencileri örnekleminde çocuk istismarı / ihmali ve depresif semptomatoloji ilişkisi arasındaki beş farklı şema alanının aracı rolleri araştırılmıştır. Bu araştırmanın örneklemini, yaşları 18 ile 32 arasında değişen 414 üniversite öğrencisinden [312 (% 75,4) kadın, 102 (% 24,6) erkek] ve [322 (% 75,4) kadın] oluşmaktadır. Beş şema alanı için yürütülen Paralel Çoklu Aracı Değişken Analizi sonuçlarına göre, tüm şema alanları arasında yalnızca zedelenmiş otonomi/ performans şema alanının, çocuk istismarı / ihmali ve depresif semptomatoloji arasındaki ilişkiye aracılık ettiğini görülmektedir. Diğer bir deyişle, çocukluk çağında karşılaşılan istismar ve ihmal düzeylerinin yüksek olduğunu bildiren bireylerin, zedelenmiş otonomi / performans şema alanından uyumsuz şemalar geliştirme eğiliminde oldukları ve bunun sonucu olarak da depresif belirtiler açısından yüksek risk altında bulundukları söylenebilir. Araştırma sonuçları alan yazın ışığında tartışılmıştır.

Suggestions

Child maltreatment and associated factors among children with ADHD: a comparative study
GÜLİN EVİNÇ, ŞÜKRAN; Gençöz, Tülin; FOTO ÖZDEMİR, DİLŞAD; AKDEMİR, DEVRİM; Karadag, Ferda; Unal, Fatih (2014-01-01)
This study aimed to compare the mothers of children diagnosed with Attention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD) and the mothers of children with no psychiatric diagnosis with respect to abusive discipline attitudes. One hundred children with ADHD, 25 children with no psychiatric diagnosis, and their mothers answered the questionnaires and open-ended standard questions about the type and frequency of parental abusive discipline. Conners scores of the children were associated with characteristics of the ch...
EMOTIONALLY CHARGED AND SHARED MEMORY CONVERSATIONS OF MOTHER-CHILD DYADS: THE ROLE OF MOTHERS’ EARLY MALADAPTIVE SCHEMAS
Çeviker, Gizem; Şahin Acar, Başak; Department of Psychology (2022-2-24)
The current study examined the association between schema domains grouped by early maladaptive schemas of mothers and emotionally-charged memory characteristics of both mothers and their children. Mothers and their 4–5-year-old-children (N = 60) were invited to the Zoom meetings. Mothers were asked to reminisce separately about emotionally positive and emotionally negative memories and to fill out the Young Schema Questionnaire (YSQ). All conversations were transcribed verbatim and coded. Findings revealed ...
Infant temperament and maternal well-being: the mediating role of maternal psychological need satisfaction and need frustration
Turunç, Gamze; Selçuk, Emre; Uysal, Ahmet; Department of Psychology (2016)
The current research is one of the first studies focusing on well-being of parents of infants aging between 10-13 months in relation to basic psychological needs in a frame of Self-Determination Theory. In this frame, mother’s psychological need satisfaction and need frustration in different domains (autonomy, competence, and relatedness needs) were examined as explaining mechanisms. This study aimed to examine the relations between infant temperament, maternal basic psychological need satisfaction and frus...
Prediction of parenting styles from child and maternal temperamental characteristics
Gölcük, Merve; Kazak Berument, Sibel; Department of Psychology (2014)
The purpose of the current study is to predict parenting styles from child and maternal temperamental characteristics in the scope of Goodness of Fit Theory. Participants were the mothers and teachers of 3 and 4 year-old children recruited from childcare centres in the low, middle and high class communities in Ankara. Mothers completed the scales assessing child temperament, adult temperament and parenting attitudes. Teachers completed the child temperament questionnaire. Three sets of hierarchical multiple...
Cognitive development of infants in institutional care settings, comparison with the low and high-SES family groups.
Ertekin, Zeynep; Kazak Berument, Sibel; Gunnar, Megan (null; 2019-09-01)
Research findings have indicated that children who were reared in institutions (e.g. orphanages) increasingly lag behind in cognitive development the longer they are in institutional care (Colvert et al., 2008; Smyke et al., 2007). Most of the studies were carried out with the previously institutionalized children. However, there is less study of infant’s development who are currently residing in institutions. Therefore, the aim of the current study is to compare cognitive development of infants currently i...
Citation Formats
Ünal Elif and T. Gençöz, “Çocuk İstismarı / İhmali ve Depresif Semptomatoloji: Erken Dönem Uyumsuz Şemaların Aracı Rolü,” Ayna Klinik Psikoloji Dergisi, vol. 6, no. 3, pp. 227–243, 2019, Accessed: 00, 2020. [Online]. Available: https://hdl.handle.net/11511/46981.