The Historical Transformation Of Urban Space Within The Context Of Property-Society Relations In Muğla, Turkey

Download
2015-6-15
Koca, Feray
Muğla yüzyıllarca temel ticaret güzergahında bulunmuş güneybatı Türkiye’de bir kenttir. On ikinci yüzyıldan itibaren kentin kale surları dışında oluşmaya başlamasıyla, Anadolu Türk Beylikleri ve Osmanlı İmparatorluğu dönemlerinde mülkiyet-toplum ilişkilerinin kent mekanının yapılanmasında önemli bir etkisi olmuştur. Mahalleler, Osmanlı dönemine kadar ilk olarak dini yapıların etrafında hiçbir plana bağlı kalmaksızın rastgele bir biçimde oluşmaya başlamıştır. Osmanlı yönetimi ve mülkiyet sistemi ile birlikte ticaret merkezi, idari merkezler ve konut alanlarında mekan organizasyonun kontrolü ve denetimi mümkün olmuştur. Vakıf, mülk ve miri araziler Osmanlının temel mülkiyet biçimleridir ve bu mülkiyet biçimlerinin uygulamaları Muğla kent mekanı ve dokusunda önemli yansımalar yaratmıştır. Kentteki mülkiyet ilişkileri yapılı çevreyi şekillendirmenin yanı sıra, konut alanlarının sosyal yapısını da dönüştürmüştür. Bu bağlamda, bu makalenin temel amacı, mülkiyettoplum ilişkileri ile Muğla kent mekanının oluşumu arasındaki dinamik etkileşimi incelemektir. Makale; mülkiyet ilişkilerinin kent mekanı üzerindeki belirleyici rolünü tartışmayla başlar, Anadolu Türk Beylikleri döneminde, Osmanlı idaresi altında ve Cumhuriyetin ilk yıllarında arazi mülkiyet yapısını açıklayarak devam eder ve Muğla kentinin tarihsel evrimini ve farklı tarihsel dönemlerde değişen mülkiyet-toplum ilişkileri üzerinden dönüşen kent mekanını derinlemesine araştırır ve bahsedilen farklı dönemlerde Muğla kent mekanının değişimine neden olan temel dinamikler üzerinde bir tartışma ile biter.
METU JOURNAL OF THE FACULTY OF ARCHITECTURE

Suggestions

The impact of the Southeastern Anatolia Project on the inter-regional inequalities in Turkey
Toybıyık, Sibel Süer; Gedik, Ayşe; Department of City and Regional Planning (2003)
The aim of this study is to examine the impact of the South Eastern Anatolia Project (GAP) on the inter-regional inequality between the GAP region and the rest of Turkey. Cross-sectional analyses are carried out for the years of 1990 and 2000, that is, before the project is put into effect and 10 years after of its implementation. Although this thesis is ultimately concerned with the inter-regional inequality, the within and the total-region inequality are also discussed. Moreover, since not only the econom...
THE CHALLENGES FOR CIVIL SOCIETY ORGANIZATIONS IN THE RUSSIAN FEDERATION
Ergin, Irmak; Kuşçu Bonnenfant, Işık; Department of Eurasian Studies (2022-6)
Since the Soviet era, civil society has faced many challenges in Russia. Civil society organizations have particularly been more visible and active since the last years of the Soviet Union. In this thesis, I aim to examine the development of civil society organizations, particularly those with a focus on human rights, in the Russian Federation and the challenges they face. First, I will discuss the historical background of civil society formation during the Soviet Union and in the initial years of the Russi...
An Assessment of Flood Risk Factors in Riverine Cities of Turkey: Lessons for Resilience and Urban Planning
Şenol Balaban, Meltem (Middle East Technical University, Faculty of Architecture, 2016-01-01)
Turkey's river flood protection system is based on surveys and assessments of a central authority as well as its limited powers of intervention. The local governments, which are the closest units of public administration to flood risk areas, are under various pressures for development. However, it is crucial to integrate flood risk mitigation efforts with local planning system and involve local governments in all stages of risk management starting from estimations of risks and determination of risk areas, a...
Türkiye de Şehirlerarası Yük Trafiği CO2 Emisyonlarının Tahmini
Özen, Murat; Tüydeş Yaman, Hediye (Dergipark, 2013-01-01)
Recently, road freight transportation dominates the freight sector in many countries including Turkey, which is causing a growing concern about environmental and sustainability issues. To develop better policies, road freight emissions have to be determined. Such evaluations are very challenging in the absence of disaggregate commodity flow data, which is the case in Turkey. As a solution, to calculate truck freight transportation emissions a model that combines national level national freight transportatio...
The contribution of geographic information system to the urban planning process in Turkey
Kepoğlu, Volkan Osman; Keskinok, Hüseyin Çağatay; Urban Design in City and Regional Planning Department (2003)
This thesis attempts to show the contribution of Geographic Information System to urban planning process in Turkey. GIS can enhance the planning system by providing an access to accurate, reliable and update geographical information, producing alternatives according to the scenario and ensuring participation in the evaluation of the alternatives. This is the high level contribution of GIS for the enhancement of planning. The contribution can occur; if certain conditions are sustained such as establishment o...
Citation Formats
F. Koca, “The Historical Transformation Of Urban Space Within The Context Of Property-Society Relations In Muğla, Turkey,” METU JOURNAL OF THE FACULTY OF ARCHITECTURE, vol. 32, no. 1, pp. 203–228, 2015, Accessed: 00, 2020. [Online]. Available: http://jfa.arch.metu.edu.tr/archive/0258-5316/2015/cilt32/sayi_1/203-228.pdf.