Şekil değiştirebilen kanatların aerodinamik açıdan kısıtlı en iyileştirilmesi

Download
2015
Körpe, Sinan Durmuş
Özgen, Serkan
Özkanaktı, Harun
Özçakmak, Sinem Özge
Bu proje, performans ve geometrik kısıtlamalar altında şekil değiştirebilen kanatların aerodinamik eniyilemesi ve elde edilen aerodinamik sonuçların rüzgar tüneli testleri ile doğrulanması ile ilgilidir. Eniyileme hesaplamaları için, aerodinamik kaldırma ve sürükleme değerlerini hesaplayan akış çözücüleri geliştirilmiştir. Eniyileme çözücüsünü geliştirmek için, gradyan temelli bir eniyileme metodu kullanılmıştır. Geliştirilen çözücülerin sonuçları literatürde bulunan sonuçlarla karşılaştırılmış ve sonuçların uyumlu oldukları doğrulanmıştır. Şekil değiştirebilen kanat eniyilemesi, kanadın düz ve sabit hızlı uçuş için seyir koşullarında eniyilenmesi ile başlamıştır. Sabit kanat eniyilemesi, profil şekli ve kanat şekli değişimi birlikte olmak üzere yapılmıştır. Eniyileme problemi seyir hızının altındaki ve üstendeki hızlar için çözülmüş ve bu sayede şekil değiştirebilen kanadın sürükleme kuvvet değerleri elde edilmiştir. Şekil değiştirebilen kanat eniyilemesi sadece profil şekli değişimi, sadece kanat şekli değişimi ile profil şekli ve kanat şekli değişimi birlikte olmak üzere üç yaklaşımla yapılmıştır. Sonuçlara göre, şekil değiştirebilen kanadın beklentilere uygun olarak, kayda değer ölçüde düşük sürükleme kuvveti ürettiği gözlenmiştir. Bununla beraber, kanat şekli değişimi ile elde edilen sürükleme kuvveti azalması, sadece profil şekli değişimi ile elde edilenden belirgin bir şekilde fazladır. Bu çalışmanın devamında aerodinamik tasarım aracından çıktı olarak alınan üç farklı şekil değiştirebilen kanat biçiminin ve bir baz kanat biçiminin, eniyileme kodunun doğrulanması amacıyla, ticari hesaplamalı akışkanlar dinamiği kodu ve yük hücresi ölçümleri ile deneysel olarak incelenmesinin sonuçları sunulmaktadır. Bütün eniyileme senaryoları mutabık akış hızlarında hesaplamalı akışkanlar dinamiği ve yük hücresi ile rüzgar tünelinde test edilmiştir. Bu deneylerin sonucunda kanadın kaldırma kuvveti ve sürükleme kuvveti geniş bir hücum açısı aralığında test edilmiştir. Bu değişkenlerin hesaplanması ile birlikte eniyileme kodundan alınan teorik hesaplamalar karşılaştırılmış ve eniyileme kodunun doğruluğunun belli koşullar ve senaryolar dahilinde geçerli olduğu ve güvenilir olduğu doğrulanmıştır.

Suggestions

Aerodynamic modelling and optimization of morphing wings
Körpe, Durmuş Sinan; Özgen, Serkan; Department of Aerospace Engineering (2014)
This thesis deals with aerodynamic optimization of morphing wings under performance and geometric constraints. In order to perform the optimization process, flow solvers computing aerodynamic lift and drag were developed as a function evaluator. A gradient based optimization method was used in order to develop the optimization algorithm. Three dimensional panel method solver was developed in order to obtain lift, pressure drag and induced drag values for a finite wing. Obtained results were compared with di...
Büyük Oranda Şekil Değiştirebilen Kanatların Aerodinamik ve Yapısal Tasarımı
Ünlüsoy, Levent; Körpe, Durmuş Sinan; Şahin, Melin; Özgen, Serkan; Yaman, Yavuz (2012-06-20)
Bu çalışmada, son yıllarda göreve uyumlu havacılık yapıları ve malzemelerinin üretim teknolojilerindeki gelişmelerle ortaya çıkan ve uçakların havadayken farklı görev evrelerinde (dalış, tırmanma, düz uçuş, dönüş, bekleme, vb.) en iyi performansı verebilecek şekilde uçabilmesini sağlayabilecek, büyük oranda şekil değiştirebilen (fully morphing) kanatların aerodinamik ve yapısal tasarım süreci ve en iyileştirilmesi üzerine izlenen yol anlatılmıştır.
Design, Modelling and Analysis of Morphing Airfoils
Köksal, Buğra; Şahin, Melin; Uzol, Oğuz; Department of Aerospace Engineering (2023-1)
This study presents the design, finite element (FE) modeling and analysis of a morphing airfoil using pressure-actuated cell structures. It is aimed that the selected baseline airfoil should be capable of changing its profile to morph into a target airfoil profile. To achieve this goal, first, a NACA 0012 airfoil with a 500 mm chord and 8 mm x 8 mm outer cross-section is obtained in Altair® HyperWorks environment as a baseline airfoil. Following this, the cell actuators responsible for morphing are designed...
Measurement of lift and drag in morphing wings using a high precision load cell
Özkanaktı, Mehmet Harun; Özgen, Serkan; Department of Aerospace Engineering (2015)
This thesis focuses on computational and experimental investigation of three different morphing wing planforms and a baseline wing planform using a commercial CFD software and load cell measurements for the validation of an optimization code developed in a separate study. The wing planforms of interest originate from an optimization tool that minimizes drag for a constant value of lift at a given velocity. The first planform of interest is the planform for optimized drag subject to 14 m/s freestream velocit...
Aerodynamic optimization of horizontal axis wind turbine blades by using CST method, BEM theory and genetic algorithm
Oğuz, Keriman; Sezer Uzol, Nilay; Department of Aerospace Engineering (2019)
In this thesis, an aerodynamic design and optimization study for rotor airfoils and blades of Horizontal Axis Wind Turbines (HAWTs) is performed by using different airfoil representations and genetic algorithm. Two airfoil representations, the Class-Shape Transformation (CST) method and the Parametric Section (PARSEC) method, are used for the airfoil geometry designs. Their aerodynamic data is obtained by a potential flow solver software, XFOIL. The Blade Element Momentum (BEM) theory is used to calculate t...
Citation Formats
S. D. Körpe, S. Özgen, H. Özkanaktı, and S. Ö. Özçakmak, “Şekil değiştirebilen kanatların aerodinamik açıdan kısıtlı en iyileştirilmesi,” 2015. Accessed: 00, 2020. [Online]. Available: https://app.trdizin.gov.tr/publication/project/detail/TVRRNU1ETXo.